بهبود پورتال

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 80
11/4/2023


 بهرام رضا امیری

 

لیسانس فیزیک کاربردی

سرپرست اداره کیفیت و بهره وری شرکت مخابرات خراسان رضوی

 

 

چکیده:

زندگی در عصر جدید بدون بکارگیری از فناوری های خاص آن کار دشواری است ، فناوری ارتباطات و اطلاعات موضوعی است که در عصر ما مورد توجه عام و خاص است و شاید به همین دلیل بکارگیری آن شاخص توسعه یافتگی است .

در زمان ما کمتر کسی است که با نام رایانه ویا کامپیوتر آشنا نباشد ولی بکارگیری از این ابزار بعنوان یکی از زیر ساختهای فناوری ارتباطات و اطلاعات بدرستی شناخته نشده است.

در این مقاله سعی شده است بکارگیری این فناوری در استقرار، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001:2000 نشان داده شود.

بعنوان مثال یکی از مشکلات استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمانهای بزرگ  توزیع و کنترل مستندات می باشد با بکارگیری این فناوری علاوه برکاهش نیروی انسانی در کاهش هزینه ها ،سرعت و دقت انجام کارنقش بسزای دارد.

 

1- مقدمه:

هرچند برای  فناوری اطلاعات  تعاریف مختلفی بیان می شود ولی بصورت ساده می توان فناوری تهیه زیرساختهای ارتباطات ، جمع آوری ، نگهداری ، پردازش و توزیع اطلاعات را فناوری رتباطات و اطلاعات دانست، با استفاده از این فناوری کارهای شناخته شده تکراری و غیر خلاق به کامپیوتر سپرده می شود و از نیروی اندیشه انسانی در جهت افزایش خلاقیت استفاده میشود .

در این مقاله به توضیح چهار اولویت مهم در بکارگیری فناوری اطلاعات  اشاره شده است.

سازمان الکترونیک ( E - Organization)

یادگیری الکترونیک( E- Learning )

تجارت الکترونیک (                    ( E- Commerce   

توسعه نرم افزار و سخت افزار

یکی از طرح های مهم کشور در خصوص توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات طرح تکفا می باشد .در این مقاله به توضیح این طرح درخصوص افزایش رضایت مشتری، مشارکت الکترونیکی مردم، گسترش سواد دیجیتالی و.... خواهیم پرداخت.

در سالهای اخیر استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ایزو 9001:2000 در صنعت و خدمات ودر بخش های دولتی و خصوصی رشد وسیعی داشته است ، ازمشکلات عمده در این سازمانها سرعت در استقرار سیستم مدیریت کیفیت ، نگهداری و بهبود آن است بطوری که در برخی از سازمانها بدلایل مختلف زمان استقرار سیستم مدیریت کیفیت طولانی شده ومدیران و کارکنان از ادامه کار باز می مانند همچنین برخی از سازمانها در ادامه کار یعنی نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت دچار چنین مشکلی می شوند .

از آنجا که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001:2000 بر اساس فرایندهای سازمان  بنا می شود و سازمان را به منزله یک سیستم می بیند لذا با بکارگیری  ابزاری چون فناوری ارتباطات و اطلاعات
می توان این سیستم را با سادگی واستواری بیشتردرسازمانها وبخصوص در صنعت مخابرات ایجاد نمود.

در بخش بعدی مقاله  به توضیح ارتباط مدل یک سیستم مدیریت کیفیت فرایندگرا با اولویتهای مهم در بکارگیری فناوری ارتباطات واطلاعات می پردازم .

 

 

 

2- فناوری ارتباطات و اطلاعات

دیدگاههای مختلف در مورد فناوری ارتباطات و اطلاعات  بیان می شود ولی آنچه در شرایط فعلی میتوان مورد توجه قرار داد  چهاراولویت مهم به شرح ذیل می باشد:

2-1 سازمان الکترونیک  (E. Organization)

2-2 یادگیری الکترونیک (E.Learning)

2-3 تجارت الکترونیک (E.comerce)

2-4 توسعه سخت افزار و نرم افزار

 

 

1-2 سازمان الکترونیک

 

تعریف سازمان الکترونیک: بکارگیری فناوری ارتباطات واطلاعات جهت تعامل، برقراری ارتباط ، شناسایی نقاط قوت وضعف ، دستیابی به اهداف ، بهبود عملکرد فرایندها  در یک سازمان

 

2-1-1 بکارگیری این فناوری در سازمانها با عنایت به موارد ذیل یک امر اجتناب ناپذیر است :

 

رشد تکنولوژی در زمینه کامپیوتر وپهنای باند مخابراتی

- توان محاسباتی کامپیوتر هر18 ماه دو برابر می شود ودر 28 سال گذشته، 40 هزار برابر شده است .

شمار شبکه ها 4 برابر میانگین رشد شمار کاربران بوده است.

پهنای باند خطوط ارتباطی هر 12 ماه سه برابر می شود.

 

افزایش سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعا ت

درده سال گذشته،سرمایه گذاری درزمینه فناوری اطلاعات از10درصد به 50درصد ازکل سرمایه گذاری  کشور امریکا رسیده است.

در امریکا نسبت اشتغال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کل اشتغال 35درصد افزایش داشت.

تورم در بازار خرده فروشی به دلیل امکان برقراری ارتباط مستقیم میان فروشنده و خریدار و رقابت آزاد کاهش یافت.

در سالهای 1995 تا 1998 ، تنها 8 در صد از رشد ناخالص اقتصادی (GDP) مربوط به صنایع مبتنی بر فناوری اطلاعات بود اما پس از آن ، به 35 درصد رسید.

هر روز 30 میلیون نقل و انتقالات بانکی در امریکا توسط ATM ها انجام می گیرد.

خرید اینترنتی ازخرده فروشیها در روزهای کریسمس سال 1999، 1/3 بیلیون دلار بود که در سال جاری به بیش از پنج برابر مقدار فوق افزایش یافت.

 

رشد شگفت انگیز درخواست اینترنت درمیان شهروندان

8/76 درصد از شهروندان ویرجینا، درخانه و محل کارشان به اینترنت دسترسی دارند. به طور میانگین،  هر ساله 5 هزار جلسه کاربران از طریق www.vbgov.com انجام می شود .

 

بالا رفتن سطح توقع شهروندان  وبازرگانان

انتظار دسترسی بهتر به سرویسها و ارائه خدمات بهتر

انتظار ارائه خدمات با استفاده از اینترنت

مدیران سازمانها با استفاده از نرم افزارهای ساده ویا خاص می توانند امور را سازماندهی و نطارت نمایند و کارکنان نیز می توانند در ارتباطات و اجرای امور از چنین نرم افزارهای استفاده کنند.

 

2-1-2 نقش فناوری اطلاعات در موارد ذیل:

ارتیاطات درونی وبیرونی : استاندارد نمودن آنها و افزایش سرعت  در این ارتباطات

اتوماسیون : کاهش نیروی انسانی و افزایش دقت

اطلاعات : سهولت در ذخیره و انتشار آن

تحلیل : ساده کردن شیوه های تحلیلی پیچیده

موقعیت مکانی  : استقلال در موقعیت مکانی

برنامه : آسان نمودن برنامه ریزی و کنترل برنامه ها

آموزش : دسترسی فراگیر

 

 

 

2-2  یادگیری الکترونیک

محیط­های یادگیری مجازی ، مدارس هوشمند ، آموزش ON - LINE ودانشگاه­های مجازی عناوینی هستند که به موسساتی که استراتژیهای جدید را برای ارائه تعلیم و تربیت با استفاده از شبکه­ها به کار می­برند ، اطلاق می­شود. در چند دهه­ی گذشته ظهور موسسات آموزشی که به ارائه آموزش در خارج ازمحیط آموزشی می­پردازند باعث رواج یادگیری ازراه دور شده­است.. در گذشته از فناوری -های  قدیمی­تر نیز از قبیل رادیو ، تلویزیون و ویدئو وبرای توانمندکردن محیط یادگیری این موسسات استفاده می­شده­است. ولی با ورود فن­آوری اطلاعات موثرتر عمل می­کند. به موازات توسعه­ فضاهای مجازی در جوامع پیشرفته ، جوامع در حال رشد نیز در بهره گیری از امکانات فن آوری اطلاعات بویژه فضاهای مجازی و شبکه­ای ، به فراهم آوردن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری اقدام کرده­اند.

 

2-2-1 نقش فناوری اطلاعات در یادگیری :

ترغیب یادگیری اکتشافی

تغییر تفکر و اصلاح اشتباهات افزایش مشارکت در یادگیری

دسترسی سریع به شیوه های یادگیری و دانش جدید

کاهش هزینه ها بدلیل مستقل بودن از موقعقت مکانی

 

 

2-2-2 ضرورتهای استفاده از یادگیری الکترونیکی در عصرجدید:

نیاز به تعلیم و تربیت بیشتر :

نیاز به یادگیری باز و سهل­الوصول همچنان ادامه دارد. این نیاز از اوایل سال1950 در حال افزایش است و موضوع بیشتر کنفرانس­های جهانی تعلیم و تربیت را به خود اختصاص داده است. ­        در گزارشهای سازمانهایی از قبیل یونسکو، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ،   آمده­است که می­توان با ظهور فناوری های  جدید تغییرات عمده­ای را در محیط یادگیری ایجاد کرد.

امروزه آموزش مبتنی بر وب (Web-based education) در کشورهای پیشرفته  قابل­دستیابی است

 

 

 

انفجار دانش:

میزان اطلاعات بشر هر چهار یا پنج سال دو چندان می­شود به عبارت دیگر مجموع اطلاعات قابل دسترس برای یک دانشجو در سال 1997 کمتر از یک درصد اطلاعاتی است که دانشجو در سال 2050 به­ آن دسترسی پیدا خواهدکرد. این ویژگی به گونه­ای است که متفکران ، عصر کنونی را به درستی    عصر اطلاعات(Information age) لقب داده­اند. یکی از شاخص­هایی که در این زمینه مورد استفاده   قرارمی­گیرد شاخص نیم عمر اطلاعات است که عبارت از مدت زمانی است که حداقل 50% از یافته­های علمی یک حوزه از دانش بشری اعتبار خودش را از دست بدهد. طبق بررسی­های بعمل آمده نیم عمر اطلاعات در برخی از حوزه­های دانش بشری به حدود 6 سال رسیده­است. با این شرایط کلاسهای حضوری با شیوه­های سنتی نمی­تواند با تغییر سرعت که وصف دانش معاصر است خود را انطباق دهند ،  در حالیکه فضای یادگیری الکترونیکی کاملاٌ قابلیت انطباق با مشخصات این عصر را دارا است.

شهروندی در جامعه مدرن:

برای عملکرد موثر در جامعه مدرن شهروندان به تعلیم و تربیت پیشرفته نیاز دارند ساختار و محتوای فعالیت­های یادگیری باید کودکان ، جوانان و بزرگسالان را برای کسب دانش و مهارت­ها، ارزشها، طرز برخوردها و ... آماده کند. همچنین آنها را برای مشارکت و مسئولیت­پذیری در زندگی اجتماعی­شان توانمند سازد. تعلیم و تربیت باید به آنها کمک کند تا خود را با تغییرات محیط پیرامونشان سازگار سازند. همچنین کمک می­کند تا یادگیری را مطابق با نیازهای فردی و علائق شخصی­شان      ادامه دهند. به­طور خلاصه هر استراتژی برای درگیر کردن همه شهروندان دریادگیری مداوم ، به استفاده از فناوری نیازخواهد داشت پس بدون فناوری نمی توان شهروندان را در یادگیری مداوم  درگیر کرد.

از ویژگیهای کلیدی جامعه مدرن این است که تبادل دانش ، اطلاعات و عقاید را با استفاده از  شبکه­ها در اولویت قرار می­دهد و شبکه­ها نقش اصلی را ، در برقراری تعاملات انسانی جوامع دارند. نفوذ اینترنت برای ارتباط آسانتر ، فراگیری دانش ، مهارت ها و تعلیم و تربیت روزآمد ادامه خواهد یافت و موقعیت افراد و جوامع مردم سالار را در فرآیند اقتصادی و اجتماعی تضمین خواهد نمود.

 

 

 

 

بیسوادی :

علی­رغم انفجار دانش و پیشرفت در اطلاعات و فناوری ، در بعضی کشورها ، تعدادی از مردم سواد خواندن و نوشتن ندارند ، چه برسد به اینکه از مزیت­های موجود در یک جامعه فن­آورانه لذت ببرند. اغلب کشورهای جهان ، کمیته­ای برای کاهش تعداد شهروندان بیسواد دارند. رسانه­های همگانی مخصوصاٌ رادیو تلویزیون نقش مهمی را در این خصوص بازی می­کنند و در برخی قسمتهای جهان فناوری های جدیدتر و پیشرفته­تری برای بیسوادان بکار گرفته­شده­است. بیسوادانی که فرصت حضور در کلاسهای حضوری را ندارند و به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی فرصت­های یادگیری در آموزش و پرورش را از دست داده­اند. یکی از عمده­ترین موارد استفاده فضاهای مجازی در رابطه با کارگران است و به نظر می رسد پیشرفت مداوم با استفاده از منابع ON - LINE برای کارگران نتایج خوبی را نشان می­دهد. کارگران باسواد با استفاده ازاین  فناوری ها در کارشان مهارت پیدا می­کنند.

 

3-2-2 انواع روشهای آموزش و فراگیری الکترونیکی :

پیش از هرچیز ذکر این نکته لازم است که بنا به نتایج آخرین مطالعات و پژوهش­ها بهترین رویکرد فراگیری الکترونیکی عبارت است از یک رویکرد مختلط متشکل از هر دو روش آموزش به روش سنتی و آموزش الکترونیکی. پایه­ای­ترین جزء تشکیل­دهنده محتویات و مطالب آموزشی در فراگیری الکترونیکی اشیاء آموزشی می­باشند. در قلب سیستم­های آموزش الکترونیکی یک سیستم مدیریتی تحت عنوان سیستم مدیریت فراگیری(یا اصطلاحاً LMS) قرار دارد و این سیستم خود   سیستم­هایی نظیردانشگاه مجازی و کلاس مجازی را با هم یکپارچه می­نماید.

بطور خلاصه سه روش اصلی آموزش و فراگیری به شرح ذیل می­باشد :

Instructional:

در این روش تاکید اصلی بر استاد و اطلاعات آموزشی می­باشد. هدف انتقال اطلاعات از استاد به دانشجو است این روش اصطلاحاً استراتژی طوطی­وار نامیده می­شود.

Constructivist

در این روش تاکید اصلی بر شخص دانشجو(فراگیرنده) می­باشد. هر شخص معلومات و دانش خود را می­سازد. در واقع فراگیرنده مسئول فراگیری خویش می باشد. استاد (آموزشیار) نقش راهنما و دستیار را در فرایند آموزش و فراگیری ایفا می­نماید. این روش اصطلاحاً استراتژی فکرکننده خلاق  نامیده می­شود.

Social Constructivist:

در این روش با هدف فراگیری و کسب دانش به مطالعه به صورت گروهی در تعامل با یک اجتماع (جامعه فراگیری) پرداخته می­شود. فراگیری این روش اصطلاحاً فرایندی در قالب یک فعالیت اجتماعی است. این دیدگاه منطبق بر یادگیری الکترونیکی می­باشد.

 

3-2تجارت الکترونیک

تجارت الکترونبک روش جدید برای انجام فعالیتها ی تجاری از طریق اینترنت می باشد.

 جنبه های مختلف آن عبارتند از: B2C|B2B|G2B|B2E|…

B2C ارتباط بین یک واحد تجاری و مشتریان. این مدل با گرفتن سفارش مستقیم از مشتری به وسیله حذف واسطه های بین عرضه کنندگان و متقاضیان باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه پایین آمدن قیمت شده است .

B2B موجب ایجاد یک ارتباط گسترده جهانی بین تامین کنندگان ، تولید کنندگان ، توزیع کنندگان و فروشندگان شده­است. گسترش بیشتر B2B نسبت به سایر کارکردهای اینترنت ، به علت وجود یک رابطه فیزیکی بین طرفین علاوه برروابط مجازی است که نقص اینترنت را در اعتماد سازی جبران
می­کند.

G2B باعث تسهیل فرآیندهای اداری توسط دولت شده است.

B2E منجر به آزاد­سازی فعالیتهای سازمانها از قید محدوده فیزیکی سازمان می­شود.

 

1-3-2 مزایای تجارت الکترونیکی :

حذف واسطه ها

کاهش هزینه های جانبی خرید و فروش

کاهش هزینه های پشتیبانی

سهولت دریافت اطلاعات بازار و سلایق مشتریان

 

 

2-3-2 روند رشد آتی تجارت الکترونیکی در جهان :

تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه ، رشد می کند ؛ ولی سرعت رشد آن بسیار کمتر از سرعت رشد تعداد کاربران اینترنت می باشد. با این که استفاده از اینترنت ، پیش شرط توسعه تجارت الکترونیکی می باشد و رشد بالای دسترسی مردم به اینترنت موجب توسعه تجارت و  کسب و کار از طریق اینترنت می شود ولی رشد تعداد کاربران اینترنت لزوماً نشانه سرعت توسعه تجارت الکترونیکی نمی باشد . دریک نظرخواهی که در شش ماه اخیر در 12 کشور جهان انجام گرفت پست الکترونیک تنها فعالیت اینترنتی در بین بیش از پنجاه درصد از پاسخ دهندگان آن کشورها بود. نسبت کاربران اینترنتی فعال در زمینه تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه، پایین تر از حد میانگین می باشد و این عامل مطمئناً به دلیل درآمد سرانه پایین­تر و عوامل دیگری چون استفاده کم از کارت اعتباری ، کمبود محصولات یا خدمات مربوطه یا تدارکات و خدمات تکمیلی ضعیف می باشد.

به نظر می رسد فاصله بین کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته در زمینه دسترسی و استفاده  آنها از اینترنت کمتر از فاصله بین این کشورها در زمینه حجم تجارت الکترونیکی می باشد. نمودار زیر این موضوع را نشان می دهد.

اگرچه در مورد سرعت گسترش مبادلات الکترونیکی ، برآوردهای بسیار متفاوتی ارائه شده ، در کلیه پیش­بینی­های به عمل آمده اعلام شده است که تجارت الکترونیکی در سالهای آینده با رشد    فزاینده­ای رو به رو خواهد بود. در سال 1999 حجم مبادلات الکترونیکی در ایالات متحده آمریکا ، 700 میلیارد دلار و در سایر کشورهای جهان 330 میلیارد دلار بوده است . پیش بینی می شود که حجم تجارت الکترونیکی کالا و خدمات شرکتهای آمریکایی در سال 2003 به 2800 میلیارد دلار بالغ گردد که این رقم معادل 25 درصد خریدهایی است که در آن سال بین شرکتهای آمریکایی صورت خواهد گرفت. انجام مبادلات الکترونیکی توسط شرکتها و مصرف کنندگان اروپایی در سال 2004 معادل 1600 میلیارد دلار یا 6.3درصد کل معاملات در اروپا برآورد شده است . در حیطه تجارت بین المللی نیز تجارت الکترونیک سهم فزاینده ای را به خود اختصاص خواهد داد. برآوردهای موجود حاکی از آن است که تا سال 2003 بین 10 تا 25 درصد از تجارت ، بصورت الکترونیکی صورت خواهد گرفت.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از نظر حجم تجارت الکترونیکی در صدر فهرست کشورهای عربی قرار دارند. ارزش تجارت الکترونیکی این کشورها سالانه به 1.3 میلیارد دلار می رسد. در کشورهای تازه صنعتی شده نیز تجارت الکترونیکی به سرعت در حال رشد است.

در یکی از تحقیقات به عمل آمده توسط Intelligent United Economic رتبه بندی کشورهای جهان برای پذیرش وبه کارگیری تجارت الکترونیکی ارائه شده است . در این تحقیق

 

عواملی از قبیل اتصال به شبکه ، اوضاع کسب و کار ، پذیرش تجارت الکترونیکی توسط تولید کنندگان و مصرف کنندگان ، وجود قوانین و مقررات مناسب ، فراهم بودن خدمات حمایتی برای تجارت الکترونیکی و زیر­ساختهای اجتماعی و فرهنگی ،  به عنوان مهمترین و عمده ترین محورهای تعیین کننده گسترش تجارت الکترونیکی در کشورها شناخته شده اند. در این بررسی آمریکا و استرالیا در رده های اول و دوم و سنگاپور در رده هفتم قرار گرفته­اند. این در حالی است که فرانسه علیرغم گستردگی استفاده از اینترنت ، به دلیل تمرکز بازار داخلی در رده پانزدهم قرار گرفته است.

 

         

4-2 توسعه سخت افزار و نرم افزار

سخت افزار: تجهیزات فیزیکی ازقبیل  رایانه ، وسایل ارتباطی و شبکه

نرم افزار: یک برنامه رایانه ای  شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها بوده که با هد فمندی

 خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته تا از این طریق نماینگر خواسته های مورد نظر باشند. نرم

افزار مجری خواسته های مورد نظر در محیط سخت افزار بوده و با در اختیار گرفتن مجموعه

ای از منابع سخت افزاری سعی در تحقق اهداف از قبل تعریف شده دارد.

رشد روزافزون فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث شده تا سخت افزار و نرم افزارهای  آن نیز سریعا در حال تغییر باشد ، سازمانهای که از این فناوری استفاده می کنند جهت توسعه نرم افزار و سخت افزارها خود با عنایت به منابع موجود و اهداف سازمان اقدام نمایند.

 

1-4-2 بستر سازی نرم افزار و سخت افزار :

وجود رایانه در حیطه های مختلف

پیاده سازی و استقرار شبکه خصوصی داخلی (VPN)

پیاده سازی و استقرار اینترنت، وب سایت و پست الکترونیک

استفاده از نرم افزار های  تحت Microsoft Office

شامل : Access_Word _ Excel _ Power Point_ Project_ Visio _ Outlook

         Front Page

 

2-4-2  توسعه نرم افزار وسخت افزار

 

بروز نمودن  موارد  2- 4-1

پیاده سازی و استقرار سیستم های اطلاعاتی در ارتباط خاص با حوزه های عملیات سازمان

سیستم های طراحی ( مانند:Computer Aided Design)

سیستم های حلقه تامین ( مانند : Enterprise Resource Planning)

سیستم های تولید( مانند : Computer Aided Manufacturing)

سیستم های بازاریابی و فروش (مانند: Customer Relationship Management)

سیستم های مالی ( مانند : Electronic Funds Transfer)

پیاده سازی و استقرار سیستم های اطلاعاتی در ارتباط عمومی با حوزه های عملیات سازمان

سیستم های اطلاعاتی اتوماسیون اداری ( OSA)

سیستم های اطلاعاتی ارتباطات الکترونیک (ECS)

سیستم های اطلاعاتی عملیاتی (TPS)

سیستم های اطلاعاتی مدیریت(MIS)

سیستم های اطلاعاتی کمک به تصمیم گیری (DSS)

سیستم های اطلاعاتی جامع و یکپارچه ( ES)

 

 

 

 

 

 

توجه:

 در سیستم های فوق سیستم ERP  در حال حاضر فراتر از حلقه تامین عمل می کند و کل فعالیتهای داخلی سازمان و ارتباط با سیستم های دیگر را ازقبیل OAS  و CRM را برعهده دارد

2-4-3 نکات مهم در بستر سازی و توسعه نرم افزار و سخت افزار

بررسی ، مطالعه و نیاز سنجی

تهیه سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز

آموزش مدیران و کارکنان در مقابل هرگونه تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری

پشتیبانی مستمر سخت افزارها و نرم افزارها

بروز نمودن نرم افزارها

 3- طرح تکفا( توسعه و کاربری فناوری ارتباطات واطلاعات ) :

اساس تحقق جامعه مدنی ، توانمندی مردم در پرسشگری و اطلاع از حقوق اجتماعی خود و حاکمیت قانون در همه امور است. از این رو دسترسی آسان ، سریع ، و ارزان مردم به اطلاعات و ارتباطات و برابری در دسترسی به فرصتهای اقتصادی ، اجتماعی وعلمی و فرهنگی امری ضروری است.  بر این اساس مقتضی است تدابیر حقوقی ، اداری و فنی برای تحقق برنامه ملی توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات اتخاذ گردد.

برخی ویژگیهای کلیدی که موجب پیدایش روندهای جهانی در عصر ارتباطات و اطلاعات    شده­اند فهرست وار و به ترتیب زیر می باشند:

کاهش سریع اثر فاصله جغرافیایی و زمان در انجام فعالیت

تغییر بنیادین در نحوه تولید ثروت و ارزش در مراحل گوناگون توسعه و ارائه محصول به بازارها و بطور خاص ، تبدیل منابع سنتی اقتصاد ( مواد اولیه / منابع فیزیکی ) به هوش و مهارتهای انسانی

تغییر و تحول اساسی در مفاهیم و شاخصهای اقتصادی ، اجتماعی ، مدیریت و سازماندهی

شمول سرمایه گذاری این دوره بر دارائیهای نامشهود ، تحقیقات ، مهارتها ، دانش و نوآوری

تغییر در ساختار و ماهیت اشتغال ، تبدیل عملکرد سنتی به کارکرد دائمی مبتنی بر یادگیری مداوم با کمک فناوری ارتباطات و اطلاعات

امکان انتشار بهترین روشها در مناطق کمتر توسعه یافته و حرکت جهشی در توسعه

تاکید فراوان بر آموزش معلمان و توسعه محیطهای آموزش الکترونیکی و بلادرنگ

تقویت مهارتهای فناوری ارتباطات واطلاعات و گسترش مشاغل جدید با ارزش افزائی بالا

تضعیف سریع وزوال عوامل پایداری سیستمهای بسته اقتصادی، اجتماعی ، و سیاسی و گسترش روز افزون سیستمهای باز

تغییر اساسی مولفه های اقتدار خصوصاً عوامل موثر در قدرت سیاسی حکومتها و توزیع قدرت در جوامع به سمت عدم تمرکز

سرمایه گذاری و ایجاد تسهیلات برای گسترش زیر ساختهای باند پهن بعنوان یک استراتژی کلیدی   به­تبع ضرورت حیاتی دسترسی ارزانتر به ارتباطات واطلاعات جامعه

افزایش چشمگیر پیچیدگی در مسائل جهانی و تعاملات بین المللی اقتصادی و اجتماعی و پیدایش اصل : « فعالیت در سطح ملی بدون تعامل در سطح جهانی بهینه نخواهد بود.»

لذا دستگاهها و بخشهای مختلف کشور برای تحقق اهداف استراتژیک طرح تکفا به شرح ذیل و با در نظر گرفتن ویژگیهای بومی و به دور از موازی­کاری و دوباره کاری در کلیه مراحل تصمیم سازی ، تصمیم گیری و اجرا ، بایستی اهتمام کامل ورزند.

ارتقاء کارایی خدمات شامل کاهش هزینه و زمان بخصوص دولتی ، جهت افزایش رضایت عمومی

تشویق و گسترش مشارکت الکترونیکی مردم در اداره جامعه و تقویت  شفاف سازی و اعتمادپذیری فرآیندهای تصمیم سازی در کلیه سطوح اجرایی کشور

تقویت نشر اطلاعات بخصوص دولتی ، بعنوان حق ملی مردم

کمک به شکوفایی اقتصادی کشور با استفاده از اقتصاد دیجیتالی ، تجارت الکترونیکی و کسب و کار دیجیتالی

کمک به ایجاد فرصتهای شغلی ارزش افزا

ایجاد زیر ساختهای نوین صادرات خدمات و محصولات

گسترش سواد دیجیتالی و اشاعه فرهنگ و زبان ملی در محیط دیجیتال

دسترسی سریع و آسان و ارزانتر عموم مردم به ارتباطات و اطلاعات

تقویت همکاری مشترک بین دولت ، صنعت ، دانشگاه و مراکز خصوصی در راستای ارتقاء کارائی عوامل کار و سرمایه

ارتقاء آگاهی مدیران بخش دولتی از نقش فناوری ارتباطات و اطلاعات بعنوان عامل جلو برنده موثر در کلیه سطوح اجتماعی و اقتصادی

اشاعه بهترین شیوه های عمل مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات

حمایت از گسترش هر چه سریعتر بخش خصوصی توانمند ورقابت پذیر جهانی

گسترش هر چه سریع تر و ایجاد و رشد شرکتهای کوچک و متوسط (SME) بازمینه ICT  بعنوان هسته های اشتغال خلاق

گسترش و تقویت فرهنگ ملی و اسلامی و خط فارسی در محیط دیجیتال

لذا چهارچوب برنامه تکفا به شرح ذیل می باشد که تعیین و تشخیص محورهای فرعی برنامه تکفا که در چهار چوب رده های اصلی فوق قرار می گیرند در حدود اختیارات شورایعالی اطلاع رسانی بوده و به پیشنهاد دستگاه و یا طی مصوبات اصلاحی آتی شورایعالی اطلاع رسانی قابل تغییر و یا تفسیر است و دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی مسئولیت پیگیری و کارشناسی کلیه امور برنامه تکفا را     عهده­دار خواهد بود.

سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ایزو 9001:2000 هشت بند دارد که شامل موارد ذیل است:

  1 - دامنه کاربرد

استاندارد مرجع

واژگان و تعاریف

سیستم مدیریت کیفیت

مسئولیت مدیریت

مدیریت منابع

تحقق محصول

اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و بهبود

 

در این استاندارد مدل یک سیستم مدیریت کیفیت فرایندگرا به صورت شکل صفحه بعد نمایش داده شده است واین مدل درواقع الزامات بندهای 4 تا 8 استاندارد را پوشش می دهد.

همانطور که دراین مدل دیده می شود اگر فرایندهای سازمان به درستی شناسایی و مدیریت شوند( مطابق الزامات خواسته شده در این استاندارد درخصوص هریک از فرایندها) نهایتا منجر به بهبود مستمر  می شود.

مدل ارتباطی اولویتهای فناوری ارتباطات و اطلاعات با سیستم مدیریت کیفیت براساس ایزو 9001:2000

فرهنگ سازی

تعهد مدیریت

مشارکت کارکنان

رویکرد فرایندی

دامنه کاربرد سخت افزار و نرم افزار

 دسترسی  با سرعت مناسب به شبکه داخلی

دسترسی با سرعت مناسب به شبکه جهانی

 امنیت شبکه

پیشبینی نیازهای آتی و ارتقاء سخت افزار و نرم افزارو سرعت آنها

پشتیبانی  سخت افزار و نرم افزار مناسب و سریع

 

4-2 مراحل  پیاده سازی فناوری ارتباطات و اطلاعات در سازمانها

در جدولهای ارتباط اولویتهای فناوری ارتباطات و اطلاعات با بندهای استاندارد موارد ذیل مورد توجه است:

 

- بستر سازی بکارگیری از شبکه داخلی ، شبکه جهانی و مجموعه نرم افزارMicrosaft Office

- توسعه سیستم های اطلاعاتی عمومی بخصوص MIS-OSA-ES-TPS-DSS

- توسعه سیستم های اطلاعاتی خاص  بخصوص CAM -EFT-CAD-CRM- ERP

 

 

 

 

منابع :

فناوری اطلاعات ؛ امکانات ، فرصتها و چالشها( پایان نامه کارشناسی ارشد سعید مقدم آریائی)

اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات ( دکتر محمود زرگر)

مدیریت تکنولوژی و نوآوری (سازمان مدیریت صنعتی)

 

ISO9001:2000

ISO9004:2000

Management Of Organizational Behavior By Blan chard & Heresy

Futurer Role Of  IT IN Business Process Reengineering

 

 

بهبود پورتال پورتال پرتال پرتال سازمانی پورتال سازمانی پورتال شرکتی سامانه سازمانی سامانه شرکتی پرتال شرکتی وب سایت شرکتی وب سایت سازمانی مدیریت آسان مدیریت محتوا مدیریت محتوا بدون دانش فنی پنل ویژه همکاران نظرسنجی آنلاین فیش حقوقی آپلود فیش حقوقی مدیریت بیمه مدیریت خدمات بیمه خدمات بیمه بیمه تکمیلی آموزش پیشنهادات انتقادات مدیریت جلسات فرم ساز مدیریت منو مدیریت محتوا مدیریت سئو پنل مدیریتی چند کاربره ریسپانسیو گرافیک ریسپانسیو
All Rights Reserved 2022 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir