بهبود پورتال

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 54
4/28/2023

 

 

ترجمه و تنظیم:سهراب آغ بیات، آرش سلیمانی روزبهانی

روح ا... کلامی راد،اعظم گنجی دستجردئی ،مهناز نادعلی پور

وسایل دسترسی هوشمند

  Intelligent   Access  

در ادامه همگرایی موبایل و ثابت مواردی وجود دارد ! انگیزه های اولیه زیادی در جهت شروع سرویس ها وجود دارد که اگر نخواهند به عقب برگردند باید مراقب باشند .

این مقاله سطوحی که شبکه ثابت و موبایل میتوانند با هم ارتقاء یابند را نشان میدهد و چگونه نسل جدید تجهیزات ترمینال ،جهت همگرایی راه اندازی میشوند .

همگرایی موبایل و ثابت چیست ؟

Fixed Mobile Convergence   ( FMC )

در طبقه بندی موجود ، شبکه های مخابراتی به دو دسته ثابت و سیار تقسیم میشوند . تقسیم بندی مشخصی بین این دو و اینترفیس های تعریف شده وجود دارد . این طبقه بندی به تجهیزات ترمینال بستگی دارد . FMC مسیر روند تکنولوژی به منظور اتصال این دو دنیا (ثابـــت و سیار) میباشد . در آینده فرقی ندارد که کاربر از تکنولوژی ثابت یا سیار استفاده میکند .

کاربر FMC صرف نظر از اینکه در شبکه ثابت است یا موبایل ، باید تصور کند که از تجهیزات موبایل استفاده میکند . کاربر ، یک شماره تلفن و یک گوشی دارد ، یک صورتحساب دریافت میکند و توانایی استفاده از سرویسهای بیشتر و اطلاعات مستقل از مکان یا روش دسترسی را دارد .

> تجهیزات ترمینال سیار (که فقط در شبکه های GSM قابل استفاده بودند) در حال حاضر قابلیت کاربری در شبکه هایی با تکنولوژیهای دیگر به آنها اضافه شده است .

> در مورد سرویسهای سیار، کاربر به سرویس  دسترسی دائمی دارد که مستقل از شبکه دسترسی و تجهیزات بکار رفته میباشد .

> یکپارچگی بین فناوریهای های مختلف شبکه با یکپارچگی ودسترسی دائم به سرویس ها.

FMC فقط تا اندازه ای می توانست در گذشته اجرا شود ، این امر به دلیل محدودیت مالی اپراتورهای شبکه و نبود منابع حقیقی برای کاربران بود . به علاوه همگرایی به سرویسهای VOICE محدود شده بود بطوریکه به دسته بندی سرویسها و کاهش قیمتها برای کاربران سیار منجر میشد که از معایب خاص اپراتورهای سیار بود و نیازمند بود که تجهیزات پایانه (ترمینال) در قیمت و میزان درخواست رشدی قابل ملاحظه نداشته باشند و FMC به صورت محدودی پشتیبانی میشد . نهایت عملکرد FMC در مورد صورتحساب ، خدمات به مشتری ، CRM ( Customer   Relationship   Management ) و سازمان دهی قسمتهای مختلف و جزئیات هزینه میباشد .

اخیراً شاخص هایی در راستای انتقال مکانی مورد توجه قرار گرفته است . جدیداً  سرویسهایی که  ارائه میشوند عبارتند از :

 Instant  Message ( IM ) ،  SMS  Interworking ،  SMS  ثابت  به  موبایل و بالعکس ، Package های زمانی موبایل ثابت ، تلفن تصویری موبایل ثابت .  که شاخص همگرایی در سطح سرویس میباشد .

 

استفاده از FMC

قسمت ثابت FMC بیشتر روی سرویسهای تعاملی متمرکز میشود . چندین نمونه از عملکرد FMC ازقبل جهت تولید جزء به جزء آماده شده است . سرویس تلفن BT  ( British  Telecom )، به سمت استفاده از GSM و Bluetooth ( دو تکنولوژی Access ) حرکت میکند که می توانند در کنار یکدیگر و مطابق با موقعیت شان باشند .

Blue phone  در خانه یا اداره به صورت اتوماتیک در نقطه دسترسی Bluetooth محلی جابجا میشود و ارتباط از طریق انتقال داده در شبکه ثابت میباشد . مزیت برای کاربر ، کاهش هزینه ، Routing وابسته به کیفیت سرویس و نوع سرویس (مانند پهنای باند) میباشد .

این موضوع راه حل جالبی برای کاربران شبکه ثابت است ، زیرا آنها میتوانند بدین ترتیب به منافع از دست رفته شان از طریق جانشینی (موبایل ثابت) دست یابند .

مطابق برآورد انجام شده ، حدود 30% تماسهای موبایل از خانه یا اداره هستند (Source ) . همچنین مفهوم Bluetooth  در مورد دسترسی باند عریض (Broad  band ) قابل توجه است . علاوه بر این ، حتی هنوز یک سیستم بی سیم 4G با نرخ انتقال داده یا کیفیت سرویس شبکه ثابت ، نمیتواند رقابت کند .

مثال دیگر ، سرویس  Business  Everywhere که توسط مخابرات کشور فرانسه ارائه شده است . اینجـــا یک کاربر میتواند به اینتـــرنت از طریق ADSL ، GPRS ، WLAN ، PSTN و 3G با یک Username و Password دسترســـی پیدا کند . مزیت آن وجود یک صورتحساب و یک CRM  System و یک قدم رو به جلو برای سرویسهای سفارشی مثل Address book و appointments ، Unified  messaging و است . هرچنــد هنـــوز هیچ بخشی در مورد بسته های نرم افزاری (Package ها) سرویس وجود ندارد.

 

مطابــــق اصول فنی ، سرویسهــا ممکن است قبلاً بکار گرفته شده باشند . به عنوان مثال Sync  ML  شرکت مخابرات فرانسه، یک محصول تجاری با طرحی از numbering خصوصی را ارائه کـــرده است که VPN نامیده میشود . تلفن های سیــار میتوانند در VPN شرکتها متمرکز شوند . قیمت ها برای مکالمات داخلی کاهش می یابد و کارمندان به تلفنهای همراه ارزان  و قابل اطمینان از طریق شرکتهای داخلی دسترسی می یابند .

قـــابلیت دیگر همگـــرایی سرویسهــــا ، در تلـــفن سیـار ، شمــــاره تلفن واحـــد time – Linked  Call diversion ، unified  messaging ، Voice  box ، email ، MMS / SMS که میتوانند یکجا ارائه شوند .

در اصل محدودیتی در عملکرد FMC برای سرویسهای موجود وجود ندارد . هر چند توجه به این نکته لازم است که سرویسها به قابلیت ویژه تجهیزات پایانه (ترمینال) نیاز دارند . برای سرویسهای ساده مثل Voice  box از یک تلفن ثابت یا سیار ، مسلماً قابلیت تجهیزات پایانه (ترمینال) مهم نیست . بعضی از سرویسهای پیچیده به قابلیت پایانه ها وابستگی بیشتری دارند .

 

JAVA  ME

Java  Micro  Edition یک استاندارد Supra – platform توسعه یافته براساس Javacode برای گوشی های سیار میباشد .

یکی از مشخصات مهم Java قابلیت دسترسی آن به لایه شبکه است . در این متد ، برنامه های کاربردی Java  بر روی گوشیهای بی سیم فعال شده و میتوانند با دیگر برنامه های کاربردی از طریق شبکه ها ارتباط داشته باشند . در اینجا مهم نیست که درخواستها از شبکه ثابت یا شبکه موبایل باشند .

 

Sync  ML

Synchronization  Markup  Language یک Open  Mobile  Alliance ( OMA ) ی استاندارد برای همزمانی دیتا بین شبکه ها و تجهیزات سیارمختلف است .

مدیریت ابزار و مدیریت نرم افزار دو مقوله کاربردی دیگر میباشد . با  Sync  ML انتقال Address  book ها و email ها و دیگر داده ها (مانند ویژگیهای user و به روزرسانی نرم افزار) توسط اینترفیس های استاندارد ممکن میباشد . بنابراین تجهیزات مختلف مانند PC ها ، Server ها و پایانه های موبایل میتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند .

 

تجهیزات پایانه ای چگونه اند ؟

تا به امروز توجه زیادی به تجهیزات پایانه ای (ترمینالی) در ارتباطات نشده است . این امر از نقطه نظر اپراتور شبکه یا ارائه دهنده سرویس قابل درک میباشد . سرمایه گذاری اصلی روی نصب و قابلیت ها ی شبکه یا تجهیزات لازم برای ارائه سرویس انجام گرفته است . تجهیزات پایانه ای برای اجرای برنامه های حفظ مشتری و جلب مشتـــری جدید بوسیله ابزارهای بازار ، سـاده شده اند . این روش هنگامی که ارائه دهنـــده سرویس، به مشتری سرویس ارائه می دهد، مورد توجه مشتری یا مشترک قرار می گیرد.

-در اولین گام ، تجهیزات  و اصل سرویس ، قابل اطمینان بودن سرویس ارائه شده ، توجه مشترک را جلب میکند .

-وضعیت اپراتورهایی که شبکه آنها در هسته واقع شده است ممکن است در فاز شروع کار قرار گیرند ، مانند شبکه موبایل GSM .

-علاوه بر امکان تمرکز هوشمندی در شبکه ، تلفنهای تولید شده ساده با قیمت پایین ، یکی از عاملهای موفقیت اصلی سیستمهای سلولی مثل GSM میباشد .

بدون این گوشی های ارزان ، بازار موبایل توسعه زیادی نداشته است . در زمان کنونی قابلیت گوشی ها افزایش یافته و باعث ظهور سرویسهای جدید موبایل نیز شده است .

توجه تمام و کمال به سیستم شبکه و تجهیزات پایانه ، به نظر می تواند یک دگرگونی کامل در شبکه و تجهیزات پایانه بوجود آورد . اپــراتورهای شبکه و ارائه دهندگان سرویس قصد دارند دقت بیشتری در این تجهیزات داشته باشند .

مهمترین امر در موقعیت مکانی آن است که تجهیزات پایانه باید بتوانند این همگرایی را پشتیبانی کنند . بنابراین فقط عناصر FMC مهم نیست بلکه FMC به عنوان هدایت کننده اجرای این همگرایی در تجهیزاتی که این قابلیتهای جدید را بطور واقع دارند ، رفتار (عمل) میکند .

 

نسل جدید تجهیزات پایانه

 

تجهیزات پایانه جدید ،  دسترسی  کاربر  را  به  شبکه  و سرویسهای  آن  قادر  میسازند .  در گذشته بیشتر  این تجهیزات مخصوص یک شبکه بود . اکنون گرایش به سمت تجهیزاتی است که دسترسی به شبکه های مختلف را پشتیبانی میکنند . بنابراین Multi – Connectivity  equipment نامیده می شوند که بتوانند UMTS ، GSM / GPRS به همراه WLAN یا Bluetooth را پشتیبانی کنند .

تجهیزات پایانه ای که برای دسترسی به سیستمهای سیمی به همراه موبایل پیشنهاد میشوند (ISDN،Ethernet)در بازار وجود ندارند .

نوعی از تجهیزات ویژه پایانه ، " docking  station "که برای اتصال به شبکه های سیمی استفاده میشود ، میتواند قابل تصور باشد. ارتباط Bluetooth یک نقطه دسترسی خانگی که با شبکه ثابت ارتباط دارد ممکن و قابل اجراست .

پایانه های(گوشی های) توسعه یافته ای که به تازگی معرفی شده اند: WLAN ، GPRS که نوکیا ارائه کرده ، تلفن از طریق Bluetooth با نام Fixed / GSM یکپارچه که توسط آلکاتل ارائه شده یا تجهیزات WLAN – GSM مانند GN620 برای Motorola ،که فقط در حد یک نام می باشد.

کمپانیهای دیگری که برروی تجهیزات Multi – Connectivity کار میکنند مانند Hewlett–Packard ، Swiss COM و NEC به همراه N900iL .

 هم اکنون پیشرفت تجهیزات به تکمیل روشهای دستیابی افراد و تا اندازه ای به اطلاعات و سرویسهای دیتا و صدا محدود شده است .

هـــدف مشخص است : تکمیل کلیه استانداردهـــای بی سیم در قطعه ای از تجهیزات ، که در مـــورد تجهیزات مذکـور بازاریابی برای مشتـریان تجاری به مقدار کم میباشد . آخرین T – Mobile بی سیم ( MDA  III )  PDA  گرایش به سمت ارتباطات چندگانه در بازارهای حجیم را آشکار میسازد .

این تجهیزات پایانه ، امکان دستیابی به شبکه را از طریق GSM / GPRS و WLAN و Bluetooth فراهم می کنند . همچنین نسلهای بعدی UMTS را حمایت می کنند .

اگرچه مشکلات یکپارچگی سوئیچ بین سیستمها هنوز بطور کامل حل نشده است ، به طور کلی همگرایی انواع مختلف تجهیزات پایانه در PDA ها ، موبایل ها ، Organiser ها و notebook ها به عنوان ابزار سیار قابل مشاهده است . همچنیـــن تعداد تلفنهای هوشمند وmini – notebook ها دائماً در حال رشد است .

همگرایی تکنولوژی های دسترسی نیازمند شرایط فنی است . برای بعضی قسمتها یا بخشها آماده انجام میباشد و یا در ابتدا پروسه توسعه میباشد .

از طرف دیگر در همگرایی تکنولوژی های دستیابی ، همگرایی بیشتر بین سرویسها و تقاضاها میباشـــد . این امر تقاضای بیشتر روی تجهیزات پایانه ای را به ویژه در مورد نرم افزار دارا میباشد .

 

 

 

FMC – Fixed   Mobile   Convergence

 

تجهیزات پایانه ای نسلهای قبل برای سیستمهای عملیاتی از نرم افزار مخصوص همان سیستم استفاده میکردند . بدین معنی که به هنگام سازی ها() ، فقط بوسیله کارخانه سازنده تجهیزات انجام میشدند .

 بطور کلــی پیشرفت های ایجاد شده بوسیله طرف های ثالث (third  party ها) در سراسر  شبکه  قابل  اجرا  نیست . افزایش استانداردهای سیستمهای  عملیاتی  و  تجهیزات پایانه ای ، توسعه  سرویسهای مستقل  موبایل  را  برای ارائه  دهنده سرویس ممکن میسازد . میتوان انتظار داشت که سیستمهای عملیاتی استاندارد مانند  Symbian یا Windows  Mobile تدریجاً سیستمهای خصوصی را از بازار تجهیزات موبایل خارج نمایند .

استانداردهایی که بر روی سیستمهای عملیاتی قرار داده میشوند مانند Java یا Sync ML وظیفه مهمی را در FMC انجام میدهند . آنها توسعه و توزیع درخواستهای کاربران موبایل را (مستقل از تأمین کننده تجهیزات پایانه) و روش دسترسی و شبکه را در آینده فراهم می سازند .

چون مبنای ارتباط شبکه براساس IP میباشد ، همگرایی وتجمع سرویس ها نیز در تجهیزات پایانه (ایده اولیه FMC ) میتواند بر این اساس ایجاد شود .

بیشترین تقاضاها طبق راه حل ارائه شده FMC ترتیب اثر داده شده است . به عنوان مثال ، به کاربر سیار امکان استفاده از برنامه های کاربردی را میدهیم که بازار فروش مشخصی را با یک بانک داده محلی که در Server مرکزی است مقایسه و به هنگام سازی () کند . همچنین درپایانه های موبایل ،کاربر قادر به استفاده از Data خواهد بود .

برای اینکار از پارامترهای ویژه ای استفاده میکنند . مثلاً تضمین و اطمینان ، برآورد قیمت ، که از Server های مرکزی دریافت نموده اند . مزایای این نوع برنامه های کاربردی ، کاهش مقــــادیر Data های ارسالی و در نتیجه افزایش سرعت عملیات محلی ، کاهش عملیات Server مرکزی ، با افزایش ظرفیت تجهیزات پایانه ای، امنیت بهتر پردازش (Onboard ) اطلاعات حساس در پایانه ها .

این نوع کاربرد میتواند در برنامه های Web در ترکیب با Browser  plug In های مناسب بکار رود .

حفظ رابطه کاربران و امنیت آنها باید چک شود ، به طوریکه شبکه های سیار تأخیر زمانی بیشتری نسبت به شبکه های ثابت دارند . Plug  In ها میتوانند مشکل سیستمهایی را که ارتباط امنیتی دارند ، حل کنند .

این امر در مورد سرویس Video حساس نمیباشد . اما اگر دستیابی به سرویسهای دیگر سیستم مثل Data و Database های محلی مدنظر باشد ، باید توجه بیشتری به این امر معطوف داشت .

خصوصاً به عنوان سطوح امنیتی در جستجوکننده ها ، باید توانایی درنصب Plug  In ها کاهش یابد . به علاوه سوء استفاده چشمگیری از Plug  In ها بوسیله طرفهای ثالث ( third  party ها) انجام میشود .

در ترمینالهای موبایل ، کد امنیتی محلی یک سری مزایا در امنیت و عملکرد دارد . اما ممکن است در به هنگام سازی ( ها)نرم افزار مشکلاتی بوجود آورد .

 

جوانـــب امنیتی و خطــرات زیادی در مواجهه تجهیزات موبایـــل با ویروسها ، کــدهای مزاحم ، سوء استفاده ها و دیگر حملات Web  وجود دارند که نیاز بیشتری به بررسی این پیچیدگی ها در FMC میباشد .

در Server های تجاری تحولی از Thin   Client به سمت Smart  Client وجود دارد و Microsoft این کار را انجام داده است .

تکنولوژی NET در سیستم عملکرد موبایل قابلیت توزیع سرویسهای Web را دارد . برای ارتباطات شبکه ها ، این به معنی گرایش به سمت هوشمندی پایانه ها میباشد .

  نتیجه :

موقعیت (شرایط) FMC بهتر از  قبل میباشد  بطوریکه  بوسیله آن سرویسهای پایه ای جدیدی ایجاد شده است . همگرایی بازارهای TIMES و استانداردهای مختلف جهانی موجود موبایل ، یکی از مراحل اولیه را نشان میدهد که از همگرایی تکنولوژی های دستیابی و قیمت ، به همگرایی شبکه ها و سرویسها ، توسعه خواهد یافت . ویژگی جدید پایانه های هوشمند به صورت Open  plat form ها و Multi – Connectivity ها برای شروع به کار FMC ، مهم میباشد .

پیچیدگی بیشتر تجهیزات و عدم امنیت در Multi – Connectivity ،که عملکرد واقعی سرویسها را در پایانه ها و سرویس دهنده ها دربردارد ، Operator های شبکه را وادار میکند که وقت بیشتری را به تجهیز پایانه ها اختصاص دهند.

IP تلفنی

Voice Over IP

Progresses Inexorably

 پیشرفتهای حقیقی Voice  Over IP

 

فناوریهای دسترسی همراه با افزایش تعداد تجهیزات اینترنتی بسیار تغییر پذیر خواهند بود همچنین مصرف تکنولوژیهای سیار و بی‌سیم ، اتصالات ثابت با استفاده از DSL ، فیبر جهت مشترک (FTTP) واترنت تقریباً عالی با اتصالات خطوط تلفنی (Dialup) حاکم ، در حال جایگزینی است .

احتمالاً مهمترین محرک به سوی ارتباطات همزمان و غیر متمرکز ، افزایش میل ترافیک صوتی به اینترنت است . Voice Over IP دارای نرخ رشد بیش از 30% است و بنابراین سهم عمده‌ای را در برنامه کاری کلیة کمپانیهای بزرگ به خود اختصاص داده است.

ارتباط بین دو قسمت از تجهیزات ترمینالی برقرار می‌شود و اینترنت به عنوان رسانه انتقال استفاده می‌شود.

روند رو به رشد تقاضا   Evolution   Of   Application                               با توجه به اینکه اینترنت 10 سال قبل تعریف شده بود و تنها برای مؤسسات پژوهشی بکار گرفته می‌شد ، امروزه از طریق تسخیر بازارهای انبوه این امر کاملاً تغییر کرده است. بدنبال موفقیت Web و یکپارچگی تجهیزات سیار ، کاربردهای اینترنت به شکل روز افزونی در حال نفوذ در زندگی روزمره است .

در ابتدا استفاده از e-mail و سرویسهای اطلاعاتی ساده مرسوم بود،اماامروزه بسیاری از مصرف کنندگان ، دیگر نمی‌توانند زندگی بدون e-buy ( خرید برخط( online )) ، بانکداری برخط (online) ، مزایده‌ها ، مراکز یا حتی بازیهاو سرگرمی‌های برخط (online ) را تصور کنند.

انتظار می‌رود این پیشرفتها در آینده نیز ادامه داشته باشند : کاربرد مزایای جدید و با اهمیت‌تر اینترنت را مورد استفاده قرار داده و همچنان باعث تکامل تدریجی اینترنت شوند.

پیش‌بینی‌ های واقعی مربوط به یک یا چندین Killer application همیشه مشکلات را بهبود بخشیده است .

با این وجود شرکت Detecon معتقد است که چهار نوع مصرف می‌تواند تعریف شود که بسیاری از کاربردهای مورد تصور و مورد انتظار در آینده را پوشش دهند.

از آنجائیکه این مدلها به تمایلات اصلی اجتماعی ارتباط دارند وابستکی آنها قابل قبول است .

1-مرکز اطلاعاتی مکانیزه شده  Automated  Information  Exchange     جهانی ساختن و سرعت دادن به فرآیندهای تجاری ، توسعه‌ها را در جهت مکانیزاسیون انتقال اطلاعات هدایت می‌کند که از یک طرف شامل ماشینهایی است که اطلاعات را بطور مستقیم در این میان تبدیل می‌کنند و از طرف دیگر شرکتهایی که به صورت بلادرنگ روی اطلاعات اثر می‌گذارند. تکنولوژیهایی مثل سرویسهای Web ، اشیاء هوشمند یا محاسبات شبکه‌ای که از ارتباطات ماشین به ماشین پشتیبانی می‌کنند.

 

2-ارتباطات چند رسانه‌ای(مالتی مدیا) Multimedia  Communication افزایش تحرک پذیری ، رشد آسایش و تمایل جهت همیشه در دسترس بودن ، نیاز به ارتباطات چند رسانه‌ای را به مقدار زیاد افزایش داده است . عرض باندها اکنون به اندازه کافی جهت توانمندسازی ارتباطات چند رسانه‌ای جهانی رشد کرده است .

بنابراین انتظار می‌رود که تکنولوژیهای مربوط به ارتباط ویدئو ، کنفرانس چند رسانه‌ای ، مراکز P2P و SIP بازارهای قابل توجهی در آینده پیدا نمایند.

 

 

3-سرگرمی الکترونیکی Electronic  Entertainment                                          
زندگی دسته جمعی/ فردگرایی و راحت طلبی ، ناشی از پیشرفت کاربردهای وابسته به سرگرمی الکترونیکی می‌باشد. بویژه Virtual  Reality  Worlds | online gaming از این تکنولوژیها بهره‌مند هستند .

 

 

4-رابط‌های هوشمند  برای کاربر

Intelligent  User  Interfaces

                      

جمعیت سالخورده و رشد دوباره راحت طلبی در حال افزایش است و این امر تقاضا جهت داشتن تجهیزات و تکنولوژیهایی که به آسانی در دسترس باشند را در پی داشته است . بنابراین کاربردهای رابط‌های هوشمند برای کاربر مجدداً در حال بازگشت به تکنولوژیهای مصرفی مثل حضور از راه دور (Tele –Presence) یا Augmented  Reality می‌باشند.

مثالی از ارتباط چند رسانه‌ای

مثالی از ارتباط چند رسانه‌ای که وابستگی درونی بین تمایلات اجتماعی ، کاربردهای اینترنت و تکنولوژیهای جدید را نشان می‌دهد در اینجا تشریح می‌شود.

فشار رقابتی فزاینده و سراسری ، انعطاف پذیری بیشتر و زمان واکنش کوتاهتری را از کمپانی‌ها مطالبه می‌کند. کارمندانشان باید قادر باشند کار کنند و در حال حرکت نیز تصمیم گیری نمایند این امر نیاز به Mobile و کلیه ارتباطات چند رسانه‌ای بالا را ایجاب می‌نماید.

اما مردم نه تنها می‌خواهند که در هنگام کار در دسترس باشند بلکه تمایل دارند در اوقات فراغتشان نیز در دسترس باشند بطوری که این افراد بتوانند در زندگی اجتماعی شان نیز شرکت داشته باشند ،این گونه پیشرفتهای اجتماعی بوسیلة پیشرفتهای تکنولوژیکی امکان پذیر است .از یک سو IT و ارتباطات تلفنی در حال همگرا شدن می‌باشند و از سوی دیگر فراهم بودن عرض باند کافی ، در دسترس می‌باشد تا جهت ارتباطات چند رسانه‌ای جهانی توانمند باشیم .

برای   استفاده از  امکانات   تکنیکی   جدید  ،  نیاز   به  زیر ساخت  جدیدی  خواهیم داشت این زیرساخت جدید (Session  Initiation  Protocol) SIP است ، یک پروتکل براساس IP با عملیات زیادی برای راه‌اندازی و مدیریت اتصالات real time می‌باشد.

SIP ، عملیات هایی شبیه به پیام دهی فوری (Instant Messaging) پیشنهاد می‌دهد مانند مکان مصرف‌کننده (user location) ، وضعیت مصرف کننده (user status) راه اندازی اتصالات (Connection Setup). اما در حالی که پیام دهی فوری به سرویسهای online و در نتیجه به کامپیوترها محدود می‌شود ، SIP از همه تجهیزات با قابلیت اینترنتی پشتیبانی می‌کند. در این روش مصرف کننده می‌تواند به تجهیزات متنوع و رسانه‌های مختلف ( ویدئو ، صوت ، پیام یا مالتی مدیا ) مرتبط شود.

اجرای SIP ، سه دستاورد را موجب می‌شود :

 

<انواع جدیدی از تجهیزات به وجود می‌آید.

 

< این تجهیزات جدید کارآیی بیشتری را از کاربردهای موجود ایجاد می‌نمایند برای مثال می‌توان از ویدئو کنفرانس نام برد.

 

< سناریوهای جدیدی برای مصرف ایجاد می‌شوند که سبب پیدایش کاربردهای تازه‌ای می‌شوند.

 

مورد آخر می‌تواند با استفاده از مثالهایی در رابطه با تقاضای بالقوه که بدنبال می‌آید تشریح گردد.

 در سرویس حفاظت از خانه، یک شخص سالخورده یا هر شخص دیگری که نیازمند این سرویس حفاظتی است می‌توان یک قسمت ساده از تجهیزات ترمینالی را منظور نمود که در مواقع اضطراری یک ارتباط با مرکز تلفنی (Call Centre) برقرار کند.پس با استفاده از SIP امکان استفاده از دوربین‌های ویدئویی ، میکروفن‌ها و تجهیزات پزشکی توسعه می‌یابد تا بتوان مشاهده ای مداوم در مواقع سئوال برانگیز از اهالی خانواده داشت .

در عین حال یک شخص بیمار می‌تواند از ارتباط چند رسانه‌ای جهت ارتباط با دکتر یا خویشاوندان خود استفاده کند.

سرویسهای اشتراکی در اینترنت در حال جذب تعداد بیشتری از مردم می‌باشند ، مردمی که آرزوی گسترش ارتباط با همفکران خود را دارند.رشد تعداد پیامهای فوری وغیرفوری که برروی کانالهای متعددی منتقل می‌شوند ( موبایل ، SMS ، متن بی سیم ، صوت ) می‌تواند به شکلی سودمند دسته بندی شده و با استفاده از یک مرکز ارتباطی بر مبنای SIP برای اعضا ارسال شود.فرستندگان می‌توانند یک پیام تائید مطالبه نمایند که به این وسیله ثابت می‌شود که مطلب مورد نظر خوانده شده است .

مرکز ارتباطات می‌تواند با در برگرفتن یک شبکه مرکزی ، دارای دستیار کنترل شونده با صوت با استفاده از توابع منشی‌گری گسترش یابد ( فاکس‌ها و ایمیل ها می‌توانند دیکته شده و ارسال گردند) .

یک گستره مزایده برای کالاها با یک چرخه کوتاه و جذابیت محلی می‌تواند از تکنولوژی SIP برای سرویسهایی که وابسته به موقعیت مکانی هستند استفاده نماید و به سمت خدمات سهام حرکت کند . مصرف کننده در ابتدا باید برای این سرویسها ثبت نام نماید ، سپس این پیش فرضها ثبت می‌شوند و به محض اینکه یک کالای مناسب روی صحنه می‌آید ،شرکت کنندگان واقعی مزایده که در نزدیکی فراهم آورندگان هستند برای استفاده از یک مقدار فشار درباره محصولات مطلع می‌شوند و شروع به پیشنهاد و مدت برای مزایده می‌نمایند.

راه‌حل‌های تاریخی و رویائی با استفاده از SIP خود به خود با پیشنهاداتشان تلفیق می‌شوند.همانند سرویسهای سنتی، کاربر مشخصاتی شامل اطلاعات شخصی ، تصویر ، پیش فرضها و شرطی را برای جستجو در بانک اطلاعاتی وارد می‌کند.

به علاوه Clip های چند رسانه‌ای مانند پیام‌های صوتی یا ویدئویی می‌توانند ذخیره شوند. توسعه با SIP به گونه‌ای است که کاربران می‌توانند جستجوی خود را جهت پیدا نمودن شرکای ناشناسی که از نظر جغرافیایی نزدیک به آنها می‌باشند را مختصر کنند. در این روش به طور خود به خود یا ad/hoc بدون نیاز به کاراکتر Blind تاریخ نویسی امکان پذیر می‌شود.

 

Influence of   Next Generation Internet Applications on Service Providers

تاثیر کاربردهای نسل آینده اینترنت روی فراهم کنندگان سرویس

 

در گذشته عمده بحثهایی که فراهم کنندگان سرویس را به خود مشغول می‌کرد عرض باند و قابلیت دسترسی بود.

پیش‌ بینی‌ها ، نرخ رشد چشم گیری در ارتباطات داده را نشان داده است که نیازمند سرمایه گذاری گسترده در زیرساخت می‌باشد. امروزه و در آینده بیشتر قادر خواهیم بود عرض باند مورد نیاز را پیش‌بینی کرده و آن را فراهم آوریم .از نقطه نظر فراهم آورندگان سرویس ، 4 نوع کاربرد توصیف می‌شود و بعلاوه تمایل به ارتباطات همزمان ، دستاوردهای دیگری دارد :

کیفیت سرویس :

ارتباط همزمان ، زمان پاسخ دهی کوتاه و نرخ خطای اندک را در انتقال داده مطالبه می‌نماید.

یک ارتباط صوتی که در معرض از دست دادن چندین بسته اطلاعاتی است باعث تاخیرها و قطعی‌هایی می‌گردد و تنها می‌تواند به صورت یک گزینه با قیمت پایین برای بازارهای خصوصی درنظرگرفته شود.

در on line gaming ، زمان واکنش اشخاص به مقدار زیاد از تاخیر انتقال تأثیر می‌پذیرد که باعث بوجود آمدن مزایا برای بازیکنان می‌شود.

کیفیت سرویس می‌تواند بوسیله فراهم کننده سرویس تضمین شود و به سادگی روی عرض باند قرارداده شود با وجود این ، این گزینه از نظر اقتصادی غیرقابل دوام است چرا که از ظرفیت موجود به مقدار موثر استفاده نمی‌شود.

قراردادن اولویت‌ها و هوشمندانه ساختن صف‌ها به عنوان طرحهای مهم با راندمان بالا هستند که در هر صورت کیفیت سرویس به عنوان یک معیار قطعی برای تفاوت بین فراهم آورندگان سرویس با هزینه کم و کیفیت بالا در آینده خواهد بود.

 

 

Topology:

کاربردهای نسل آینده اینترنت نیازهای جدیدی از تجهیزات و واکنشهای متقابل را معرفی می‌نمایند که قوانین یکسانی را به اجراء می‌گذراند و ترکیب این نیازمندیها موضوع مسأله می‌باشد.

down load کردن با سرعت بالا یک مثال از واکنشهای ذکر شده می باشد که تنها با استفاده از مکانیزم‌های caching در یک ساختار سلسله مراتبی ممکن است .

توپولوژی شبکه در آینده ممکن است بصورت مکانیزم‌های caching تغییر نماید که برای هر نوع مصرفی از کاربردهای نسل آینده اینترنت این توپولوژی عمومیت ندارد . در عوض به نظر می‌رسد انتقال به دور از متدهای موجود، منطقی باشد.

تمام داده‌ها روی back bone انتقال می‌یابند ، به سمتی که تا حد امکان در داخل شبکه دسترسی نگهداری شوند.

ایجاد ارزش value creation                                                                                  

 در مطالعه Detecon  برروی “ کریرهای 2010جداسازی زنجیره کریرها به عنوان موضوع اصلی تعریف شده است. بازار کاربردهای نسل آینده این اثر را بیشتر تقویت خواهد نمود.

با افزایش تغییر جهت از صوت و ارتباط نظیر به نظیر مربوطه به سمت اینترنت ، ویژگی هوشمندی در حال انتقال به تجهیزات و ترمینالها می‌باشد.

بنابراین برای یک کاربر ،امکان یافتن یک شریک ارتباطی  و ایجاد بهترین ارتباط ، یک ارزش افزوده می‌باشد.    

برای دسترسی به اینترنت شارژینگ بصورت نرخ ثابت انجام می‌شود و بصورت دقیقه‌ای محاسبه نمی‌شود.

 

بنابراین توانایی ایجاد ارزش یک کاربرد چند رسانه ای ،با راه اندازی و مدیریت ارتباط بوجود می‌آید و می تواند جهت افزایش ارزش ایجاد شده بوسیله نقل و انتقال داده خالص استفاده گردد.

کاربردهای نسل آینده اینترنت سبب تغییر روش درارتباطات کمپانی ها و اجزاء آنها شده است. با توجه به توسعه سرویسها ونحوه شارژینگ آنها دیدگاهی جدید درباره طراحی شبکه بر این   باوراست که بایستی کاریرهای مختلف وکلیه اجزاء مربوطه را بیشتر بهم مرتبط ساخت.

تغییرات با اهمیت تری وجود دارد که هدف آن تاثیر بر استراتژی فراهم کنندگان سرویس است، مثل پشتیبانی از انواع متدها ، انواع تجهیزات ترمینالی و تجهیزات دسترسی و عمل تضمین و نظریه‌های پشتیبانی از داده‌ .

این  تغییرات ، فراهم کنندگان سرویس را ، مستقل از توسعه‌ محیط درخواستها در آینده ، تحت تاثیر قرار خواهد داد به صورتی که به تغییرات در طرز رفتار عمومی و انتظارات از جامعه اینترنتی مربوط می‌شوند.

هم برای فراهم کنندگان سرویس در حال کار و هم برای تازه‌ کارها ، سالهای آتی اینترنت به طور ویژه تغییرات اساسی ایجاد خواهد نمود.

با هر کاربرد جدید ، تجارت جدید و کمپانی‌های جدیدی ایجاد می‌شوند ،اما بیش از هر زمان دیگری با معرفی تکنولوژیهای جدید ، خطر ازبین رفتن کسب و کارهای موجود وجود دارد.


بهبود پورتال پورتال پرتال پرتال سازمانی پورتال سازمانی پورتال شرکتی سامانه سازمانی سامانه شرکتی پرتال شرکتی وب سایت شرکتی وب سایت سازمانی مدیریت آسان مدیریت محتوا مدیریت محتوا بدون دانش فنی پنل ویژه همکاران نظرسنجی آنلاین فیش حقوقی آپلود فیش حقوقی مدیریت بیمه مدیریت خدمات بیمه خدمات بیمه بیمه تکمیلی آموزش پیشنهادات انتقادات مدیریت جلسات فرم ساز مدیریت منو مدیریت محتوا مدیریت سئو پنل مدیریتی چند کاربره ریسپانسیو گرافیک ریسپانسیو
All Rights Reserved 2022 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir