ترجمه و تنظیم:سهراب
آغ بیات، آرش سلیمانی روزبهانی
روح ا... کلامی
راد،اعظم گنجی دستجردئی ،مهناز نادعلی پور
وسایل دسترسی هوشمند
Intelligent Access
در ادامه همگرایی موبایل و ثابت مواردی وجود دارد ! انگیزه های اولیه زیادی
در جهت شروع سرویس ها وجود دارد که اگر نخواهند به عقب برگردند باید مراقب باشند .
این مقاله سطوحی که شبکه ثابت و موبایل میتوانند با هم ارتقاء یابند را
نشان میدهد و چگونه نسل جدید تجهیزات ترمینال ،جهت همگرایی راه اندازی میشوند .
همگرایی موبایل و ثابت چیست ؟
Fixed Mobile Convergence
( FMC )
در طبقه بندی موجود ، شبکه های مخابراتی به دو دسته ثابت و سیار تقسیم
میشوند . تقسیم بندی مشخصی بین این دو و اینترفیس های تعریف شده وجود دارد . این
طبقه بندی به تجهیزات ترمینال بستگی دارد . FMC مسیر روند تکنولوژی به منظور
اتصال این دو دنیا (ثابـــت و سیار) میباشد . در آینده فرقی ندارد که کاربر از
تکنولوژی ثابت یا سیار استفاده میکند .
کاربر FMC صرف
نظر از اینکه در شبکه ثابت است یا موبایل ، باید تصور کند که از تجهیزات موبایل
استفاده میکند . کاربر ، یک شماره تلفن و یک گوشی دارد ، یک صورتحساب دریافت میکند
و توانایی استفاده از سرویسهای بیشتر و اطلاعات مستقل از مکان یا روش دسترسی را
دارد .
> تجهیزات ترمینال سیار (که فقط در شبکه های GSM قابل استفاده بودند) در حال
حاضر قابلیت کاربری در شبکه هایی با تکنولوژیهای دیگر به آنها اضافه شده است .
> در مورد سرویسهای سیار، کاربر به سرویس
دسترسی دائمی دارد که مستقل از شبکه دسترسی و تجهیزات بکار رفته میباشد .
> یکپارچگی بین فناوریهای های مختلف شبکه با یکپارچگی ودسترسی دائم به
سرویس ها.
FMC فقط تا اندازه ای می توانست در
گذشته اجرا شود ، این امر به دلیل محدودیت مالی اپراتورهای شبکه و نبود منابع حقیقی برای
کاربران بود . به علاوه همگرایی به سرویسهای VOICE محدود شده بود بطوریکه به دسته
بندی سرویسها و کاهش قیمتها برای کاربران سیار منجر میشد که از معایب
خاص اپراتورهای سیار بود و نیازمند بود که تجهیزات پایانه (ترمینال) در قیمت و میزان درخواست رشدی قابل ملاحظه نداشته باشند و FMC به صورت محدودی پشتیبانی میشد
. نهایت عملکرد FMC در
مورد صورتحساب ، خدمات به مشتری ، CRM
( Customer Relationship Management ) و سازمان
دهی قسمتهای مختلف و جزئیات هزینه میباشد .
اخیراً شاخص هایی در راستای انتقال مکانی مورد توجه قرار گرفته است .
جدیداً سرویسهایی که ارائه میشوند عبارتند از :
Instant Message ( IM ) ، SMS
Interworking ، SMS ثابت به موبایل و بالعکس ، Package های زمانی
موبایل – ثابت
، تلفن تصویری موبایل – ثابت
. که شاخص همگرایی در سطح سرویس
میباشد .
استفاده از FMC
قسمت ثابت FMC
بیشتر روی سرویسهای تعاملی متمرکز میشود . چندین نمونه از عملکرد FMC ازقبل جهت تولید جزء به جزء
آماده شده است . سرویس تلفن BT (
British Telecom )، به سمت
استفاده از GSM و Bluetooth ( دو
تکنولوژی Access )
حرکت میکند که می توانند در کنار یکدیگر و مطابق با موقعیت شان باشند .
Blue phone در خانه یا اداره به صورت اتوماتیک در نقطه
دسترسی Bluetooth محلی
جابجا میشود و ارتباط از طریق انتقال داده در شبکه ثابت میباشد . مزیت برای کاربر
، کاهش هزینه ، Routing
وابسته به کیفیت سرویس و نوع سرویس (مانند پهنای باند) میباشد .
این
موضوع راه حل جالبی برای کاربران شبکه ثابت است ، زیرا آنها
میتوانند بدین ترتیب به منافع از دست رفته شان از طریق جانشینی (موبایل – ثابت) دست یابند .
مطابق برآورد انجام شده ، حدود 30% تماسهای موبایل از خانه یا اداره هستند
(Source ) .
همچنین مفهوم Bluetooth در مورد دسترسی باند عریض (Broad
band ) قابل توجه است . علاوه بر این ، حتی هنوز یک سیستم بی سیم 4G با نرخ
انتقال داده یا کیفیت سرویس شبکه ثابت ، نمیتواند رقابت کند .
مثال دیگر ،
سرویس Business
Everywhere که توسط مخابرات کشور
فرانسه ارائه شده است . اینجـــا یک کاربر میتواند به اینتـــرنت از طریق ADSL ، GPRS ، WLAN ، PSTN و 3G با یک Username و Password دسترســـی
پیدا کند . مزیت آن وجود یک صورتحساب و یک CRM System و یک
قدم رو به جلو برای سرویسهای سفارشی مثل Address book
و appointments ، Unified
messaging و … است . هرچنــد هنـــوز هیچ
بخشی در مورد بسته
های نرم افزاری (Package ها) سرویس وجود ندارد.
مطابــــق اصول فنی ، سرویسهــا ممکن است قبلاً بکار گرفته شده باشند . به
عنوان مثال Sync ML شرکت مخابرات فرانسه، یک محصول تجاری با طرحی
از numbering
خصوصی را ارائه کـــرده است که VPN
نامیده میشود . تلفن های سیــار میتوانند در VPN شرکتها متمرکز شوند . قیمت ها
برای مکالمات داخلی کاهش می یابد و کارمندان به تلفنهای همراه ارزان و قابل اطمینان از طریق شرکتهای داخلی دسترسی
می یابند .
قـــابلیت دیگر همگـــرایی سرویسهــــا ، در تلـــفن سیـار ، شمــــاره
تلفن واحـــد time –
Linked Call diversion ، unified
messaging ، Voice
box ، email ، MMS / SMS که میتوانند یکجا ارائه شوند .
در اصل محدودیتی در عملکرد FMC برای
سرویسهای موجود وجود ندارد . هر چند توجه به این نکته لازم است که سرویسها به
قابلیت ویژه تجهیزات پایانه (ترمینال) نیاز دارند . برای سرویسهای ساده مثل Voice
box از یک تلفن ثابت یا سیار ، مسلماً قابلیت تجهیزات پایانه (ترمینال) مهم نیست . بعضی از سرویسهای پیچیده به قابلیت پایانه ها وابستگی بیشتری
دارند .
JAVA ME
Java
Micro Edition یک
استاندارد Supra –
platform توسعه یافته براساس Javacode برای
گوشی های سیار میباشد .
یکی از مشخصات مهم Java
قابلیت دسترسی آن به لایه شبکه است . در این متد ، برنامه های کاربردی Java بر روی گوشیهای بی سیم فعال شده و میتوانند با
دیگر برنامه های کاربردی از طریق شبکه ها ارتباط داشته باشند . در اینجا مهم نیست
که درخواستها از شبکه ثابت یا شبکه موبایل باشند .
Sync ML
Synchronization
Markup Language یک Open
Mobile Alliance ( OMA ) ی
استاندارد برای همزمانی دیتا بین شبکه ها و تجهیزات سیارمختلف است .
مدیریت ابزار و مدیریت نرم افزار دو مقوله کاربردی دیگر میباشد . با Sync ML انتقال Address
book ها و email ها و
دیگر داده ها (مانند ویژگیهای user و به
روزرسانی نرم افزار) توسط اینترفیس های استاندارد ممکن میباشد . بنابراین تجهیزات
مختلف مانند PC ها ،
Server ها و پایانه های موبایل میتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند .
تجهیزات پایانه
ای چگونه اند ؟
تا به امروز توجه زیادی به تجهیزات پایانه ای (ترمینالی) در ارتباطات نشده است . این امر از نقطه نظر اپراتور شبکه یا ارائه دهنده
سرویس قابل درک میباشد . سرمایه گذاری اصلی روی نصب و قابلیت ها ی شبکه یا تجهیزات
لازم برای ارائه سرویس انجام گرفته است . تجهیزات پایانه ای برای اجرای برنامه
های حفظ مشتری و جلب مشتـــری جدید بوسیله ابزارهای بازار ، سـاده شده اند . این روش
هنگامی که ارائه دهنـــده سرویس، به مشتری سرویس ارائه می دهد، مورد توجه مشتری یا مشترک قرار می گیرد.
-در اولین گام ، تجهیزات و اصل سرویس ، قابل اطمینان بودن سرویس ارائه شده ، توجه مشترک را جلب میکند
.
-وضعیت اپراتورهایی که شبکه آنها در هسته واقع شده است ممکن است در فاز
شروع کار قرار گیرند ، مانند شبکه موبایل GSM .
-علاوه بر امکان تمرکز هوشمندی در شبکه ، تلفنهای تولید شده ساده با قیمت
پایین ، یکی از عاملهای موفقیت اصلی سیستمهای سلولی مثل GSM میباشد .
بدون این گوشی های ارزان ، بازار موبایل توسعه زیادی نداشته است . در زمان
کنونی قابلیت گوشی ها افزایش یافته و باعث ظهور سرویسهای جدید موبایل نیز شده است
.
توجه تمام و کمال به سیستم شبکه و تجهیزات پایانه ، به نظر می تواند
یک دگرگونی کامل در شبکه و تجهیزات پایانه بوجود آورد . اپــراتورهای شبکه و ارائه دهندگان
سرویس قصد دارند دقت بیشتری در این تجهیزات داشته باشند .
مهمترین امر در موقعیت مکانی آن است که تجهیزات پایانه باید بتوانند این همگرایی را پشتیبانی کنند . بنابراین فقط عناصر FMC مهم نیست بلکه FMC به عنوان هدایت کننده اجرای
این همگرایی در تجهیزاتی که این قابلیتهای جدید را بطور واقع دارند ، رفتار (عمل)
میکند .
نسل جدید تجهیزات پایانه
تجهیزات پایانه جدید ،
دسترسی کاربر را به
شبکه و سرویسهای آن
قادر میسازند . در گذشته
بیشتر
این تجهیزات مخصوص یک شبکه بود .
اکنون گرایش به سمت تجهیزاتی است که دسترسی به شبکه های مختلف را پشتیبانی میکنند . بنابراین Multi –
Connectivity equipment
نامیده می شوند که بتوانند UMTS ، GSM / GPRS به همراه WLAN یا Bluetooth را پشتیبانی
کنند .
تجهیزات پایانه
ای که برای دسترسی به سیستمهای سیمی به همراه موبایل پیشنهاد میشوند (ISDN،Ethernet)در بازار
وجود ندارند .
نوعی از تجهیزات ویژه پایانه ، " docking station "که برای اتصال به
شبکه های سیمی استفاده میشود ، میتواند قابل تصور باشد. ارتباط Bluetooth یک نقطه
دسترسی خانگی که با شبکه ثابت ارتباط دارد ممکن و قابل اجراست .
پایانه های(گوشی های) توسعه یافته ای که به تازگی معرفی شده اند: WLAN ، GPRS که نوکیا ارائه کرده ، تلفن از
طریق Bluetooth با
نام Fixed / GSM
یکپارچه که توسط آلکاتل ارائه شده یا تجهیزات WLAN – GSM مانند GN620 برای Motorola ،که فقط در حد یک نام می باشد.
کمپانیهای دیگری که برروی تجهیزات Multi – Connectivity کار میکنند مانند Hewlett–Packard ، Swiss COM و NEC به همراه N900iL .
هم اکنون پیشرفت تجهیزات به تکمیل
روشهای دستیابی افراد و تا اندازه ای به اطلاعات و سرویسهای دیتا و صدا محدود شده
است .
هـــدف مشخص است : تکمیل کلیه استانداردهـــای بی سیم در قطعه ای از
تجهیزات ، که در مـــورد تجهیزات مذکـور بازاریابی برای مشتـریان تجاری به مقدار
کم میباشد . آخرین T –
Mobile بی سیم (
MDA III ) PDA گرایش به سمت ارتباطات چندگانه در بازارهای
حجیم را آشکار میسازد .
این تجهیزات پایانه ، امکان دستیابی به شبکه را از طریق GSM / GPRS و WLAN و Bluetooth فراهم می
کنند . همچنین نسلهای بعدی UMTS را
حمایت می کنند .
اگرچه مشکلات یکپارچگی سوئیچ بین سیستمها هنوز بطور کامل حل نشده است ، به طور کلی همگرایی انواع مختلف تجهیزات پایانه در PDA ها ، موبایل ها ، Organiser ها و notebook ها به عنوان
ابزار سیار
قابل مشاهده است . همچنیـــن تعداد تلفنهای هوشمند وmini – notebook ها دائماً در حال
رشد است .
همگرایی تکنولوژی های دسترسی نیازمند شرایط فنی است . برای بعضی قسمتها یا
بخشها آماده انجام میباشد و یا در ابتدا پروسه توسعه میباشد .
از طرف دیگر در همگرایی تکنولوژی های دستیابی ، همگرایی بیشتر بین سرویسها
و تقاضاها میباشـــد . این امر تقاضای بیشتر روی تجهیزات پایانه ای را به ویژه در
مورد نرم افزار دارا میباشد .
FMC – Fixed
Mobile Convergence
تجهیزات پایانه
ای نسلهای قبل برای سیستمهای عملیاتی از نرم افزار مخصوص همان سیستم استفاده
میکردند . بدین معنی که به هنگام سازی ها() ، فقط بوسیله
کارخانه سازنده تجهیزات انجام میشدند .
بطور کلــی پیشرفت های ایجاد شده بوسیله
طرف های ثالث (third party ها) در
سراسر
شبکه قابل اجرا
نیست . افزایش استانداردهای
سیستمهای عملیاتی و تجهیزات پایانه ای ، توسعه سرویسهای مستقل موبایل را برای
ارائه دهنده سرویس ممکن میسازد . میتوان انتظار داشت که سیستمهای عملیاتی استاندارد مانند
Symbian یا Windows
Mobile تدریجاً سیستمهای خصوصی را از بازار تجهیزات موبایل خارج نمایند .
استانداردهایی که بر روی سیستمهای عملیاتی قرار داده میشوند مانند Java یا Sync ML وظیفه مهمی
را در FMC انجام
میدهند . آنها توسعه و توزیع درخواستهای کاربران موبایل را (مستقل از تأمین کننده
تجهیزات پایانه) و روش دسترسی و شبکه را در آینده فراهم می سازند .
چون مبنای ارتباط شبکه براساس IP
میباشد ، همگرایی وتجمع سرویس ها نیز در تجهیزات پایانه (ایده اولیه FMC ) میتواند بر این اساس ایجاد
شود .
بیشترین تقاضاها طبق راه حل ارائه شده FMC ترتیب اثر داده شده است . به
عنوان مثال ، به کاربر سیار امکان استفاده از برنامه های کاربردی را میدهیم که
بازار فروش مشخصی را با یک بانک داده محلی که در Server مرکزی است
مقایسه و به
هنگام سازی () کند . همچنین درپایانه های موبایل ،کاربر قادر به استفاده از Data
خواهد بود .
برای اینکار از پارامترهای ویژه ای استفاده میکنند . مثلاً تضمین و اطمینان
، برآورد قیمت ، که از Server های
مرکزی دریافت نموده اند . مزایای این نوع برنامه های کاربردی ، کاهش مقــــادیر Data های ارسالی و در نتیجه افزایش
سرعت عملیات محلی ، کاهش عملیات Server
مرکزی ، با افزایش ظرفیت تجهیزات پایانه ای، امنیت بهتر پردازش (Onboard ) اطلاعات
حساس در پایانه
ها .
این نوع کاربرد میتواند در برنامه های Web در ترکیب با Browser
plug In
های مناسب بکار رود .
حفظ رابطه کاربران و امنیت آنها باید چک شود ، به طوریکه شبکه های سیار تأخیر زمانی بیشتری نسبت به شبکه های ثابت دارند . Plug In ها
میتوانند مشکل سیستمهایی را که ارتباط امنیتی دارند ، حل کنند .
این امر در مورد سرویس Video حساس
نمیباشد . اما اگر دستیابی به سرویسهای دیگر سیستم مثل Data و Database های محلی
مدنظر باشد ، باید توجه بیشتری به این امر معطوف داشت .
خصوصاً به عنوان سطوح امنیتی در جستجوکننده ها ، باید توانایی درنصب Plug In ها کاهش یابد . به علاوه سوء استفاده چشمگیری از Plug In ها بوسیله طرفهای ثالث ( third
party ها) انجام میشود .
در ترمینالهای موبایل ، کد امنیتی محلی یک سری مزایا در امنیت و عملکرد
دارد . اما ممکن است در به هنگام سازی ( ها)نرم افزار مشکلاتی بوجود آورد .
جوانـــب امنیتی و خطــرات زیادی در مواجهه تجهیزات موبایـــل با
ویروسها ، کــدهای مزاحم ، سوء استفاده ها و دیگر حملات Web وجود دارند که نیاز بیشتری به بررسی این
پیچیدگی ها در FMC میباشد .
در Server های تجاری تحولی از Thin Client به
سمت Smart Client وجود دارد و
Microsoft این
کار را انجام داده است .
تکنولوژی NET در سیستم عملکرد موبایل قابلیت توزیع سرویسهای Web را
دارد . برای ارتباطات شبکه ها ، این به معنی گرایش به سمت هوشمندی پایانه ها میباشد .
نتیجه :
موقعیت
(شرایط) FMC بهتر
از قبل میباشد بطوریکه بوسیله آن سرویسهای پایه ای جدیدی ایجاد شده است . همگرایی بازارهای TIMES و استانداردهای مختلف جهانی
موجود موبایل ، یکی از مراحل اولیه را نشان میدهد که از همگرایی تکنولوژی های
دستیابی و قیمت ، به همگرایی شبکه ها و سرویسها ، توسعه خواهد یافت . ویژگی جدید پایانه های هوشمند به صورت Open plat form ها و Multi – Connectivity ها برای
شروع به کار FMC ،
مهم میباشد .
پیچیدگی بیشتر تجهیزات و عدم امنیت در Multi – Connectivity ،که عملکرد واقعی سرویسها را در پایانه ها و سرویس دهنده ها دربردارد ، Operator های شبکه را وادار میکند که
وقت بیشتری را به تجهیز پایانه ها اختصاص دهند.
IP تلفنی
Voice Over IP
Progresses
Inexorably
پیشرفتهای حقیقی Voice
Over IP
فناوریهای دسترسی همراه با افزایش تعداد تجهیزات اینترنتی بسیار تغییر پذیر خواهند
بود همچنین مصرف تکنولوژیهای سیار و بیسیم ، اتصالات ثابت با استفاده از DSL ، فیبر جهت مشترک (FTTP) واترنت
تقریباً عالی با اتصالات خطوط تلفنی (Dialup) حاکم
، در حال جایگزینی است .
احتمالاً مهمترین محرک به سوی ارتباطات همزمان و غیر متمرکز ، افزایش میل
ترافیک صوتی به اینترنت است . Voice
Over IP دارای نرخ رشد بیش از 30% است و بنابراین سهم عمدهای را در
برنامه کاری کلیة کمپانیهای بزرگ به خود اختصاص داده است.
ارتباط بین دو قسمت از تجهیزات ترمینالی برقرار میشود و اینترنت به عنوان
رسانه انتقال استفاده میشود.
روند رو به رشد تقاضا Evolution
Of Application با توجه به اینکه اینترنت 10 سال قبل تعریف شده بود و تنها برای مؤسسات پژوهشی
بکار گرفته میشد ، امروزه از طریق تسخیر بازارهای انبوه این امر کاملاً تغییر
کرده است. بدنبال موفقیت Web و
یکپارچگی تجهیزات سیار ، کاربردهای اینترنت به شکل روز افزونی در حال نفوذ در
زندگی روزمره است .
در ابتدا استفاده از e-mail و
سرویسهای اطلاعاتی ساده مرسوم بود،اماامروزه بسیاری از مصرف کنندگان ، دیگر نمیتوانند زندگی
بدون e-buy (
خرید برخط( online )) ، بانکداری برخط (online) ، مزایدهها ،
مراکز یا حتی بازیهاو سرگرمیهای برخط (online ) را تصور کنند.
انتظار میرود این پیشرفتها در آینده نیز ادامه داشته باشند : کاربرد
مزایای جدید و با اهمیتتر اینترنت را مورد استفاده قرار داده و همچنان باعث تکامل تدریجی اینترنت شوند.
پیشبینی های واقعی مربوط به یک یا چندین Killer application همیشه
مشکلات را بهبود بخشیده است .
با این وجود شرکت Detecon
معتقد است که چهار نوع مصرف میتواند تعریف شود که بسیاری از کاربردهای مورد تصور
و مورد انتظار در آینده را پوشش دهند.
از آنجائیکه این مدلها به تمایلات اصلی اجتماعی
ارتباط دارند وابستکی آنها قابل قبول است .
1-مرکز اطلاعاتی مکانیزه شده Automated
Information Exchange جهانی ساختن و سرعت دادن
به فرآیندهای تجاری ، توسعهها را در جهت مکانیزاسیون انتقال اطلاعات هدایت
میکند که از یک طرف شامل ماشینهایی است که اطلاعات را بطور مستقیم در این میان
تبدیل میکنند و از طرف دیگر شرکتهایی که به صورت بلادرنگ روی اطلاعات اثر میگذارند.
تکنولوژیهایی مثل سرویسهای Web ،
اشیاء هوشمند یا محاسبات شبکهای که از ارتباطات ماشین به ماشین پشتیبانی میکنند.
2-ارتباطات
چند رسانهای(مالتی
مدیا)
Multimedia Communication افزایش تحرک پذیری ، رشد آسایش و تمایل جهت همیشه در دسترس بودن ، نیاز به
ارتباطات چند رسانهای را به مقدار زیاد افزایش داده است . عرض باندها اکنون به
اندازه کافی جهت توانمندسازی ارتباطات چند رسانهای جهانی رشد کرده است .
بنابراین انتظار میرود که تکنولوژیهای مربوط به ارتباط ویدئو ، کنفرانس
چند رسانهای ، مراکز P2P و SIP بازارهای قابل توجهی در آینده
پیدا نمایند.
3-سرگرمی الکترونیکی Electronic Entertainment
زندگی دسته جمعی/ فردگرایی و راحت طلبی ، ناشی از پیشرفت کاربردهای وابسته
به سرگرمی الکترونیکی میباشد. بویژه Virtual Reality
Worlds | online gaming از این تکنولوژیها بهرهمند
هستند .
4-رابطهای هوشمند برای کاربر
Intelligent
User Interfaces
جمعیت سالخورده و رشد دوباره راحت طلبی در حال افزایش است و این امر تقاضا
جهت داشتن تجهیزات و تکنولوژیهایی که به آسانی در دسترس باشند را در پی داشته است
. بنابراین کاربردهای رابطهای هوشمند برای کاربر مجدداً در حال بازگشت به تکنولوژیهای
مصرفی مثل حضور از راه دور (Tele
–Presence) یا Augmented Reality میباشند.
مثالی از ارتباط چند رسانهای
مثالی از ارتباط چند رسانهای که وابستگی درونی بین تمایلات اجتماعی ،
کاربردهای اینترنت و تکنولوژیهای جدید را نشان میدهد در اینجا تشریح میشود.
فشار رقابتی فزاینده و سراسری ، انعطاف پذیری بیشتر و زمان واکنش کوتاهتری
را از کمپانیها مطالبه میکند. کارمندانشان باید قادر باشند کار کنند و در حال حرکت
نیز تصمیم گیری نمایند این امر نیاز به Mobile و کلیه ارتباطات چند رسانهای
بالا را ایجاب مینماید.
اما مردم نه تنها میخواهند که در هنگام کار در دسترس باشند بلکه تمایل
دارند در اوقات فراغتشان نیز در دسترس باشند بطوری که این افراد بتوانند در زندگی
اجتماعی شان نیز شرکت داشته باشند ،این گونه پیشرفتهای اجتماعی بوسیلة پیشرفتهای تکنولوژیکی
امکان پذیر است .از یک سو IT و
ارتباطات تلفنی در حال همگرا شدن میباشند و از سوی دیگر فراهم بودن عرض باند کافی ، در دسترس میباشد تا جهت ارتباطات چند رسانهای جهانی توانمند باشیم .
برای استفاده از امکانات تکنیکی جدید ، نیاز به زیر ساخت
جدیدی خواهیم داشت این زیرساخت جدید (Session
Initiation Protocol) SIP است
، یک پروتکل براساس IP با عملیات زیادی برای راهاندازی و مدیریت اتصالات real time میباشد.
SIP ، عملیات هایی شبیه به پیام دهی
فوری (Instant
Messaging) پیشنهاد میدهد مانند مکان مصرفکننده (user location) ، وضعیت
مصرف کننده (user
status) راه اندازی اتصالات (Connection
Setup). اما در حالی که پیام دهی فوری به سرویسهای online و در نتیجه
به کامپیوترها محدود میشود ، SIP از
همه تجهیزات با قابلیت اینترنتی پشتیبانی میکند. در این روش مصرف کننده میتواند
به تجهیزات متنوع و رسانههای مختلف ( ویدئو ، صوت ، پیام یا مالتی مدیا ) مرتبط شود.
اجرای SIP ، سه
دستاورد را موجب میشود :
<انواع جدیدی از
تجهیزات به وجود میآید.
< این تجهیزات جدید کارآیی
بیشتری را از کاربردهای موجود ایجاد مینمایند برای مثال میتوان از ویدئو کنفرانس
نام برد.
< سناریوهای جدیدی برای مصرف
ایجاد میشوند که سبب پیدایش کاربردهای تازهای میشوند.
مورد آخر میتواند با استفاده از مثالهایی در رابطه با تقاضای بالقوه که
بدنبال میآید تشریح گردد.
در سرویس حفاظت از خانه، یک شخص سالخورده یا هر شخص دیگری که نیازمند این سرویس حفاظتی است میتوان
یک قسمت ساده از تجهیزات ترمینالی را منظور نمود که در مواقع اضطراری یک ارتباط با
مرکز تلفنی (Call
Centre) برقرار کند.پس با استفاده از SIP امکان استفاده از دوربینهای
ویدئویی ، میکروفنها و تجهیزات پزشکی توسعه مییابد تا بتوان مشاهده ای مداوم در مواقع سئوال برانگیز از اهالی خانواده داشت .
در عین حال یک شخص بیمار میتواند از ارتباط چند رسانهای جهت ارتباط با
دکتر یا خویشاوندان خود استفاده کند.
سرویسهای اشتراکی در اینترنت در حال جذب تعداد بیشتری از مردم میباشند ،
مردمی که آرزوی گسترش ارتباط با همفکران خود را دارند.رشد تعداد پیامهای فوری
وغیرفوری که برروی کانالهای متعددی منتقل میشوند ( موبایل ، SMS ، متن بی سیم ، صوت ) میتواند
به شکلی سودمند دسته بندی شده و با استفاده از یک مرکز ارتباطی بر مبنای SIP برای اعضا ارسال شود.فرستندگان
میتوانند یک پیام تائید مطالبه نمایند که به این وسیله ثابت میشود که مطلب مورد
نظر خوانده شده است .
مرکز ارتباطات میتواند با در برگرفتن یک شبکه مرکزی ، دارای
دستیار کنترل شونده با صوت با استفاده از توابع منشیگری گسترش یابد (
فاکسها و ایمیل ها میتوانند دیکته شده و ارسال گردند) .
یک گستره مزایده برای کالاها با یک چرخه کوتاه و جذابیت محلی میتواند از
تکنولوژی SIP برای
سرویسهایی که وابسته به موقعیت مکانی هستند استفاده نماید و به سمت خدمات سهام
حرکت کند
. مصرف کننده در ابتدا باید برای این سرویسها ثبت نام نماید ، سپس این پیش
فرضها ثبت میشوند و به محض اینکه یک کالای مناسب روی صحنه میآید ،شرکت کنندگان
واقعی مزایده که در نزدیکی فراهم آورندگان هستند برای استفاده از یک مقدار فشار
درباره محصولات مطلع میشوند و شروع به پیشنهاد و مدت برای مزایده مینمایند.
راهحلهای تاریخی و رویائی با استفاده از SIP خود به خود با پیشنهاداتشان
تلفیق میشوند.همانند سرویسهای سنتی، کاربر مشخصاتی شامل اطلاعات شخصی ، تصویر ، پیش فرضها و
شرطی را برای جستجو در بانک اطلاعاتی وارد میکند.
به علاوه Clip های
چند رسانهای مانند پیامهای صوتی یا ویدئویی میتوانند ذخیره شوند. توسعه با SIP به گونهای است که کاربران میتوانند
جستجوی خود را جهت پیدا نمودن شرکای ناشناسی که از نظر جغرافیایی نزدیک به آنها میباشند
را مختصر کنند. در این روش به طور خود به خود یا ad/hoc بدون نیاز
به کاراکتر Blind
تاریخ نویسی امکان پذیر میشود.
Influence of
Next Generation Internet Applications on Service Providers
تاثیر کاربردهای نسل آینده اینترنت روی فراهم کنندگان سرویس
در گذشته عمده بحثهایی که فراهم کنندگان سرویس را به خود مشغول میکرد عرض
باند و قابلیت دسترسی بود.
پیش بینیها ، نرخ رشد چشم گیری در ارتباطات داده را نشان داده است که
نیازمند سرمایه گذاری گسترده در زیرساخت میباشد. امروزه و در آینده بیشتر قادر خواهیم بود عرض باند مورد نیاز را پیشبینی کرده و آن را فراهم آوریم
.از نقطه نظر فراهم آورندگان سرویس ، 4 نوع کاربرد توصیف میشود و بعلاوه تمایل به
ارتباطات همزمان
، دستاوردهای دیگری دارد :
کیفیت سرویس :
ارتباط همزمان ، زمان پاسخ دهی کوتاه و نرخ خطای اندک را در انتقال داده
مطالبه مینماید.
یک ارتباط صوتی که در معرض از دست دادن چندین بسته اطلاعاتی است باعث
تاخیرها و قطعیهایی میگردد و تنها میتواند به صورت یک گزینه با قیمت پایین برای
بازارهای خصوصی درنظرگرفته شود.
در on line
gaming ، زمان واکنش اشخاص به مقدار زیاد از تاخیر انتقال تأثیر میپذیرد
که باعث بوجود آمدن مزایا برای بازیکنان میشود.
کیفیت سرویس میتواند بوسیله فراهم کننده سرویس تضمین شود و به سادگی
روی عرض باند قرارداده شود با وجود این ، این گزینه از نظر اقتصادی غیرقابل دوام
است چرا که از ظرفیت موجود به مقدار موثر استفاده نمیشود.
قراردادن اولویتها و هوشمندانه ساختن صفها به عنوان طرحهای مهم با
راندمان بالا هستند که در هر صورت کیفیت سرویس به عنوان یک معیار قطعی برای تفاوت
بین فراهم آورندگان سرویس با هزینه کم و کیفیت بالا در آینده خواهد بود.
Topology:
کاربردهای نسل آینده اینترنت نیازهای جدیدی از تجهیزات و واکنشهای متقابل
را معرفی مینمایند که قوانین یکسانی را به اجراء میگذراند و ترکیب این
نیازمندیها موضوع مسأله میباشد.
down load کردن با سرعت بالا یک مثال
از واکنشهای ذکر شده می باشد که تنها با استفاده از مکانیزمهای caching در یک
ساختار سلسله مراتبی ممکن است .
توپولوژی شبکه در آینده ممکن است بصورت مکانیزمهای caching تغییر نماید
که برای هر نوع مصرفی از کاربردهای نسل آینده اینترنت این توپولوژی عمومیت ندارد .
در عوض به نظر میرسد انتقال به دور از متدهای موجود، منطقی باشد.
تمام دادهها روی back
bone انتقال مییابند ، به سمتی که تا حد امکان در داخل شبکه دسترسی
نگهداری شوند.
ایجاد ارزش value
creation
در مطالعه Detecon برروی “ کریرهای 2010 ” جداسازی زنجیره
کریرها به عنوان موضوع اصلی تعریف شده است. بازار کاربردهای
نسل آینده این اثر را بیشتر تقویت خواهد نمود.
با افزایش تغییر جهت از صوت و ارتباط نظیر به نظیر مربوطه به سمت اینترنت ،
ویژگی هوشمندی در حال انتقال به تجهیزات و ترمینالها میباشد.
بنابراین برای یک کاربر ،امکان یافتن یک شریک ارتباطی و ایجاد بهترین ارتباط ، یک ارزش افزوده میباشد.
برای دسترسی به اینترنت شارژینگ بصورت نرخ ثابت انجام میشود و بصورت دقیقهای
محاسبه نمیشود.
بنابراین توانایی ایجاد ارزش یک کاربرد چند رسانه ای ،با راه اندازی و مدیریت
ارتباط بوجود میآید و می تواند جهت افزایش ارزش ایجاد شده بوسیله نقل و انتقال
داده خالص استفاده گردد.
کاربردهای نسل آینده اینترنت سبب تغییر روش درارتباطات کمپانی ها و اجزاء آنها شده است. با توجه به توسعه سرویسها ونحوه شارژینگ آنها دیدگاهی جدید درباره طراحی شبکه بر این باوراست که بایستی کاریرهای مختلف وکلیه اجزاء
مربوطه را بیشتر بهم مرتبط ساخت.
تغییرات با اهمیت تری وجود دارد که هدف آن تاثیر بر استراتژی فراهم کنندگان
سرویس است، مثل پشتیبانی از انواع متدها ، انواع تجهیزات ترمینالی و تجهیزات دسترسی و
عمل تضمین و نظریههای پشتیبانی از داده .
این
تغییرات ، فراهم کنندگان سرویس را
، مستقل از توسعه محیط درخواستها در آینده ، تحت تاثیر قرار خواهد داد به صورتی
که به تغییرات در طرز رفتار عمومی و انتظارات از جامعه اینترنتی مربوط میشوند.
هم برای فراهم کنندگان سرویس در حال کار و هم برای تازه کارها ، سالهای
آتی اینترنت به طور ویژه تغییرات اساسی ایجاد خواهد نمود.
با هر کاربرد جدید ، تجارت جدید و کمپانیهای جدیدی ایجاد میشوند ،اما بیش از هر زمان دیگری با معرفی تکنولوژیهای جدید ، خطر ازبین رفتن کسب و کارهای موجود وجود دارد.
بهبود پورتال
پورتال
پرتال
پرتال سازمانی
پورتال سازمانی
پورتال شرکتی
سامانه سازمانی
سامانه شرکتی
پرتال شرکتی
وب سایت شرکتی
وب سایت سازمانی
مدیریت آسان
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا بدون دانش فنی
پنل ویژه همکاران
نظرسنجی آنلاین
فیش حقوقی
آپلود فیش حقوقی
مدیریت بیمه
مدیریت خدمات بیمه
خدمات بیمه
بیمه تکمیلی
آموزش
پیشنهادات
انتقادات
مدیریت جلسات
فرم ساز
مدیریت منو
مدیریت محتوا
مدیریت سئو
پنل مدیریتی چند کاربره
ریسپانسیو
گرافیک ریسپانسیو