بهبود پورتال

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 89
5/14/2023

نقش حسابداران رسمی در فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی

بخش سوم: حرفه حسابرسی

غلامحسین دوانی

حسابداری و صنعت همزاد سرمایه­داری نوین هستند. اگرچه نام پاچیولی بعنوان بنیانگذار حسابداری دوطرفه (دوبل) در تاریخ حسابداری ماندگارشده اما بدون شک آنچه ما امروزه به عنوان حسابداری می­شناسیم محصول رشد صنعت و سرمایه­داری در انگلستان بوده است. در سال 1773 در دفترچه راهنمای شهر ادینبورگ نام هفت نفر حسابدار معرفی شده بود و در سال 1854 در همین شهر بنا به فرمان سلطنتی جامعه حسابداران تشکیل شد که بعدها در سال 1862 در انگلستان قانونی به نام «دوست حسابدار» در مورد ورشکستگی شرکتها به تصویب رسید. به طوری که دفاتر و اسناد شرکتهایی که ورشکسته می­شدند باید توسط «حسابداران دوست» رسیدگی می­شدند. در تداوم همین وضعیت در سال 1880 انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز تشکیل شد. حسابداری در امریکا پیامد اولین مهاجران انگلیسی بود به طوری که در سال 1886 جیمز آینون حسابدار از لندن به نیویورک وارد شد و با همکاری هفت نفر از همکاران خود «انجمن حسابداری عمومی امریکا» را در سال 1887 تاسیس کردند. این انجمن شامل هشت امریکایی و دو نفر بریتانیایی بودند.

بعدها در تداوم همین پیامد حرفه حسابرسی در امریکا و انگلستان و سپس در اروپا و کانادا به چنان مرتبتی دست یافت که امروزه عنوان " حسابدار رسمی " به عنوان یک ویژگی به شمار می­رود. علیرغم سابقه بیش از  80 سال حرفه حسابداری  در ایران متأسفانه تاکنون هنوز جایگاه و منزلت حسابرسان( حسابداران رسمی) در کشور شناخته نشده است.

تا مدتی پیش هنر یا علم بودن حسابداری مجادلات قلمی فراوانی را ببار می­آورد و سپس موضوع «شغل یا حرفه بودن حسابرسی» بعنوان یک مبحث کلیدی و محوری و در آستانه هزار? سوم مسئولیتهای اجتماعی حسابرسان به موضوع یک مهم در دستور روز حرفه قرار گرفته است. بی­شک تاریخ حرفه حسابداری در کشورهای پیشرفته حدود یکصدوپنجاه سال قدمت دارد. اما از آنجا که بطور عمومی ما یک قرن عقب­تر از جوامع پیشرفته هستیم موضوع حسابرسی و حرفه حسابداری در دهه اخیر شدت یافته در حالیکه حرفه حسابرسی همچون حرف پزشکی و وکالت حداقل از سالهای 1328 در ایران مطرح بوده اما بدلیل قانون گریزی حاکمیت این رشته مورد بی مهری دولتهای وقت قرار گرفته است. بررسیهای تحقیقی نشان می­دهد که. در حرف وکالت، پزشکی و حسابرسی فصل مشترک فراوانی دارند که عبارتند از:

1- منافع عموم

2- عدم تناسب حق­الزحمه با فعالیت حرفه­ای

3- اولویت اخلاق حرفه­ای بر نتیجه فعالیت

4- استقلال

بنظر میرسد همین ویژگیها و به ویژه درگیر بودن اعضای این حرف با منافع عمومی باعث شد که اساسنامه­های این سه حرفه بوسیله دولت تصویب گردد(اساسنامه کانون وکلا، اساسنامه نظام پزشکی و اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران). دولت­ها مدعی هستند که بوسیله خلق اساسنامه­های این سه حرفه قدرتهای قانونی و اثر بخشی بوجود میآورند که هدف آن حفظ منافع و مصلحت عمومی است زیرا این سه حرفه نیازی به حمایت دولت ندارند، زیرا منافع این حرفه­ها باید از سوی دیگران حمایت شود. مثلاً مردم به گزارشات حسابرسان اعتماد می­کنند و متقابلاً حسابرسان باید در پرتو مسئولیت­های اجتماعی خود بهترین کیفت گزارشگری را ارائه نمایند و در صورت تخلف یا قصور و بر اساس اساسنامه­های حرفه­ای ممکن است کارت اشتغال حرفه­ای آنان لغو و یا باطل گردد. واژه مسئولیت­های اجتماعی حسابرسان صرفاً در قالب رعایت موارد زیست­محیطی خلاصه نمیشود. متاسفانه در جوامع سرمایه­داری کوشش بسیاری بعمل آمده تا اصول اخلاق حرفه­ای حسابرسان در چارچوب مسئولیتهای اجتماعی صرفاً در موارد زیست  محیطی خلاصه شود در حالیکه اصول بین­المللی مسئولیت­های اجتماعی موارد متعددی نظیر رعایت حقوق بشر، حقوق کار و امور اجتماعی، حقوق مالیاتی، رعایت استانداردهای زیست­محیطی و... را به عنوان حوزه مسئولیتهای اجتماعی معرفی می­کند. بطور مشخص سال گذشته موسسه حسابرسی دیلویت (بزرگترین موسسه حسابرسی جهان) بعلت پذیرش صاحبکاری که ضد حیوانات بود مورد سرزنش و شماتت­حرفه­ای قرار گرفت و یا در حال حاضر حسابرسانی که بنگاههای اقتصادی را در چین و هندوستان حسابرسی می­کنند بدلیل عدم افشای نقض مقررات سازمان بین المللی کار  و تامین اجتماعی کارگران  و نقض مقررات بکار گماری کودکان و حداقل مزد مورد سئوال قرار دارند! در رعایت موازین حقوق بشر و مسئولیتهای اجتماعی همانطوریکه پزشکان از همکاری درشکنجه و یا همکاری با زندانبانان ممنوع هستند، حسابرسان مستقل نیز باید از همکاری با بنگاههائی که آلوده به نقض حقوق بشر، نقض حقوق کارگری و یا ...هستند خودداری کنند و بر اساس شیوه مشتری­گزینی از مشتریان آلوده به مسائل سیاسی- اقتصادی پرهیز کنند. با چنین اوصافی بنظر میرسد حوزه مسئولیتهای اجتماعی حسابرسان حداقل دارای موارد ذیل خواهد بود:

 

1- حوزه مسائل حقوق بشر

2- حوزه مسائل زیست­محیطی

3- نقض حقوق کارگری و تامین اجتماعی

4- مبارزه با فساد و پول شوئی

افزایش موارد استفاده و شمار استفاده­کنندگان از اطلاعات مالی واحدهای اقتصادی، هدف حسابرس را ارتقا داده و به آن نقش اجتماعی بخشیده است. چنین نقشی ایجاب می­کند که درستی اطلاعات مالی واحدهای اقتصادی و رعایت استانداردهای حسابداری در تهیه صورتهای مالی به وسیله اشخاص دیگری به جز اشخاص و مراجع ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه، رسیدگی شود. تجارب طولانی در جهان و ایران روشن ساخته است که حسابرس حرفه­ای مستقل، شایسته­ترین شخص برای اظهارنظر درباره درستی تهیه و ارائه گزارشهای مالی واحد اقتصادی است. شایستگی حسابرس حرفه­ای مستقل از آن روست که وی حسابرسی را طبق استانداردهای حسابرسی انجام می­دهد و اصول آئین­ رفتار حرفه­ای معینی که متضمن استقلال، درستکاری، بیطرفی، صلاحیت و مراقبت­حرفه­ای، رازداری، رفتار حرفه­ای، اصول و ضوابط فنی است، را رعایت می­کند. اندیشه استفاده از خدمات حسابرسان مستقل در حسابرسی واحدهای اقتصادی در ایران نیز سابقه­ای دیرپا دارد. قانون تجارت سال 1311 انتخاب بازرس و رسیدگی به حسابهای شرکتهای سهامی را الزامی کرد. قانون مالیات بر درآمد سال 1328 برای اولین بار استفاده از خدمات حسابداران خبره در امر حسابرسی مالیاتی را عنوان کرد. در قانون مالیاتی سال 1335 این الزام قانونی تکرار شد. قانون مالیاتهای مستقیم سال 1345 زمینه را برای تشکیل کانون حسابداران رسمی فراهم ساخت. اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال 1347 موضوع حسابرسی شرکتهای سهام را مطرح کرد. قانون تشکیل سازمان حسابرسی در سال 1362 این سازمان را به عنوان مرجع تخصصی و رسمی تدوین اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی معرفی کرد. در سال 1372 نیز قانون استفاده از خدمات حسابداران رسمی و متعاقب آن آئین­نامه تعیین صلاحیت و چگونگی انتخاب حسابداران رسمی در سال 1374 و اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1378 به تصویب رسید. برغم الزامات قانونی یاد شده و پیشرفتهای چشمگیری که حرفه حسابداری در کشور داشته، این حرفه هنوز جایگاه درخور را نیافته و تا ایجاد یک نظام حرفه­ای قوی حسابداری در جهت اعمال نظارت مالی بر واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی و حصول اطمینان از قابل اطمینان بودن صورتهای مالی واحدهای مزبور در جهت حفظ منافع عمومی، گامهای چندی باقی است. تصویب آئین­نامه چگونگی استفاده از خدمات و گزارشهای حسابداران رسمی زمینه را به گونه­ای بی­سابقه برای ایجاد نظام مستقل حرفه­ای حسابداران فراهم ساخته است. به موجب این آئین­نامه:

·        صورتهای مالی که فاقد گزارش حسابدار رسمی باشد، معتبر نیست،

·        استفاده از  تسهیلات دولتی و عمومی منوط به ارائه گزارش حسابدار رسمی است،

·        رعایت استانداردهای حسابداری و حسابرسی و آئین­رفتار حرفه­ای الزامی است،

·        گزارش حسابرسی مالیاتی حسابدار رسمی توسط ماموران تشخیص مالیات پذیرفته می­شود (ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم)

·        گزارش حسابدار رسمی در موارد متعددی از جمله تعیین مبالغ مشمول کسر حق بیمه تامین اجتماعی، تعیین حقوق و عوارض دولتی و عمومی، رسیدگی به تعهدات ارزی، وقراردادهای نفتی بیع متقابل و ...

باید مبنای تشخیص دستگهای ذیربط قرار گیرد و در صورت استنکاف دستگاههای دولتی و عمومی از این امر  موضوع بعنوان تخلف تحت پیگرد قضایی قرار گیرد.

با چنین اوصافی در شرایطی که هزار? سوم را دهه حکمرانی خوب یا برقراری نظام­های پاسخگوئی و مسئولیت نامیده­اند حسابرسی به عنوان یکی از ارکان نظام پاسخگوئی و مسئولیت نقش ارزنده­تری برعهده خواهد داشت. بهمین علت در ایران هم دولت باید با استفاده از ابزارهای قانونی محدوده عملکرد حسابرسی را توسعه بخشد و نظارت مالی و کنترل عملکرد بخشهای دولتی را از طریق حسابرسی کارا دنبال نماید زیرا در صورتیکه امر حسابرسی فراگیر شود نتیجه طبیعی آن بهینه­سازی منابع و تخصیص اصولی و به جا و بموقع بودجه در اموری خواهد بود که باعث توسعه و آبادانی کشور خواهد شد. بنابراین وقتی قانونگذار عدم ارائه گزارش حسابرسی را در هیچ مرجعی قابل قبول نمی­داند سازمان امور مالیاتی، وزارت امور اقتصادی و دارائی و شبکه بانکی کشور که با بیت­المال اداره می­شوندنمیتوانندصورتهای مالی واحدهائی را که الزام به ارائه گزارش حسابدار رسمی دارند قبول می­نماید!

اگر قرارست نظام پاسخگوئی و مسئولیت و سیستم حکمرانی خوب در کشور پیاده شود هیچ توجیهی جهت عدم اجرای مفاد مصوبات قانونی وجود ندارد زیرا اجرای قانون تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نیز از جمله مسائلی هستند که بدون گزارشات حسابدار رسمی امکانپذیر نخواهد شد.کم بها دادن یا بی توجهی به گزارشات حسابرسی موجب  هدر دادن بیت المال و هزینه کردن منابع مالی کشور  در مصارفی بلااستفاده خواهد شد.
رویدادهای تاریخی حرفه حسابداری در ایران

رویداد

تاریخ

انتخاب بازرس (مفتش) برای رسیدگی به حسابها و اسناد مدارک شرکت

1310 (تصویب قانون تجارت)

اجازه استفاده از خدمات حسابداران حرفه ای در امور مالیاتی

1326 (اصلاحیه قانون مالیاتها)

پذیرفتن نتیجه رسیدگی محاسبین قسم خورده در مورد حساب یا ترازنامه بازرگان یا شرکتها برای تشخیص مالیات

1328 و 1335 (تصویب قانون مالیات بر درآمد)

تصویب آیین نامه تشکیل انجمن محاسبین قسم خورده

1340

تشکیل نخستین جامعه حسابداران قسم خورده

1341

تصویب اساسنامه انجمن قانونی محاسبین قسم خورده

1342

تاسیس انجمن حسابداران ایران

1343

اجازه تشکیل کانون حسابداران رسمی

1345 (تصویب قانون مالیاتهای مستقیم)

تصویب آیین نامه نحوه انتخاب حسابداران رسمی

1346

الزام به استفاده از گزارش حسابداران رسمی

1347 (اصلاحیه قانون تجارت)

تصویب آیین نامه اجرایی تعیین اشخاص مجاز برای بازرسی شرکتهای سهامی عام

1349

تشکیل شرکت سهامی حسابرسی

1350

الزام به استفاده از گراش حسابداران رسمی / تصویب اساسنامه کانون حسابداران رسمی

1351

تشکیل موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی ایران و سازمان برنامه و بودجه

1359

تصویب قانون تشکیل سازمان حسابرسی

1362

تصویب اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی

1366

تصویب قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران رسمی

1372

تصویب آیین نامه تعیین صلاحیت حسابدارن رسمی

1374

تصویب اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران

1378

تصویب آیین نامه چگونگی استفاده از خدمات و گزارشهای حسابداران رسمی

1379

تصویب دستورالعمل نحوه برگزاری انتخابات شورای عالی جامعه حسابداران رسمی

1379

معرفی اولین گروه حسابداران رسمی و برگزاری نخستین مجمع عمومی جامعه حسابداران رسمی ایران

1380

 

 

 


تقویم حسابداری در آمریکا

 

1887 ایجاد اولین تشکیل حرفه­ای

1896 قانونی شدن حرفه حسابداری

1899 اولین زن حسابدار رسمی (CPA)

1900 تاسیس مدرسه عالی بازرگانی در دانشگاه نیویورک (NYU)

1902 الزام شرکتها به انتشار گزارشهای سالانه حسابرسی شده

1905 پیداش منزلت حرفه­ای برای حسابداری

انتشار مجله ژورنال آواکانتنسی (Journal Of Accountancy)

1913 وضع مالیات بر درآمد دولت مرکزی (فدرال)

1914 توجه بیشتر دولت به گزارشگری مالی و حسابرسی در وضع قوانین

1916 تشکیل انجمن مدرسان حسابداری

1917 انتشار اولین بولتن حسابداری فدرال رزور (Federal Reserve)

1920 ساختار جدید انجمن حسابداران رسمی

1921 حسابدار رسمی (CPA) شدن اولین غیرآمریکائی

1923 تعیین جایزه برای بالاترین رتبه­ها در امتحان حسابدار رسمی (CPA)

1924 به رسمیت شناختن حسابداران رسمی (CPAs) به وسیله هیات استیناف مالیاتی

1926 اجباری شدن شرط داشتن لیسانس برای گذراندن امتحان حسابدار رسمی (CPA)

1929 بحران اقتصادی

اهمیت یافتن کنترلهای داخلی

1930 شرکت کردن حرفه حسابداران در مطالعه بازار با تشکیل یک کمیته

1931 دعوای حقوقی در یک دادگاه علی، تعهدات ناشی از سهل­انگاری یا تقلب حسابران را تعریف می­کند

جذابیت ماشین و رادیو موجب کاهش شمارگان مجله­ها می­شود و مجله (Journal Of Accountancy) را با بحران رو به رو می­سازد

1932 شکل­گیری مرجع تدوین استانداردهای حسابداری

1933 تشکیل انجمن زنان دارای مدرک حسابدار رسمی (CPA)

1934 ایجاد کمیسیون اوراق بهادار (SEC)

تشکیل صندوق تعاون انجمن حسابداران رسمی (CPA)

1936 انتشار مقررات مربوط به صورتهای مالی به وسیله فدرال رزرو (Federal Reserve)

مشخص شدن سوابق تحصیلی مورد نیاز برای حسابداران

1938- کمیسیون اوراق بهادار (SEC) اختیار خود برای تدوین استانداردهای حسابداری را به انجمن حسابداران آمریکا (AIA) واگذار می­کند.

ناتوانی حسابداران رسمی (CPAs) در کشف تقلب در پرونده اختلاس شرکت مک کسون و رابینز       ( Mckesson & Robins) برای اولین بار حرفه حسابداری را معرض افکار عمومی قرار داد.

1939 اولین استانداردهای حسابرسی

1957 تغییر نام انجمن حسابداران آمریکا (AIA) به انجمن حسابداران رسمی آمریکا (AICPA)

1959 تشکیل هیات اصول حسابداری (APB)

1962 معافیت مالیاتی در سرمایه­گذاری

مناقشه هیات اصول حسابداری (APB) با کمیسیون اوراق بهادار (SEC)

1965 حسابداران رسمی طبق قانون مجاز به رسیدگی مالیاتی می­شوند.

1970 ورشکستگی شرکت پن سنترال (Pen Central) اثر بخشی نهادهای تنظیم مقررات و همچنین حسابرسان را زیر سئوال می­برد.

1971 سال تشکیل کمیته­های عالی: کمیته ویت (The Wheat Committee) کمیته تروبلاد (The True blood Committee) و کمیسیون کوهن ( The Cohen Commission)

اجباری شدن الزامات آموزش حرفه­ای مستمر ( CPE)

1973 هیات استانداردهای حسابداری مالی ( FASB) جایگزین هیات اصول حسابداری (APB)     می­شود.

1977 تقویت مقررات حرفه­ای با تشکیل بخش مقررات بورس اوراق بهادار (SECPS) و بخش مقررات شرکتهای خصوصی (PCPS)

1979 انتشار اولین بیانیه استانداردهای خدمات حسابداری و بررسی (SSARS)

1982 لغو مقررات مربوط به الزام افشای خدمات غیرحسابرسی انجام شده به وسیله حسابرسان (ARS250)

1984 هیات استانداردهای حسابداری دولتی (GASB) جایگزین شورای ملی حسابداری دولتی (NCGA) می­شود.

اجباری شدن حسابرسی جامع و مجزا برای کمکهای دریافتی دولتهای ایالتی و محلی از دولت مرکزی

1985 برگزاری سمینار حسابداری در کنگره آمریکا و طرح بیش از 20 دیدگاه

1987 انتشار گزارش کمیسیون تردوی ( Tread way Commission) برنامه­ریزی برای بازسازی استانداردهای حرفه­ای

1990 انتشار گزارشات Smith| Turnball| greenbury| casdbury  ، تحول ساختاری در سیستم­های کنترلهای داخلی و نقش هیات مدیره بنگاههای اقتصادی فراهم آورد.

2001 تصویب قانون آئین­نامه حاکمیتی شرکتها در اروپا

2002 تصویب قانون­ساربنزآکسلی

 

منبع: نشریه حسابرس انتشارات سازمان حسابرسی

بهبود پورتال پورتال پرتال پرتال سازمانی پورتال سازمانی پورتال شرکتی سامانه سازمانی سامانه شرکتی پرتال شرکتی وب سایت شرکتی وب سایت سازمانی مدیریت آسان مدیریت محتوا مدیریت محتوا بدون دانش فنی پنل ویژه همکاران نظرسنجی آنلاین فیش حقوقی آپلود فیش حقوقی مدیریت بیمه مدیریت خدمات بیمه خدمات بیمه بیمه تکمیلی آموزش پیشنهادات انتقادات مدیریت جلسات فرم ساز مدیریت منو مدیریت محتوا مدیریت سئو پنل مدیریتی چند کاربره ریسپانسیو گرافیک ریسپانسیو
All Rights Reserved 2022 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir