نقش حسابداران رسمی
در فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی
بخش نهم: حسابرسان و بازار سرمایه
غلامحسین دوانی
در هزارهی سوم که پاسخگوئی و مسئولیت پذیری بر مبنای
نظام شایستهسالاری همراه با نظام نظارتی و ارزیابی عملکرد دولتمردان سرلوحه توجه
مردم قرارگرفته بیشک، حسابرسی در ابعاد مالی و اقتصادی مهمترین ابزار قدرتمند
نظارت در فرآیند پاسخگوئی بشمار میرود. برای ایجاد انضباط حسابداری و ابزارهای
نظارتی دولت در بخش امور اقتصادی باید به مولفهها و ابزارها و اهرمهای این نظارت
نیز توجه بیشتری مبذول داشت. که یکی از بهترین این ابزارها حسابداری و حسابرسی به
شمار میروند. اقتصاد دولتی ایران در دو دهه گذشته فارغ از نظارت و کنترل رشد
بادکنکی نموده، حبابهای آن نیز فروکش کرده و هم اکنون پیامدهای فقدان نظارت موثر،
مشکلات فراوانی را بوجود آورده که گریز از این مشکلات و راهبرد حل منطقی آن مستلزم
نظارت کامل بر عملکرد موسسات و بنگاههای اقتصادی اعم از دولتی و غیردولتی از طریق
حسابرسی میباشد. حرفه حسابرسی نیز به نوبه خود باید درصدد تقویت توانائیها و
ظرفیتهای علمی و عملی برآید تا از طریق تجمیع امکانات در فرآیند نظام پاسخگوئی
بتواند رسالت خود را به نحو اصولی و
خدشهناپذیر انجام دهد. مدیران موسسات و سازمانها- به عنوان نمایندگان مالکین-
مسئولیت پیشبرد بنگاههای اقتصادی را به سوی اهداف و دستیابی به موفقیتهای هرچه
بیشتر را به عهده دارند. یکی از ابزار اساسی برای نیل به این اهداف، برقراری
سازوکارهائی است که در رویاروئی با مخاطرات متعددی که فراروی بنگاههای اقتصادی از
دورن و برون وجود دارد، آنها را از پیامدهای زیانبار این مخاطرات حفظ نماید.
بنابراین، مدیران موظف به استقرار یک نظام کنترل مناسب میباشند که استقرار این
نظام بدون استفاده از حسابداران و حسابرسان امکانپذیر نمیباشد.
واقعیت آن است که حرفه حسابرسی با وجود تاکیدات مکرر
مسئولین و حمایت جدی مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارائی به علت نبود نظام
پاسخگوئی هنوز در شان و منزلت فراخور خود قرار نگرفته است.
دولت نیز چنانچه در عمل به استقرار نظام پاسخگوئی و
ارزیابی عملکرد واحدهای اقتصادی و مدیران آنها علاقهمند باشد راهکاری جز حمایت
عملی، جدی و در خور توجه از جامعه حسابداری کشور ندارد. در این راستا تجدید نظر در
مبانی نظام آموزشی حسابداری و حسابرسی از اهمیت خاصی برخوردار است. جامعه
حسابداران رسمی ایران، انجمن حسابداران خبره ایران و سازمان حسابرسی و انجمن
حسابداری ایران به عنوان تشکلهای خاص نهاد حسابداری کشور نیز باید در این برهه
زمانی که ظاهراً موضوع حسابرسی مورد توجه قرار گرفته دست معاضدت و همکاری بفشارند
و منافع ملی کشور را از طریق اشاعه نظام کنترلی مالی حسابرسی پاس دارند. تحولان
دهه اخیر در محیط اقتصادی ایران موجب گردیده است که نیاز به اطلاعات مالی شفاف و
با کیفیت مطلوب جهت اخذ تصمیمات بهینه اقتصادی ضرورت یابد. چنین تحولاتی وجود یک
مکانیزم کنترلی در قالب حسابرسی مالی را ایجاد نموده است. از طرفی محیط حسابرسی،
خود نیز به سرعت در حال تغییر است و این تغییر با تاکید فزاینده بر تصمیمگیریهای
پیچیده و مهارتهای گوناگون همراه است. در این محیط موسسات حسابرسی «خدمات اطمینان
بخشی» جامعتری را ارائه میکنند به همین دلیل حسابرسی سنتی نیز در حال تغییر است.
در چنین محیطی حسابرسان باید دانش بیشتری از بخشهای مختلف داشته باشند و بر
مهارتهای گوناگون بیشتر تکیه کنند؛ به همین دلیل حسابرسان مبتدی باید به تحصیل
مهارتهای تحلیلی پیچیده بپردازند.
به دلیل وجود انتظارات فزاینده از سوی کارفرمایان،
مشتریان و جامعه از حسابرسان و نقش آنها در محل کار و جامعه، مهارتهای حرفهای و
شخصی باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این مهارتها جز از طریق ارتقای دانش و
تجربه امکانپذیر نمیباشد.
حسابداران رسمی « ناظران امین ملت و دولت» هستند و
میتوانند به افراد و سازمانها در ساختن آینده کمک کنند. حفظ این اعتماد مستلزم
درک شرایط پیچیده و در حال تغییر کشورست که کم بهاء دادن به این مهم موجب صدمات به
حرفه حسابرسی میگردد. در واقع امروزه ثابت شده که موفقیت آینده حرفه حسابرسی در
گرو نقش آنان در شفافسازی، ارائه بموقع گزارشات حسابرسی و استقلال حرفهای آنان
میباشد و بهمین علت حسابداران رسمی باید به بازار خدمات خود اتکا داشته باشند و
از وابستگی به الزام قانونی برای ارائه خدمات اجتناب کنند بطوریکه خود بتوانند
«مشتریگزینی» نمایند و از ارائه خدمات به مشتریان «بدنام» که در بازار پول و
سرمایه شهرت به فساد داشته و یا مشکوک به فساد هستند اجتناب نمایند (موضوعی که در
حال حاضر در بازار کشور اساساً بدان توجه نمیشود)
در واقع حسابرسان تنها با آیندهنگری میتوانند تلاش
خود را حول نتایج دراز مدت و مطلوب متمرکز نمایند بطوریکه اعتبار و شهرت جامعه
حسابداران رسمی را بیفزایند.
بهمین علت در شرایطی که موضوع تغییر اساسنامه جامعه
حسابداران رسمی ایران مطرح شده اگر آیندهنگر نباشیم و اساسنامه را تنها برای
شرایط فعلی بازنویسی و اصلاحکنیم، مدتی نه چندان دور متوجه خواهیم شد که اساسنامه اصلاحی هم به مانع
در راه رشد حرفه تبدیل شده است.
واقع بینی و آیندهنگری باعث میشود که ارزشهای اساسی
جامعه، مانند منافع عمومی، با درکی تازه تصریح و مورد توجه خاصی قرار گیرد اگر
حسابداران، نمونه آشکار درستکاری و بیطرفی باشند و از شایستگیهای جدید چون تفکر
راهبردی و داوری نقادانه برخوردار باشند، میتوانند در عرصهای بسیار فراتر از
تعریف سنتی، به منافع عمومی خدمت کنند.
حسابداران تاکنون در کشور ما جایگاه مقبول و شایسته را بدست
نیاوردهاند و این در حالی است که با تولد جامعه حسابداران رسمی ایران حرفه
میتواند با تهدیدها و خطرات خاص خود نیز مواجه شود.
از طرف دیگر گزارشگری مالی به طور سنتی قادر به
پاسخگوئی و حسابدهی بنگاههای اقتصادی نبوده و باید آن رسوائیهای پیاپی در بازارهای
مالی جهان در چند سال گذشته در امریکا و اروپا اعتماد سرمایهگذاران به بنگاههای
اقتصادی را به شدت متزلزل ساخته و در پی آن مراجع مسئول تلاش گستردهای را برای
بهبود نظام راهبری بنگاه آغاز کردهاند تا اعتماد از دست رفته را بازگردانند.
اکنون در نظام اقتصادی کشورهای بازار آزاد، بنگاههای
اقتصادی با الزامات تازهای برای پاسخگوئی و حسابدهی روبهرو شدهاند و از این پس
«corporate Governance » «حاکمیت
شرکتی» به عنوان وسیلهای برای تعیین مسئولیت پاسخگوئی و فرآیندی برای سنجش وظیفه
حسابدهی، نقشی جدی ایفا خواهد کرد.
نظام راهبری بنگاه که مهمترین هدف و رسالت آن خدمت به
سرمایهگذاران و حفظ منافع آنان است، برای انجام وظایف خود سه رکن اساسی دارد:
هیات مدیره، کمیته حسابرسی و حسابرسان مستقل.
کمیته حسابرسی از اعضای غیرموظف هیات مدیره، و به
تعبیر درستتر، آن بخش از اعضای هیات مدیره که مسئولیت اجرائی ندارند، تشکیل شده و
وظیفه آن نظارت بر روند ایجاد سیستمهای حسابداری و گزارشگری مالی به نقض و همچنین
کارکرد آنها را به عهده دارد. کمیته حسابرسی، نظارتی خلاق بر فرآیند افشا و
گزارشگری مالی و نتایج حاصل از آن فرآیند دارد و گرچه جایگزین مسئولیتهای روزمره
مدیریت برای ایجاد اطمینان نسبت به دقت صورتهای مالی نیست اما به اتکای متخصصانی
چون مدیر مالی، حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل تمامی تلاش خود را برای درست
انجام شدن چنین فرآیندی به کار میبرد. وجود یک کمیته فعال و مستقل با افزایش
کیفیت حسابرسی و تغییرات گاه بگاه حسابرسان در ارتباط است. بر اساس نتایج تحقیق
انجام شده وجود کمیته حسابرسی قوی ممکن است کیفیت حسابرسی، از طریق حصول اطمینان
از اینکه حسابرسان میتوانند بیطرفی خود را حفظ نمایند و تسلیم آمال مدیران نشوند،
افزایش یابد. بنابراین، ادبیات حسابرسی، چه در منابع نظری و چه در تحقیقات تجربی
مرتبط با استقلال و شایستگی حسابرسان، شواهد متضادی را از تاثیر عوامل گوناگون بر
استقلال و شایستگی حسابرسان نشان میدهند. اما همه این تحقیقات و عملکردها صورت
گرفته بهر حال حکایت از آن دارد که عوامل مشدده اثرگذار بر استقلال و شایستگی
حسابرسان روز به روز بیشتر میشود.
مطالعات و بررسیهای انجام شده به وسیله کمیته
بلوریبون (Blue Ribbon Committee) و مواد
مستخرجه از گزارشات(Cadbury| green burry ) درباره بهبود اثربخشی کمیته حسابرسی نشان
داد که به منظور راهبری موسسات و سازمانها جهت کسب موفقیت با توجه به تغییرات
اساسی سالهای اخیر در قلمرو پیدایش عرصههای جدیدکسب وکار، نوآوری پایان ناپذیر
فنآوری، توسعه تجارت و تشدید رقابت آثار چشمگیر فناوری اطلاعات در گستره کنترلها
انکارناپذیر میباشد. برای بقای سازمانها در شرایط موجود، باید تفکر برقراری نظام
کنترل و سنجش عملکرد، جایگاه خود را آشکار سازد. کنترل داخلی در بنگاههای اقتصادی
یکی از عوامل اصلی است که مدیریت را یاری مینماید؛ که بر تمام عملیات و سیاستهای
واحد خود حکومت داشته باشد. کنترل داخلی، فرآیند یافتن اطمینان منطقی از انطباق
رویدادها و فعالیتهای بنگاههای اقتصادی با اهداف و برنامهها میباشد. به عبارت
دیگر، کنترلهای داخلی شامل کلیه اقداماتی است که توسط مدیریت برای اطمینان منطقی
از اجرای صحیح امور و مطابقت با مقررات، سیاستها و برنامههای سازمانها و موسسات
میباشد. از نظر حسابرسان مستقل و بازرسان نظام، کنترل داخلی اهمیت بسیار زیادی را
دارا میباشد. بطوری که، کیفیت کنترل داخلی بیش از سایر عوامل در تعیین تعداد
نمونههای انتخاب شده برای رسیدگی و کسب شواهد لازم به منظور اظهارنظر حرفهای
تاثیر دارد.
اما حسابداران رسمی چگونه میتوانند با توجه به این
مسائل نوین موجبات اعتماد بیشتر بازارهای مالی را جلب نمایند. مثلاً در شرایطی که
بازار سرمایه دچار حباب و نوسان شده آیا حسابداران رسمی توانستهاند:
1- در گزارشات حسابرسی خود درآمدهای غیرعملیاتی شرکتهای
تولیدی که درصد بالائی از EPS را تشکیل
دادهاند را افشاء و تاکید نمایند.
2- آیا در گزارشات حسابرسی بانکها و شرکتهای سرمایهگذاری که
ارزیابی پرتفولیوی سهام آنها به قیمت روز صورت گرفته و سود از این بابت (بدون لحاظ
مالیات 25 درصد) شناسایی شده و سال بعد که این پرتفولیوی با کاهش ارزش روز مواجه
میشود و ناچار به لحاظ ذخیره کاهش ارزش سرمایهگذاریها میشوند که این کاهش ارزش
نیز از نقطه نظر مالیاتی غیرقابل قبول است؛ با
این روش که بمنظور گمراهی سهامداران (سود سازی یاEPS موهوم)
صورت گرفته برخورد خواهد شد.
3- آیا در گزارشات حسابرسی شرکتهای سیمانی که بازای صادرات
سیمان ملزم به واردات کلینکربوده ولی واردات انجام نداده اند و ذخیره لازم جهت
واردات لحاظ نکرده اند برخورد شده؟! آیا امسال که بموجب بخشنامه وزارت بازرگانی
اینگونه شرکتها ملزم به پرداخت حقالسهم خود از سهمیه کلینکر وارداتی نموده است
ذخیره لازم در حسابها منظور شده است!
4- آیا در شرکتهای پتروشیمی خصوصی شده ذخیره سنوات خدمت
کارکنان مسئول صندوق بازنشستگی صنعت نفت به درستی شناسائی و ثبت شده است.
5- آیا پرتفولیوی سهام شرکتهای سرمایهگذاری که در تاریخ
ترازنامه به قیمت روز منعکس شدهاند با تابلو بورس روز ترازنامه مطابقت داده
شدهاند که مشخص گردد نماد برخی شرکتها مدتهاست بسته شده و عملاً فاقد قیمت روز
هستند؟
بهبود پورتال
پورتال
پرتال
پرتال سازمانی
پورتال سازمانی
پورتال شرکتی
سامانه سازمانی
سامانه شرکتی
پرتال شرکتی
وب سایت شرکتی
وب سایت سازمانی
مدیریت آسان
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا بدون دانش فنی
پنل ویژه همکاران
نظرسنجی آنلاین
فیش حقوقی
آپلود فیش حقوقی
مدیریت بیمه
مدیریت خدمات بیمه
خدمات بیمه
بیمه تکمیلی
آموزش
پیشنهادات
انتقادات
مدیریت جلسات
فرم ساز
مدیریت منو
مدیریت محتوا
مدیریت سئو
پنل مدیریتی چند کاربره
ریسپانسیو
گرافیک ریسپانسیو