نقش حسابداران رسمی در فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی
بخش دهم:
حسابرسان و مالیات
غلامحسین دوانی
در سال 1372 قانون «استفاده از
خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی » به تصویب رسید
که هدف از تصویب آن استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان
حسابدار رسمی، در چارچوب وظایف حسابرسی و بازرسی قانونی شرکتها بود تا به اعتبار
آن از قابل اعتماد بودن صورتهای مالی واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در جهت
حفظ منافع عمومی، صاحبان سرمایه و دیگر اشخاص ذیحق و ذینفع، اطمینان حاصل شود.
طبق تبصره 4 قانون یاد شده و آئین
نامه اجرائی مربوط به آن، ارائه خدمات حسابرسی و بازرسی قانونی منحصر به افراد زیر
است:
- موسسات
حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران
- حسابداران
رسمی شاغل
باستناد ماده 24 اساسانامه جامعه
حسابداران رسمی ایران موسسه حسابرسی، موسسهای است که به منظور انجام خدمات
حسابرسی، بازرسی قانونی و سایر خدمات تخصصی و حرفهای مندرج در بند (ت) ماده یک
اساسنامه، توسط حداقل سه نفر حسابدار رسمی شاغل و بر اساس شرایط خاصی تشکیل
میشود:
مفاد قانون استفاده از خدمات
تخصصی و حرفهای حسابداران و وسعت و دامنه فعالیتهای حسابرسی بر آن است که این
نوع خدمات، توسط موسسات حسابرسی ارائه شود. طبق ماده 2 آئین نامه اجرائی تبصره 4
قانون یاد شده، اشخاص حقوقی زیرا الزام دارند حسابرس و بازرس قانونی خود را
منحصراً از میان موسسات حسابرسی ارائه عضو جامعه حسابداران رسمی انتخاب کنند:
الف)- شرکتهای پذیرفته شده یا
متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها
ب)- شرکتهای سهامی عام و شرکتهای
تابعه و وابسته به آنها
ج)-شرکتهای موضوع بندهای الف و ب
ماده 7 قانون اساسنامه سازمان حسابرسی با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره یک ماده 132
قانون محاسبات عمومی،
هـ)- شعب و دفاتر نمایندگی
شرکتهای خارجی که در اجرای قانون اجازه ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی- مصوب
1376- در ایران ثبت شدهاند،
و)- موسسات و نهادهای عمومی
غیردولتی و شرکتها، سازمانها و موسسات تابعه و وابسته به آنها،
ز) سایر اشخاص حقوقی و حقیقی زیر
که با در نظر گرفتن عواملی از قبیل درجه اهمیت، حساسیت و حجم فعالیت آنها (میزان
فروش محصولات یا خدمات، جمع دارائیها، تعداد پرسنل و میزان سرمایه) و همچنین میزان
ظرفیت کاری موسسات حسابرسی و حسابداران رسمی، مشخصات یا فهرست آنها توسط وزارت
امور اقتصادی و دارائی تا پایان دی ماه هر سال اعلام میشود:
- شرکتهای
سهامی خاص و سایر شرکتها و همچنین موسسات انتفاعی غیرتجاری،
- شرکتها و
موسسات تعاونی و اتحادیههای آنها،
- اشخاص
حقیقی که طبق مقررات قانونی مربوط، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند.
بر اساس تبصره 1 ماده 2 آئین نامه
یاد شده، اشخاص موضوع این ماده میتوانند از خدمات سازمان حسابرسی نیز که تنها
موسسه حسابرسی دولتی میباشد، به عنوان «حسابرس و بازرس قانونی» یا «حسابرس» خود
حسب مورد استفاده نمایند. ضمناً بر اساس (تبصره 3 ماده 2 ) آئین نامه مزبور با
تعیین و اعلام وزارت امور اقتصادی و دارائی برای حسابرسی و بازرسی قانونی اشخاص
موضوع بند (ز)، میتوان در کنار موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی، از
خدمات حسابداران رسمی نیز استفاده کرد. طبق ماده 7 آئین نامه یاد شده، سایر اشخاص
حقوقی و حقیقی که مشمول مفاد ماده 2 نمیگردند، میتوانند حسابرسی صورتهای مالی و
تنظیم گزارش مالیاتی خود را به موسسه حسابرسی یا حسابدار رسمی ارجاع کنند.
قانونگذار با محدود کردن دامنه
خدمات حسابداران رسمی منفرد و واگذاری بخش عظیم خدمات حسابرسی به موسسات حسابرسی
عضو جامعه، هدف ویژهای را در نظر داشته است: تقویت حرفه از طریق ایجاد انگیزه
برای همکاری جمعی حسابداران رسمی و کمبهادادن به کار انفرادی. کوشش برای
همافزائی توان حسابداران رسمی، ویژگی برجستهای است که در میان سایر مجامع
حرفهای، از جمله کانون وکلا و نظام پزشکی، نشانی از آن به چشم نمیآید. زیرا
ماهیت کار حسابرسی، گروهی است و نمیتوان از یک فرد انتظار داشت که به همه امور
حسابرسی، بازرسی و حسابرسی مالیاتی احاطه
داشته باشد و نکات گزارشی را خود شخصاً دریابد.
نیاز به حسابداران مستقل که به
هیچ یک از گروههای ذینفع وابسته نباشند بر اساس ضوابط و دستورالعملهای حرفهای و
قابل قبول، صحت عملیات مالی بنگاههای اقتصادی را بررسی و تعیین میکنند غیرقابل
انکار و ضرورت وجود آنان سالیان دراز است که در کشورهای صنعتی و پیشرفته تثبیت شده
و انتظار میرود نقش حسابرسان در حداقل موارد ذیل در تحولات آتی جامعه برجسته
باشد. گروه در جامعه متحول ایران روشن میکند:
1-
نقش حسابداران در ارتباط با مودیان مالیاتی و دولت.
2-
نقش حسابداران در بازار بورس سهام.
3-
نقش حسابداران در کاهش بوروکراسی اداری.
4-
نقش حسابداران در ارتباط با بانکداری، تجار و دستگاههای مالی و
اقتصادی.
نقش حسابداران در ارتباط با مودیان مالیاتی و دولت
در کلیه جوامع پیشرفته، هر
خانوادهای که دارای سه مشاور خانوادگی مانند وکیل دعاوی، پزشک و حسابدار میباشد.
حسابداری حرفهای معتمد و مشاور مالی و مالیاتی مودی مالیاتی در کشورهای پیشرفته
است به گونهای که فعل و انفعالات مالی و اقتصادی را با نظر و مشورت حسابداران خود
انجام میدهند. اساساً در تمام کشورهای دنیا وضع هرگونه مالیات بر پایه سه اصل
اساسی از: رعایت عدالت اجتماعی، ایجاد انگیزههای اقتصادی وکسب درآمد برای پرداخت
هزینههای دولت استوار میباشد.
اجرای عدالت اجتماعی با اخذ
مالیات کمتر از افراد کم درآمد و همچنین دریافت مالیات بیشتر از افراد پردرآمد و
در بعضی موارد کمک مالی به افرادی که متاهل یا محتاجتر هستند، اعمال میشود. روشها
و چگونگی گرفتن مالیات بر درآمد و کاربرد بهترین شیوهها به منظور کاهش هزینههای
سرسامآور تشخیص و وصول مالیات و همچنین با توجه به غیرعادلانه بودن مالیات غیر
مستقیم، فرهنگ مالیاتی جامعه، صحت و سرعت در وصول مالیات، نمونههائی از گرفتاری
دولتهاست.
افزایش درجه و نسبت صحت و سرعت
عمل در وصول مالیاتها، هزینههای وصول مالیات مستقیم را به صورت تصاعدی افزایش
خواهد داد که به ناچار باید یک حدمطلوب را هدف قرار داد تا هزینههای تشخیص و وصول
درصد کوچکی از کل مالیات وصول شده باشد. هرچه که این نسبت بیشتر و یا نامطلوبتر
باشد، اصل رعایت عدالت اجتماعی لطمه میبیند. بنابراین پیچیدگی کار وصول مالیات بر
درآمد عملاً باعث تحمیل هزینه وصول به شهروندان خواهد شد.
خوشبختانه از سال 1372 که قانون
استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی تصویب شد مقرر
گردیده بود که مرحله تشخیص مالیات بر عهده این حسابداران قرار گیرد. که متاسفانه
بعلت بیعلاقهگی و بیمهری مسئولان وقت عملاً تا سال 1378 اساسنامه جامعه
حسابداران رسمی تصویب نشد. با تصویب اصلاحیه قانون مالیاتها در 27/11/1380 و صراحت
مفاد ماده (272) تصور بر آن بود که بار سنگین تشخیص بر دوش حسابداران رسمی قرار
گرفته و هزینههای دستگاه وصول به مراتب کاهش خواهد یافت. اما بازهم در عمل مشاهده
شد که دستگاه مالیات ستانی چندان رغبتی به استفاده از این ابزار کارآمد نشان
نمیدهد.
بنظر میرسد در شرایط که دولت
قادر به تامین کادر متخصص مالیاتی نبوده و کمبود نیروی انسانی کارآزموده و با
تجربه در همه زمینهها معضلی خاص شده، دولت باید به جامعه حسابداران رسمی رویآورد
و با تعامل وهمسان شدن با جامعه کوشش کند بار گران مالیات را به آسانی بدوش
حسابداران رسمی نهد. بدیهی است حق حاکمیت و قلمرو مالیات آنچنان نیست که دولت
بعنوان یک نظارهگر محض نتواند از تخلفات احتمالی حسابداران رسمی جلوگیری نکند اما
آنچه مسلم است اتکای به جامعه 1400 نفری حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی حتماً و
یقیناً منافعی بیش از اتکاء به بدنه سنتی و فرسوده دستگاه وصول دارد چرا که چنانچه
برنامهریزی درستی بعمل آید حتی میتوان انتظار داشت که در یکدوره میان مدت بخشهای
فعال بدنه وصول از دستگاه مالیات ستانی جدا شده و به موسسات حسابرسی روی آورند.
از طرف دیگر دولتها ناگزیرند برای
پرداخت هزینههای جاری و عمرانی کشور از صاحبان درآمد مالیات بگیرند. با توجه به
ویژگی به تباین سه اصل کلی، عدالت اجتماعی، کسب درآمد و کاربرد سیاستهای اقتصادی،
رعایت این اصول در وضع هرگونه مالیات ضروری است. بنابراین نقش سازمانهای مسئول
وضع، تشخیص و وصول مالیات بسیار حساس و سنگین و ظریف است. اما متاسفانه از دیرباز
در ایران هزینه وصول و مراحل تشخیص بقدری بالا و پرابهام بوده که دستگاه مالیاتی همیشه
از دیدگاه عمومی مورد علاقه نبوده است.
حسابداران حرفهای میتوانند نقش
ارزشمندی را در جهت اعمال اینگونه هدفهای دولت دارا باشند و این گروه به عنوان
نماینده مودی مالیاتی و معتمد دولت عمل کنند که مورد اعتماد دو طرف باشند.
حسابداران حرفهای مجبورند تغییراتی را که الزاماًدر قوانین مالیاتی سالانه تصویب
میشود با دقت کامل تجزیه و تحلیل نموده و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی آن را بررسی
کنند. حسابداران در کشورهای اروپائی و آمریکا به عنوان مشاور و متخصص در امور
مالیاتی در تنظیم لوایح مالیاتی نقش ارزندهای به عهده دارند و در این جهت به
دولتها کمک میکنند.
حسابداران حرفهای موجهترین
گروهی هستند که به عنوان معتمد مودیان مالیاتی و دولت نقش موثری در سهولت و کاهش
هزینههای وصول مالیات مستقیم ایفا میکنند. آنان دارای تحصیلات و تخصص و تجربیاتی
در این زمینه هستند و برای حفظ حیثیت و شئون حرفهای، منافع شخصی و افزایش درجه
اعتماد دو گروه (مودی و دولت) جانب احتیاط را در حق و عدالت رعایت خواهند کرد.
انگیزههای کسب درآمد بیشتر و همچنین اشتهار به صحت و سلامت و رعایت اعتبار
حرفهای موجب میشود که حسابداران حرفهای در تصمیمات خود برای تعیین مالیات حقه
دولت کاملاً خواست قانون را رعایت کنند. این رابطه در اغلب کشورهای صنعتی بطور
کاملاً رضایتبخش وجود دارد، به گونهای که در بعضی از ممالک، مجامع حسابداران
حرفهای دستورالعملها و تصویبنامههائی را برای حسابداران رسمی به منظور حسابرسی
مالیاتی تدوین میکنند و پس از یکدوره میانمدت سه تا پنجسال عملاً هزینه وصول
مالیات بمراتب کاهش خواهد یافت. تجربه اصلاحیهقانون مالیاتهای مستقیم مورخ 27/11/1380 و مشارکت نهادهای حرفهای
حسابداران نظیر انجمن حسابداران خبره ایران، سازمان حسابرسی و اعضای جامعه حسابداران
رسمی ایران میتواند بعنوان یک مثال قابل توجه مد نظر وزارت امور اقتصادی و دارائی
قرار گیرد زیرا بیشترین مشارکت در اصلاحیه مذکور از طریق نهادهای فوق بعمل آمده
بدون اینکه دستگاه وصول مالیات در این ارتباط یک ریال هزینه نماید.
بهبود پورتال
پورتال
پرتال
پرتال سازمانی
پورتال سازمانی
پورتال شرکتی
سامانه سازمانی
سامانه شرکتی
پرتال شرکتی
وب سایت شرکتی
وب سایت سازمانی
مدیریت آسان
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا بدون دانش فنی
پنل ویژه همکاران
نظرسنجی آنلاین
فیش حقوقی
آپلود فیش حقوقی
مدیریت بیمه
مدیریت خدمات بیمه
خدمات بیمه
بیمه تکمیلی
آموزش
پیشنهادات
انتقادات
مدیریت جلسات
فرم ساز
مدیریت منو
مدیریت محتوا
مدیریت سئو
پنل مدیریتی چند کاربره
ریسپانسیو
گرافیک ریسپانسیو