بهبود پورتال

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 73
5/21/2023

ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن (5-4 تیر 1386)

اهمیت و ضرورت تحقیق و توسعه در فرآیند جهانی شدن در واحدهای صنعتی و معدنی

حسین صمدیار?

(کارشناس مهندسی شیمی -  باشگاه پژوهشگران جوان)

حسن صمدیار??

(دانشجوی دکترای مهندسی محیط زیست(آب و فاضلاب)

 باشگاه پژوهشگران جوان)

چکیده

بخش تحقیق و توسعه ارگانی لازم و حیاتی برای تمام سازمانهایی است که قصد حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی را دارند و جهت رقابت در سطح داخلی و بین المللی از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار است . با توجه به اینکه نیازهای جدید و لزوم اعمال تغییرات همواره وجود دارند بخش تحقیق و توسعه به عنوان ابزاری برای باز کردن سیکلهای بسته عملیاتی در جریان امور مختلف طراحی و سازماندهی شده است و از توان تزریق فرهنگ توسعه در کل پیکره سازمان برخوردار است .

 

? کارشناس گروه صنعتی بین المللی محصولات پارس          

??  کارشناس ارشد محیط زیست شرکت مهندسی مشاور مدیریت پروژه رهیاب

 

از ضرورت های ارتقای کیفیت و تنوع محصول و رقابت پذیری در سطح واحدهای تولیدی تحقیق و پژوهش است تا اقدامات و فعالیت جامعه و راهبردی تحقیقاتی در زمینه بازار ، فرآیند ، محصول ، افزایش دانایی تولید و حتی مهارتهای تخصصی و حرفه ای مدیران و کارکنان بخشهای گوناگون صنعت مدنظر و ارزیابی دقیق قرار گیرد . با توجه به اینکه  کسب توان رقابتی در عرصه جهانی ، در کالاهای صنعتی اساساً بر پایه کسب تواناییهای تکنولوژیکی صورت می گیرد تکنولوژی برتر امکان ماندن در صحنه رقابت را افزایش می دهد . در واقع با کسب تواناییهای تکنولوژیکی جدید مزیت های نسبی در بازارهای جهانی دست خوش تغییر شده و به تدریج کشور را از تولید و صدور کالاهای کاربر یا مبتنی بر مواد اولیه محلی به سمت تولید و صدور کالاهای سرمایه بر و تکنولوژی بر حرکت می دهد . در عصر نوین عرضه تولیدات ، تلاش  واحدهای تولیدی به ارائه تولیداتی با کیفیتی بالاتر برای بدست آوردن مشتری جدید و حفظ مشتریهای قبلی در رقابت با سایر تولید کنندگان  فعالیت بیشتر آنها در زمینه تحقیقات را بدنبال دارد . صنایع همگام  با حرکت سریع و رشد فناوری در جهان می توانند با موفقیت بیشتری بهره وری  و انعطاف را در مواجهه با دانش روز از خود نشان دهند .

اهمیت بخش تحقیق و توسعه در جهانی شدن سازمانها

بخش تحقیق و توسعه ارگانی لازم و حیاتی برای تمام سازمانهایی است که قصد حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی را دارند و مجموعه ای است که جهت رقابت در سطح داخلی و بین المللی از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار است . ساختار این بخش به گونه ای طراحی شده است که با استفاده از مبانی مدیریت استراتژیک ( STRATEGIC MANAGEMENT ) با دقت خاصی شرایط خارج از سازمان مانند مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و . . . را در قیاس با مدیریت عمومی آن سنجیده و با تاکید بر پیوستگی موضوعات درون و بیرون سازمانی ، اهداف مجموعه را با شرایط خارجی تطبیق داده و درصد موفقیت سازمان را بیشتر می نماید . همچنین توانایی انجام مدیریت اقتضایی( CONTIGENCY MANAGEMENT )  را با سهولت بیشتری نسبت به سایر بخشها دارا می باشد .   

 

ضرورت وجود بخش تحقیق و توسعه در سازمانها

در اغلب مجموعه های سازمانی ، فعالیتها در یک چرخه بسته انجام می گیرند و این موضوع باعث ایجاد یک روند خاص بنام مدیریت عمومی MANAGEMENT ) ( GENERAL می گردد . با توجه به اینکه نیازهای جدید و لزوم اعمال تغییرات همواره وجود دارند بخش تحقیق و توسعه به عنوان ابزاری برای باز کردن سیکلهای بسته عملیاتی در جریان امور مختلف طراحی و سازماندهی شده است و از توان تزریق فرهنگ توسعه در کل پیکره سازمان برخوردار است . به دلیل دارا بودن بنیان نسبتا مستقل ، بخش تحقیق و توسعه می تواند در بسیاری از موارد فارغ از قید و بند روندهای عمومی و با همکاری بخشهای دیگر عامل رفع نقایص و یا ایجاد اصلاحات و نوآوریها در حداقل زمان ممکن باشد . 

 

تعریف دانایی

دانایی عبارتست از « ذخیره انباشته ای از اطلاعات و مهارتها که از مصرف اطلاعات توسط گیرنده اطلاعات حاصل می شود » ؛ به عبارت دیگر « دانایی مخلوط سیالی از تجربیات ، ارزشها ، اطلاعات موجود و نگرشهای کارشناسی نظام یافته است که چهارچوبی برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات جدید به دست می دهد » . دانایی در ذهن فرد به وجود می آید و بکار        می رود . دانایی در سازمان نه تنها در مدارک و ذخایر دانایی بلکه در رویه های کاری ، فرآیندهای سازمانی ، اعمال و هنجارها مجسم می شود .

دانایی عاملی است که بر اساس داده ها و اطلاعات شکل می گیرد و بنا به تعریف متفاوت از داده و اطلاعات است . داده نشانه ای است که از سوی منبعی به گیرنده می رسد و نشان دهنده واقعیتی عینی اما مجرد در مورد یک رویداد است .

« اطلاعات » عبارتست از داده های پردازش شده که برای گیرنده قابل فهم و درک است و بینش و دید دریافت کننده اطلاعات را شکل می دهد . اطلاعات کمک می کند شرایطی خاص درک ، تصمیمی مناسب اتخاذ یا مشکلی حل شود . بطور کلی اطلاعات مفهومی است که تنها گیرنده آن می تواند مشخص کند که اطلاعات هست یا خیر .

 

انواع دانایی

دانایی دو گونه است :

1.    دانایی درونی شده ( Embodied ) یا کاربردی شده یعنی فناوری به طور کلی و ماشین آلات و تجهیزات به صورت خاص .

2.    دانایی درونی نشده ( Disembodied ) یعنی دانایی موجود در متون علمی و فنی ، در نظر دانشمندان ، متخصصان و مشاوران و در نظامهای درونی .

دانایی درونی شده : صنایع از محصولاتی استفاده می کنند که توسط دانایی دیگران در گذشته ایجاد شده است . ماشین آلات و تجهیزات مورد مصرف صنایع ، نتیجه دانایی مصرف شده و تبدیل شده به محصول در صنایع دیگر است ؛ البته صنعت دریافت کننده این نوع دانایی ( ماشین آلات و تجهیزات ) باید دانایی استفاده از آن را در خود ایجاد کند .

دانایی درونی نشده : فناوری اساسا حاصل دانایی ناشی از تحقیقات پیشرفته بوده که شامل محدوده وسیعی از دانایی های که اغلب در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی توسعه یافته می باشد که به صنعت جریان می یابند . در بسیاری از صنایع ، سطح فناوری به حدی رسیده است که لازم است توسط زیربنای دانایی یعنی تحقیق ، تولید دانایی نوشته شده ، نوآوری و جریان دانایی حمایت شود . اینجاست که تحقیق و توسعه و استفاده از دانایی درونی نشده ، اهمیت می یابد و گسترش و تعمیق آن به ویژه در فعالیتهایی که برای رشد حیاتی هستند ، ضروری می شود .

 

ایجاد جریان دانایی

دانایی عاملی است که جریان می یابد . سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه  ( APEC ) چهار مرحله برای جریان دانایی قائل است : دستیابی به دانایی ، ایجاد دانایی ، انتشار دانایی و مصرف دانایی . سازمان همکاری و توسعه اقتصادی  ( OECD ) به مراحل تولید ، توزیع و مصرف دانایی اشاره می کند . باید اشاره کرد :

§        امروزه در جهان پیشرفته ، دانایی به عنوان یک محصول اهمیت یافته و تجارت محصولات دانایی مطرح است .

§        دانایی نوشته شده به عاملی برای تعیین و بنیان دانایی تبدیل شده است .

§        فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل مهمی در دانایی است ؛ زیرا هم محدودیتهای فیزیکی و هم هزینه های گردآوری و انتشار دانایی را کاهش داده است .

§        بر اساس برآوردهای IBM حجم داده های جهان هر 12 تا 18 ماه دو برابر می شود ، اما تنها 15 درصد آنها داده های سازمان یافته است . به نظر  OECD اطلاعات و دانایی بسیار فراوان شده ، اما آنچه کمیاب است ظرفیت استفاده از آنها به صورتی معنی دار است .

 

مصرف دانایی

دانایی به اشکال زیر به مصرف می رسد :

·        بهره برداری از فناوریهای موجود که در واقع دانایی متبلور یا دانایی کاربردی شده است . بهره برداری از فناوریهای موجود این فرصت را به ویژه در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می دهد که در شرایط مساوی و با سرمایه گذاری برابر در آموزش و تحقیق و توسعه ، مشروط به تامین سرمایه انسانی مناسب سریعتر از کشورهای توسعه یافته رشد کند .

·        سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه برای هدایت سرمایه فکری و نیز استفاده مؤثر از جواز امتیازات علمی موجود یا سرعت بخشیدن به فرآیند بکارگیری جوازهای مذکور .

·        ورود در صنایعی که در بازارهای شدیدا رقابتی بین المللی حضور دارند مانند محصولات یا اتومبیل . اینگونه صنایع دانش بر هستند و ورود به آنها موجب دسترسی به دانایی موجود در صنعت و مصرف آن می شود .

·        همکاری با بانکها و شرکتها بیمه بزرگ که از مدیریت دانایی برای ارتقای داده ها و اطلاعات و مبادله آنها بین مدیران و فعالیتها برخوردارند و از آن برای افزایش ارتباط بین مشتریان موجود و ایجاد فرصتهای جدید برای آنها استفاده می کنند .

·        همکاری با شرکتهای خدماتی حرفه ای مانند مشاوران مالی و مدیریتی که شبکه دانایی ایجاد می کنند . همکاری با شرکتهای خدماتی حرفه ای ، مشارکت در سرمایه دانایی مجموعه های عظیم و یافتن راه حلهای جدید را ممکن می سازد .

 

تحقیق و توسعه اساس دانایی محوری 

برای وارد شدن به فاز دانایی محوری به طور عام و برای رفع مصادیق ناپایداری و دستیابی به توسعه پایدار به طور خاص باید اولا به طور پیوسته وسعت و شدت دانایی را در حوزه های مختلف افزایش داد . ثانیا از آن به طور مؤثر بهره برداری کرد .

اساس سازمان دانایی محور بخش دانش است که فعالیتهای تولید دانش ( تحقیق ) ، تبدیل دانش ( توسعه ) ، توزیع دانش ( آموزش ) و ترویج دانش ( انتشارات و سخنرانیهای علمی ) در آن سازمان می یابد . این فعالیت توسط سازمانهایی انجام می شود که بنگاه دانش ( مانند یک دانشگاه یک مدرسه یا یک مرکز تحقیق و توسعه ) نامیده می شود . این بخش به واسطه بنگاههای دانشی که در اختیار دارد ، دانش را در کشور توسعه و بسط می دهد ؛ اما وظیفه بهره برداری از دانش به عهده سایر بخشهای جامعه است .

 

ایجاد جریانهای دانایی از طریق تحقیق و توسعه

سرمایه انسانی عامل ایجاد دانایی و فناوری ارتباطات و اطلاعات ابزار دانایی در ابعاد تولید ، انتشار و مصرف آن است . آنچه موجب نوآوری می شود بدون تردید تحقیق و توسعه است . به عبارت دیگر فعالیتی که منجر به نوآوری می شود فعالیت پژوهشی است که در عمل دانایی های انسانی و سازمانی را بکار گرفته ، سطح آنرا ارتقا بخشیده و نتیجه را وارد جریان تولید کالاها و خدمات     می کند . تحقیق و توسعه نه تنها سطح دانایی افراد ، بنگاهها و سازمانها و در مجموع صنایع را افزایش می دهد ؛ بلکه کیفیت کالاها و خدمات را نیز افزایش داده و رفاه کلی جامعه را بالا می برد .

 

تحقیق و توسعه بستر خلاقیت و نوآوری سازمانها

در دنیای پر رقابت امروزی ، بقای سازمانها به نحوه واکنش مشتری در قبال خدمات آنها دارد . مسلماً علاوه بر قیمت کیفیت نیز نقش اساسی را در جذب مشتری بر عهده دارد . برای ایجاد یک کیفیت مورد انتظار مشتری در بازار پررقیب باید هنگام با حرکت سریع و رشد فن آوری در جهان حرکت برداشت و بیشترین بهره وری و انعطاف را در مواجهه با دانش روز از خود نشان داد . تخصصی شدن فعالیتها مستلزم بهره گیری از خلاقیت و نوآوری صنعتی و تحقیقات کاربردی است که تنوع بخشیدن به خدمات و کسب بازارهای جدید را به دنبال خواهد داشت .

برخلاف گذشته منبع اصلی ثروت دیگر منابع طبیعی یا کار فیزیکی نیست ، بلکه در عصر ما از ارتباطات و دانش سرچشمه می گیرد . 

علم نظامی از کاوشگری و دانش است که انفکاک ناپذیرند . در واقع دانش پاسخهایی است که در فرآیند کاوشگری به سؤالات داده شده است . علم دانشی است که در آن خلاقیت و نوآوری وجود دارد، همراه با یک روش علمی .

عصر صنعتی  به پایان  راه خود رسیده و اقتصادها جهانی شده اند . اقتصاد نوین به سرمایه فکری و انسانهایی ارزش می دهد که این سرمایه را تولید کنند .

 

تحقیق و توسعه و رقابت پذیری در سطح واحدهای تولیدی

عصر کنونی عصر « مشتری مداری » است و بقا و پیشرفت صنایع به نحوه واکنش مشتری در قبال محصولات آنها بستگی دارد .

در دنیای کنونی دیگر کمیت تنها مؤلفه تعیین کننده شرایط بازار نیست و به ناچار باید کیفیت محصول را در نظر داشت . پس از آگاهی از نحوه انتظارات مشتری باید دانش فنی لازم را به کار برد تا بتوان این انتظارات به مرحله عمل درآورد . آگاهی از نحوه رضایت مشتری نیاز به تحقیق در این زمینه دارد و همچنین به دست آوردن دانش فنی نیازمند داشتن عزم راسخ در مقوله تحقیقات علمی و صنعتی است . وجود واحدهای تولیدی کهنه با دستگاههای فرسوده و قدیمی سبب شده است که بخش قابل توجهی از صنعت کشور در فضای رقابتی رشد نکرده و در نتیجه ظرفیت و توان و قدرت اثربخش رقابت پذیری را ندارد .

اگر عملیات بازسازی واحدهای قدیمی با هدف تولیدات کیفی برای صادرات گسترده به نتیجه برسد و راهکاری بر اساس چارچوب استراتژی خلاق تدوین شود ، قطعاً با افزایش مهارتهای عملی و توسعه تکنولوژی روز در واحدهای بازسازی شده مزیت کالاهای صادراتی پدید می آید و در یک کلام مبادلات محصولات کیفی صنعتی در آینده جای مبادلات کالاهای مواد اولیه را خواهد گرفت . در این زمینه شناسایی عوامل مؤثر و نحوه تاثیر آنها اهمیتی در خور و ویژه دارد .

این امر انجام تحقیقات و پژوهشهای متعدد و تازه کاربردی را در حیطه نوع بکارگیری سرمایه در انتخاب تکنولوژی نوین طلب می کند .

در حال حاضر یکی از شواهد غیررقابتی بودن صنایع کشور سطح کیفیت، عدم نوآوری و نبود تنوع لازم در محصولات تولیدی است . در حالیکه در تعدادی از رشته های صنعتی ظرفیت تولید بیش از نیاز بازار داخلی است. اما از آنجا که این تولیدات و فرآورده های گوناگون با فن آوری نوین و تکنولوژی روز جهان تطبیق ندارد حتی بخشی از تقاضای داخلی نیز به سوی تولیدات خارجی که دارای تنوع و نوآوری است جذب می شود .

از ضرورت های ارتقای کیفیت و تنوع محصول و رقابت پذیری در سطح واحدهای تولیدی تحقیق و پژوهش است تا اقدامات و فعالیت جامعه و راهبردی تحقیقاتی در زمینه بازار ، فرآیند ، محصول ، افزایش دانایی تولید و حتی مهارتهای تخصصی و حرفه ای مدیران و کارکنان بخشهای گوناگون صنعت مدنظر و ارزیابی دقیق قرار گیرد تا هر ریال سرمایه گذاری در بازسازی صنایع کهنه و فرسوده جوابی در خور توجه داشته باشد .                                                                   

 

تحقیق و توسعه و افزایش توان تکنولوژیکی واحدهای تولیدی

در دنیای پررقابت امروزی بقای صنایع به نحوه واکنش مشتری در قبال محصولات بستگی دارد . مسلماً علاوه بر قیمت کیفیت نیز نقش اساسی را در جذب مشتری بر عهده دارد برای ایجاد یک کیفیت مرد انتظار مشتری در بازار پررقیب باید هنگام با حرکت سریع و رشد فن آوری در جهان حرکت برداشت و بیشترین بهره وری و انعطاف را در مواجهه با دانش روز از خود نشان داد . تخصصی شدن فعالیت های واحدهای صنعتی که مستلزم بهره گیری از خلاقیت و نوآوری صنعتی و تحقیقات کاربردی است تنوع بخشیدن به تولیدات و کسب بازارهای جدید را به دنبال خواهد داشت .

جهان جدید دنیای تکنولوژی است و تکنولوژی به عنوان عامل ارتقا مداوم فرآیندها ، بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی، اساسی ترین عامل در رقابت پذیری یعنی مهمترین رکن پایداری در بازارهای پیچیده امروز است .

توسعه از جنس تکنولوژی و توسعه تکنولوژی ابزار توسعه و تکنولوژی تنها راه توسعه  است و برای رسیدن به توسعه باید به سراغ تکنولوژیهای برتر و جدید رفت .

تکنولوژی می تواند به عنوان یک امر ملی و زیربنایی در برنامه های توسعه کشور مورد توجه قرار گیرد .                                                                      

 با توجه به اینکه  کسب توان رقابتی در عرصه جهانی ، در کالاهای صنعتی اساساً بر پایه کسب توانایی های تکنولوژیکی صورت می گیرد تکنولوژی برتر امکان ماندن در صحنه رقابت را افزایش می دهد . در واقع با کسب توانایی های تکنولوژیکی جدید مزیت های نسبی در بازارهای جهانی دست خوش تغییر می شود و به تدریج کشور را از تولید و صدور کالاهای کاربر یا مبتنی بر مواد اولیه محلی به سمت تولید و صدور کالاهای سرمایه بر و تکنولوژی بر حرکت می دهد .

واحدهای تولیدی  کهنه و فرسوده را می توان با تکیه بر علم و تکنولوژی و تدوین راهکارهای سیاست گذاری و استراتژی خلاق و ابتکاری مدرن ، ساخت و مسیر آتی آنرا در فضای مشهود رقابتی قرار داد . برای تدوین استراتژی مورد نیاز بر اساس علم و تکنولوژی نخست باید تکنولوژی و فن آوری های مورد نیاز را با دقت مورد ارزشیابی قرار داد .

بعضی متخصصان اعتقاد دارند که ارزشیابی تکنولوژی فرآیندی است برای تجزیه و تحلیل منظم ، پیش بینی و ارزیابی محدوده وسیعی از تاثیرهای مربوط به تغییر و گزینش فن آوری و پدیده تکنولوژی بر جامعه .                             

با این اوصاف به منظور تعیین راه حل های سیاست عمومی ارزشیابی فن آوری مورد نیاز برای بازسازی صنایع کهنه و فرسوده به انطباق توسعه تکنولوژیک به اهداف ملی کمک می کند . فن آوریهای صنعتی متحول می تواند واحدهای تولیدی را به رقابت بیشتر با یکدیگر وادار نماید .

 

تحقیق و توسعه و افزایش توان  عملیاتی  واحدهای تولیدی

در عصر نوین عرضه تولیدات ، تلاش  واحدهای تولیدی به ارائه تولیداتی با کیفیتی بالاتر برای بدست آوردن مشتری جدید و حفظ مشتریهای قبلی در رقابت با سایر تولید کنندگان  فعالیت بیشتر آنها در زمینه تحقیقات را بدنبال دارد . مسلماً رقابت با سایر رقبای تولیدی نیازمند افزایش توان عملیاتی واحدهای تولیدی است و این امر طبیعتاً نیاز به داشتن دانش فنی لازم در این زمینه است . صنایع همگام  با حرکت سریع و رشد فناوری  در جهان  می توانند با موفقیت بیشتری     بهره وری  و انعطاف را در مواجهه با دانش روز از خود نشان دهند .

وقتی تکنولوژی و فناوری روز متحول کننده جایگزین  دستگاههای  قدیمی و ابزارهای فرسوده        می شود می تواند زمینه مناسبی را برای گام گذاشتن در چرخه  تولید کالای با کیفیت صادراتی مهیا سازد .

افزایش توان عملیاتی نیاز به در دست داشتن انتظارات و نظرات مشتریان تولیدات  می باشد که این امر از وظایف واحد بازاریابی می باشد که  باید با نظرسنجی از سلایق و نظریات مشتریان آگاه شود .

بدیهی است که آگاهی تنها از عملکرد ، مشکلات را حل نخواهد کرد و باید این مشکلات با بازبینی روشهای تولیدی  و بهبود آنها مرتفع  شود و تولیداتی به بازار عرضه شود که هم بازار پسند باشد و هم سود واحد تولیدی را تضمین نماید .

تحقیقات عامل مؤثر در بکارگیری  سلایق بازار در روند تولید می باشد .

غیر از بازسازی و مدرن کردن دستگاههای تولیدی باید به سایر عوامل را نیز مد نظر قرار داد . نیروی انسانی یکی از مهمترین این عوامل است ، زیرا با اینکه یکی از عوامل سه گانه تولید در کنار دو عامل دیگر _ منابع طبیعی و سرمایه _ است نقش ویژه ای را در تولید ایفا می کند ، اما نسبت به سایر عوامل تولید از اهمیت خاصی برخوردار است  و  وظیفه ترکیب سایر عوامل تولید (مدیریت) را  نیز به عهده دارد .

عوامل دیگر تولید که روزآمد کردن آنها را نیز باید در نظر داشت عبارتند از :

§        ارتقای سطح تکنولوژی و حرکت به سمت توان بالای پژوهشی  و مهندسی

§        گسترش منابع انسانی واحدهای تولیدی و هماهنگ ساختن روابط کار با نیازهای رقابتی

§        استقرار ظرفیتهای بالای مدیریتی در سطوح واحدهای گوناگون و رده های مختلف کارخانه

§        تنظیم ساز و کارها و سیاستهای صنعتی پشتیبان  تولید

§        نوسازی نگرشها ، ارتباطات و ساختارها بر مبانی علمی و تخصصی روز

§        توجه فوق العاده به تنوع بخشی فرآورده های تولیدی

 

وظایف و اهداف بخش تحقیق و توسعه در بخش صنعت و معدن

وظایف و اهداف بخش تحقیق و توسعه شامل موارد زیر می باشد :

1)   افزایش بهره وری و کارایی محصولات و روشهای تولید

2)   رفع مشکلات تولید

3)   بهبود کیفیت محصولات و بسته بندی

4)   کاهش هزینه ها و جلوگیری از تضییع اموال از طریق بررسی هزینه ها

5)   کاهش ضایعات ، بکارگیری و مصرف مجدد آنها با روشهای علمی

6)   ایجاد سیستمهای اطلاعاتی و تحقیقاتی

7)   استفاده از مواد ، قطعات و نیروی انسانی داخلی

8)   جایگزینی مواد اولیه با کیفیت بهتر و اقتصادی تر

9)   تسهیل فرآیند تولید برای کاهش سختی کار و نیز کاهش خطرات احتمالی

10)                       ایجاد و توسعه محصولات جدید و فرآیندهای تولیدی جدید برای ارضای نیاز بازار

11)                       به حداقل رساندن آلودگی محیط زیست ناشی از کار و تولید و انجام هماهنگیهای زیست محیطی و افزایش فضای سبز

12)                       بررسی مداوم و برقراری ارتباط با سایر تولید کنندگان داخلی و خارجی

13)                       کاربردی کردن و به تولید رساندن نتایج فعالیتها و تحقیقات در واحدهای تولیدی

14)                       بررسی مسائل خرید تجهیزات جدید و ایجاد نوآوریها و مطالعه جنبه های مختلف ایجاد تغییرات

15)                       انجام تحقیق در مورد نیروی انسانی

16)                       ایجاد رابطه با واحدهای تحقیق و توسعه سازمانهای دیگر

17)                       تبلیغ و بازاریابی و بررسی اثرات آن و بهینه سازی فروش محصولات جدید و ایجاد سیستمهای توزیع پیشرفته

18)                       ارائه پیشنهادات در زمینه های مختلف ساماندهی سازمان

 

بحث و نتیجه گیری

امروزه علوم و فناوری نقش و اهمیت روزافزونی در توسعه جوامع داشته و جهان به سمت اقتصادی مبتنی بر دانش پیش می رود .

تحقیق عبارتست از فعالیت نظام یافته و خلاق که به منظور افزایش ذخیره دانش علمی و یا کاربرد عملی آن صورت می گیرد . برای مشخص شدن اهمیت توسعه شبکه تحقیق کافیست سیر منطقی زیر را در نظر بگیریم :

توسعه همه جانبه و پایدار عمدتا مبتنی بر توسعه  فناوری است و توسعه  فناوری نیز بر پایه خلاقیت ، نوآوری و توسعه علمی صورت می گیرد و دستیابی به توسعه علمی نیز از طریق مطالعه ، پژوهش و تحقیق میسر است ؛ لذا جوامعی که منابع و امکانات بیشتری را به امر پژوهش و تحقیق اختصاص می دهند و در امور مختلف اعم از سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و فعالیتهای اقتصادی و صنعتی از نتایج مطالعات و تحقیقات استفاده بیشتری بعمل می آورند از موفقیت بیشتری برخوردارند .

فهرست منابع و مآخذ

§        مدیریت استراتژیک منابع انسانی ( راهنمای عمل ) ، مولف : مایکل آرمسترانگ ، ترجمه : دکتر سید محمد اعرابی / داود ایزدی ، ناشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ اول ، 1381 .

§        اصول مدیریت به زبان ساده ، نویسندگان : ویلیام فردریک کاونتری / جان بارکر ، مترجمان : بهمن آرمان / محمد رضا رئوفی ، ناشر : دایره / موحدین ، چاپ اول ، پاییز 1382 .

§        مدیریت استراتژیک ، نویسنده : فرد آر . دیوید ، ترجمه : دکتر علی پارسائیان / دکتر سید محمد اعرابی ، ناشر : دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ پنجم ، 1382 .

§        مدیریت منابع انسانی و روابط کار ( نگرشی نظام گرا ) ، تالیف : دکتر ناصر میر سپاسی ، چاپ پنجم ، 1366 .

§        مدیریت تولید و عملیات ، تالیف : دکتر هایده متقی ، با همکاری : امیر حسین زاده ، چاپ اول ، 1383 ، انتشارات کیومرث .

§        بازاریابی و مدیریت بازار ، مؤلف : حسین رنجبریان ، چاپ اول ، آذر ماه 1378 ، ناشر : شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی .

§        مدیریت مال ( جلد اول ) ، مؤلف : دکتر جواد بقائی راوری ، چاپ اول ، 1381 ، انتشارات واژگان خرد .

§        مباحث نوین در مدیریت تولید و عملیات (جلد اول ) ، نویسندگان : حمید نوری / راسل   رادفورد ، مترجم : دردانه داوری / بنفشه بهنام / هاله ولیان ، چاپ دوم ، 1381 ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی .

§        مباحث نوین در مدیریت تولید و عملیات (جلد دوم ) ، نویسندگان : حمید نوری / راسل   رادفورد ، مترجم : دردانه داوری / بنفشه بهنام / هاله ولیان ، چاپ دوم ، 1381 ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی .

§        اصول و فنون مذاکره ، تالیف : راجر فیشر / ویلیام یوری ، ترجمه : دکتر مسعود حیدری ، چاپ ششم ، 1382 ، سازمان مدیریت صنعتی .

§        آموزش پودمانی ، مبانی نظری و الگوی عملی طراحی و تدوین پودمانهای آموزشی مشاغل ( راهنمای عمل ) ، نویسندگان : سید صدر الدین صدری / رحمت اله پاکدل ، چاپ دوم ، 1383 ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، معاونت امور اداری و مالی ، دفتر انتشارات عمل و مدارک تخصصی .

§        پایان عصر بازاریابی سنتی ، نویسنده : سر جیو زیمن ، مترجم : سینا قربانلو ، چاپ اول ،  آذر ماه 1381 ، انتشارات مبلغان .

§        ( مفاهیم ، الگوها ، ساختارها ، استراتژیها ، تجربیات و مستندات ) برنامه ریزی بازار یابی ، علی اکبر اسلام ، با پیشگفتار دکتر گوئل کهن / دکتر احمد روستا ، چاپ اول ، اردیبهشت 1382 ، ناشر : شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی .

§        نظام آموزشی کارکنان دولت ( مبانی ، اصول ، راهبردها و الگوی طراحی ) ، چاپ اول ، 1383 ، ناشر : معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .

§        طرحی نو در مدیریت : مهندسی دوباره شرکتها / منشور انقلاب سازمانی ، نویسندگان : دکتر مایکل همر / جمیر شامپی ، برگردان به فارسی : دکتر عبد الرضا رضایی نژاد ، مؤسسه خدماتی فرهنگی رسا ، چاپ چهارم ، 1381 .

§        مدیریت و راهبری آموزش در سازمانها ( نگرش سیستمی _  استراتژیک ) ، مؤلف :     رحمت اله پاکدل ، مؤسسه معین ، با همکاری انتشارات معین ، چاپ اول ، 1383 .

§        مدیریت تحول ( استراتژیها ، کاربرد و الگوهای نوین ) ، نوشته : دکتر اصغر زمردیان ، ناشر : سازمان مدیریت صنعتی ، چاپ چهارم ، 1382 .

§        مدیریت منابع انسانی در بنگاههای اقتصادی ، تالیف : پرفسور . دکتر . اوداشتپ ، ترجمه : محسن ریاحی ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ، چاپ اول ، 1370 .

§        مدیریت کیفیت فراگیر ( TQM ) ، سه قدم تا بهبود دائمی ، تالیف : ارتور . ار . تنر  ایروینگ . ج . دیتورو ، ترجمه و تلخیص : حبیب اله شرکت ، نشر ارکان اصفهان ،        چاپ اول ، پاییز 1376 .

§        مفاهیم و کلیات دانش پروژه ، ترجمه : مهندس حمید آلادپوش ، ناشر : مرکز فرهنگی انتشارات حامی ، چاپ سوم ، 1382.

§        مدیریت پروژه ( نگرش سیستمی به برنامه ریزی ، زمانبندی و کنترل ) ، تهیه کنندگان : محمود احمدیان مزرعه یزدی ، مریم یداله پور ، ناشر : مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، چاپ اول ، 1379 .

§        کنترل پروژه ( به روش گام به گام ) ، مؤلف : مهندس مجید سبزه پرور ، ناشر : خانیران ، چاپ اول ، پاییز 1381 .

§        مدیریت پروژه ، مؤلفان : جک مردیت ، ساموئل مانتل ، ترجمه : عباس کحال زاده ، ناشر : مرکز نشر دانشگاهی تهران ، چاپ اول ، 1378 .

§        مدیریت و کنترل پروژه ( کاربرد روشهای سی پی ام - پرت - گرت ، پی ان ) ، تالیف : علی حاج شیر محمدی ، ناشر : مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی  اصفهان ، چاپ چهارم ، زمستان 1380 .

§        فرهنگ مدیریت پروژه ( تخصصی _ کاربردی ) ، تالیف : مهندس حمید آلادپوش ، ناشر : مرکز فرهنگی انتشارات حامی پروژه ، چاپ اول ، 1378.

§        راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه ، مترجمین : مجتبی احمد پور ، میثم آقا رضایی ، انتشارات ناقوس ، چاپ اول ، 1383 .

§        همایش بین المللی چالشهای صنعت خودرو ، تیرماه 1382 .

§        چالشها و چشم اندازهای برنامه چهارم توسعه ایران .

بهبود پورتال پورتال پرتال پرتال سازمانی پورتال سازمانی پورتال شرکتی سامانه سازمانی سامانه شرکتی پرتال شرکتی وب سایت شرکتی وب سایت سازمانی مدیریت آسان مدیریت محتوا مدیریت محتوا بدون دانش فنی پنل ویژه همکاران نظرسنجی آنلاین فیش حقوقی آپلود فیش حقوقی مدیریت بیمه مدیریت خدمات بیمه خدمات بیمه بیمه تکمیلی آموزش پیشنهادات انتقادات مدیریت جلسات فرم ساز مدیریت منو مدیریت محتوا مدیریت سئو پنل مدیریتی چند کاربره ریسپانسیو گرافیک ریسپانسیو
All Rights Reserved 2022 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir