گزارش
عملکرد سالانه دفاتر کارآفرینی دستگاه های اجرایی
مفهوم کارآفرینی:
کارآفرینی
مفهومی است که تاکنون از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و همه بر این
باورند که کارآفرینی(Entrepreneurship) موتور محرکه
توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. سه دلیل مهم کشورها برای
توجه به مقوله کارآفرینی، تولید ثروت، توسعه فنّاوری و اشتغال مولد است. درحالی که
در کشور ما به اشتباه این مفهوم صرفاً با اشتغال زایی مترادف شده و فقط برای حل
مشکل اشتغال به سمت کار آفرینی پیش میرویم.
در اواخر دهه70 در بسیاری از کشورهای پیشرفته به علت تغییر در ارزشها و گرایشهای
جامعه و البته تغییرات جمعیت شناختی، موجی از کسب و کارهای کوچک و افراد خود
اشتغال به وجود آمد.
به علت تاثیرات عمیق این پدیده مطالعات زیادی از چهار دیدگاه اقتصاد، مدیریت،
جامعه شناسی
و روان شناسی انجام شده است. با وجود قدمت بررسی کارآفرینی و تلاش محققین فراوان،
مانند سایر مفاهیم علوم انسانی ارائه تعریفی قطعی و مشخص برای آن، کاری دشوار و
حتی غیرممکن است. توجه به سیر تکاملی این مفهوم، خود شامل نکات جالبی است. در سیر
تکاملی مفهوم کارآفرینی، عوامل زیادی مانند خطرپذیری، نوآوری و... به این مفهوم
اضافه شده است.
در بخش حاضر، برای درک بهتر کارآفرینی، سیر تاریخی تعریف کارآفرینی و تغییر نگرش
به آن از ابتدا تاکنون مورد بررسی قرار می گیرد.
سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی:
ریشه واژه
کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre، اصطلاحاً به معنای واسطه یا دلال، مشتق شده است. این
واژه در طول زمان همراه با تحول شیوههای تولید و ارزشهای اجتماعی دچار دگرگونی و
افزایش مفاهیم در برگیرنده شده است. از آنجا که بررسی این تحولات و موارد کاربرد
این واژه تا حد زیادی در راستای توسعه نظریه کارآفرینی حرکت کرده است، مروری داریم
به پنج دوره دگرگونی، در مفهوم کارآفرینی.
دوره اول:
قرون 15 و 16
میلادی «صاحبان پروژههای بزرگ» اولین تعاریف کارآفرینی در این دوره ارائه میشود.
این دوره همزمان با دوره قدرتمندی ملاکین و حکومتهای فئودالی در اروپا است. کارآفرین
کسی است که مسئولیت اجرای پروژههای بزرگ را بر عهده میگیرد و البته در این راه
مخاطرهای را
نمیپذیرد، زیرا عموماً منابع توسط حکومت محلی تامین میشود و او صرفاً مدیریت میکند.
نمونه بارز کارآفرین در این دوره معماران مسوول ساخت کلیسا، قلعهها و تاسیسات
نظامی هستند.
دوره دوم:
قرن 17 میلادی
«مخاطره پذیری» در این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی، بعد جدیدی به کارآفرینی
اضافه شد: مخاطره.
کانتیلون یکی از
اولین محققین این موضوع، کارآفرینی را اینگونه تعریف میکند: ً کارآفرین کسی است
که منابع را با قیمت نامشخص میخرد، روی آن فرایندی انجام میدهد و آن را به قیمتی
نامشخص و تضمین نشده میفروشد، از این رو مخاطره پذیر است.ً کارآفرین در این دوره
شامل کسانی نظیر بازرگانان، صنعتگران و دیگر مالکان خصوصی میگردید.
دوره سوم:
قرون 18 و 19
میلادی و اوایل قرن بیستم « تمایز کارآفرینان از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد»
در این دوره ابتدا کارآفرین از تامین کننده سرمایه متمایز میگردد. یعنی کسی که ً
مخاطره ً میکند با کسی که سرمایه را تامین میکند، متفاوت است. ادیسون به عنوان
یکی از کارآفرینان این دوره
پایهگذار فنّاوریهای جدید شناخته میشود، ولی او سرمایه مورد نیاز فعالیتهای
خود را از طریق اخذ وام از سرمایهگذاران خصوصی تامین میکرد. همچنین دراین دوره
میان کارآفرین و مدیر کسب و کار نیز تفاوت گذارده می شود. کسی که سود حاصل از
سرمایه را دریافت میکند با شخصی که سود حاصل از توانمندیهای مدیریتی را دریافت
میکند، تفاوت دارد.
دوره چهارم:
دهههای میانی
بیستم میلادی «نوآوری» مفهوم نوآوری در این دوره به یک جزء اصلی تعریف کارآفرینی
تبدیل میشود. از تعاریف برآمده از این دوره میتوان موارد زیر را نام برد.
کارآفرین فردی نوآور و توسعهدهنده فنّاوریهای به کار گرفته نشده است (جوزف
شومپیتر 1934). کارآفرینان کسب و کاری جدید را شروع میکنند در حالی که دیگران
برخلاف آنان تغییرات اندکی در محصولات موجود میدهند. (ویکلن، 1979). مفهوم نوآوری
میتواند شامل همه چیز،
از خلق محصولی جدید تا ایجاد یک نظام توزیع نوین یا حتی ایجاد یک ساختار سازمانی
جدید برای انجام کارها باشد. اضافه شدن این مفهوم به خاطر افزایش رقابت در بازار
محصولات و تلاش
در استفاده از نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کارهای موجود و بقای
آنهاست.
دوره پنجم:
دوران معاصر (از
1980 تاکنون) «رویکرد چند جانبه»در این دوره همزمان با موج جدید ایجاد کسب و
کارهای کوچک، رشد اقتصادی و شناخته شدن کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این ساز و
کار، توجه زیادی به این رشته جلب شد. تا این زمان کارآفرینی فقط از دیدگاه محققان
اقتصادی مورد بررسی قرار میگرفت، ولی در این دوره توجه جامعه شناسان و روانشناسان
نیز به این رشته معطوف گردید. عمده توجه این محققین بر شناخت ویژگیهای کارآفرینان
و علل حرکت فرد به سوی کارآفرینی است. از تعاریف شناخته شدهتر این دوره میتوان
به مورد زیر اشاره کرد:
کارآفرینی روند پویایی در جهت ایجاد و افزایش سرمایه است، این کار توسط کسی انجام
میشود که مخاطره از دست دادن زمان یا فرصتهای شغلی دیگر را با هدف ایجاد ارزش
برای یک محصول یا خدمت می پذیرد (رابرت رونستات، 1983). امروزه واژه کارآفرینی
مفاهیم زیر را به ذهن متبادر
میسازد: نوآوری، مخاطره پذیری، ایجاد یا تجدید
ساختار یک واحد اقتصادی، اجتماعی
رضایت شخصی و استقلال طلبی، کارآفرین ایدهای را یافته و آن را تبدیل به فرصتی
اقتصادی
میکند. در فضای کسب و کار، فرصت، فکر
نویی است که قابلیت تجاری شدن دارد. آگاهی از محیط، بازار و نیازهای مشتری و نگرش
کارآفرین او را در، یافتن فرصت و پرداختن به آن یاری میدهد. سپس کارآفرین یک برنامه
کسب و کار مینویسد که در آن مسائلی چون بازار محصول یا خدمت، مسائل حقوقی و
قانونی شرکت، تامین سرمایه راهاندازی و رشد، سازماندهی و مدیریت کسب و کار را
بررسی مینماید. در واقع کارآفرین مانند یک رهبر ارکستر وظیفه دارد که مهارتها و
تواناییهای مختلف
را در کنار هم جمع نماید و برنامهای تدوین شده ارائه دهد. همانطور که صدا باید
دلنشین باشد، طرح نهایی کارآفرین نیز باید زیبا باشد. دو رویکرد متفاوت به
کارآفرینی وجود دارد: رویکرد شخصیتی و رویکرد رفتاری. در رویکرد شخصیتی، تمرکز بر
کارآفرین و شناسایی ویژگیهای فردی اوست. در واقع این رویکرد تقدم زمانی دارد چرا
که اول کارآفرینان وجود داشتند و بعد کارآفرینی به عنوان یک مفهوم مستقل به وجود
آمد. در رویکرد رفتاری تکیه بر رفتارهای کارآفرین در فرآیند راه اندازی یک کسب و
کار است. البته قابل ذکر است امروزه کارآفرین تنها یک جزء از فرآیند کارآفرینی
است.
در انتها، شاید بهترین تعریفی که میتوان ارائه کرد این است که کارآفرینی عبارت
است از فرآیند نوآوری و بهره گیری از فرصت ها، با تلاش و پشتکار بسیار و همراه با
پذیرش خطرپذیریهای مالی، روانی و اجتماعی که با انگیزه کسب سود مالی، توفیق طلبی،
رضایت شخصی و استقلال صورت پذیرد(هیسریچ،1985).
انواع کارآفرینی:
علاوه بر
کارآفرینی فردی، در دهههای اخیر دو واژه کارآفرینی درون سازمانی و کارآفرینی
شرکتی نیز در ادبیات کارآفرینی به میان آمدهاند. علت رواج این مفاهیم، هماهنگی با
تغییرات محیط اجتماعی و اقتصادی بوده است. پینگات،کارآفرینی درون سازمانی را این
چنین تعریف میکند: ً کارآفرین درون سازمانی، رویاپردازی است که مسوولیت به ثمر
رساندن یک نوآوری را در درون سازمان برعهده میگیرد".
او ادامه میدهد ً کارآفرین درون سازمانی ممکن است مبتکر یا مخترع باشد اما همیشه
فردی است که میداند چگونه یک ایده را به واقعیتی سودآور تبدیل کند. کارآفرینی
شرکتی شامل
فعالیتهای رسمی و غیررسمی است که با هدف ایجاد کسب و کار جدید، محصول و فرآیندهای
جدید و توسعه بازار صورت میگیرد. تحقیقات جدید سه مفهوم را در تعریف کارآفرینی
شرکتی
نام میبرند: تجدید راهبرد (نوسازی راهبردها/ تجدید ساختار سازمان)، نوآوری (ارائه
چیز جدیدی
به بازار) و کسب و کار درون شرکت (فعالیتهای کارآفرینانه شرکتی که منجر به ایجاد
کسب و کاری جدید در درون شرکت مادر میشوند). تمایل به اینگونه کارآفرینی در پاسخ
به افزایش سریع تعداد رقبا، عدم اعتماد به شیوههای سنتی کسب و کار، حرکت تعداد
زیادی از افراد نخبه به سمت ایجاد کسب و کارهای کوچک مستقل، رقابت بینالمللی و
نیاز به افزایش بهره وری، افزایش یافته است. در شرکتهای جدید انقلاب جدیدی به سوی
تسهیل امر کارآفرینی درون سازمانی و تقدیر از کارآفرینان درون سازمانی جریان دارد.
کارآفرین کیست؟
زمان
زیادی نیست که کلمات کارآفرین و کارآفرینی در رسانههای مختلف تکرار میشود و هرکس
به سلیقه خود از این واژه جدید برای اشاره به مدیران، افراد موفق، سرمایهداران، سرمایهگذاران،
صادرکنندگان، دلالها و تاجران استفاده میکند. هرچند هرکدام از این افراد ممکن
است کارآفرین باشند ولی هیچکدام مصداق کاملی برای این مفهوم نیستند. به راستی
کارآفرین کیست؟ آیا کارآفرینان ویژگیهای متمایزی از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد
دارند؟ نگاهی به مسیر حرکت
فعالیتهای کارآفرینان، مبدا و منشا حرکت و انرژی که در طول مسیر آنان را تغذیه مینماید
در تصویری اجمالی از شخصیت کارآفرین ارائه شده است. چه چیز باعث میشود که نشاط
حرکت به لختی و سکون غلبه کند؟ آرزوی آن چیزی که امروز نیست ولی فردا میتواند
باشد، اولین چیزی است که جمود کارآفرین را درهم می شکند. یعنی کارآفرین آرزومند
است. آنچه جهت و مسیر کارآفرین را برای رسیدن به آرزوهایش تعیین میکند از درون او
برمیخیزد. عزم او برای حرکت یا توقف و اقدام یا عدم اقدام، چیزی نیست که مولود
شرایط، محیط یا اطرافیان باشد. یعنی کارآفرین کنترل درونی دارد.
او برای اینکه
بتواند درست آن چه را که میاندیشد عینیت بخشد و عزم خود را عملی کند باید رئیس و
کارفرمای خود باشد. یعنی کارآفرین نیاز به استقلال دارد. ذهن پویای او مرزهای از
پیش تعیین شده و قالبهای رایج را درهم میشکند و با وجودی که همان چیزی را میبیند
که دیگران میبینند، اما چیزی را میاندیشد که دیگران نمیاندیشند. یعنی کارآفرین
خلاق است. وقتی که خلاقیت از ذهن به عمل منتقل میشود، نوآوری صورت میگیرد. نوآوری
یعنی پیمودن راه نارفته، کسی که اولین بار راهی را میپیماید، اولین کسی است که میتواند
خبر مخاطرات راه را برای دیگران بیاورد. یعنی کارآفرین خطرپذیر است. او به جای آن
که منتظر ضمانت یک پایان موفق بماند، به فکر و تلاش خود تکیه میزند، به مشکلات
حمله میکند و پیش میرود. یعنی کارآفرین منفعل نیست و برای استقبال از آینده
روحیهای تهاجمی دارد. لحظه تصمیم آغاز، تنها زمانی نیست که او با مخاطره مواجه میشود.
ابهام یک پایان نامعلوم، بر هر قدم این راه سایه میاندازد. یعنی کارآفرین قدرت
تحمل ابهام دارد. به استقبال فردا رفتن، آخر ماجرا نیست. کسی که آگاهانه و پیشاپیش
خود را در میدان مواجهه با مسائل میاندازد، باید توان سخت کارکردن در شرایط پرتنش
را هم داشته باشد. یعنی کارآفرین با وجود فشار زیاد، کارآیی خود را حفظ میکند. باید
گفت تعریف مجموعهای از صفاتی که کارآفرین ایده آل را به تصویر بکشد، امکان پذیر
نیست و از طرفی هرکارآفرینی تمام ویژگیهای بدست آمده در تحقیقات کارآفرینی را
ندارد. برخی دیگر از ویژگیهایی که محققین بسیاری آنها را به عنوان ویژگیهای
کارآفرین بر شمرده اند، عبارتند از:
آینده نگر بودن
و داشتن چشم انداز: چشم انداز برای شخص کارآفرین کاملاً شفاف و خالی از هرگونه
ابهام بوده و لذا قابل انتقال به دیگران میباشد. داشتن چنین چشم اندازی به
کارآفرین کمک میکند تا حرکتی
مستمر و بدون سردرگمی و مستقیم به سمت هدف داشته باشد. علاوه بر این، چشم انداز
قابل انتقال، دیگران را نیز در طی مسیر همراه و مددیار او مینماید.
مصمم بودن: عزم
راسخ کارآفرینان یکی دیگر از ویژگیهای بارز آنهاست که انرژی و تعهد لازم برای کسب
موفقیت را ایجاد میکند. کارآفرینان مصمم از ایدههای جدید و فرصتها و
پیشنهادهای شغلی دیگر چشم پوشی کرده و در مقابل به کاری که برای خود برگزیدهاند
پایبند میمانند. این قطعیت کارآفرین را طی فرایند راهاندازی از هرگونه شک و
تردید و دودلی مصون نگاه میدارد تا حدی که مخالفت نزدیکان و آشنایان نیز نمیتواند
در اراده آنان خللی وارد نموده بلکه دو دلی دیگران نیز تحت تاثیر این قطعیت برطرف
میشود.
تمرکز: برای
اینکه کارآفرین از انجام موفقیتآمیز تمام طرح و برنامهها و جزئیات کار مطمئن
باشد، لازم است که همانند یک فوتبالیست خوب که لحظهای چشم از توپ بر نمیدارد در
تمام لحظات با تمرکز بر چشم انداز، همه انرژی، وقت و سایر منابع را حول این هدف
مصروف نماید.
انگیزش: نیاز خودشکوفایی یکی از مهمترین انگیزههای کارآفرینان در محقق کردن چشمانداز
خود است. نتیجه این نیاز قوی این است که در مسیر حرکت به سوی هدف، هرچیز دیگری در
اولویت پایینتری قرار میگیرد. در روابط شخصی، علایق خارج از این چشمانداز و یا
پروژههای با سود مالی زیاد، همه از مواردی هستند که در مقایسه با هدف، اولویت
پایینتری خواهند داشت. البته سود مالی بندرت انگیزه کارآفرینان قرار میگیرد چرا
که پول به تنهایی نمیتواند انگیزه انجام تمام زحماتی باشد که در شروع یک فعالیت
کارآفرینانه لازم است، هرچند که معیار خوبی برای اندازهگیری موفقیت فعالیت
کارآفرینان است. وقف و از خودگذشتگی کارآفرینان همه زندگی خود را وقف کار نمودهاند.
بسیار سخت کوش هستند و پشتکار آنان مثال زدنی است در حقیقت آنان از کار در راستای
هدف خود لذت میبرند. داشتن چشم انداز روشن و ترکیب آن با خوش بینی و خطرپذیری
کارآفرینان، سخت کوشی و تعلق خاطر به کار را در آنان پدید میآورد.
کارآفرینی و اقتصاد:
دامنه تاثیرات
کارآفرینی بر جامعه بسیار وسیع است. از تغییر در ارزشهای اجتماعی تا رشد شتابان
اقتصادی، محققین تغییرات مختلفی را که رواج فرهنگ کارآفرینی در یک جامعه ایجاد میکند
بررسی کرده و آثار آن را از دیدگاههای متفاوت مورد بحث قرار دادهاند، برخی از
تاثیرات ذکر شده عبارتند از:
• ایجاد ثروت
• اشتغال زایی
• ایجاد و توسعه
فنّاوری
• ترغیب و تشویق
سرمایهگذاری
• شناخت، ایجاد و
گسترش بازارهای جدید
• افزایش رفاه
• ساماندهی و
استفاده اثربخش از منابع
پیامدهای مثبت
توسعه کارآفرینی در اقتصاد کشور بیش از سایر اثرات آن مورد توجه قرار گرفته است.
به باور محققین، کارآفرینان از رسیدن نظام اقتصادی به تعادل ایستا جلوگیری میکنند
و به واسطه رفتارهای فرصت جویانه خود، اقدام به فرصت سازی برای کلیت نظام اقتصادی
مینمایند. تاثیرات دیگری نظیر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی نیز مدنظر پژوهشگران
بوده است.
کارآفرینی، پایههای شکلگیری
اقتصاد نوین:
اقتصاد در
ابتدای هزاره سوم میلادی شاهد دگرگونیهای شگرفی بوده است. انقلاب فنّاوری اطّلاعات
و تغییر ترکیب نیروی کار به نفع نیروهای دانش- محور از زمره این تغییرات است.
شاید مهمترین روندی که در اقتصاد دیده میشود حرکت به سوی نظام اقتصادی با ماهیت
شبکهای است. در چنین اقتصادی کنترل و تخصیص منابع به صورت توزیع شده صورت میگیرد
و نقش
شبکههای اجتماعی در رشد و توسعه اقتصادی به مراتب بیش از نظام متمرکز برنامهریزی
دولتی خواهد بود. نقش کارآفرینان در رویکرد شبکه مدار به مراتب پررنگ تر از رویکرد
اقتصاد کلاسیک است. در اقتصاد نوین، کارآفرینان در شبکههای اجتماعی نقش عناصر
فعالی را ایفا میکنند و موجب ارتقای بازده سرمایههای مادی و انسانی میشوند.
کارآفرینی و رشد اقتصادی:
ویژگی بارز
اقتصاد امروز تغییرات سریع است. در چنین اقتصادی کشورهایی میتوانند موفق باشند که
قابلیت تطبیق با این تغییرات را داشته باشند. کشورهایی که در آنها میزان فعالیتهای
کارآفرینانه بالاتر است به واسطه طبیعت کارآفرینی در تطبیق با تغییرات، قادرند تا
در اقتصاد جهان موقعیت بهتری کسب کنند. تحقیقات انجام شده نشان داده است که رشد
اقتصادی با سطح فعالیتهای کارآفرینانه همبستگی مثبت دارد. به عنوان مثال در تحقیق
)GEM General Entrepreneurship Monitor )،که به صورت
سالیانه فعالیتهای کارآفرینی و تاثیرات آن را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار
میدهد و در حال حاضر در بیش از 20 کشور جهان صورت میگیرد، این نتیجه به دست آمده
است که نرخ رشد اقتصادی یک کشور رابطه معنی دار با سطح فعالیتهای کارآفرینانه آن
کشور دارد.
کارآفرینی و اشتغال:
کار آفرینان در
ایجاد اشتغال نیز نقش مهمی ایفا مینمایند.
درحدود نیمی از کارکنان کشورهای توسعه یافته در کسب و کارهای کوچک مشغول فعالیت
هستند. بیشتر مشاغل جدید را کسب و کارهای کوچک ایجاد میکنند و سهم این کسب و کارها
در بازار کار در حال افزایش است. از سال 1980 تاکنون کسب و کارهای کوچک در اقتصاد
آمریکا بیش از 34 میلیون شغل ایجاد کرده است. حال آنکه از تعداد کارکنان شرکتهای
بزرگ در این کشورها کاسته شده است.
کارآفرینی و رشد فنّاوری:
بیش از 67 درصد
از نوآوریها در زمینه فنّاوری و حدود 95 درصد از نوآوریهای منجر به تحولات
بنیادی در عرصه صنعت را کسب و کارهای کارآفرینانه پدید آوردهاند.کارآفرینان از
طریق ایجاد فنّاوری، محصولات و خدمات جدید، قدرت انتخاب مصرف کنندگان را افزایش
داده و با افزایش بهرهوری کار، سرگرمیهای نو، بهبود بهداشت و سلامتی، تسهیل
ارتباطات و... موجب افزایش کیفیت زندگی نوع بشر میشوند. در واقع بیشترین بخش نسل
جدید صنایع را کارآفرینان ایجاد کردهاند
که میتوان از رایانههای شخصی، تلفنهای همراه، خرید از طریق اینترنت و صنعت نرم
افزار به
عنوان نمونههایی از آن یاد نمود.
آموزش کارآفرینی:
اهمیت کارآفرینی انکار ناپذیر و پرداختن به آن
از ضروریات حال حاضر کلیه کشورها است.
•
براساس بررسیهای به عمل آمده نقش و جایگاه کارآفرینی کاملاً مشخص و پرداختن به آن
جزو برنامههای اصلی طرحهای توسعه کارآفرینی کشورها است.
• اهدافی که در
برنامههای آموزش و پرورش کارآفرینان پیگیری میشود.
عبارتند از: تربیت
کارآفرینان جدید، هدایت کارآفرینان به سمت کسب مهارتهای لازم و ارائه مهارتهای
لازم به آنان به منظور بالابردن میزان موفقیت آنان در کسب و کارهایی که شروع می
نمایند.
ضرورت آموزش کارآفرینی:
در حال حاضر سیر
تحولات جهانی، کارآفرینان را در خط مقدم توسعه فنّاوری و توسعه اقتصادی قرار داده
است. تجربه موفقیت آمیز اغلب کشورهای پیشرفته و نیز برخی از کشورهای در حال توسعه
در عبور از بحرانهای اقتصادی به واسطه توسعه کارآفرینی در آن کشورها، موجب گردیده
تا سایر کشورها نیز برای کارآفرینی، کارآفرینان و شکلگیری کسب و کارهای نوآورانه
اهمیت خاصی قائل گردند. با عنایت به پدیده جهانی شدن اقتصاد، برخی عقیده دارند که
« بازارهای جهانی فردا، از آن شرکتهایی است که به خطرپذیری کارآفرینانه بها میدهند
و برای گسترش سرمایههای فکری خود در حد کلان سرمایهگذاری میکنند، در بالندگی
فردی پرتلاشند و در خط مشی گذاری، شرایط محیطی را مد نظر قرار میدهند» (به نقل از
احمد پور). بر همین اساس، توسعه کارآفرینی از جنبههای گوناگون مدنظر قرار گرفته
است. آموزش، یکی از جنبههای مهم در گسترش کارآفرینی است که مورد توجه ویژهای
واقع شده است. با توجه به مطالعات مختلفی که صورت گرفته ثابت شده که ویژگیهای
کارآفرینان اغلب اکتسابی است و نه توارثی و از این رو در حال حاضر آموزش کارآفرینی
به یکی از مهمترین و گستردهترین فعالیتهای دانشگاهها تبدیل شده است.
اهمیت و جایگاه آموزش کارآفرینی:
با ورود جامعه
شناسان و روانشناسان به عرصه مطالعات و تحقیقات در باره کارآفرینی و کارآفرینان و
نتایجی که از این تحقیقات حاصل شده، ضرورت کارآفرینی و توسعه آن (بویژه آموزش
کارآفرینی ) بیش از پیش مشهود گردید و همین امر موجب افزایش تلاشها برای توسعه
کارآفرینی و آموزش آن در دو دهه گذشته شده است. از جمله کسانی که در زمینه بررسی
ویژگیهای کارآفرینان مطالعه و تحقیقاتی انجام دادهاند میتوان به مک کله لند، کارلند،
جان استوارت میل، بروکهاوس، دیویدبرچ، تیمونز، کالینز، مور، مایر، گلدشتاین و نورد
اشاره کرد. نتایج این تحقیقات بر اکتسابی بودن اغلب
ویژگیهای کارآفرینان تاکید دارد. لذا باید در فراهم آوردن محیط مناسب و آموزشهایی
که
ویژگیها، تجربیات و مهارتهای لازم را در افراد تقویت کند، سعی نمود. بررسیهای
محققین منتج
به پیشبینی و طراحی دورههای آموزش کارآفرینی شده است، به طوری که دورههای
آموزشی کارآفرینی با هدف تربیت افرادی با اعتماد به نفس بالا، فرصت شناس و به طور
کلی افرادی که تمایل بیشتری به راهاندازی کسب و کارهای مستقل دارند، طراحی شدهاند.
در حقیقت هدف این بوده تا افراد در طی دوران تحصیل، افرادی موسس تربیت شوند (کاتن)
این افراد شامل پیشگامان
در فعالیتها، ماجراجویان، جسوران، مبتکران، فرصتطلبان، جاهطلبان و ارتقاءجویان
میباشند
(گیب 1987). این قبیل دورهها به دنبال بهبود انگیزش گرایشهایی همچون تمایل
به استقلال، فرصتجویی، ابتکار، تمایل به مخاطرهپذیری، تعهد به کار، تمایل به حل
مشکلات و لذت بردن از عدم قطعیت و ابهام میباشد. با توجه به ضرورتهای آموزش
کارآفرینی، اولین دورههای آموزشی در این زمینه از اواخر سال 1960 در آمریکا شروع
شد و در حال حاضر دانشکدهها
و دانشگاههای بسیاری از کشورهای دنیا دورههای آموزش کارآفرینی را در برنامههای
آموزشی خود گنجاندهاند.
اهداف آموزش کارآفرینی:
به طور کلی هدفهای
مورد نظر در آموزش کارآفرینی به شرح زیر میباشند:
الف)تحریک
انگیزهها: یکی از اهداف در آموزش و ترویج کارآفرینی تحریک انگیزهها در افرادی
است که دارای خصوصیات کارآفرینانه میباشند. شناخت این افراد از تواناییهای خود و
آگاهی دادن در این زمینه و برانگیختن آنها از اصلیترین وظایف آموزش کارآفرینی
است. تحریک انگیزههایی
از قبیل: میل به کسب ثروت، توفیق طلبی، استقلال طلبی، تمایل به ساختن چیزی نو،
قبول نداشتن شیوههاای موجود، قرار نگرفتن فرد در پایگاه اجتماعی که لیاقتش را
دارد و نظایر آن موجب میشود
که فرد را در مسیر کارآفرین شدن قرار دهد.
ب)پرورش ویژگیها:
چنانکه ذکر شد ویژگیهایی که موجب میگردد فرد کارآفرین شود، توارثی نیست بلکه اکتسابی
است. بنابراین پرورش این ویژگیها در افراد مختلف لازم است. برخی از افراد
در محیطهایی پرورش مییابند که زمینه برای تحریک انگیزهها و پرورش ویژگیهای
آنان فراهم است بنابراین در صورتی که این افراد
کسب و کاری را شروع نمایند، مطالعات نشان داده که اغلب
با موفقیت همراه خواهد بود. اما بیشتر مردم در چنین محیطهایی قرار ندارند، لذا
ایجاد انگیزش
و پرورش ویژگیها از طریق برنامههای
آموزشی برای آنان لازم است. این ویژگیها شامل مواردی همچون آموزش تفکر خلاق، بالابردن
خطرپذیری، بالابردن قدرت تحمل ابهام، دادن اعتماد به نفس، فرصت شناسی، دادن
اطلاعات آموزشی نسبت به خصوصیات روانی شخص از قبیل مرکز کنترل
میباشد.
ج)آموزش
مهارتها: این آموزشها به سه بعد تقسیم میگردند:
- قبل از تاسیس
شرکت
- زمان تاسیس
شرکت
- بعد از تاسیس
شرکت (اداره شرکت)
قبل از تاسیس
باید فرد کارآفرین چگونگی راه اندازی یک کسب و کار و مراحل آن، چگونگی انجام
کارهای گروهی و مهارتهای ارتباطی و نظایر آن را بیاموزد. در زمان تاسیس باید در
زمینه مسائل مالی، شناخت بازار، اصول مدیریت، بیمه، اقتصاد، قانون کار و امور
حقوقی، آگاهی و تبحر لازم را کسب نماید. توانایی مدیریت توسعه و رشد شرکت، یافتن
شیوههای جدید، رقابت و حفظ موقعیت در بازار، یافتن بازارهای جدید نیز از جمله
مهارتهای مورد نیاز کارآفرین بعد از تاسیس شرکت هستند.
کلیه هدفها و مراحل فوق به منظور ایجاد انگیزش در بین افراد و ایجاد کارآفرینان
جدید، آگاهی دادن، هدایت و تشویق کارآفرینان به سوی کسب مهارتهای لازم و ارائه
آموزشهای لازم برای کسب مهارتهای مورد نیاز به کارآفرینان صورت میگیرد و
گذراندن این دورهها برای موفقیت کارآفرینانی که قبلاً هیچگونه سابقه و زمینه
محیطی لازم برای آنان فراهم نبوده، ضروری است.
برهمین اساس و
به منظور تحقق و اجرای کامل اصل بیست و هشتم قانون اساسی، ارتقاء نظام کارآفرینی و
نوآوری کشور و افزایش اشتغال مولد و پایدار و از آنجا که این مهم جزء الزامات
ضروری تحقق سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران است و با عنایت به نقش
ویژه و متفاوت دولتها در حوزه اشتغال و کارآفرینی که همانا هدایت و حمایت این حرکت
عظیم است، ضروری است، عمدهترین وظیفه نظام توانمندسازی محیط برای کارآفرینی و
اشتغال قلمداد شود و این توانمندسازی در محیطهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی
و سیاسی و در نهایت توسعه زیر ساختهای مرتبط
با این امر خواهد بود.
1) امور فرهنگی:
- اصلاح ساختار نظام
آموزشی و مهارتهای کشور، شامل آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفهای، آموزش عالی،
آموزش عمومی، آموزش ضمن خدمت، آموزش خانواده در جهت تربیت و تأمین سرمایه انسانی
کارآمد و کارآفرین با تقویت و ترویج فرهنگ کار و مهارت آموزی و کارآفرینی و انگیزههای
آنها
- ایجاد،
ساماندهی، هدفمند نمودن و تقویت جریان آزاد و برخط اطّلاعات در چهارچوب نظام جامع
اطّلاعات بازار سرمایه( سرمایههای علمی و معنوی)، بازار پولی، بازار کالا و به
ویژه بازار کار و توسعه دفاتر کارآفرینی و شرکتهای مشاوره توسعه امور کارآفرینی و
کاریابی و خدمات مشاوره شغلی
- گسترش تحقیقات
کاربردی متناسب با نیاز
- ایجاد جریان
فرهنگ کارآفرینی در کلیه لایههای جامعه و با نگاه ویژه به خرده فرهنگها،
فرهنگهای بومی و فرهنگهای مثبت وارداتی به منظور تعمیق باورها
- الگوسازی و
معرفی مشاغل جدید به جامعه
- حمایت از
مالکیت معنوی و فکری
2) امور
اقتصادی:
- ایجاد شرکت
سرمایهگذاری کارآفرینی در سطح ملی و تقویت جریان پس انداز ملی در این شرکتها و
اهتمام به طراحی ساز و کار بیمه سرمایهگذاری از طیق توسعه نهادهای مرتبط تخصصی
- تسریع روند
علمی خصوصی سازی برای تحقق هرچه بهتر سیاستهای اصل 44 قانون اساسی
- سرمایهگذاری(
داخلی - خارجی) در پژوهش و تولید
- تقویت بخش
تعاون از طریق حمایت از تشکلهای اقتصادی فرابنگاهی تخصصی و منطقهای
و همچنین خوشههای اقتصادی
- تعیین
راهبردها و برد نفوذ بازار سرمایه (بورس...) در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی
تدوین راهبرد
کشف و توسعه سرمایهگذاری، کارآفرینی و اشتغال و پایدارسازی سیاستهای کلان اقتصادی
کشور در سطح قوای سهگانه و تمامی دستگاههای مرتبط و بخشخصوصی
- ایجاد بستر
مناسب و ارایه تسهیلات و مشوقهای لازم برای سرمایهگذار( داخلی و خارجی)
در پژوهش، تولید و تشویق صادرات
- ساماندهی شیوه
بکارگیری نیروی انسانی در بخش ستادی دستگاههای اجرایی با رویکرد کارآفرینی
و توسعه مشاغل جدید در بخش غیر دولتی
- ارتقاء بهرهوری
عوامل تولید
3) امور
اجتماعی، حقوقی و سیاسی:
- تعامل موثر و
سازنده با سایر کشورها با تأکید بر منافع مشترک به ویژه در جهت توسعه صادرات
و جلب سرمایهگذاری خارجی
- هماهنگسازی
سیاستهای پولی، مالی، بیمهای و مالیاتی در جهت توسعه کارآفرینی و سازگاری
با فضای کسب و کار از طریق اصلاح و ایجاد قوانین کارآمد
- ساماندهی
مهاجرت نیروی کار به داخل و خارج به ویژه مهاجرت نخبگان
- پایداری
قوانین و مقررات به ویژه جلوگیری از صدور مقررات ممنوعیت صادرات کالا و خدمات برای
تنظیم بازار
- پایداری
تصمیمات کلان سیاسی کشور برای کاهش مخاطرات سرمایهگذاری و امنیت متفکر
و کاهش تنشهای سیاسی داخلی در سطح سه قوای سهگانه و تمامی دستگاههای مرتبط
- کوچک سازی
دولت، کاهش تصدیگری، رفع تخلفات و رشوه از نظام اداری و توانمندسازی
بخش خصوصی به منظور تحقق اهداف کمی کارآفرینی
4) امور فنی و
زیربنایی:
- تقویت مراکز
رشد و پارکهای علم و فنّاوری
- کشف و گسترش
حوزههای جدید و کمتر توسعه یافته (گردشگری و...)
- توسعه فنّاوریهای
نوین و آینده نگری تحولات فنّاورانه و به کارگیری آنها
- تربیت و تأمین
سرمایه انسانی کارآمد و کارآفرین با ویژگیهای دانش بنیان، متخصص و ماهر هماهنگ با
اولویتهای مورد نیاز بازار کار و موقعیت جغرافیایی
اکنون که با این
رویکرد یکی از کلیدی ترین تصمیمات نظام، در قالب مصوبه شماره 50876/ت 33913ه مورخ
25/8/84 (تأسیس و راهاندازی دفاتر کارآفرینی و اشتغال در سازمانها و وزارتخانهها)
هیأت محترم دولت ظهور یافته است، فرصت مغتنمی است که تمام اجزای حاکمیت با استفاده
از حداکثر ظرفیت و توان، نقش خود را در این عرصه به نحوه احسن ایفا نمایند.
در این میان
وزارت کار و امور اجتماعی که عهده دار نظارت و پیگیری و هماهنگی در اجرای مصوبه
مذکور شده است، مطابق شرح وظایف منضم آن، دو مأموریت مهم و اساسی که برای این
دفاتر متصور بوده و لازم است که عملکردهای خود را براین اساس تنظیم نمایند، به
جدیت و حداکثر مساعی دنبال نموده است.
1- کارآفرینی
سازمانی که معطوف به پیاده سازی مدیریت و روشهای کارآفرینانه و نوین در سازمان
متبوع میباشد.
2- استفاده از
ظرفیتهای سازمان متبوع برای نهادینه کردن و توسعه فرآیند کارآفرینی در لایههای
مختلف جامعه
تاکنون پس از
گذشت نزدیک به دو سال و نیم از صدور این مصوبه، علیرغم وجود مشکلات در ساختار
اجرایی، بودجه و اعتبارات و... با تلاش این مجموعه، دفاتر کارآفرینی و اشتغال در
تعدادی از وزارتخانهها و سازمانها تأسیس و یا درحال تأسیس بوده که در ادامه
گزارش مبسوطی از این روند ارائه شده است.
همچنین برای
هماهنگی هرچه بیشتر و بهتر مسئولان، بحث و تبادل نظر و تعامل بیشتر حول مأموریتهای
فوقالذکر و نحوه اجرای آن، اقدامات راهبردی صورت گرفته که در پیوست گزارش ارایه
شده است.
آنچه که میتوان
به عنوان دلیل اصلی تصویب مصوبه شماره 508768/ت 33913 مورخ 25/8/84 هیأت دولت در
سال اول شروع به فعالیت عنوان کرد، در واقع رویکردهای نوین دولت نهم به مقوله
اشتغال و مواجهه علمی، منطقی و نظاممند با معضل بیکاری بود. استفاده از ظرفیتهای
دستگاههای مختلف دولت در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی، توسعه زیرساختهای
فنی لازم برای
سرمایهگذاری، بسترسازی مناسب در جهت فراهم آوردن محیطی آماده و مستعد برای رشد و
پایش کسب و کار، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و در نهایت تغییر رویکردهای مدیریتی
دستگاهها در قالب کارآفرینی سازمانی، علیالاصول میتوان از دستاوردهای این حرکت
عظیم استنباط نمود.
اما دو مانع
عمده و محوری بر سر این راه باعث شد تا پس از گذشت نزدیک به دوسال و نیم از ابلاغ
این مصوبه، جز موارد اندک، بارقه امیدی را نتوان برای توفیق آن حرکت متصور نمود.
مانع اول:
سابقه نامطلوب و
شکست خورده از طرحی مشابه تحت عنوان دفاتر و ادارات کل اشتغال در کلیه دستگاههای
اجرایی دولتی بود که پس از 4 سال با کمترین نتیجه در خور توجهی به فراموشی سپرده
شد و صرفنظر از اتلاف منابعی که در این مسیر صرف شد، نتوانست تأثیر به سزایی
درکاهش
نرخ بیکاری ایجاد نماید.
مانع دوم:
فقدان ساز و کار
مناسب مدیریتی و ساختار لازم برای اداره و راهبرد این دفاتر است. باتوجه به اینکه
در مصوبه مذکور به صراحت قید شده است که سازمان بدون اضافه نمودن پست جدید موظف
به تشکیل و راهاندازی دفتر با اضافه نمودن شرح وظایف آن به مسئولیتهای یکی از
معاونتهای
حوزههای متبوع از یکسو و از سوی دیگر موظف کردن آنها برای اجرای وظایف نوزده گانه
منضم به آن( از جمله بند11) وضعیت دوگانهای را پیش روی دفاتر بوجود آورده است.
همچنین با توجه
به اذعان بسیاری از مسئولان محترم دفاتر کارآفرینی و اشتغال، حجم بسار زیاد امور
تخصصی در هریک از دستگاهها نیز به عنوان یک مشغله مستمر و کمبود منابع برای
بسیاری از طرحها مزید
بر همه کاستیها در این زمینه گشته است.
مواردی چون:
نبود یا کمبود نیروهای کارشناسی، عدم ارتباط مستقیم دفاتر با بالاترین مقام مسئول
سازمان یا وزارتخانه به دلیل وجود اولویتهای مهم دیگر، نبود بودجه کافی، فقدان
رویه سازمانی مناسب برای ارتباط ارگانیک درونسازمانی و برونسازمانی، همگی از
مواردی است که تاکنون بطور جدی ایجاد وقفه و تأخیر در راهاندازی و پیشرفت این
دفاتر نموده است.
اما فارغ از همه
این مشکلات ریشهای، دو اشکال عمده نیز مشاهده میشود که عبارتند از:
- به دلیل
گستردگی مفهوم کارآفرینی و پیچیدگی آن، تعابیر مختلفی از آن میشود که این امر در
حوزه تصمیمگیری و تصمیم سازی باعث ایجاد پراکندگی و عدم یکپارچگی شده است. به
همین دلیل بسیاری از دفاتر هنوز تطبیق علمی و کاربردی در کارکردهای تخصصی خود با
موضوع کارآفرینی پیدا نکردهاند.
- عزم جدی و
اراده محکمی از طرف غالب مسئولین رده بالای هریک از دستگاهها در این زمینه دیده
نمیشود و علیرغم پیگیری ظاهری و شکلی کار، علاقمندی در ادامه دیده نمیشود. گواه
این امر نیز گزارشهای محدود و نه چندان کارآمدی است که پس از گذشت بیش از دو سال
از شروع نشستهای هم اندیشی به این دفتر واصل شده است.
آنچه در بالا
بدان اشاره شد، تحلیل کلی بود از ماوقع و آنچه در پی میآید نمایهای از روند
شکلگیری دفاتر کارآفرینی در دستگاههای اجرایی است.
به پیوست نیز
مجموعهای از مکاتبات و پیگیریهای صورت گرفته از دفاتر کارآفرینی و اشتغال دستگاههای
اجرایی و برخی فعالیتهای انجام شده توسط این وزارتخانه تقدیم شده است.
شاخصهای مرتبط برای شناسایی کارآفرینان در کشور:
در
سالهای اخیر بهخاطر اهمیتی که کارآفرینی نزد محققان و سیاستگذاران
اقتصادی کشورها پیدا کرده، روی شاخصهای کارآفرینی نیز زیاد کار شده است.
در حال حاضر از 4 شاخص مهم اقتصادی جهت شناخت وضعیت کارآفرینی در کشورها
استفاده میشود؛ این شاخصها عبارتند از:
1- سرانهی تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر شاغل
2- هزینهی کل تحقیقات
3- توانایی سرمایهگذاری مخاطرهآمیز برای توسعه کسب و کار
4- وسعت و دامنه درک مدیران کشور از مقوله کارآفرینی.
1-1- سرانه تولید ناخالص داخلی به ازای
هر نفرشاغل
در کشورهای پیشرفته، از جمله آلمان، هلند، فرانسه و ایتالیا، حدود 60
درصد و در دیگر کشورها حدود 40 تا 50 درصد اشتغال دستاورد «کارآفرینی» و شرکتهای
کوچک و متوسط است که بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تولید میکنند.
از این رو، شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی، به ازای هر نفر شاغل، نشاندهنده اهمیت
رشد و توسعه کارآفرینی و شرکتهای کوچک و متوسط در این کشورهاست شکل(1-2) این
مقایسه را نشان میدهند. در این مقایسه کشورهای لوکزامبورگ و بلژیک با بیش از
60000 دلار آمریکا در ردههای نخست و کشورهای ترکیه و روسیه با کمتر از 20000 دلار
آمریکا در ردههای آخر هستند. همانگونه که دیده میشود، در بیشتر کشورهای پیشرفته
تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر شاغل بسیار قابل توجه است و کشورهای کمتر توسعهیافته
(و بیشتر بلوک شرق) تفاوت بسیاری با آنها دارند.
1-2- هزینه کل تحقیقات:
تحقیق و توسعه میتواند پدیدآورنده فرصتهای تجاری جدید باشد و سبب رشد
کارآفرینی و شرکتهای کوچک و متوسط شود.[2] در شکل(4-2) هزینه کل تحقیقات در
کشورهای اروپایی مقایسه شده است. بر این اساس، کشورهای اروپایی پیشرفته که در شمار
7 کشور صنعتی جهان هستند(آلمان، فرانسه، انگلستان و ایتالیا) اهمیت ویژهای به
تحقیق و توسعه میدهند و هزینههای هنگفتی را صرف آن میکنند. پس از این کشورها
دیگر کشورهای پیشرفته اروپا، از جمله سوئد و هلند هستند، اما بیشتر کشورهای عضو
بلوک شرق هزینههای بسیار اندک به این کار اختصاص میدهند.
1-3- توانایی سرمایهگذاری مخاطرهآمیز
برای توسعه کسب و کار:
این شاخص از شاخصهای مهم برای ارزیابی کارآفرینی است. در واقع، هرچه
توانایی سرمایهگذاری مخاطرهآمیز در کشوری بیشتر باشد، توسعه کسب و کار و در
نتیجه کارآفرینی در آن کشور بیشتر خواهد بود.[2]، شکل (2-2) این مقایسه را نشان میدهند.
برای مقایسه این توانایی کشورها بر اساس مقیاس10-1 امتیازبندی شدهاند. این مقایسه
نشان میدهد که کشورهای پیشرفته دارای توانایی سرمایهگذاری مخاطره آمیز خوبی
برای توسعه کسب و کار هستند و بیشتر کشورهای عضو بلوک شرق سابق توانایی کمتری در
این زمینه دارند.
1-4- چگونگی درک مدیران کشور از
کارآفرینی:
با توجه به اهمیت عملکرد مدیران در تدوین خط مشیها و اجرای برنامهها
که در گسترش و ترویج کارآفرینی مهم و کارساز است، شاخص چگونگی درک مدیران کشور از
کارآفرینی میتواند اثر بسزایی در تحقق این هدف داشته باشد. درک این مفهوم بر اساس امتیازبندی مقیاس 10-1
میان کشورهای اروپایی ارزیابی شده است. این جدول نشان میدهد که علاوه بر کشورهای
پیشرفته، کشورهای کمتر توسعه یافته اروپا و نیز کشورهای عضو بلوک شرق توجه ویژهای
به این موضوع دارند و مدیران این کشورها، اهمیت کارآفرینی را در رشد و توسعه
اقتصادی، مانند کشورهای پیشرفته به خوبی درک میکنند. امتیازهای کشورهای مورد
بررسی در این برآورد نزدیک به هم است.
علیرغم اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا
از اواخر دهه 1970 به بعد به موضوع کارآفرینی توجه جدی شده و حتی در بسیاری از
کشورهای درحال توسعه هم از اواخر دهه 1980 این موضوع را مورد توجه قرار دادهاند،
در کشور ما تا شروع اجرای برنامه سوم توسعه، توجه چندانی به کارآفرینی نشده بود.
حتی در محافل علمی و دانشگاهی نیز به جز موارد بسیار نادر، فعالیتی در این زمینه صورت
نگرفته بود. مشکل بیکاری و پیشبینی حادتر شدن آن در دهه 1380 موجب شد که در زمان
تدوین برنامه سوم توسعه، موضوع توسعه کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد. در برنامه
اخیر، توسعه کارآفرینی در سطح وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فنّاوری(کاراد)،
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و همچنین سایر مؤسسهها
همچون جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباط با فعالیتهای آنها، مطرح شده است.
متأسفانه
واژه کارآفرینی که ترجمهای از کلمه Entrepreneurship است،
موجب گردیده است که معنی ایجاد کار و یا اشتغالزایی از این واژه برداشت شود. در
حالیکه کارآفرینی دارای مفهومی وسیعتر و با ارزشتر از اشتغالزایی است. این
برداشت ناصحیح از مفهوم کارآفرینی و همچنین وجود نیروی انسانی بیکار در جامعه
بویژه در بین دانشآموختگان دانشگاهی، موجب شده بسیاری از سیاستهایی که برای
توسعة آن اتخاذ شده و نیز در بخشنامهها و سخنرانیهای مسئولان در این خصوص، صرفاً
جنبة اشتغالزایی برای آن در نظر گرفته شود. در حالیکه کارآفرینی دارای پیامدهای
مثبت و مهم دیگری همانند:
بارورشدن خلاقیتها،
ترغیب به نوآوری و توسعة آن،
افزایش اعتماد به نفس،
ایجاد و توسعة فنّاوری،
تولید ثروت در جامعه
و
افزایش رفاه عمومی است و در صورتیکه فقط به جنبة اشتغالزایی آن توجه شود، از سایر
پیامدهای آن بیبهره خواهیم ماند.
در کشور ما اکنون، به رغم داشتن جمعیتی هوشمند و مستعد و
نیز برخورداری از منابع طبیعی فراوان، تولید ناخالص داخلی (GDP) در سطح پائین است، شمار
قابل توجهی از نیروهای جوان و حتی تحصیلکرده از امکان اشتغال بیبهرهاند و بر
اولویت ایجاد کار در دیگر فعالیتهای دولتی در سطوح گوناگون تأکید میشود. افزون
بر این بسیاری از شرکتها، به سبب بهرهوری اندک، فقدان تقاضا و غیره در آستانه
تعطیلی هستند و رقابت کشور هم در بازارهای جهانی اندک است، از این رو، امروزه «توسعه
کارآفرینی» رویکردی بسیار ضروری برای
جامعه است.
شاخصهای شناسایی
کارآفرینان فردی
ردیف
|
موضوع
|
جزئیات موضوع
|
1
|
نوآوری
|
نوآوری محصول( کالا و
خدمات)
|
نوآوری مواد و منابع
|
نوآوری بازار و مشتری
|
نوآوری فرآیند و روش
|
نوآوری مدیریت و
سازماندهی
|
2
|
خطرپذیری
|
خطرپذیری اقتصادی
|
خطرپذیری اجتماعی
|
خطرپذیری روانی
|
3
|
فرصت
|
بازار
|
سرمایه
|
امکانات و تجهیزات
|
قوانین و مقررات
|
فنّاوری
|
ردیف
|
موضوع
|
جزئیات موضوع
|
4
|
برنامه
کسب و کار
|
برنامه توسعه توانمندی
شخصی
|
برنامه توسعه کسب و کار
|
برنامه توسعه منابع
انسانی
|
برنامه توسعه بازارداخلی
|
برنامه توسعه بازار
خارجی
|
برنامه توسعه سرمایه
گذاری
|
برنامه توسعه تولید
|
5
|
رشد
|
توانمندی شخصی
|
کسب و کار
|
منابع انسانی
|
بازار
|
سرمایه گذاری
|
تولید
|
6
|
اشتغالزایی
|
فوق دیپلم
|
لیسانس
|
فوق لیسانس
|
دکتری حرفه ای و بالاتر
|
7
|
سرانه اشتغال
|
|
8
|
رشد
تولید
|
رشد محصولات(کالا-
خدمات)
|
رشد مواد و منابع
|
رشد بازار و مشتری
|
رشد فرایند و روش
|
رشد مدیریت و سازماندهی
|
9
|
صادرات
|
صادرات
|
رشد صادرات
|
تنوع بازار صادرات
|
شاخصهای شناسایی سازمان
کارآفرین:
ردیف
|
موضوع
|
1
|
تعداد طرحهای جدید( نوآورانه) اجرا شده در سازمان
|
2
|
وجود بخش تحقیق و توسعه و نسبت تعداد کارکنان آن به کل کارکنان
سازمان
|
3
|
میزان اشتغالزایی طرحهای جدید اجرا شده در سازمان
|
4
|
گسترش بازار کنونی برای محصولات جدید
|
5
|
شناسایی بازار جدید برای محصولات جدید
|
6
|
ارایه محصولات جدید و متنوع
|
7
|
تعداد طرحهای که موفق به دریافت یارانه سود و کارمزد شدهاند.
|
8
|
سرمایهگذاری مخاطره آمیز و حمایت از کارآفرینان خطرپذیر در قالب
اعطای تسهیلات
|
9
|
تسهیلات حمایتی از طرحهای ورشکسته
|
10
|
حمایت از طرحهای اقتصادی برای ورود به بازار بورس سهام
|
11
|
حمایت از طرحها در قالب کاهش مالیات بر درآمد
|
12
|
برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی عمومی( طرح توجیهی) و تخصصی ویژه
سازمان
|
13
|
ایجاد و توسعه مراکز تولید
دانش، فنّاوری و مهارتهای فنی
|
14
|
|
معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال
دفتر توسعه امور کارآفرینان
اسفند 1386
«آییننامه
داخلی جلسههای هماندیشی مسئولان دفاتر کارآفرینی و اشتغال دستگاههای اجرایی»
مقدمه- ضرورت
تشکیل جلسهها
با عنایت به
اهمیت تصمیمات متخذه و سیاستهای موضوعه در نشستهای هماندیشی مسئولان دفاتر
کارآفرینی و اشتغال دستگاهها در ابعاد اجرائی و نظارتی و نظر به ایجاد وحدت رویه
در تصمیمگیریها که مآلاً موجب افزایش بهرهوری و بازدهی جلسات مذکور شده و شرایط
لازم را برای پیشبرد اهداف دفاتر و انجام هرچه بهتر و دقیقتر وظایف مندرج در شرح
وظایف پیوست مصوبه شماره 50876 /ت 33913 هـ مورخ 25/8/1384 هیئت وزیران موضوع
تاسیس و راه اندازی دفاتر کارآفرینی و اشتغال در وزارتخانهها و سازمانها، آییننامه
داخلی جلسات هماندیشی مسئولان دفاتر کار آفرینی و اشتغال وزارتخانهها و سازمانها
به شرح زیر تصویب گردید:
ماده 1- اعضاء
جلسات هماندیشی
جلسات هماندیشی
مرکب از نمایندگان کلیه وزارتخانهها و سازمانها که طبق مصوبه مذکور، حسب ضرورت و
بنابر اعلام وزارت کار و امور اجتماعی موظف به تاسیس و راه اندازی دفتر کارآفرینی
و اشتغال در دستگاه متبوع شدهاند، تشکیل میگردد.
تبصره -
نمایندگان عضو در این جلسات (و جانشین ایشان) بر اساس اعلام کتبی وزیر یا بالاترین
مقام مسئول سازمان معرفی شده و مستقیماً زیر نظر وی به انجام وظایف مربوطه میپردازند.
ماده 2- وظایف:
1- هماهنگی در
خصوص بررسی و مطالعه در جهت چگونگی ایجاد و توسعه اشتغال با رویکردهای کارآفرینانه
در بخشهای مرتبط با اهداف دستگاههای ذیربط و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه
به دستگاه متبوع و وزارت کار و امور اجتماعی
2- هماهنگی در
جهت شناسایی وضعیت موجود اشتغال و نیازهای بازارکار در بخشهای مرتبط با دستگاه و
ارائه نتایج حاصل به وزارت کار و امور اجتماعی جهت بهرهبرداری در تنظیم بازار کار
کشور
3- ارائه
راهکارهای جلب مشارکت بخش غیردولتی در فعالیتهای اشتغالزا و درآمدزا و ایجاد کسب
و کارهای نوین و توسعه زمینههای صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی و نرم افزاری
4- هماهنگی برای
شناسایی نیازهای مهارتی نیروی کار و همچنین ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از
کاهش فرصتهای شغلی ناشی از اجرای سیاستهای مختلف دستگاههای متبوع
5- نظارت عالیه
بر پایش اشتغال ایجاد شده از توزیع کارآمد اعتبارات وجوه اداره شده و تسهیلات
بانکی
6- هماهنگی در
جهت اجرای طرحهای مطالعاتی و پژوهشی در زمینه اشاعه فنّاوریهای نوین و کسب و
کارهای کارآفرینانه
7- تسهیل شرایط
و زمینهسازی لازم برای اجرای هرچه بهتر وظایف و ماموریتهای ارجاعی از طرف وزیر
کار و امور اجتماعی
8- آینده نگری و
آینده پژوهی در جهت شناخت و افزایش ظرفیتهای مختلف بخشی و فرابخشی دستگاههای
متبوع به منظور برنامهریزی سیاستگذاری و نظارت بر امر اشتغال و کارآفرینی
9- نظارت بر
فرآیند مطالعه و بررسی و کارشناسی طرحها و ایدههای کارآفرینی در دستگاههای
اجرائی
10- نظارت بر
فرآیند جمعآوری آمار و اطّلاعات مرتبط با کارآفرینی و اشتغال که در دستگاههای
اجرائی تهیه میشوند.
11- نظارت و
مشارکت در فرآیند سیاستگذاری و تصمیمسازی دستگاههای اجرائی در جهت تعیین
سیاستها و راهبردهای کارآفرینی و اشتغال
ماده 3- تشکیل
کمیسیون تخصصی
برای بهبود
پیشبرد امور و استفاده از نظرات کارشناسی کلیه دستگاههای اجرایی ذیربط و اتقان
موضوعات به لحاظ علمی، سه کمیسیون تخصصی تا پایان سال 1386 به شرح زیر تشکیل میگردد:
1- کمیسیون
فرهنگی
2- کمیسیون
اجتماعی
3- کمیسیون
اقتصادی
تبصره 1- هریک
از کمیسیونهای فوق حسب موضوع و (عنداللزوم) براساس تصمیم ریاست کمیسیون به منظور
انجام بررسی به کارگروههای بعدی تقسیم میشوند.
تبصره 2- چگونگی
انجام وظایف و تشکیل کارگروههای بند مذکور به تصویب کمیسیون خواهد رسید.
ماده 4- وظایف
کمیسیون
الف- بررسی و
اعلام نظر کارشناسی در مورد موضوعات محوله جلسات هماندیشی
ب- بررسی
پیشنهادها و تقاضای دستگاههای اجرایی در رابطه با موضوعات اساسی بازار کار در
زمینههای اشتغال و کارآفرینی ارجاعی از دبیرخانه جلسات هماندیشی (دفتر توسعه
امور کارآفرینان)
ج- ارایه
پیشنهادها و راهکارهای افزایش تعامل و همکاری دستگاههای اجرایی و حاکمیتی در
رابطه با تعادلبخشی بازار کار
د- تعیین
کارگروههای تابعه به تناسب موضوعات محوله در صورت لزوم
ه- انتخاب رئیس
و اعضاء کارگروههای مذکور
ماده 5- اعضاء
کمیسیون
هر یک از اعضاء
جلسات هم اندیشی حداکثر دو نفر از معاونان و یا مقامات همتراز را به عنوان عضو
اصلی و جانشین وی کتباً معرفی کرده تا در جلسات کمیسیون، با حق رأی شرکت نمایند.
هر دستگاه دارای فقط یک حق رأی بوده که قابل تفویض به نماینده دستگاه دیگر نیست.
تبصره- چنانچه
امکان شرکت هریک از اعضای کمیسیون یا جانشین وی در جلسه کمیسیون وجود نداشته باشد،
حق رأی جلسه مزبور از دستگاه مزبور سلب میشود.
ماده 6 - ترکیب
اعضاء کمیسیونها
الف) کمیسیون
فرهنگی
1- وزارت علوم،
تحقیقات و فنّاوری
2- وزارت آموزش
و پرورش
3- وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامی
4- سازمان صدا و
سیمای جمهوری اسلامی
5- سازمان میراث
فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
6- سازمان حفاظت
محیط زیست
7- وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
8- سازمان تربیت
بدنی
9- حوزه هنری
سازمان تبلیغات اسلامی
10- دانشگاه
آزاد اسلامی
ب) کمیسیون
اجتماعی
1- وزارت کشور
2- سازمان
بهزیستی
3- سازمان ملی
جوانان
4- مرکز امور
زنان و خانواده
5- بنیاد شهید و
امور ایثارگران
6- بنیاد
مستضعفان و جانبازان
7- وزارت رفاه و
تأمین اجتماعی
8- وزارت راه و
ترابری
9- وزارت مسکن و
شهر سازی
10- بنیاد مسکن
انقلاب اسلامی
ج) کمیسیون
اقتصادی
1- وزارت امور
اقتصادی و دارایی
2- وزارت
بازرگانی
3- وزارت صنایع
و معادن
4- وزارت جهاد
کشاورزی
5- وزارت تعاون
6- وزارت
ارتباطات و فنّاوری اطّلاعات
7- سازمان انرژی
اتمی
8- وزارت نیرو
9- وزارت دفاع و
پشتیبانی نیروهای مسلح
10- وزارت نفت
11- وزارت کشور
12- کمیته امداد
امام خمینی
ماده 7- ترتیب و
دفعات تشکیل جلسات
جلسات هم
اندیشی به طور میانگین هر دو هفته یک بار
و در صورت لزوم یک هفته درمیان و جلسات کمیسیون حسب موضوع و نیاز، حداقل هر دو
هفته یک بار مطابق تقویم پیوست تا پایان سال 1386 برگزار میشود.
تبصره- هرگونه
تغییرات در تقویم برگزاری جلسات به صورت موردی حداکثر(سه) روز قبل از برگزاری
جلسات به اطلاع اعضاء خواهد رسید.
ماده 8- محل
تشکیل جلسات
جلسات هم اندیشی
و کمیسیونها طبق برنامه پیوست به صورت نوبتی در هریک از سازمانها و وزارتخانهها(بر
اساس درخواست دستگاه مزبور) تشکیل و مسوولیت برگزاری به عهده دفتر کارآفرینی و
اشتغال دستگاه متبوع میباشد.
تبصره- هرگونه
تغییر در مکان با اعلان قبلی ( یک هفته قبل از سررسید جلسه ) امکانپذیر خواهد بود.
ماده 9- مدیریت
جلسات
الف) رئیس جلسه
هم اندیشی وزیر کار و امور اجتماعی
ب) دبیر جلسه هم
اندیشی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی
ج) رئیس کمیسیون
فرهنگی نماینده وزارت علوم، تحقیقات و
فنّاوری
د) رئیس کمیسیون
اجتماعی نماینده وزارت کشور
هـ) رئیس کمیسیون
اقتصادی نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی
و) دبیر کلیه
کمیسیونهای سهگانه نماینده وزارت کار و امور اجتماعی میباشد.
تبصره1- دبیر جلسات کمیسیونها با معرفی مدیرکل
دفتر توسعه امور کارآفرینان توسط رئیس کمیسیون منصوب میگردد.
تبصره2- در صورت
غیبت و یا ترک جلسه رئیس جلسات در هریک از سه سطح هم اندیشی، کمیسیون و کارگروه
یکی از اعضای دارای حق رأی به انتخاب رئیس جلسه یا سایر اعضاء، ریاست جلسه را بر
عهده خواهد گرفت.
تبصره3- دبیر
جلسات، حسب مورد میتواند از افراد خارج از اعضاء جلسات برای ارائه توضیحات دعوت
نماید.
تبصره4- در
صورتی که موضوعات و طرحهایی که در دستور کار جلسات قرار میگیرند، توسط دستگاههای
غیر عضو ارائه شده باشند، دبیر جلسات باید از نماینده دستگاه مزبور و یا اشخاص
حقیقی و حقوقی پیشنهاد دهنده برای ارائه توضیحات تفصیلی در خصوص مورد، دعوت به عمل
آورد.
ماده 10 – شرایط رسمیت
یافتن جلسات
جلسات در سه سطح
هم اندیشی، کمیسیون و کارگروه با حضور نصف به اضافه یک اعضاء رسمیت
مییابد.
تبصره- چنانچه
پس از زمان مشخص شده در دعوتنامههای ارسالی تعداد حاضرین به حد نصاب یاد شده
نرسد، اعضای حاضر میتوانند با تصمیم رئیس در قالب صورتجلسهای نسبت به تعطیلی
جلسه و در صورت تکرار غیبت اعضاء با حذف اعضاء غایب اقدام نمایند.
ماده 11- دستور
کار جلسات
در هر جلسه هم
اندیشی، دستور کار آتی جلسه کمیسیون تعیین و در هر جلسه کمیسیون دستور کار جلسه
آتی کارگروهها معین میگردد.
دستور کار جلسات
هم اندیشی نیز پس از تصویب کمیسیون به دبیر جلسات هم اندیشی ابلاغ میگردد.
ماده 12-
دارندگان حق رأی و شرایط تصویب پیشنهادها:
تصویب پیشنهادها
با کسب رأی اکثریت اعضای حاضر دارای حق رأی در جلسات میباشد. ضمناً تعداد آرای
لازم برای تصویب موضوعات نباید از 5 رأی کمتر باشد.