بهبود پورتال

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 75
8/4/2023
 
کلیات نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی در بازار کار
محمد رضا عباسی

فرشته احمدی

کارشناسان وزارت کار و امور اجتماعی

مقدمه :

عصر حاضر ، عصر اطلاعات نامگذاری شده است و این اطلاعات نیز همچون عوامل نیروی انسانی ، مواد اولیه ، انرژی  و ماشین آلات به عنوان یکی از عوامل تولید مطرح می گردد. اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ، برنامه ریزان را در بررسی گزینه ها را انتخاب گزینه های برتر یاری و مساعدت می نماید .

با توجه به  گسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیز ارائه طرحهای جامع از جمله نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ، طراحی و پیادهسازی پروژه هایی همچون نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی ، جهت تحقق طرح مذکور ضروری به نظر می رسد.

برنامه ریزیهای مدون و جامع به منظوراستفاده از فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT)  در جهت ارائه و نشر اطلاعات و اخبار بازار کار به کارفرمایان و کارآفرینان و سرمایه گذارن داخلی و خارجی ، در راستای ترغیب و تشویق آنان به سرمایه گذاری در بازار کار ایران ، از وظایف پیش بینی شده در چارت سازمانی ادارة بررسی، هدایت و مشاوره شغلی کارفرمایان ( اداره کل هدایت نیروی کار ) میباشد ، لذا بر همین اساس و باتوجه به اهداف عملیاتی طرح اطلاع رسانی بازار کار و مکانیزاسیون نمودن مراکز خدمات اشتغال و کاریابیهای غیردولتی سراسر کشور ، مبنی بر ارائه سرویس و خدمات سریعتر و بهتر به کارفرمایان متقاضی نیروی کار و  جویندگان کار ،‌نسبت به ارائه  طرحی یکپارچه ، جامع و مکانیزه برای  راهنمایی و مشاوره شغلی در کشور مبادرت ورزیده ایم .

امید است با پیاده سازی طرح مذکور بتوانیم در راستای هدایت شغلی نیروی کار و دستیابی به اثرات ثمر بخش آن در بازار کار کشورنایل گردیم.



کلیات نظام جامع راهنمایی ومشاوره شغلی در بازار کار 

 

مقدمه :

     در عصر کنونی که تمدنی نوین در حال شکل گیری و تکوین است، موجی عظیم، بخش وسیعی از جهان حاضر را فرا گرفته است و دنیای بدیعی از کار، اشتغال، تفریح و .... خلق نموده است.

     الوین تافلر در کتاب موج سوم به دو موج عظیم تحولات اشاره می نماید که هر کدام به میزان وسیعی بر فرهنگها و تمدنهای پیشین تاثیرگذار بوده اند. موج اول (انقلاب کشاورزی) هزاران سال طول کشید تا ماموریت خود را به پایان برساند و موج دوم یعنی پیدایش تمدن صنعتی 300 سال بطول انجامید.

     امروز موج سوم به سرعت بستر تاریخ را طی نموده و در طول چند دهه موجودیت خود را به کمال رسانده است که تحت عنوان تمدن اطلاعات و ارتباطات و عصر اطلاعات نامگذاری شده است، عصری که طبقات جامعه را بر اساس دسترسی به اطلاعات و استفاده بهینه از آن تقسیم بندی می نماید. تحولات اخیر و تاثیرات شگرفی که این تحولات بر تمام عرصه های زندگی، منجمله کار و اشتغال می گذارد، طراحی و شکل دهی نظام های جامع را برای دسترسی به اطلاعات مطلوب ضروری می سازد.(موج سوم - الوین تافلر 1377)

     در همین راستا و با توجه به اهمیت و ضرورت بحث راهنمایی و مشاوره شغلی در بازار کار که خود نمونه ای از مرحلة گذار از جامعة سنتی به صنعتی است، موجب گردیده است که هدایت و راهنمایی در مسیر انتخاب شغلی از جایگاه ویژه ای برخوردار گردد.

     در این طرح پیشنهادی کوشیده ایم با شفاف سازی اهمیت و ضرورت بحث راهنمایی و مشاوره در بازار کار به الگوی واحد و جامعی در این خصوص دست یابیم تا بتوانیم از این الگو در دو بخش عمدة بازار کار یعنی عرضه و تقاضای نیروی کار استفاده نمائیم.

بازار کار به عنوان یکی از چهار بازار مهم ( کالا، پول، سرمایه، کار) نزد نظریه پردازان اقتصاد از مهمترین و اساسی ترین بازارهای موجود بوده و همچون بازارهای دیگر دو مؤلفة عرضه و تقاضای نیروی کار را شامل و همواره توسط سیاستهای فعال و غیر فعال بازار کار هدایت می شود. نیروی کار و سرمایة انسانی از مشخصه های اصلی این دو مؤلفه می باشند چرا که هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضای نیروی کار با سرمایه های انسانی سر و کار داریم و این ویژگی منحصر به فرد موجب می گردد تا از این مرحله به بعد بحث راهنمایی و مشاوره شغلی در هر دو بخش مطرح گردد.

 

 

 

 

 

« فرآیند ارائه راهنمایی و مشاوره شغلی در بخش عرضه و تقاضای بازار کار »

تعریف مفاهیم کلیدی

1 بازار کار(Labour Market):

 یک محدوده جغرافیایی است که در آن کمیت و کیفیت عرضه و تقاضای نیروی کار مورد نظر است. بازار کار در محدوده های شهرستان ، استان و کشور تعریف می شود. بازاری که در آن سطح دستمزدها ، حقوق و شرایط کار و استخدام از طریق عرضه و تقاضا برای نیروی کار تعیین می شود. (بانک اطلاعاتی مجموعه آمارهای اشتغال -  نشریه گزارش اقتصادی سازمان مدیریت 1375-1379)

 

2 عرضه نیروی کار:

 جمعیت و افرادی که به سن فعالیت رسیده اند و متقاضی شغل در بازار کار می باشند.

 

3 تقاضای نیروی کار:

 فرصتهای شغلی که در یک دوره معین توسط بنگاههای تولیدی و خدماتی عرضه می گردد.

 

4 مشاوره شغلی(Vocational Counseling):

کمک به فرد است در انتخاب شغلی متناسب با استعداد ، علایق و تجربیات خود ، بطوریکه نیازهای او را ارضاء کند و موجب بهبود وضع جامعه گردد.(حسن پاشا شریفی ، سید مهدی حسینی اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره 1376)

 

5 راهنمایی و مشاوره شغل(Vocational Guidance& Counseling):

 عبارت است از ارائه اطلاعات شغلی که فرد را یاری می دهد تا شغل مناسبی را انتخاب کند ، برای انجام آن آماده شود و به طور رضایت بخشی به آن اشتغال ورزد . از طریق راهنمایی شغلی به فرد کمک می شود تا با شناخت خصوصیات مشاغل ،‌استعدادها و رغبت ها و وضع جسمانی خود و با در نظر گرفتن نیازها و دوره های آموزشی ضروری به طور موفقیت آمیزی به اشتغال بپردازد.

 

6- اطلاعات بازار کار(Iformation Of Labour Market)  :

اطلاعاتی در مورد حجم و ترکیب بازار کار یا قسمتی از آن و هر اطلاعی که به نوعی تابعی از بازار کار بوده و بر آ ن تاثیر گذارد.اهمیت و ضرورت طرح نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی

 

   عصر اطلاعات و گسترش فناوریهای اطلاعاتی چشم انداز « جامعه اطلاعاتی جهانی » را برای بشر ترسیم و اقتصاد کشورها را با  تغییرات شگرفی مواجه و سایر عرصه ها از جمله بازار کار  و مشاغل را نیز از جهات گوناگون دچار تغییر و تحول کرده است ، جهاتی همچون نوع و چگونگی و سرعت انطباق عرضه و تقاضای نیروی کار ، نرخ بیکاری  طبیعی ، نرخ جستجوی شغلی کارگران و کارفرمایان ، کار از راه  دور و گسترش بازار کار به مناطق دور دست و ...

     در دنیای امروز تولید اطلاعات و بکارگیری آن از جمله مواردی است که در فرآیند توسعه اقتصادی نوعی مزین و برتری شمرده می شود . پیشرفت فزاینده فنآوری اطلاعات به گونه ای است که از آن با عنوان انقلاب در فنآوری اطلاعات و ارتباطات یاد می کنند . بررسی تحولات فنآوری اطلاعات و ارتباطات نشان می دهد که این انقلاب تغییرات فراوانی را در زمینه های مختلف اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ایجاد نموده است . فنآوری اطلاعات موج جدیدی را در نحوه ارتباط جهانی از طریق انتقال الکتریکی داده ها ، اندیشه ها ، تجارت ، بانکداری و دولت ایجاد نموده است . در محدوده بازار کار نیز اطلاع رسانی چهره دیگری به خود گرفته و کشورهای پیشرفته از فنآوری اطلاعات و ارتباطات به بهترین نحو ممکن از اطلاع رسانی شغلی استفاده نموده است .

     یکی از حلقه های اصلی نظام اطلاع رسانی کشور ، نظام اطلاع رسانی بازار کار و کاربرد فنآوری اطلاعات در عرصه بازار کار است . فقدان اطلاعات صحیح ، به هنگام و دقیق از وضعیت  عرضه و تقاضای نیرو ی کار از نظر جنس ، نوع و میزان مهارت ، تحصیلات و ... در کشور اعم از شهری و روستایی ، عدم اطلاع از ویژگیهای اشتغال ایجاد شده اعم از مزد بگیری و غیر مزدبگیری در گروههای عمده شغلی کشاورزی ، صنعت و خدمات و توسط بخشهای مختلف اقتصادی ( تعاونی ، خصوصی و دولتی ) ، همچنین فقدان اطلاعات کافی در خصوص کمبود و مازاد تخصصها و مهارتها از بازار کار کشور موجبات عدم تحرک و جابجایی نیروی کار به خارج از کشور  ، همچنین استفاده نامطلوب از ظرفیتهای آموزشی و ناهماهنگی بین آموزش و نیاز بازار کار و سایر تنگناها و نارسائیهای موجود در بازار کار کشور شده که حاصل آن تاثیر منفی بر بهره وری و عملکرد سایر بازارها و عدم تعادلهای موجود در این بازارها می باشد . از این ضرورت ایجاد نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار به عنوان یکی از حلقه های ملی ( که نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی را نیز در دل خود جای داده است ) و جامع اطلاع رسانی کشور اهمیت قابل ملاحظه ای می یابد .

     امروزه در اغلب کشورهای جهان ، مراکز اطلاع رسانی و کاریابی نقش بسیار مهمی را در کاهش بیکاری ، افزایش کارایی بازار کار و افزایش انعطاف پذیری بازار کار بعهده دارند .

     مراکز کاریابی خصوصی به عنوان مکمل کاریابی دولتی ، اطلاعات مناسبی را در اختیار کارفرمایان و جویندگان کار قرار داده و از این منظر ، هزینه های تعدیل و هزینه های مبادله را در اقتصاد کاهش می دهند . در ادبیات اقتصادی نیز ، نقش اطلاع رسانی در بهبود وضعیت بازار کار ، از طریق الگوهای پویای عرضه و تقاضای نیروی کار قابل توضیح است . در الگوهای پویا ، افراد و بنگاهها ، تصمیمات خود را بر اساس تحولات حال و آینده اتخاذ می کنند . هر چقدر اطلاعات مربوط به بازار کار بیشتر و شفاف تر باشد ، احتمال تصمیم گیری صحیح افزایش یافته که موجب افزایش کارآیی اقتصادی خواهد شد .

     یکی از شیوه های اطلاع رسانی ، استفاده از مراکز کاریابی است . هدف این مراکز ایجاد سازگاری و انطباق میان عرضه و تقاضای نیروی کار است . این مراکز علاوه بر اطلاع رسانی به افراد و بنگاهها در بازار کار ، خدماتی مانند مشاوره شغلی ، انجام وظایف اداری مربوط به مقرری بیمه بیکاری و ثبت نام از افراد بیکار و معرفی آنها به کارفرمایان متقاضی نیروی کار ر ا ارائه می دهند .

     یکی از نتایج مهم ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی ، اشتغال رضایت بخش است که پایه و اساس تداوم اشتغال و افزایش کارآیی محسوب می شود . رضایت شغلی پدیده ای روانی اجتماعی و اقتصادی جسمانی است که باعث سازگاری فرد با شغل و شرایط اشتغال می شود و تاثیرات انکارناپذیری بر افزایش کارآیی خواهد داشت .

     جایگاه استراتژیک راهنمایی و مشاوره شغلی در نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ، ضرورت پیش بینی و تدوین نظام جامع راهنمایی شغلی را به منظور بهبود در وضعیت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بازار کار ، بهبود کیفیت ارائه خدمات اجتماعی و دولتی ، هدایت صحیح نیروی کار ، بررسی وضعیت تراکم نیروی کار در استانها و ... و تاثیرات عملیاتی که اجرای طرح مذکور بر طیف وسیعی از بخشهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور دارد را نمایان می سازد.

ارکان نظام جامع

 

1   گردآوری و تولید           

2 - سازماندهی ( مهمترین رکن نظام استفاده سریع، سهل، بهینه و یکجا است )

3 - اشاعه اطلاعات شغلی ( فعالیت مؤسسات کاریابی- انتشار کتب، نشریات ، بانکها و پایگاههای اطلاعاتی)

 

پروسه عملیاتی نظام جامع

 


نظام جامع مشاوره شغلی

  مجموعه ای است از اجزای سخت افزازی و نرم افزاری برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات مربوط به مؤلفه های بازار کار جهت استفاده خدمات مشاوره ای به کاربران

 

-       اطلاعات مربوط به نیروی کار ( کارجویان، کارفرمایان، کارگران)

-       اطلاعات مربوط به مراکز آموزشی ( فنی و حرفه ای ، دانشجویان ، سربازان ، فارغ التحصیلان)

-       اطلاعات مربوط به واحدهای تولیدی ( زیر 5 نفر 5 تا 20 نفر 20 تا 50 نفر و ... )

-       اطلاعات مربوط به مشاغل

-       اطلاعات مربوط به نحوه سرمایه گذاری و کارآفرینی

-       اطلاعات مربوط به طرحهای تیپ

-       اطلاعات مربوط به تستها و آزمونها و نحوه تجزیه و تحلیل آنها

-       اطلاعات مربوط به برنامه های توسعه

-       اطلاعات مربوط به مراکز ارائه دهنده تسهیلات

-       اطلاعات مربوط به آیین نامه ها و دستورالعملهای اجرائی

-       اطلاعات مربوط به نظریه های نظریه پردازان مشاوره

-       اطلاعات مربوط به مراکز ارائه دهنده خدمات مشاوره ای ( دولتی و غیردولتی )

-       اطلاعات مربوط به ظرفیتهای اجرائی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی

-       اطلاعات مربوط به برنامه های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سایر مراکز آموزشی

 

     طرح نظام جامع مشاوره شغلی، مطابق برنامه تکفا، در سه سرفصل اصلی قرار می گیرد :

 

1 طرح دولت الکترونیکی

2 طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات ICT در آموزش و پرورش و توسعه مهارت دیجیتال نیروی انسانی کشور

3 طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در توسعه خدمات اجتماعی

 

 

اهداف اصلی طرح :

-       شناخت ویژگیهای شغلی افراد بیکار ( جهت به کار گماری آنان )

-       شناخت ویژگیهای کارفرمایان ( فرصت شغلی )

-       استفاده از اطلاعات شخصی و رزومه ( چکیده سوابق ) جهت ارائه مشاوره مطلوب

-       افزایش قابلیت دستیابی و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات دولتی به بیکاران

-       تقویت ارتباط کارفرمایان با کاریابیها

-       افزایش سرعت دسترسی به تخصصها و مهارتها بوسیله بانکهای اطلاعاتی ایجاد شده

-       تقویت بنیه آموزشی و فنی کشور از طریق ارائه اطلاعات شغلی در زمینه مهارت و ...

اهداف فرعی طرح :

-       نظم، انسجام و یکپارچگی خدمات اجتماعی

-       سهولت دسترسی به آمار افراد جویای کار و استفاده کننده از خدمات مشاوره ای

-       تلاش در جهت بهبود آموزش فنی و حرفه ای کشور

-       دسترسی به اطلاعات کیفیت نیروی کار فارغ التحصیل

-       ایجاد آمارهای متقن و صحیح و قابل استناد عرضه و تقاضای نیروی کار

-       ارائه اطلاعات کامل، بهنگام و صحیح به کارفرمایان

-       برقراری ارتباط مناسب بین کارگر و کارفرما با هدف تامین رضایتمندی طرفین

-       ارائه اطلاعات و رزومه ای از جویندگان کار به کارفرمایان

تاثیرات عملیاتی طرح بر بخشهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

 

1-مهمترین مسئله ، مالکیت نظام جامع مشاوره شغلی

2-در عرصه سیاسی به نوعی می تواند امنیت ملی با آنالیز و تجزیه و تحلیل داده ها تامین گردد

3- بهبود در وضعیت خدمات دولتی و اجتماعی

4- کاهش هزینه های دسترسی به اطلاعات بازار کار

5- کاهش هزینه های جابجایی نیروی کار

6- کاهش عدم تطابق نیروی کار با تخصصهای مورد نیاز کارفرمایان

7- اعتماد سازی و فرهنگ سازی

8- نهادینه نمودن بحث مشاوره در کشور

9- تغییر در هزینه های سبد خانوار و وارد ساختن مشاوره به عنوان یک امر مهم در سبد هزینه خانوار

10- بهبود وضعیت آمارهای ثبتی کشور

11- ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران و کارآفرینان داخلی و خارجی

12- افزایش بهره وری سازمانها بدلیل تاثیر مشاوره در روند و سیر شغلی

13- بهبود و اصلاح روشهای سنتی و افزایش کارآیی نیروی کار

14- ایجاد زمینه مناسب برای پایگاه وب رزومه در اینترنت

15- فراهم‌ آوردن زمینه ایجاد کار در داخل و خارج کشور

16- امکان ارایه خدمات تخصصی ( مشاوره )

17- کمک به سازمانهای دولتی در زمینه تسهیلات ( خوداشتغالی و تسهیلات کارفرمایی)

پیش نیازهای طرح

1- ایجاد تغییرات ساختاری در چارچوب سازمانی کلیه استانها و وارد ساختن پست مشاوره  شغلی در آن

2- شناخت مراکز خدمات اشتغال و آگاهی از فلسفه وجودی تاسیس این مراکز

3- مطالعه و بررسی مراکز خدمات مشاوره ای از نظر کیفیت و نحوه ارائه خدمات مشاوره ای

4- شناسایی موانع و مشکلات بر سر راه ارتباط میان کارفرمایان و کاریابیها

5- استفاده از تجارب سایر کشورها

6- ایجاد بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز

7- پیش بینی شبکه ارتباطی مناسبی جهت کارفرمایان و کاریابیها

واحدهای پشتیبانی کننده از طرح:

- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه وزارتخانه ها جهت استفاده از آگاهیهای علمی و    تخصصی ایشان در زمینه مشاوره شغلی

- شرکتهای فنی مهندسی سیستم های رایانه ای جهت تدوین و تنظیم برنامه های نرم افزاری مناسب

- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی اطلاع رسانی جهت اطلاع رسان مناسب در خصوص طرح

- سازمان بین المللی کار ILO جهت تبادلات اطلاعاتی

- مؤسسه کار آلمان ، کانادا ، استرالیا و سوئد جهت تبادل اطلاعاتی

 

پروژه های پیش نیاز

1- نقش مشاوره شغلی و راهنمایی حرفه ای

2- نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT در فرصتهای شغلی

3- جمع آوری اطلاعات کارفرمایان متقاضی نیروی کار

4- طراحی بانکهای اطلاعاتی و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز جهت آنان

5- جامعه شناسی مشاوره در ایران

6- بررسی نقش و اهمیت مشاوره شغلی در ایجاد فرصتهای شغلی

 

پروژه های سمپل

-پیاده سازی تجارب سایر کشورها در این زمینه

-بررسی وضعیت کارفرمایان ( طرحهای سرشماری و امکان سنجی و نیازسنجی )

- دایر نمودن سه مرکز پایلوت برای اجرای طرح

- راه اندازی سایت مشاوره شغلی و راهنمایی حرفه ای

- طراحی برخی از بانکهای اطلاعاتی برای استفاده بهینه از هر یک

 

نتایج حاصله

 

1- استفاده از تجربه ایجاد بانکهای اطلاعاتی این طرح در سایر طرحها

2- بهبود در وضعیت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بازار کار ( عرضه و تقاضا)

3- دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق و جامع از افراد بیکار و استفاده کنندگان از خدمات مشاوره ای

4- بهبود کیفیت ارائه خدمات اجتماعی و دولتی که از اهداف دولت الکترونیک نیز می باشد

5- دسترسی به منابع آموزشی و امکان سنجی و نیاز سنجی آموزشهای جدید و مورد نیاز

6- آموزش نیروی انسانی فاقد مهارت

7- هدایت صحیح نیروی کار و پیشگیری از انفصال نیروی کار در آینده

8- افزایش سرعت نقل و انتقالات نیروی کار در سطح کشور و کاهش هزینه های کاریابی

9- بررسی وضعیت تراکم نیروی کار در استانها

10- سازماندهی نیروی کار بیکار

11- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارب سایر کشورها

 

پیشنهادات  و ارایه راهکار

-       تقویت تعاملات فیمابین کارفرمایان با کاریابیها بوسیله شناسایی و مرتفع ساختن چالشهای موجود در این خصوص

-       جذب حمایتها و پشتیبانی های مالی و برنامه ای فرابخشی در راستای تحقق طرح

-       تشکیل بانک اطلاعات مورد نیاز با همکاری و مشارکت تمامی دستگاههای ذیربط

منابع

 

1 شفیع آبادی ، عبدا... ـ راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل ـ رشد ـ تهران ـ 1381

2 طرح نابک ـ نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ـ صندوق حمایت از فرصتهای شغلی

3 پاشا شریفی  ، حسن ـ حسینی ، سیدمهدی- اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره ـ رشد ـ    تهران 1367

4 مجموعه طرحهای پژوهشی « بررسی و ارزیابی عملکرد مراکز کاریابی » ، مؤسسه عالی      آموزش و پژوهش  مدیریت و برنامه ریزی ـ تهران ـ 1380

5 مجموعه مقالات همایش نقش اطلاع رسانی شغلی در بازار کار ـ تهران ـ 1382

6 فرم پیشنهادی طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی-        دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی

7 بانک اطلاعاتی مجموعه آماری اشتغال ـ نشریه گزارش اقتصادی سازمان مدیریت  برنامه ریزی کشور ـ 1379 الی 1375

8 تافلر ، الوین - « مترجم : شهیندخت خوارزمی » - موج سوم فاخته 1377


بهبود پورتال پورتال پرتال پرتال سازمانی پورتال سازمانی پورتال شرکتی سامانه سازمانی سامانه شرکتی پرتال شرکتی وب سایت شرکتی وب سایت سازمانی مدیریت آسان مدیریت محتوا مدیریت محتوا بدون دانش فنی پنل ویژه همکاران نظرسنجی آنلاین فیش حقوقی آپلود فیش حقوقی مدیریت بیمه مدیریت خدمات بیمه خدمات بیمه بیمه تکمیلی آموزش پیشنهادات انتقادات مدیریت جلسات فرم ساز مدیریت منو مدیریت محتوا مدیریت سئو پنل مدیریتی چند کاربره ریسپانسیو گرافیک ریسپانسیو
All Rights Reserved 2022 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir