کلیات نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی در بازار کار
محمد رضا عباسی
فرشته احمدی
کارشناسان وزارت کار و امور
اجتماعی
مقدمه :
عصر حاضر ، عصر اطلاعات نامگذاری شده است و این اطلاعات نیز همچون عوامل
نیروی انسانی ، مواد اولیه ، انرژی و
ماشین آلات به عنوان یکی از عوامل تولید مطرح می گردد. اطلاعات به عنوان یک منبع
استراتژیک ، برنامه ریزان را در بررسی گزینه ها را انتخاب گزینه های برتر یاری و
مساعدت می نماید .
با توجه به گسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیز
ارائه طرحهای جامع از جمله نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ، طراحی و پیادهسازی پروژه هایی همچون نظام جامع
راهنمایی و مشاوره شغلی ، جهت تحقق طرح مذکور ضروری به نظر می رسد.
برنامه ریزیهای مدون و جامع به منظوراستفاده از فنآوریهای
اطلاعات و ارتباطات (ICT) در جهت ارائه و نشر اطلاعات و اخبار بازار کار
به کارفرمایان و کارآفرینان و سرمایه گذارن داخلی و خارجی ، در راستای ترغیب و
تشویق آنان به سرمایه گذاری در بازار کار ایران ، از وظایف پیش بینی شده در چارت
سازمانی ادارة بررسی، هدایت و مشاوره شغلی کارفرمایان ( اداره کل هدایت نیروی کار
) میباشد ، لذا بر همین اساس و باتوجه به اهداف عملیاتی طرح
اطلاع رسانی بازار کار و مکانیزاسیون نمودن مراکز خدمات اشتغال و کاریابیهای
غیردولتی سراسر کشور ، مبنی بر ارائه سرویس و خدمات سریعتر و بهتر به کارفرمایان
متقاضی نیروی کار و جویندگان کار ،نسبت
به ارائه طرحی یکپارچه ، جامع و مکانیزه
برای راهنمایی و مشاوره شغلی در کشور
مبادرت ورزیده ایم .
امید است با پیاده سازی طرح مذکور بتوانیم در راستای هدایت
شغلی نیروی کار و دستیابی به اثرات ثمر بخش آن در بازار کار کشورنایل گردیم.
کلیات نظام جامع راهنمایی ومشاوره شغلی در بازار کار
مقدمه :
در عصر کنونی
که تمدنی نوین در حال شکل گیری و تکوین است، موجی عظیم، بخش وسیعی از جهان حاضر را
فرا گرفته است و دنیای بدیعی از کار، اشتغال، تفریح و .... خلق نموده است.
الوین تافلر
در کتاب موج سوم به دو موج عظیم تحولات اشاره می نماید که هر کدام به میزان وسیعی
بر فرهنگها و تمدنهای پیشین تاثیرگذار بوده اند. موج اول (انقلاب کشاورزی) هزاران
سال طول کشید تا ماموریت خود را به پایان برساند و موج دوم یعنی پیدایش تمدن صنعتی
300 سال بطول انجامید.
امروز موج سوم
به سرعت بستر تاریخ را طی نموده و در طول چند دهه موجودیت خود را به کمال رسانده
است که تحت عنوان تمدن اطلاعات و ارتباطات و عصر اطلاعات نامگذاری شده است، عصری
که طبقات جامعه را بر اساس دسترسی به اطلاعات و استفاده بهینه از آن تقسیم بندی می
نماید. تحولات اخیر و تاثیرات شگرفی که این تحولات بر تمام عرصه های زندگی، منجمله
کار و اشتغال می گذارد، طراحی و شکل دهی نظام های جامع را برای دسترسی به اطلاعات
مطلوب ضروری می سازد.(موج سوم - الوین تافلر – 1377)
در همین راستا
و با توجه به اهمیت و ضرورت بحث راهنمایی و مشاوره شغلی در بازار کار که خود نمونه
ای از مرحلة گذار از جامعة سنتی به صنعتی است، موجب گردیده است که هدایت و
راهنمایی در مسیر انتخاب شغلی از جایگاه ویژه ای برخوردار گردد.
در این طرح
پیشنهادی کوشیده ایم با شفاف سازی اهمیت و ضرورت بحث راهنمایی و مشاوره در بازار
کار به الگوی واحد و جامعی در این خصوص دست یابیم تا بتوانیم از این الگو در دو
بخش عمدة بازار کار یعنی عرضه و تقاضای نیروی کار استفاده نمائیم.
بازار کار به
عنوان یکی از چهار بازار مهم ( کالا، پول، سرمایه، کار) نزد نظریه پردازان اقتصاد
از مهمترین و اساسی ترین بازارهای موجود بوده و همچون بازارهای دیگر دو مؤلفة عرضه
و تقاضای نیروی کار را شامل و همواره توسط سیاستهای فعال و غیر فعال بازار کار
هدایت می شود. نیروی کار و سرمایة انسانی از مشخصه های اصلی این دو مؤلفه می باشند
چرا که هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضای نیروی کار با سرمایه های انسانی سر و
کار داریم و این ویژگی منحصر به فرد موجب می گردد تا از این مرحله به بعد بحث
راهنمایی و مشاوره شغلی در هر دو بخش مطرح گردد.
« فرآیند ارائه راهنمایی و مشاوره شغلی در بخش عرضه و تقاضای بازار کار »
تعریف مفاهیم کلیدی
1 – بازار کار(Labour Market):
یک
محدوده جغرافیایی است که در آن کمیت و کیفیت عرضه و تقاضای نیروی کار مورد نظر
است. بازار کار در محدوده های شهرستان ، استان و کشور تعریف می شود. بازاری که در
آن سطح دستمزدها ، حقوق و شرایط کار و استخدام از طریق عرضه و تقاضا برای نیروی
کار تعیین می شود. (بانک اطلاعاتی مجموعه آمارهای اشتغال - نشریه گزارش اقتصادی سازمان مدیریت 1375-1379)
2 – عرضه نیروی کار:
جمعیت و افرادی که به سن فعالیت رسیده اند و
متقاضی شغل در بازار کار می باشند.
3 – تقاضای نیروی کار:
فرصتهای شغلی که در یک دوره معین توسط بنگاههای
تولیدی و خدماتی عرضه می گردد.
4 – مشاوره شغلی(Vocational Counseling):
کمک به فرد است در انتخاب شغلی متناسب با استعداد ، علایق
و تجربیات خود ، بطوریکه نیازهای او را ارضاء کند و موجب بهبود وضع جامعه
گردد.(حسن پاشا شریفی ، سید مهدی حسینی – اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره – 1376)
5 – راهنمایی و مشاوره شغل(Vocational Guidance& Counseling):
عبارت است از ارائه اطلاعات شغلی که فرد را یاری
می دهد تا شغل مناسبی را انتخاب کند ، برای انجام آن آماده شود و به طور رضایت
بخشی به آن اشتغال ورزد . از طریق راهنمایی شغلی به فرد کمک می شود تا با شناخت
خصوصیات مشاغل ،استعدادها و رغبت ها و وضع جسمانی خود و با در نظر گرفتن نیازها و
دوره های آموزشی ضروری به طور موفقیت آمیزی به اشتغال بپردازد.
6- اطلاعات بازار کار(Iformation Of Labour Market) :
اطلاعاتی در مورد حجم و ترکیب بازار کار یا قسمتی از آن و
هر اطلاعی که به نوعی تابعی از بازار کار بوده و بر آ ن تاثیر گذارد.اهمیت و ضرورت
طرح نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی
عصر اطلاعات و
گسترش فناوریهای اطلاعاتی چشم انداز « جامعه اطلاعاتی جهانی » را برای بشر ترسیم و
اقتصاد کشورها را با تغییرات شگرفی مواجه
و سایر عرصه ها از جمله بازار کار و مشاغل
را نیز از جهات گوناگون دچار تغییر و تحول کرده است ، جهاتی همچون نوع و چگونگی و
سرعت انطباق عرضه و تقاضای نیروی کار ، نرخ بیکاری طبیعی ، نرخ جستجوی شغلی کارگران و کارفرمایان
، کار از راه دور و گسترش بازار کار به
مناطق دور دست و ...
در دنیای
امروز تولید اطلاعات و بکارگیری آن از جمله مواردی است که در فرآیند توسعه اقتصادی
نوعی مزین و برتری شمرده می شود . پیشرفت فزاینده فنآوری اطلاعات به گونه ای است
که از آن با عنوان انقلاب در فنآوری اطلاعات و ارتباطات یاد می کنند . بررسی
تحولات فنآوری اطلاعات و ارتباطات نشان می دهد که این انقلاب تغییرات فراوانی را
در زمینه های مختلف اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ایجاد نموده است . فنآوری اطلاعات
موج جدیدی را در نحوه ارتباط جهانی از طریق انتقال الکتریکی داده ها ، اندیشه ها ،
تجارت ، بانکداری و دولت ایجاد نموده است . در محدوده بازار کار نیز اطلاع رسانی
چهره دیگری به خود گرفته و کشورهای پیشرفته از فنآوری اطلاعات و ارتباطات به
بهترین نحو ممکن از اطلاع رسانی شغلی استفاده نموده است .
یکی از حلقه
های اصلی نظام اطلاع رسانی کشور ، نظام اطلاع رسانی بازار کار و کاربرد فنآوری
اطلاعات در عرصه بازار کار است . فقدان اطلاعات صحیح ، به هنگام و دقیق از
وضعیت عرضه و تقاضای نیرو ی کار از نظر
جنس ، نوع و میزان مهارت ، تحصیلات و ... در کشور اعم از شهری و روستایی ، عدم
اطلاع از ویژگیهای اشتغال ایجاد شده اعم از مزد بگیری و غیر مزدبگیری در گروههای
عمده شغلی کشاورزی ، صنعت و خدمات و توسط بخشهای مختلف اقتصادی ( تعاونی ، خصوصی و
دولتی ) ، همچنین فقدان اطلاعات کافی در خصوص کمبود و مازاد تخصصها و مهارتها از
بازار کار کشور موجبات عدم تحرک و جابجایی نیروی کار به خارج از کشور ، همچنین استفاده نامطلوب از ظرفیتهای آموزشی و
ناهماهنگی بین آموزش و نیاز بازار کار و سایر تنگناها و نارسائیهای موجود در بازار
کار کشور شده که حاصل آن تاثیر منفی بر بهره وری و عملکرد سایر بازارها و عدم
تعادلهای موجود در این بازارها می باشد . از این ضرورت ایجاد نظام جامع اطلاع
رسانی بازار کار به عنوان یکی از حلقه های ملی ( که نظام جامع راهنمایی و مشاوره
شغلی را نیز در دل خود جای داده است ) و جامع اطلاع رسانی کشور اهمیت قابل ملاحظه
ای می یابد .
امروزه در
اغلب کشورهای جهان ، مراکز اطلاع رسانی و کاریابی نقش بسیار مهمی را در کاهش
بیکاری ، افزایش کارایی بازار کار و افزایش انعطاف پذیری بازار کار بعهده دارند .
مراکز کاریابی
خصوصی به عنوان مکمل کاریابی دولتی ، اطلاعات مناسبی را در اختیار کارفرمایان و
جویندگان کار قرار داده و از این منظر ، هزینه های تعدیل و هزینه های مبادله را در
اقتصاد کاهش می دهند . در ادبیات اقتصادی نیز ، نقش اطلاع رسانی در بهبود وضعیت
بازار کار ، از طریق الگوهای پویای عرضه و تقاضای نیروی کار قابل توضیح است . در
الگوهای پویا ، افراد و بنگاهها ، تصمیمات خود را بر اساس تحولات حال و آینده
اتخاذ می کنند . هر چقدر اطلاعات مربوط به بازار کار بیشتر و شفاف تر باشد ،
احتمال تصمیم گیری صحیح افزایش یافته که موجب افزایش کارآیی اقتصادی خواهد شد .
یکی از شیوه
های اطلاع رسانی ، استفاده از مراکز کاریابی است . هدف این مراکز ایجاد سازگاری و
انطباق میان عرضه و تقاضای نیروی کار است . این مراکز علاوه بر اطلاع رسانی به
افراد و بنگاهها در بازار کار ، خدماتی مانند مشاوره شغلی ، انجام وظایف اداری
مربوط به مقرری بیمه بیکاری و ثبت نام از افراد بیکار و معرفی آنها به کارفرمایان
متقاضی نیروی کار ر ا ارائه می دهند .
یکی از نتایج
مهم ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی ، اشتغال رضایت بخش است که پایه و اساس
تداوم اشتغال و افزایش کارآیی محسوب می شود . رضایت شغلی پدیده ای روانی – اجتماعی و
اقتصادی – جسمانی
است که باعث سازگاری فرد با شغل و شرایط اشتغال می شود و تاثیرات انکارناپذیری بر
افزایش کارآیی خواهد داشت .
جایگاه
استراتژیک راهنمایی و مشاوره شغلی در نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ، ضرورت پیش
بینی و تدوین نظام جامع راهنمایی شغلی را به منظور بهبود در وضعیت دستیابی به
اطلاعات مورد نیاز بازار کار ، بهبود کیفیت ارائه خدمات اجتماعی و دولتی ، هدایت
صحیح نیروی کار ، بررسی وضعیت تراکم نیروی کار در استانها و ... و تاثیرات عملیاتی
که اجرای طرح مذکور بر طیف وسیعی از بخشهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور دارد
را نمایان می سازد.
ارکان نظام جامع
1 –
گردآوری و تولید
2 - سازماندهی ( مهمترین رکن نظام استفاده سریع، سهل،
بهینه و یکجا است )
3 - اشاعه اطلاعات شغلی ( فعالیت مؤسسات کاریابی- انتشار
کتب، نشریات ، بانکها و پایگاههای
اطلاعاتی)
پروسه عملیاتی نظام جامع
نظام جامع مشاوره شغلی
مجموعه ای است از
اجزای سخت افزازی و نرم افزاری برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات
مربوط به مؤلفه های بازار کار جهت استفاده خدمات مشاوره ای به کاربران
-
اطلاعات مربوط
به نیروی کار ( کارجویان، کارفرمایان، کارگران)
- اطلاعات مربوط به مراکز آموزشی ( فنی و حرفه ای ،
دانشجویان ، سربازان ، فارغ التحصیلان)
- اطلاعات مربوط به واحدهای تولیدی ( زیر 5 نفر – 5 تا 20 نفر – 20 تا 50 نفر و
... )
- اطلاعات مربوط به مشاغل
- اطلاعات مربوط به نحوه سرمایه گذاری و کارآفرینی
- اطلاعات مربوط به طرحهای تیپ
- اطلاعات مربوط به تستها و آزمونها و نحوه تجزیه و تحلیل
آنها
- اطلاعات مربوط به برنامه های توسعه
- اطلاعات مربوط به مراکز ارائه دهنده تسهیلات
- اطلاعات مربوط به آیین نامه ها و دستورالعملهای اجرائی
- اطلاعات مربوط به نظریه های نظریه پردازان مشاوره
- اطلاعات مربوط به مراکز ارائه دهنده خدمات مشاوره ای (
دولتی و غیردولتی )
- اطلاعات مربوط به ظرفیتهای اجرائی وزارتخانه ها و مؤسسات
دولتی و غیردولتی
- اطلاعات مربوط به برنامه های آموزشی سازمان آموزش فنی و
حرفه ای و سایر مراکز آموزشی
طرح نظام جامع مشاوره شغلی، مطابق برنامه تکفا، در سه سرفصل اصلی قرار می
گیرد :
1 – طرح دولت الکترونیکی
2 – طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات ICT در آموزش و پرورش و توسعه مهارت دیجیتال
نیروی انسانی کشور
3 – طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در
توسعه خدمات اجتماعی
اهداف اصلی طرح :
-
شناخت ویژگیهای
شغلی افراد بیکار ( جهت به کار گماری آنان )
- شناخت ویژگیهای کارفرمایان ( فرصت شغلی )
- استفاده از اطلاعات شخصی و رزومه ( چکیده سوابق ) جهت
ارائه مشاوره مطلوب
- افزایش قابلیت دستیابی و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات دولتی
به بیکاران
- تقویت ارتباط کارفرمایان با کاریابیها
- افزایش سرعت دسترسی به تخصصها و مهارتها بوسیله بانکهای
اطلاعاتی ایجاد شده
- تقویت بنیه آموزشی و فنی کشور از طریق ارائه اطلاعات شغلی
در زمینه مهارت و ...
اهداف فرعی طرح :
-
نظم، انسجام و
یکپارچگی خدمات اجتماعی
- سهولت دسترسی به آمار افراد جویای کار و استفاده کننده از
خدمات مشاوره ای
- تلاش در جهت بهبود آموزش فنی و حرفه ای کشور
- دسترسی به اطلاعات کیفیت نیروی کار فارغ التحصیل
- ایجاد آمارهای متقن و صحیح و قابل استناد عرضه و تقاضای
نیروی کار
- ارائه اطلاعات کامل، بهنگام و صحیح به کارفرمایان
- برقراری ارتباط مناسب بین کارگر و کارفرما با هدف تامین
رضایتمندی طرفین
- ارائه اطلاعات و رزومه ای از جویندگان کار به کارفرمایان
تاثیرات عملیاتی طرح بر بخشهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی
1-مهمترین مسئله ، مالکیت نظام جامع مشاوره شغلی
2-در عرصه سیاسی به نوعی می تواند امنیت ملی با آنالیز و
تجزیه و تحلیل داده ها تامین گردد
3- بهبود در وضعیت خدمات دولتی و اجتماعی
4- کاهش هزینه های دسترسی به اطلاعات بازار کار
5- کاهش هزینه های جابجایی نیروی کار
6- کاهش عدم تطابق نیروی کار با تخصصهای مورد نیاز
کارفرمایان
7- اعتماد سازی و فرهنگ سازی
8- نهادینه نمودن بحث مشاوره در کشور
9- تغییر در هزینه های سبد خانوار و وارد ساختن مشاوره به
عنوان یک امر مهم در سبد هزینه خانوار
10- بهبود وضعیت آمارهای ثبتی کشور
11- ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران و کارآفرینان داخلی و
خارجی
12- افزایش بهره وری سازمانها بدلیل تاثیر مشاوره در روند
و سیر شغلی
13- بهبود و اصلاح روشهای سنتی و افزایش کارآیی نیروی کار
14- ایجاد زمینه مناسب برای پایگاه وب رزومه در اینترنت
15- فراهم آوردن زمینه ایجاد کار در داخل و خارج کشور
16- امکان ارایه خدمات تخصصی ( مشاوره )
17- کمک به سازمانهای دولتی در زمینه تسهیلات ( خوداشتغالی
و تسهیلات کارفرمایی)
پیش
نیازهای طرح
1- ایجاد تغییرات ساختاری در چارچوب سازمانی کلیه استانها
و وارد ساختن پست مشاوره شغلی در آن
2- شناخت مراکز خدمات اشتغال و آگاهی از فلسفه وجودی تاسیس
این مراکز
3- مطالعه و بررسی مراکز خدمات مشاوره ای از نظر کیفیت و
نحوه ارائه خدمات مشاوره ای
4- شناسایی موانع و مشکلات بر سر راه ارتباط میان
کارفرمایان و کاریابیها
5- استفاده از تجارب سایر کشورها
6- ایجاد بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز
7- پیش بینی شبکه ارتباطی مناسبی جهت کارفرمایان و
کاریابیها
واحدهای پشتیبانی کننده از طرح:
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه وزارتخانه ها جهت
استفاده از آگاهیهای علمی و تخصصی ایشان
در زمینه مشاوره شغلی
- شرکتهای فنی مهندسی سیستم های رایانه ای جهت تدوین و
تنظیم برنامه های نرم افزاری مناسب
- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی اطلاع
رسانی جهت اطلاع رسان مناسب در خصوص طرح
- سازمان بین المللی کار ILO جهت تبادلات اطلاعاتی
- مؤسسه کار آلمان ، کانادا ، استرالیا و سوئد جهت تبادل
اطلاعاتی
پروژه های
پیش نیاز
1- نقش مشاوره شغلی و راهنمایی حرفه ای
2- نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT در فرصتهای شغلی
3- جمع آوری اطلاعات کارفرمایان متقاضی نیروی کار
4- طراحی بانکهای اطلاعاتی و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز
جهت آنان
5- جامعه شناسی مشاوره در ایران
6- بررسی نقش و اهمیت مشاوره شغلی در ایجاد فرصتهای شغلی
پروژه های
سمپل
-پیاده سازی تجارب سایر کشورها در این زمینه
-بررسی وضعیت کارفرمایان ( طرحهای سرشماری و امکان سنجی و
نیازسنجی )
- دایر نمودن سه مرکز پایلوت برای اجرای طرح
- راه اندازی سایت مشاوره شغلی و راهنمایی حرفه ای
- طراحی برخی از بانکهای اطلاعاتی برای استفاده بهینه از
هر یک
نتایج حاصله
1- استفاده از تجربه ایجاد
بانکهای اطلاعاتی این طرح در سایر طرحها
2- بهبود در وضعیت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بازار کار
( عرضه و تقاضا)
3- دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق و جامع از افراد بیکار
و استفاده کنندگان از خدمات مشاوره ای
4- بهبود کیفیت ارائه خدمات اجتماعی و دولتی که از اهداف
دولت الکترونیک نیز می باشد
5- دسترسی به منابع آموزشی و امکان سنجی و نیاز سنجی
آموزشهای جدید و مورد نیاز
6- آموزش نیروی انسانی فاقد مهارت
7- هدایت صحیح نیروی کار و پیشگیری از انفصال نیروی کار در
آینده
8- افزایش سرعت نقل و انتقالات نیروی کار در سطح کشور و
کاهش هزینه های کاریابی
9- بررسی وضعیت تراکم نیروی کار در استانها
10- سازماندهی نیروی کار بیکار
11- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارب سایر
کشورها
پیشنهادات و ارایه راهکار
-
تقویت تعاملات
فیمابین کارفرمایان با کاریابیها بوسیله شناسایی و مرتفع ساختن چالشهای موجود در
این خصوص
- جذب حمایتها و پشتیبانی های مالی و برنامه ای فرابخشی در
راستای تحقق طرح
- تشکیل بانک اطلاعات مورد نیاز با همکاری و مشارکت تمامی
دستگاههای ذیربط
منابع
1 – شفیع آبادی ، عبدا... ـ راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل
ـ رشد ـ تهران ـ 1381
2 – طرح نابک ـ نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ـ صندوق حمایت از فرصتهای شغلی
3 – پاشا شریفی
، حسن ـ حسینی ،
سیدمهدی- اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره ـ رشد ـ تهران – 1367
4 – مجموعه طرحهای پژوهشی « بررسی و ارزیابی عملکرد
مراکز کاریابی » ، مؤسسه عالی آموزش و
پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ـ تهران ـ 1380
5 – مجموعه مقالات همایش نقش اطلاع رسانی شغلی در بازار
کار ـ تهران ـ 1382
6 – فرم پیشنهادی طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی- دبیرخانه
شورایعالی اطلاع رسانی
7 – بانک اطلاعاتی مجموعه آماری اشتغال ـ نشریه گزارش اقتصادی سازمان مدیریت
برنامه ریزی کشور
ـ 1379 الی 1375
8 – تافلر ، الوین - « مترجم : شهیندخت خوارزمی » - موج
سوم – فاخته – 1377