بهبود پورتال

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 83
1/12/2023

صنعت خودرو در جهان: کشور چین

مرکز مطالعات استراتژیک سازه گستر
 

1-    صنعت خودروی چین

2-    1-1- تاریخچه

چین همواره با موانع بزرگی برای سرمایه‌گذاری خارجی رو به رو بوده ا‌ست. فولکس واگن و Beijing Jeep، به عنوان اولین شرکت‌ها اواسط دهه 1980 و به دنبال آنها شرکت‌های پژو و سوزوکی اوایل دهه 1990 وارد بازار این کشور شدند.

از جمله مهمترین شرکت‌هایی که به تازگی تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در چین اعلام کرده‌اند، فورد، نیسان، هوندا و جنرال موتورز هستند. با توجه به پتانسیل بازار چین، بخش خودروسازی این کشور، سرمایه‌گذاری خارجی را به سوی خود جذب می‌کند.

از سال 1998 بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهانی به این بازار وارد شده‌اند، تمامی این شرکت‌ها با شرکت‌های خصوصی چین به صورت جوینت وینچر همکاری می‌کنند.

در مجموع می‌توان گفت، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش خودروسازی چین تأثیر مثبتی بر این صنعت داشته و باعث ورود محصولات و فرایندهای پیشرفته‌تر به شرکت‌های چینی شده است. کاهش موانع ورود به بازار در اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی بسیاری در بازار چین منجر شده است که این موضوع به افزایش رقابت ـ با توجه به کاهش شدید قیمت و افزایش تعداد و کیفیت مدل‌های جدید ـ کمک می‌کند. به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های بزرگ خودروساز در ایجاد پایگاه‌های تأمین قطعات، چین امروزه به یکی از بزرگترین صادرکنندگان مجموعه قطعات خودرو تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی هنوز به حداکثر پتانسیل خود نرسیده است. با توسعه ظرفیت به همراه کاهش موانع ورود به بازار، انتظار می‌رود پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و افزایش رقابت، به کاهش قیمت بینجامد.

  

1-2- آنالیز صنعت خودروی چین

 

عوامل خارجی

ـ نداشتن واردات یا سرمایه‌گذاری خارجی در بخش خودرو

JVهای محدود با تصویب دولت ـ عوارض بالا برای واردات خودرو ـ موانع محدود برای تولیدکنندگان داخلی تحت حمایت دولت

ـ مجوز دولت و تشویق JV

ـ نفوذ شدید دولت

ـ کنترل توزیع توسط دولت

ـ کاهش عوارض به 25 درصد از سوی سازمان تجارت جهانی از ‏2006‏

ـ حذف‌ مقررات‌ سرمایه‌گذاری خارجی برای صنایع کم‌رونق

پویایی صنعت

ـ سه خودروساز خصوصی داخلی

ـ اقتصاد بدون رقابت بازار

ـ VW اولین و برترین شریک

ـ JV خارجی با 10 سال کنترل بازار

ـ تنوع مدل‌ها و کاهش قیمت

ـ کنترل بازار توسط مشارکت چهار خودروساز بزرگ

ـ افزایش رقابت در بازار خودروی سواری و لزوم افزایش کیفیت و کاهش قیمت

ـ افزایش صادرات قطعات

عملکرد

ـ تکنیک‌های بسیار قدیمی تولید با مدل‌های محدود و طراحی کشور شوروی

ـ تولید با هدف خریددولت

قیمت مناسب و سودآوری بالا برای خودروسازان

ـ بهبود بهره‌وری

ـ رقابت خودروسازان بزرگ برای حفظ سودآوری

ـ فشار برای کاهش قیمت، ممکن است باعث‌افت‌شدید سودآوری‌شود اماصرفه‌جویی در هزینه‌های تأمین‌کنندگان، به تدریجی شدن آن کمک می‌کند.

ـ افزایش پیوسته ظرفیت، برای خودروسازان بزرگ با ریسک ظرفیت مازاد همراه است.

 

 

ـ چین سازماندهی استراتژیک صنعت خودرو را ترویج و همکاری بین شرکت‌های برتر را هدایت و حمایت می‌کند.

ـ چین مرحله به مرحله، توانایی توسعه محصولات جدید، تکنیک‌ها، مواد اولیه و منابع انرژی را برای ارتقای صنعت خودرو، افزایش خواهد داد.

ـ تکنیک‌های جدید و برتر در راه توسعه قطعات یدکی اصلی خودرو، برای افزایش مزایای رقابتی به کار گرفته می‌شود.

ـ یک سیستم کاملا مدرن بازاریابی برای استفاده بهینه از منابع ایجاد خواهد شد.

ـ چین با شکوفایی مزایای رقابتی خود و همکاری با شرکت‌های خار‌جی در زمینه اقتصاد و تکنولوژی، محصولات استثنایی خود را در صنعت خودرو ترویج خواهد کرد.

 

رشد صنعت

تعداد فروش وسایل نقلیه در طول هشت سال از 1995 تا 2003، تقریباً 3 برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2015 به 9/8 میلیون دستگاه برسد که 60 درصد از این تعداد را خودروی سواری تشکیل خواهد داد. تعداد خودروی سواری تا قبل از 2002 کمتر از تعداد کامیون است و از سال 2003 به بعد بیشترین سهم را در فروش وسایل نقلیه دارد. در عین حال درآمد حاصل از فروش خودروی سواری از سال 2000 بیش از کامیون است. سهم چین از تولید جهانی وسایل نقلیه در سال 1996 برابر با 8/2 درصد و در سال 2001 معادل 1/4 درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2010 در مقام سوم بزرگترین تولیدکنندگان جهانی خودرو قرار گیرد.

  

تأثیرات WTO بر بازار

واردات صنعت خودرو از سال 1995 تا 2002 سهم ناچیزی درکل فروش وسایل نقلیه داشته است و میانگین آن به 3 درصد از فروش هر سال می‌رسد. با کاهش 25 تا 30 درصدی عوارض واردات، در اواخر سال 2001 و اوایل سال 2002 قیمت خودروهای سواری داخلی به طور عمده‌ای کاهش یافته است. به منظور کنترل رقابت در صنعت خودرو، واردات با دقت بسیار مدیریت می‌شود؛ به نحوی که سهم بیشتری از واردات به قطعات و مجموعه‌ها و سهم بسیار محدودی به خودروهای کامل اختصاص دارد.

 

2- بازار خودروسازان

2-1- آمار تولید خودروسازان

با توجه به الزامات دولت برای سازندگان خارجی و شرط داشتن JV با ماکزیمم سهم 50 درصد برای فروش در بازار داخلی، سه شرکت بزرگ FAW| SAIC| DF با داشتن سهم 70 درصد از کل فروش همچنان بازار داخلی را در کنترل خود دارند.

  

آمار تعداد تولید شرکت‌های خودروساز چین از سال 2000-2004

نام شرکت

تعداد تولید

2000

2001

2002

2003

تخمین 2004

Shanghai-Volkswagen

221|524

230|378

278|885

394|227

462|000

First auto Works-Volkswagen

110|005

132|644

191|695

302|200

330|000

Shanghai-GM

30|024

58|548

110|623

170|129

300|000

Dongfeng PeugeotCitroen (DCAC)

53|900

52|850

85|088

105|475

 

Guangzhou-Honda

32|228

51|153

59|024

117|178

200|000

Geely (Jili)

14|594

21|702

40|214

77|178

160|000

Shanghai Qirui

2|767

30|085

50|398

91|223

150|000

Tianjin-FAW Xiali

84|492

41|703

86|990

104|505

130|000

Changan-Suzuki (Alto)

48|235

50|573

67|846

111|083

130|000

Beijing-Hyundai

 

 

2|000

54|348

130|000

Dongnan

18|018

30|022

47|516

85|000

120|000

Haima (Hainan Mazda)

3|059

7|800

20|000

55|036

 

Tianjin-Toyota

 

 

2|000

49|537

84|000

FAW-Car (Hongqi)

15|365

21|645

30|165

48|092

100|000

Dongfeng Fengshen

 

8|000

38|897

66|139

90|000

Dongfeng Yueda-KIA

2|423

6|210

20|080

52|027

70|000

Changan-Ford

 

 

 

18|535

65|000

Nanjing-Fiat

 

 

 

37|034

60|000

BYD Qinchuan

 

 

 

20|080

50|000

Huachen

 

 

 

30|070

50|000

Beijing Jeep

4|867

4|653

5|965

19|441

49|000

Zhengzhou-Nissan

 

 

8000

21|000

26|700

Shanghai-Wanfeng

 

 

 

6|000

12|000

Chang cheng

 

 

 

64|500

 

Jiangling

 

 

 

60|000

 

Changhe motor

 

 

 

40|044

 

Hafei/Songhuajiang motorcars

 

 

14577

32|387

 

Qingling

 

 

32000

32|000

 

Zhongxin

 

 

 

28|400

 

Liebao (Changfeng)

 

 

15400

28|000

 

 

2-2- معرفی شرکت‌های برتر خودروساز چین

Shanghai Automotive Industry Corporation (Group)

گروه خودروسازی شانگهای (Shanghai) ـ یکی از سه گروه برتر خودروسازی چین ـ به طور عمده در زمینه ساخت، توزیع، تحقیق و توسعه (R&D)، بازرگانی و فروش خودروی سواری، اتوبوس، کامیون، تراکتور، موتورسیکلت و قطعات و اجزای خودرو فعالیت می‌کند. در حال حاضر SAIC 55 شرکت تابعه با سرمایه‌گذاری مستقیم دارد و مجموع پرسنل آن حدود 60 هزار نفر است. در سال 2003 درآمد حاصل از فروش شرکت به 25/2 میلیارد دلار رسید (در حالی که درآمـد تجمعی آن 175/1 میلیارد دلار بود) و تولید ناخالص آن 906/1 میلیارد دلار بود. به علاوه با حجم فروش کل وسایل نقلیه بالغ بر 800 هزار و حجم فروش خودروی سواری حدود 597 هزار دستگاه، شرکت به رکورد تاریخی رشد سالانه 185 هزار دستگاه دست یافت. بنابراین هدف اصلی SAIC برای دهمین برنامه پنج ساله، ظرف دو سال تحقق یافت.

SAIC، نام اختصاری شرکت، همچنین بیانگر ارزش‌های این گروه است:

کسب رضایت مشتری

برتری از طریق نوآوری

بین‌المللی شدن عملیات‌ها

تمرکز بر نیروی انسانی

براساس این ارزش‌ها، SAIC چهار پروژه به ترتیب با تمرکز بر رضایت مشتری، نوآوری، فعالیت‌های جهانی و مدیریت منابع انسانی انجام داده است.

در مواجهه با آینده، SAIC پیمودن گام‌ها را برای تعدیل ساختار محصولات، توسعه بازار داخلی و خارجی و تحقق قابلیت‌های R&D تسریع خواهد کرد. همچنین تلاش بیشتری برای ایجاد تنوع در کسب و کار خود به کار خواهد بست و به این منظور سه هدف استراتژیک خود را این گونه تعریف کرده است:

دستیابی به تولید سالانه 1 میلیون دستگاه وسیله نقلیه

تبدیل شدن به یکی از 500 شرکت ثروتمند جهان

تولید 50 هزار وسایل نقلیه با برند اختصاصی خود در پایان سال 2007

 

گزارش سالانه

آیتم

واحد

2001

2002

2003

تولید ناخالص

میلیارد دلار

77/8

05/12

94/18

درآمد حاصل از فروش

میلیارد دلار

61/6

54/8

67/11

حجم صادرات

میلیون دلار

6/20

88/30

9/41

بهره‌وری

دلار/ نفردرسال

36.618

48.554

73.146

میانگین سالانه تعداد پرسنل

نفر

61875

59867

64343

خروجی کل خودروهای سواری

دستگاه

288824

390508

612216

 

ترازنامه

واحد: هزار دلار

آیتم

2001

2002

2003

دارایی‌های جاری

3|730|000

3|840|332

5|962|080

سرمایه‌گذاری بلند مدت

1|579|697

1|741|770

1|592|969

دارایی‌های ثابت

1|973|881

2|003|807

2|157|088

کسر می‌شود: استهلاک تجمعی

666|993

762|122

907|275

ارزش خالص دارایی‌های ثابت

1|306|888

1|241|686

1|249|814

ساخت و ساز ناتمام

172|222

165|288

177|782

دارایی‌های غیرمشهود و سایر

236|986

209|763

154|222

جمع دارایی‌ها

7|047|663

7|217|882

9|129|126

بدهی‌های جاری

3|536|998

3|437|194

4|355|412

بدهی‌های بلندمدت

375|503

282|327

178|375

حقوق صاحبان سهام

2|752|445

3|030|474

4|002|532

جمع بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام

7|047|663

7|217|882

9|129|126

 

Shanghai Volkswagen Automotive Company| Ltd.

در اوایل دهه 1980 با آغاز همکاری سازندگان خارجی و شرکای داخلی VW چهارمین خودروساز بزرگ جهان (در حال حاضر) اولین امتیاز را در این زمینه کسب کرد و از آن زمان تاکنون به عنوان موفق‌ترین تولیدکننده چندملیتی خودرو در چین فعالیت می‌کند. عوامل موفقیت این شرکت دوراندیشی، استفاده مناسب از فرصت‌ها و مشوق‌های اعطا شده و نیز همکاری با شرکای خوبی مانند SAIC| FAW است.

شرکت Shanghai Volkswagen Automotive Company یک جوینت وینچر (50-50) از فولکس واگن و گروه خودروسازی شانگهای با بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی است. خودروی سواری Santana با بیشترین آمار فروش در چین از محصولات این شرکت است.

فروش سالانه سایر مدل‌ها نظیر Santana 3000| Polo| Passat، حدود 40 هزار دستگاه بوده اما در دو سال اخیر سهم بازار این خودروساز از 30 درصد به 20 درصد نزول کرده است.

 

China First Automobile Works (FAW) Corporation.

FAW بزرگترین گروه در صنعت خودروسازی چین است که شامل 35 کارخانه مونتاژ پراکنده در سطح کشور، 11 زیرمجموعه انحصاری FAW و 12 شرکت پشتیبانی و 14 جوینت وینچر است. همچنین حدود 200 بنگاه اقتصادی دیگر در ارتباط با این شرکت فعالیت می‌کنند. معروفترین JV این شرکت با Volkswagen AG در سال 1990 ایجاد شد. تولیدات شرکت FAW-Volkswagen در حال حاضر شامل Bora| Audi A6 و Jetta است. به تازگی FAW با همکاری شرکت تویوتای ژاپن تولید Vios را در ‏Tanjin-Toyota آغاز کرده است.

گروه FAW در سال 1953 تأسیس و اولین کامیون (Jiefang) در سال 1956 و اولین خودرو (Hongqi) در سال 1958 تولید شد. در این گروه ظرف 40 سال گذشته بیش از 4 میلیون وسیله نقلیه تولید شده است. ظرفیت کنونی تمام زیرمجموعه‌ها به بیش از 400 هزار دستگاه می‌رسد و خودروهای تولید شده به 30 کشور جهان صادر می‌شوند.

هدف FAW در قرن جدید، رسیدن به ظرفیت تولید یک میلیون وسیله نقلیه و ورود به بازار جهانی است.

در سال 2002 در بازار خودروی چین تحولی بزرگ رخ داد. شرکت FAW کارایی مؤثر خود را در سال 2002 با تولید 570 هزار خودروی سواری و فروش کل 58 هزار خودرو نشان داد که در مقایسه با سال 2001 به ترتیب 7/36 درصد و 44 درصد رشد داشت. در سال 2002 نرخ رشد تولیدات این شرکت 10 درصد بالاتر از سطح متوسط صنعت خودرو بود. درآمد حاصل از فروش FAW در این سال 14/10 میلیارد دلار، 5/34 درصد بیشتر از سال قبل و سود حاصله 516 میلیون دلار، 6/53 درصد بیشتر از سال قبل بود. ارقام مذکور در حالی به دست آمدند که هنوز محصولات جدید این شرکت نظیر AUDI CVT| AUDI A6| Yiwu Vans و برخی خودروهای سبک دیگر به شکل موفقیت آمیزی به بازار وارد نشده بودند.

با آغاز همکاری موفقیت آمیز FAW و تویوتا، در حال حاضر FAW با دو گروه از شش گروه برتر صنعت حمل و نقل ارتباطات محکمی دارد که مزیت رقابتی آن را در بازار داخلی نیز افزایش می‌دهد.

 

جنرال موتورز در چین

ارتباط جنرال موتورز ـ بزرگترین خودروساز جهانی ـ و چین بیش از هشت دهه قدمت دارد. امروزه جنرال موتورز در چین حدود 10 هزار نفر پرسنل،  6 JV و 2 مؤسسه کاملا انحصاری و بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد. استراتژی جنرال موتورز در چین، نفوذ کامل در بازار خودروی چین در زمینه خودرو و انواع صنایع فرعی آن نظیر قطعات، فروش، طراحی و توسعه است.

مشخصات JVهای این شرکت در چین در جدول مشاهده می‌شود.

 

 

 

نام شرکت

سال تأسیس

JV

دامنه تولیدات

ظرفیت تولید (سالانه)

توضیحات

Shanghai General Motors Co.Ltd

1997

50-50

SAIC|GM

Buick

200000 سه شیفت

 

SAIC-GM-Wuling Automobile Co.Ltd.

2002

GM;34%

SAIC:50.1%

Wuling:15.9%

مینی ون کامیون‌های کوچک

180000

JV6/99 میلیون دلاری

Shanghai GM Doong Yue

Motors

2003

GM:25%

SAIC:25%

 

100000 دو شیفت

JV108 میلیون دلاری

Shanghai GM Doong Yue Automotive Powertrain

مارچ 1996

GM:25%

SAIC:25%

تولید موتور برای GM|SAIC

300000

 

Jinbei General Motors Automotive

شروع همکاری: مارچ 2004

GM:25%

SAIC:25%

 

50000

 

Pan Asia Technical Automotive Center (PATAC)

 

50-50

SAIC|GM

خدمات مهندسی شامل: طراحی، توسعه، تست و ارزیابی اجزا و وسایل نقلیه

 

JV50 میلیون دلاری

 

3-             بازار قطعات و اجزای وسایل نقلیه

3-1- معرفی بازار قطعات

رکود اقتصادی در اروپا و امریکا به همراه هزینه‌های بالای تولید، این شرکت‌ها را وادار کرده است تا در جست و جوی منابعی نظیر چین با هزینه‌های پایین‌تر باشند. چین با هزینه‌های پایین نیروی کار، تولید و فرایند در این زمینه دارای مزیت رقابتی است و به همین دلیل سازندگان خارجی در حال افزایش تأمین قطعات خود از چین هستند.

دلفی به عنوان بزرگترین تأمین کننده قطعات در بیش از 15 JV و شرکت کاملا انحصاری و شرکت Valeo در 10 شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سایر تأمین کنندگان بزرگ نیز مانند
 Visteon| Bosch| Siemens| VDO و Lear در چین به فروش بالا و نفوذ در بازار دست یافته‌اند.

صنعت قطعه سازی در چین بین 650 هزار تا 750 هزار نفر پرسنل دارد و ارزش کل قطعات تولید شده آن تقریبا معادل 86 میلیارد دلار در سال و نرخ رشد سالانه آن در سال‌های اخیر حدود 10 درصد برآورد می‌شود؛ این در حالی است که سازندگان قطعات و مجموعه‌ها 65 درصد از شرکت‌های فعال در صنعت خودروی چین را شامل می‌شوند.

نام شرکت

حضور در چین

طرح‌های آینده

Delphi

1 شرکت مادر

2 شرکت کاملا خارجی

9JV

12 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در کارخانه Shanghai دستیابی به 1 میلیارد فروش در سال 2005

Robert Bosch

10 دفتر نمایندگی

4 شرکت تجاری

7 شرکت کاملا خارجی

10JV

ایجاد یک مرکز R&D

افزایش مراکز خدمات از 230 به 1000 در سال 2010

افزایش سرمایه‌گذاری در چین و توسعه ظرفیت

Visteon

4 کارخانه

تأسیس کارخانه‌های بیشتر در سراسر چین

گسترش دامنه محصولات تولید شده در چین

Denso

مرکز اصلی در Beijin

6 کارخانه

ترکیب 6 کارخانه تحت نظر یک شرکت در سال 2004

دستیابی به 420 میلیون دلار فروش در سال 2006

 

9 درصد از کل فروش بازار قطعات و مجموعه‌ها در چین در سال 2002 به چهار سازنده برتر جهانی و از این رقم، حدود 4 درصد به شرکت دلفی تعلق داشته است.

 

3-2- آمار فروش قطعات و اجزا

فروش کل داخلی قطعات و اجزای وسایل نقلیه (2001-1995)

 

 

ارزش کل بازار قطعات و اجزا برحسب کاربرد (2001-1995)

 

 

در طول سال‌های 1995 تا 2001 به طور متوسط 87 درصد قطعات از تولید داخلی و مابقی از واردات تأمین شده است بنابراین به رغم نرخ پایین عوارض برای قطعات و مجموعه‌ها، روند تأمین قطعات به سمت تأمین داخلی است.

همچنین در طول این سال‌ها، 85 درصد قطعات در تولید و 15 درصد بقیه در خدمات پس از فروش به کار رفته‌اند.

در سال 2000 حدود 4/3 میلیارد دلار از قطعات از طریق برون سپاری تأمین می‌شد، با افزایش تعداد سازندگانی که قطعات اصلی‌شان را از این طریق تأمین می‌کنند، انتظار می‌رود در سال 2005 این رقم به 7/9 میلیارد دلار برسد.

با وجود تلاش‌های بسیار برای کاهش تعداد شرکت‌ها و یکپارچه سازی صنعت، بازار قطعات چین از شرکت‌های بسیاری تشکیل شده است:

در سال 2001 معادل 20 درصد از درآمد کل صنعت قطعه سازی به 10 سازنده برتر و 6 درصد آن یعنی حدود یک میلیارد دلار به اولین سازنده اختصاص داشته و به این ترتیب 80 درصد باقیمانده به طور نامتناسبی بین 2300 سازنده تقسیم شده است.

 

3-3- موضوعات مهم برای شرکت‌هایی که در جست و جوی مشارکت برای ساخت قطعات یا خودرو در کشور چین هستند

روابط تأمین کنندگان قطعات

ـ تأمین کنندگان دو گونه‌اند: نخست تأمین کنندگانی هستند که کل یا بخشی از سهام آنها در اختیار خودروسازان است و گروه دوم تأمین کنندگانی هستند که از طریق قرارداد با خودروسازان ارتباط دارند.

ـ بسیاری از خودروسازان ترجیح می‌دهند به منظور داشتن ارتباط مؤثر منطقه‌ای، از تأمین کنندگانی خرید کنند که تمامی و یا بخشی از سهام آنها را در اختیار داشته باشند.

ـ مورد بالا مانع بزرگی در مسیر توسعه بخش قطعه سازی است که سرعت توسعه فرایندها و محصولات را کاهش می‌دهد و موجب کوچکتر شدن مقیاس اقتصادی تولید و ضعف در قیمت رقابتی می‌شود.

پراکندگی (عدم تمرکز)

ـ پراکندگی جغرافیایی تولید قطعات همچنان باقی می‌ماند و بیشتر سازندگانی که توسط خودروسازان خریداری نمی‌شوند، کوچک و از نظر مالی ضعیف هستند.

ـ بیشتر تأمین کنندگان در زمینه عملیات و R&D ضعیف و دارای سرمایه ناچیز هستند.

ـ این موارد برای شرکت‌های خارجی، چالش‌هایی در زمینه تشکیل JV با شرکت‌های محلی نسبتا بزرگ ایجاد می‌کند.

کنترل کیفیت

ـ کیفیت و تحویل تأمین کنندگان قطعات اصلی و فرعی محلی، اغلب غیرقابل اطمینان است بنابراین JVهای خودروسازان خارجی اغلب با موضوع کیفیت ضعیف قطعات و مجموعه‌ها، به خصوص در مدل‌های جدید وسایل نقلیه رو به رو هستند.

ـ در برخی موارد، این موضوع به اقدام قانونی مصرف کنندگان در مقابل خودروساز منجر شده است.

ـ این اقدامات مستلزم توجه دولت برای حل مشکل و نیازمند وقت زیادی است.

محصولات تقلبی

ـ بررسی صورت گرفته توسط یک خبرگزاری تجاری در زمینه سطح رضایت مصرف کنندگان وسایل نقلیه نشان می‌دهد که 56 درصد آنها در وسایل نقلیه خود، قطعات تقلبی یافته‌اند بنابراین قطعات تقلبی به طور عادی در بازار موجود است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ـ از سال 2000 اداره حذف محصولات تقلبی، اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه در سطح کشور آغاز کرده است. اگرچه این اقدامات پیشرفت خوبی را نشان می‌دهد ولی برای کنترل کامل آن هنوز باید زمان زیادی صرف شود.

  

3-4- تأمین کنندگان قطعات خودرو

نام شرکت

آیتم

Easyland Autoparts (Shanghai)

Zhajiang Automotive Industry General Corp

China Chengdu Eastern-tech Industrial Co

Zheng Shi Automobile Trading Co

Ruian Kangertai Auto Parts Company

Topun Co.Ltd Auto Parts Dept

نوع فعالیت

شرکت بازرگانی

شرکت بازرگانی

شرکت بازرگانی

شرکت بازرگانی

شرکت بازرگانی

شرکت بازرگانی

سال تأسیس

1998

 

1998

1992

 

1990

دامنه فعالیت

کامیون و قطعات خودرو

قطعات خودرو لوازم یدکی موتورسیکلت

لوازم یدکی خودرو، نمایندگی قطعات و خودرو

ترمز، سیستم‌های الکتریکی خودرو، یاتاقان و سایر

نمایندگی قطعات و خودرو

نمایندگی قطعات و خودرو، موتورسیکلت و لوازم یدکی

محصولات و خدمات قابل ارائه

پراید کیا، انواع دوو، زانتیا، رنو، کامیون بنز اتوبوس و پژو 405 و 206

صادرات قطعات خودرو

یاتاقان، سایر قطعات خودرو

کلیه مدل‌های قطعات خودرو و لوازم یدکی

قطعات خودرو

لوازم یدکی، قطعات خودرو و

بازار اصلی

خاورمیانه

 

سراسر جهان

امریکای جنوبی

خاورمیانه

امریکای شمالی

بازارهای دیگر

 

 

 

اروپای شرقی، خاورمیانه

افریقا

خاورمیانه، افریقا، امریکای جنوبی و

تعداد پرسنل

100-51 نفر

500-101 نفر

50-11 نفر

500-101 نفر

50-11 نفر

50-11 نفر

حجم معاملات سالانه

5/2-1 میلیون دلار

5/2-1 میلیون دلار

5-5/2 میلیون دلار

5/2-1 میلیون دلار

5/2-1 میلیون دلار

5-5/2 میلیون دلار

 

منابع:

EdStats| McKinsey analysis| KPMG| GM

www.itir.org|www.buyusa.gov

www.saicgroup.com| www.hoovers.com| http://bizchina.chinadaily.com

 

 

 

بهبود پورتال پورتال پرتال پرتال سازمانی پورتال سازمانی پورتال شرکتی سامانه سازمانی سامانه شرکتی پرتال شرکتی وب سایت شرکتی وب سایت سازمانی مدیریت آسان مدیریت محتوا مدیریت محتوا بدون دانش فنی پنل ویژه همکاران نظرسنجی آنلاین فیش حقوقی آپلود فیش حقوقی مدیریت بیمه مدیریت خدمات بیمه خدمات بیمه بیمه تکمیلی آموزش پیشنهادات انتقادات مدیریت جلسات فرم ساز مدیریت منو مدیریت محتوا مدیریت سئو پنل مدیریتی چند کاربره ریسپانسیو گرافیک ریسپانسیو
All Rights Reserved 2022 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir