استفاده از کمربند ایمنی در خودروهای
تجاری و غیرتجاری
دیوید دبلیو ابی، تیفانی ای فوردایس،
جاناتان ام ویوودا
ترجمه : امیر داداش نیالهی
آیا
تا به حال این سوال به ذهن شما خطور کرده که رانندگان حرفهای بیشتر از کمربند
ایمنی استفاده میکنند یا صاحبان خودروهای شخصی؟ البته وقتی صحبت از راننده
حرفهای به میان میآید، شاید کلمه «مسافربر» در ذهن تداعی شود ولی منظور این گروه
از رانندگان نیست. در واقع پرسش این است که آیا رانندگان رسمی خودروهای تجاری
(خودروهایی که برای شرکتهای خاص فعالیت میکنند و معمولاً آرم و نشانه آنها را
روی بدنه خود یدک میکشند) بیشتر از کمربند ایمنی استفاده میکنند و یا رانندگان
خودروهای غیرتجاری که از خودرویشان برای مصارف شخصی بهره میبرند؟
آنچه
در پی میآید، چکیدهای از تحقیق انستیتوی تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان
امریکاست که از تاریخ دوم سپتامبر 1999 تا هشتم اکتبر همان سال صورت گرفته است. تا
این تاریخ هیچ گونه مطالعه مستقیمی بر پایه مشاهده، درباره استفاده از کمربندهای
ایمنی در خودروهای سبک تجاری صورت نگرفته بود و شاید دلیلی که محققان را به انجام
این تحقیق واداشت، آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای بود. به گفته منابع
رسمی در سال 1998 آمار کشتهشدگان تصادفات وسایل نقلیه موتوری که در حین انجام کار
جان خود را از دست داده بودند، به 24 درصد میرسید. هدف از این تحقیق در واقع پاسخ
به سوال مطرح شده در ابتدای متن بود. این پژوهشگران در پی آن بودند تا میزان
استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان خودروهای تجاری و غیرتجاری را با یکدیگر
مقایسه کنند. خودروهایی که در این طرح قرار گرفتند، عبارت بودند از: ماشینهای
مسافری شخصی، ون (Van) و مینیون (Minivan)، خودروهای ورزشی و پیکاپ تراکها (Pickup-truck). وسایل حمل و نقل تجاری مانند تراکتور ـ
تریلرها، اتوبوسها و یا کامیونهای سنگین در این بررسی، جایی نداشتند.
این
تحقیق، یک تحقیق آماری و مشاهداتی مستقیم بود زیرا بیشتر محققان معتقدند چنین
بررسیهایی در مورد استفاده از کمربند ایمنی در جادهها به نتایجی منتهی میشود که
در مقایسه با گزارشهای سایر منابع، کمتر جانبدارانه است.
جزئیات روش تحقیق و جمعآوری دادهها
پیش
از جمعآوری اطلاعات، برای ناظران شرکتکننده در طرح آمارگیری، یک دوره فشرده پنج
روزه شامل کلاسهایی برای مرور بر روند جمعآوری اطلاعات و نظارت برگزار شد. هر
ناظر یک کتاب راهنما شامل اطلاعات جزئی درباره نحوه انجام فرایند و جمعآوری
اطلاعات و سیاستهای اجرایی آن دریافت کرد. سپس در طرحی آزمایشی مطالب ارائه شده
در دفترچه راهنما مرور شد؛ به این صورت که افراد به طور عملی به نظارت در
ایستگاههای کاری پرداختند که شبیه ایستگاههای کاری مورد نظر بود. سپس تیمهای
دونفرهای تشکیل شد که به مشاهده وسیله نقلیه یکسانی میپرداختند ولی اطلاعات را
به طور مستقل در فرمهای جداگانه وارد میکردند.
تمامی
83 منطقه ایالت میشیگان با توجه به جمعیتشان رتبهبندی و مناطق کم جمعیت از فضای
نمونهای حذف شدند. به این ترتیب فضای نمونهای به 28 ناحیه کاهش یافت که 85 درصد
جمعیت میشیگان را شامل میشد. این مناطق با درنظرگرفتن سابقه میزان استفاده از
کمربند ایمنی و نیز مسافتی که خودرو معمولاً میپیماید، به 4 ناحیه تقسیم و
محدودههایی به شرح زیر تعریف شد:
الف)
استفاده از کمربند ایمنی به میزان زیاد (بیشتر از 54 درصد)
ب )
استفاده از کمربند ایمنی به میزان متوسط (بین 45 تا 53 درصد)
ج )
استفاده از کمربند ایمنی به میزان کم (کمتر از 9/44 درصد)
جمعآوری
داده شامل مشاهده مستقیم موارد استفاده از کمربند، سن تخمینی، جنسیت راننده و
مسافر جلو میشد. به ناظران آموزش داده شده بود تا بدون توجه به تعداد خطوط موجود
در بزرگراه و یا خیابان فقط به نظارت بر خودروهای در حال حرکت در خط مجاور جدول
پیاده بپردازند. نوع وسیله نقلیه و نشانههای موجود مبنی بر این که وسیله نقلیه
سبک قابلیت استفاده تجاری را داشت نیز ثبت میشد. در این تحقیق، خودروی تجاری به
خودروی سبکی اطلاق میشد که گاه به منظور مقاصد تجاری نیز مورد استفاده قرار
میگیرد و با آرم شرکت مربوطه، پلاک مجوز خدماتی/دولتی، بالابرها و ابزارهای ویژه
مشخص میشود. مشاهدات زمانی صورت میگرفت که وسیله نقلیه در برخورد با علائم و یا
چراغ راهنمایی متوقف میشد.
نتایج تحقیق
جدول
1 درصد استفاده از کمربند را در تمام ایالت نشان میدهد و همچنین شامل باندهای
اطمینان و تعداد سرنشینان خودروهای سبک تجاری و غیرتجاری است. میزان استفاده
سرنشینان خودروهای سبک تجاری از کمربند ایمنی در مقایسه با خودروهای غیرتجاری به
طور چشمگیری کمتر است.
-
میزان استفاده
از کمربند ایمنی در محدودههای «کم» و «متوسط» در خودروهای تجاری به طرز چشمگیری
کمتر از خودروهای غیرتجاری بود. به عبارت دیگر، در مناطقی که فرهنگ استفاده از
کمربند ایمنی کمتر پذیرفته شده بود، رانندگان حرفهای نیز کمتر به این موضوع توجه
میکردند.
-
بدیهی است که
مردان قسمت عمده فضای نمونهای مربوط به خودروهای تجاری سبک را به خود اختصاص داده
بودند. 90 درصد فضای نمونهای خودروهای تجاری و 53 درصد خودروهای غیرتجاری به
مردان اختصاص یافته بود ولی نکته جالب و ]قابل
پیشبینی[ آن بود که سرنشینان زن در مقایسه با مردان
بیشتر از کمربند ایمنی استفاده کرده بودند.
جدول
1
متغیر
|
تجاری
|
غیرتجاری
|
|
درصد استفاده
|
N بدون وزندهی
|
درصد استفاده
|
N بدون وزندهی
|
ایالت میشیگان
|
8/9±8/55
|
589
|
1/2±2/71
|
8825
|
ناحیه میشیگان
|
استفاده زیاد
|
0/12±4/63
|
190
|
5/5±7/75
|
2249
|
استفاده متوسط
|
8/9±2/55
|
132
|
5/4±0/73
|
1588
|
استفاده کم
|
0/1±9/54
|
90
|
5/3±2/68
|
1735
|
جنسیت
|
مرد
|
1/6±7/54
|
534
|
7/1±1/65
|
4649
|
زن
|
2/10±0/68
|
54
|
9/1±6/78
|
4171
|
نوع وسیله نقلیه
|
خودروی مسافربری
|
1/14±4/55
|
53
|
2/9±9/74
|
5077
|
ورزشی
|
9/27±3/59
|
17
|
1/3±7/70
|
988
|
کامیون و می نی کامیون سرپوشیده
|
3/6±7/63
|
194
|
6/3±5/75
|
1344
|
پیکاپ تراک
|
0/7±6/48
|
325
|
2/6±3/55
|
1416
|
وضعیت نشستن
|
راننده
|
6/8±2/56
|
493
|
4/2±9/71
|
6953
|
مسافر جلو
|
1/10±1/42
|
96
|
6/3±6/68
|
1872
|
گروه سنی
|
16 تا 29 سال
|
8/11±9/48
|
115
|
1/2±1/58
|
2058
|
30 تا 59 سال
|
8/7±9/56
|
443
|
7/1±8/74
|
5445
|
60 سال به بالا
|
8/11±8/79
|
24
|
4/3±0/77
|
1030
|
نوع جاده
|
چهارراه
|
9/5±9/56
|
395
|
6/1±8/70
|
6083
|
خروجی بزرگراه
|
2/5±6/60
|
194
|
5/1±6/71
|
2742
|
روزهای هفته
|
دوشنبه
|
7/6±2/47
|
71
|
8/2±5/64
|
1593
|
سه شنبه
|
0/3±5/58
|
107
|
0/1±8/73
|
1310
|
چهارشنبه
|
8/8±8/56
|
45
|
6/1±1/74
|
631
|
پنج شنبه
|
2/3±3/58
|
138
|
3/2±8/69
|
1619
|
جمعه
|
8/8±0/51
|
142
|
2/1±5/73
|
1708
|
شنبه
|
1/2±0/44
|
70
|
7/0±7/73
|
1147
|
یکشنبه
|
2/4±9/65
|
16
|
7/0±1/77
|
817
|
در مورد نوع خودروها به نکات زیر میتوان
اشاره کرد:
-
میزان استفاده
از کمربند ایمنی در مورد سرنشینان پیکاپ تراکها به طور قابل توجهی کمتر از سایر
وسایل نقلیه بود.
-
تفاوت چشمگیری
در مورد کامیون /مینی کامیونهای سرپوشیده اتفاق افتاده بود؛ به طوری که درصد
استفاده از کمربند ایمنی در خودروهای تجاری بسیار کمتر از خودروهای غیرتجاری بود
ولی در مجموع همواره این قانون حاکم بود که در خودروهای تجاری کمتر از خودروهای
غیرتجاری از کمربند ایمنی استفاده میشد.
-
در مجموع چه در
خودروهای تجاری و چه غیرتجاری درصد استفاده راننده از کمربند ایمنی نسبت به
مسافران بیشتر بود.
-
با افزایش سن،
میزان استفاده از کمربند هم افزایش یافته بود.
روند
ثابتی در مورد استفاده از کمربند ایمنی در برخی روزهای هفته به چشم نمیخورد؛ به
جز آن که میزان استفاده از کمربند در یکشنبهها به بیشترین میزان خود میرسید.
نتیجهگیری
شاید
بارزترین نکته این تحقیق، پاسخ به پرسش مطرح شده در ابتدای متن باشد. سرنشینان
خودروهای سبک تجاری بسیار کمتر از خودروهای غیرتجاری به استفاده از کمربند بها
میدادند. به عقیده پژوهشگران، یک احتمال وجود دارد و آن، این است که قانون تعداد
خاصی از خودروهای تجاری را از بستن کمربند ایمنی مستثنا کرده و این در صورتی است
که خودرو توقفهای مکرر انجام دهد. اصل 300 قانون عمومی میشیگان میگوید: «یک
خودروی تجاری و یا سرویس پستی ایالات متحده که به منظور تحویل کالا و یا ارائه
خدمات به طور مکرر توقف میکند، از قانون بستن اجباری کمربند ایمنی مستثناست».
بنابراین چنین قانونی ممکن است باعث شود که کمربند ایمنی در خودروهای تجاری کمتر
استفاده شود.
میزان
استفاده از کمربند ایمنی با توجه به نواحی تقسیمبندی شده، جنسیت سرنشین، نوع
وسیله نقلیه، وضعیت نشستن، گروه سنی، نوع جاده و روز هفته در مورد خودروهای تجاری
و نیز خودروهای غیرتجاری متغیر بود. محققان معتقدند با توجه به این که رانندگان
باید 2 برابر بیش از سایر سرنشینان به بستن کمربند ایمنی توجه کنند، نقش شرکتهای
صاحب خودرو در تقویت قوانینی به این منظور ضروری است.
منبع:
Accident
Analysis & Prevention| 34 (2002)
بهبود پورتال
پورتال
پرتال
پرتال سازمانی
پورتال سازمانی
پورتال شرکتی
سامانه سازمانی
سامانه شرکتی
پرتال شرکتی
وب سایت شرکتی
وب سایت سازمانی
مدیریت آسان
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا بدون دانش فنی
پنل ویژه همکاران
نظرسنجی آنلاین
فیش حقوقی
آپلود فیش حقوقی
مدیریت بیمه
مدیریت خدمات بیمه
خدمات بیمه
بیمه تکمیلی
آموزش
پیشنهادات
انتقادات
مدیریت جلسات
فرم ساز
مدیریت منو
مدیریت محتوا
مدیریت سئو
پنل مدیریتی چند کاربره
ریسپانسیو
گرافیک ریسپانسیو