90L
؛ پیشینه و ویژگیها
ترجمه: محسن فاضل نیا ـ حمید حومکی
کارشناس معاونت فنی مهندسی سایپا
منبع : CarBC.com
RENOULT.com
Dacia
Renult Group
در
اواخر دهه 90 میلادی بازار فروش خودرو دستخوش تغییراتی شد؛ به طوری که آمار فروش
چشمگیر بازار اروپای غربی، ایالات متحده امریکا و ژاپن به تدریج روندی رو به کاهش
را نشان میداد که بیانگر تبدیل آن به بازارهای جایگزین بود زیرا هنوز تقاضا برای
خرید خودرو وجود داشت (حدود 80 درصد از جمعیت جهان صاحب خودرو نبودند). در این
هنگام لویی شوایتزر مدیر عامل رنو با اعلام برنامه افزایش تولید محصولات این شرکت
با هدف رسیدن به رشد پایدار و سوددهی در سال 1995 بازار هدف خود را بیشتر به
بازارهای خارج از اروپای غربی معطوف کرد. مشتریان بازار هدف، از کشورهای دارای رشد
اقتصادی پرشتاب منطقهای بودند و از جمله اقشار متوسط آن جوامع در حال شکلگیری به
شمار میآمدند. در سال 1998 مدیر عامل رنو طرح مطالعاتی 90X
خودرویی با استحکام بالا، جادار و مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف را با قیمت 5
هزار یورو معرفی کرد و سرانجام در ماه ژوئن 2004 خودروی لوگان نخستین محصول از
مجموعه 90X در معرض دید همگان قرار گرفت.
نکته
بسیار مهم در طراحی این خودرو، سبک و شیوه طراحی آن است که نام «طراحی برمبنای
هزینه» (Design to Cost) را بر خود
دارد. اصول طراحی آن برمبنای استفاده از قطعات مشترک (Carry
Over)، مدل سازی دیجیتالی و تطابق آن با بازار هدف بوده است. متدولوژی
به کار رفته در روش طراحی برمبنای هزینه، آنالیز محصول و فرایند تولید است که در
این روش جایگاه ویژهای دارد. همچنین شاخص امکان سنجی، کاهش هزینه، امکانات موجود
در پایگاههای منطقهای و بهرهوری از شاخصهای مهم این شیوه است. به طور مثال
فولاد به کار گرفته شده از جنس فولادهای معمولی است که در تمامی مناطق یافت
میشود، همچنین سطوح بدنه به گونهای طراحی شده است که قطعات قالب آن کمترین میزان
زوایا را داشته باشند که خود هزینههای قالب سازی را کاهش میدهد. اکسل جلوی این
خودرو از نوع آخرین نسل رنو کلیو بدون میله ضد غلتش و اکسل عقب هم از اکسل پلت فرم
B رنو، نیسان عاریت گرفته شده است. آینههای بغل و زههای جانبی در
هر دو طرف خودرو، یکسان و یک شکل طراحی شدهاند (هزینه ساخت قالب کم میشود) و
همچنین شیشه یک تکه در عقب که در آن از شیشه لچکی خبری نیست، همگی هزینههای تولید
را کاهش دادهاند. به طور اختصار لوگان حاصل تفکر فنی مهندسی مهندسان مجرب مرکز
تحقیقات و توسعه رنو (تکنوسانتر) برمبنای حداقل هزینه است.
جدول
مقایسه فروش خودرو در سال 2003
بازارهای جدید
در
سراسر دنیا بازارهایی با سطوح اقتصادی متفاوت مشاهده میشوند. به عنوان مثال درآمد
سرانه ملی در اکراین 1000، روسیه و ترکیه 2300 و اسلوونی 11000 دلار امریکاست. به
رغم این تفاوت، پتانسیل بالای رشد در بخش خودرو در این بازارها به چشم میخورد.
نرخ
مالکیت خودرو در ترکیه 70، اکراین 160 و جمهوری چک 350 به ازای هر 1000 نفر است.
90 درصد خودروهای فروخته شده در این کشورها کمتر از 10 هزار یورو قیمت دارند.
اگر
قیمت متوسط پایه برای یک خودرو خریداری شده در فرانسه 100 باشد، این عدد در
اسپانیا 90، مجارستان 69، چک 68 و لهستان 54 است. از اواخر دهه 1990 بازار خودرو
در این کشورها رشد قابل ملاحظهای یافته است.
شرکت رنو: پروژه 90X
در
سال 1995 میلادی به منظور اطمینان از رشد سودآور شرکت رنو، لویی شوایتزر مدیر عامل
آن اعلام کرد: من مصمم به گسترش بازارهای فروش به خارج اروپا هستم؛ به گونهای که
فروش سالانه به 4 میلیون دستگاه تا سال 2010 برسد.
به
این منظور و با توجه به بازارهای هدف، پروژه 90X
که در تاریخ رنو منحصر به فرد است، تعریف شد. هدف این پروژه، طراحی خودرویی برای
فروش در خارج از بازارهای اروپای غربی است.
ژان
ماری هارتیگه مدیر پروژه 90X میگوید: ما
در سال 1998 با یک ورق کاغذ سفید شروع کردیم و هدف قیمت پایه یعنی 5 هزار یورو را
که از سوی لویی شوایتزر تعیین شده بود، همواره مد نظر داشتیم. نتیجه چهار سال
طراحی و توسعه که توسط متخصصان شرکت انجام شد، محصولی به نام لوگان (Logan) است که در پایان سال 2004 به فروش خواهد
رسید. از اوایل سال 2007 خودروهای استیشن و مینیون نیز با پلت فرم مشترک تولید
خواهند شد. هدف، پاسخگویی به نیاز مشتریهایی است که از خودروهایشان در کار و
تفریح استفاده میکنند.
انتخاب
روش طراحی با دیدگاه قیمت و استفاده از قطعات از پیش ساخته شده
(Carry
Over) دستیابی به اهدافی نظیر قیمت و قابل اطمینان بودن محصول را تضمین
میکند پیشبینی سرمایه گذاری برای تولید لوگان مطابق جدول زیر است.
کشور
|
میلیون یورو
|
رومانی
|
205
|
روسیه
|
230
|
مراکش
|
22
|
ایران
|
300
|
کلمبیا
|
16
|
متناسب با ویژگی بازارهای هدف
مشتریان
لوگان عمدتاً خانوادهها هستند که بیشتر آنها فقط یک خودرو دارند. لوگان همچنین
نیم نگاهی به بازار خودروهای عمومی ـ به عنوان یک تاکسی ـ دارد. مشخصههای ابعادی
خودرو، آن را در ردیف خودرویی بسیار جادار در کلاس B
قرار داده و حتی در برخی مشخصهها نزدیک به خودروی کلاس C
است. با حجم صندوق بار 510 لیتر، جادارترین در کلاس خود به شمار میآید.
قابلیت
اطمینان، دوام، سادگی تعمیرات و اجتناب از پیچیدگی و بالا بودن دوره سرویسهای
ادواری از اهداف مهم پروژه لوگان است. با توجه به بازارهای هدف سیستم گرمایش و
سرمایش لوگان که برپایه رنو کلیو مکزیک انتخاب شده، مناسب شرایط حاد آب و هوایی روسیه
و خلیج فارس است.
با
توجه به حداقل ارتفاع (155 میلیمتر) این خودرو مناسب رانندگی در شرایط سخت و
ناهموار جادهای است. موتور 4/1 و 6/1 لیتری هشت سوپاپه برای بنزین با عدد اکتان
95 طراحی شده اما استفاده از بنزین با عدد اکتان 87 و 91 نیز در آن امکان پذیر است.
طراحی
موتورهای فوق برمبنای استاندارد آلودگی یورو 4 است. همچنین بدنه خودرو از نظر ضربه
از جلو و کنار با استانداردهای اروپا مطابقت دارد.
ساخت و فروش
هدف
پروژه 90X تولید و فروش بیش از 700 هزار دستگاه خودرو
در دنیا تا سال 2010 است. تولید لوگان امسال در رومانی آغاز میشود و در سال 2005
در روسیه، سپس مراکش و کلمبیا و در سال 2006 در ایران شروع خواهد شد. مونتاژ لوگان
در روسیه، مراکش و ایران با استفاده از قطعات منفصلهای (CKD)
که از کارخانه پیتستی در رومانی تأمین میشود، انجام خواهد گرفت. صددرصد تکنولوژی،
طراحی، شاسی، قوای محرکه و استانداردهای ساخت لوگان توسط شرکت رنو انجام شده است.
در
اروپای مرکزی، ترکیه، شمال افریقا و خاورمیانه لوگان تحت نشان (Brand) داچیا (Dacia)
به بازار عرضه میشود. پیشبینی میشود در سایر کشورها مثل ایران، لوگان نخستین
گزینه طیف وسیعی از خریداران شود که تحت نشان رنو ارائه خواهد شد.
مرکز
قطعات داچیا در رومانی، تامین کننده قطعات کلیه بازارهای لوگان خواهد بود.
ایران با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه
شرکت
رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکت مشترکی را به نام رنو ـ پارس در می
2004 تاسیس کردند. دو شرکت عمده تولیدکننده خودرو در ایران یعنی ایران خودرو و
سایپا تولید و فروش لوگان را از سال 2006 با ظرفیت اولیه 300 هزار دستگاه در سال
آغاز خواهند کرد. درصدی از این تعداد برای صادرات درنظر گرفته خواهد شد.
خودرو
با استفاده از مجموعهها و قطعات وارداتی شرکت رنو ـ پارس مونتاژ میشود. این شرکت
مسؤولیت کلیه فعالیتها شامل مهندسی، کیفیت، خرید، تدارکات همچنین سیاستهای فروش،
بازاریابی و خدمات بعد از فروش را به عهده دارد. لوگان تحت نشان رنو توسط شبکه
فروش شرکتهای ایران خودرو و سایپا توزیع خواهد شد. ایران با جمعیت 68 میلیونی
شاهد افزایش سریع فروش خودرو در سه سال گذشته بوده است.
خرید
یک خودروی کوچک و قابل اعتماد به مبلغ 5 هزار یورو، بسیار غیرقابل باور مینماید.
لوگان یا 90X آخرین خودرویی است که به جمع خودروهای
سوپراقتصادی خواهد پیوست و قرار است با خودروهای معروف و ارزان قیمتی چون
روورسیتی، کیا پیکانتو، سئات آروسا، داهاتسوکوپن، دووماتیز و گونههای کوچک فولکس
واگن FOX به رقابت برخیزد. رنو میخواهد طیف جدیدی از
مشتریان را جذب کند؛ مشتریانی که جمعیت نسبتاً چشمگیری را شامل میشوند.
برنامهریزی رنو برای تولید این خودرو حداقل چند سال است که با توجه به شرایط
محیط، موقعیت جغرافیایی و بازار هدف متغیر بوده است.
شکل
یک
همان
طور که فولکس واگن با شرکت اشکودا جوینت شد، رنو هم معتقد است در سایه اتحاد با
شرکت داچیا میتوان آن را به تولیدکنندهای قدرتمند مبدل کند.
لوگان
با طول 25/4 متر، ارتفاع 525/1 متر و فاصله طولی چرخهای 63/2 متر عرضه میشود.
ابعاد کلی و شکل دماغه و شکافهای جلوی پنجره آن، این خودرو را در زمره خودروهای
کلاس B قرار میدهد.
لوگان
از لحاظ ابعاد خارجی بسیار فشرده و کوچک است و برای رسیدن به وزن سبک 925 کیلوگرم،
بدنه آن بسیار ساده طراحی شده است که آن را از خودروهای همکلاس خودش کمی سبکتر
نشان میدهد.
به
هر حال برچسب قیمت نازل آن ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد و فکر کنید طراحی
آن عجولانه و سرسری بوده است اما لوگان از طراحی یک شرکت مادر یعنی رنو، نیسان یا
همان پلت فرم B در این کمپانی معظم بهره جسته است. در حال
حاضر لوگان آخرین انتخاب برای خودرو نیست و به منظور توسعه تحقیقات و تکنولوژی،
مدلهای جدید در نسلهای نیسان میکرا روی پلت فرم استرات و تیر پیچشی جانمایی
خواهد شد.
دو
نوع موتور روی لوگان قابل نصب است که هر دو توسط شرکت رنو آماده شدهاند: مدل 4/1
لیتری با قیمت پایینتر و قدرت 75 اسب بخار و 83 پاوندنیت گشتاور (2/11 کیلوگرم
متر) و مدل 6/1 لیتری با قیمت بالاتر و قدرت 90 اسب بخار با 95 پاوندنیت گشتاور
(8/12 کیلوگرم متر) گونه 4/1 لیتری با سرعت 162 کیلومتر در ساعت ظرف 13 ثانیه به
سرعت 100 کیلومتر میرسد و گونه بزرگتر 6/1 لیتری آن چابکتر است و با سرعت 175
کیلومتر در ساعت آن را در زمان 5/11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر میرساند.
از
آنجا که 90X قصد صدور به نقاط مختلف جهان را دارد؛ حتی
مناطقی که کیفیت سوخت آنها بالا نیست، موتور آن به گونهای طراحی شده که سوختهای
با کیفیت پایین را بپذیرد. با وجود این، مدل 90X
هنوز استاندارد بالای EURO4 را در مورد
آلودگی پاس میکند. لوگان 90X طرح بسیار
سادهای دارد و به سختی شبیه یک مدل سه دان یا ناچ بک به نظر میرسد. لوگان با نام
داچیا (Dacia) به فروش خواهد
رسید و به این ترتیب جانشین مدل قدیمیتر یعنی سولنزا (Solenza)
میشود. شکل و شمایل 90X / لوگان بیشتر
تحت تأثیر طراحی تهاجمی بدنه در شرکت رنو قرار گرفته و با آن هماهنگ شده است. در
مقایسه با سولنزا، شکل بدنه لوگان بسیار نرمتر و مدرنتر به نظر میرسد. از لحاظ
کاربرد بیشتر، ارتفاع بدنه بالاتر، طراحی برای ایجاد حداکثر فضای داخلی و ... نیز قابل
توجه است نکته مهم دیگر در 90X/ لوگان فاصله
کف خودرو تا زمین است. هر چند که خودرویی غیربیابانی است ولی ارتفاع آن از کف 155
میلیمتر است که برای حرکت در جادههای غیرآسفالته بسیار
سیستم
نشاندهندهها در لوگان به خودروهای ارزاق قیمت امروزی شباهتی ندارد و بیش از حد
انتظار است. اندازه تایرهای استاندارد 90X با موتور 4/1
لیتری 165/80R14 و با موتور
6/1 لیتری 165/65R15 است.
با
وجود فضای بزرگ برای 4 نفر (ضرورتاً 5 نفر) لوگان /90X
دارای صندلیهای بزرگی است که به سمت جلو حرکت میکنند و سبب افزایش فضای داخلی
میشوند و از کیفیت ساخت خوبی هم برخوردارند.
ممکن
است روکش داشبورد از جنس مواد نرم و عالی نباشد ولی طراحی آن راضی کننده است.
صادقانه باید گفت لوگان دل مصرف کنندگان خودروهای ارزان قیمت را با تزئین داشبورد
با آلومینیوم زیبا در بخش کنسول میانی به دست آورده است.
تجهیزات داخلی ارائه شده و فرمان برجسته عاریت گرفته شده از مدل رنو کلیو، فضای
داخلی این خودرو را کمی بیش از حد انتظار کرده است. هر دو مدل لوگان به کیسههای
هوای جلو و کمربند سه نقطه اتصال برای تمامی 5 سرنشین مجهزند. سیستم ترمز ABS
همراه توزیع کننده نیروی ترمز در تمامی مدلهای 6/1 لیتری به صورت استاندارد در
مدلهای 4/1 لیتری به صورت سفارشی است. صندوق عقب این سدان دارای حجم باورنکردنی کارگو به میزان 510 لیتر است. (بزرگتر از
خودروهایی که حتی 2 برابر اندازه لوگان هستند.) لوگان/90X
به عنوان خودرویی که قرار است در شرق اروپا، افریقا و غرب آسیا عرضه شود، از
مهندسی خوبی برخوردار است و موفقیت بزرگی را در زمینه ارتقای این مدل و شرکت فراهم
خواهد کرد.
شکل
5
وسواس
رنو در زمینه ایمنی مدل لوگان، آن را به خودرویی ایمن تبدیل کرده است برای مدل
لوگان برنامههای اساسی در آینده وجود دارد: در سال 2005 میلادی برنامه تولید یک
موتور 5/1 لیتری «Dci» توربو دیزل با قدرت 65 اسب بخار همچنین مدل
6/1 لیتری 16 سوپاپ خطی با 107 اسب بخار قدرت و در سال 2007 میلادی نیز طراحی و
ساخت یک استیشن واگن و یک مینی (MPV) با دو کاربرد
باربری و سواری. برای پاسخگویی به این حد از انتظارات، شرکت داچیا با کمک رنو،
نیسان تولید 90X / لوگان را در کشورهای روسیه، مراکش، ایران
و کلمبیا با همکاری رومانی به منظور تولید 700 هزار دستگاه در سال هدف گذاری
کردهاند. رنو عرضه لوگان /90X را برای فروش
در اروپا مستثنا نکرده است ولی در حال حاضر نباید انتظار آن را داشت.
«سایر مشخصات لوگان/90X»
نوع موتور بنزینی
|
لوگان
|
K7M (1600)cc
|
K7J (1400)cc
|
نوع موتور
|
دستی
|
دستی
|
گیربکس
|
استاندارد Euro4
|
استاندارد Euro4
|
کنترل
آلایندهها
|
5 نفر
|
5 نفر
|
ظرفیت و تعداد سرنشین
|
1598cc
|
1390cc
|
حجم موتور
|
79.5*80.5
|
79.5*70
|
قطر پیستون × کورس پیستون (میلیمتر)
|
4
|
4
|
تعداد سیلندر
|
9.5:1
|
9.5:1
|
نسبت تراکم
|
8
|
8
|
تعداد سوپاپها
|
64(90)
|
55(75)
|
ماکزیمم قدرت کیلووات (اسب بخار)
|
5500
|
5500
|
ماکزیمم دور موتور
|
12.8
|
11.2
|
ماکزیمم گشتاور (کیلوگرم متر)
|
3000
|
3000
|
شروع محدوده قرمز دور موتور (دور در دقیقه)
|
چند نقطهای
|
چند نقطهای
|
نوع انژکتور
|
به صورت استاندارد
|
به صورت استاندارد
|
کاتالیست کنورتور
|
JH3
|
JH1
|
نوع گیربکس
|
5
|
5
|
تعداد دندههای جهت جلو
|
7.24
|
7.24
|
سرعت در دنده یک با دوران موتور 1000 rpm
|
13.18
|
13.18
|
سرعت در دنده دو با دوران موتور 1000 rpm
|
19.37
|
19.37
|
سرعت در دنده سه با دوران موتور 1000 rpm
|
26.21
|
26.21
|
سرعت در دنده چهار با دوران موتور 1000 rpm
|
33.94
|
33.94
|
سرعت در دنده پنج با دوران موتور 1000 rpm
|
10.5 متر
|
10.5 متر
|
شعاع چرخش فرمان
|
3.2/4.5
|
3.2/4.5
|
تعداد دوران فرمان قفل تا قفل دستی/هیدرولیک
|
مک فرسون استرات با بازوی ویش بن Wish
Bone
|
مک فرسون استرات با بازوی ویش بن Wish
Bone
|
سیستم تعلیق جلو
|
تیر پیچشی با مقطع H و فنرهای
حلقوی
|
تیر پیچشی با مقطع H و فنرهای
حلقوی
|
سیستم تعلیق عقب
|
24.5
|
24.5
|
قطر میله موج گیر (میلیمتر)
|
185/65/R14
|
165/80/R14
|
تایرهای عقب و جلو
|
از نوع ضربدری (دو مداره)
|
نوع مدار ترمزها
|
*به صورت استاندارد/ به صورت آبشن
|
سیستم ABS ترمز Bosch
8.0
|
*به صورت استاندارد/ به صورت آبشن
|
توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز
|
از نوع تکی و 9 اینچی
|
سیستم بوستر ترمز
|
** 259/239
|
قطر دیسک ترمز جلو
|
** ً 8/ ً 7
|
قطر درام ترمز عقب
|
175
|
162
|
ماکزیمم سرعت Km/h
|
ً 11.5
|
ً 13
|
0-100 Km
|
0.36
|
0.36
|
ضریب ؟
|
175 گرم
|
164 گرم
|
میزان Co2 منتشر شده
در هر کیلومتر
|
10.0
|
9.2
|
مصرف سوخت شهری 100 Km/لیتر
|
5.8
|
5.5
|
مصرف سوخت خارج از شهر
|
7.3
|
6.8
|
مصرف سوخت (ترکیبی از شهر و خارج از شهر)
|
50 لیتر
|
50 لیتر
|
حجم باک بنزین
|
980
|
975
|
وزن خالص (Kg)
|
585
|
580
|
وزن روی اکسل جلو (Km)
|
395
|
395
|
وزن روی اکسل عقب (Km)
|
*
ارائه شده به صورت آبشن یا استاندارد که به کشور و نحوه قرارداد بستگی دارد.
**
به گونههای مختلف مورد سفارش بستگی دارد.
بهبود پورتال
پورتال
پرتال
پرتال سازمانی
پورتال سازمانی
پورتال شرکتی
سامانه سازمانی
سامانه شرکتی
پرتال شرکتی
وب سایت شرکتی
وب سایت سازمانی
مدیریت آسان
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا بدون دانش فنی
پنل ویژه همکاران
نظرسنجی آنلاین
فیش حقوقی
آپلود فیش حقوقی
مدیریت بیمه
مدیریت خدمات بیمه
خدمات بیمه
بیمه تکمیلی
آموزش
پیشنهادات
انتقادات
مدیریت جلسات
فرم ساز
مدیریت منو
مدیریت محتوا
مدیریت سئو
پنل مدیریتی چند کاربره
ریسپانسیو
گرافیک ریسپانسیو