مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی
|
بخشی از مقالهی
سید علیرضا حجازی
دانشجوی کارشناسی
ارشد، مدیریت مراکز اطلاع رسانی[1]
به نقل از سایت
مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران - مجلهی الکترونیکی
در این
مقاله از یک سو به تشریح مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی پرداخته می شود و از سوی
دیگر تعامل دو سویه میان این دو مورد بررسی قرار می گیرد. در پرتوی مباحث مطرح شده،
کوشش می شود تصویری روشن از توانمندی های بالقوه و بالفعل این فناوری در ایجاد
فرصتهای نوین شغلی ارائه گردد. امید است مطالب مطرح شده در این مقاله بتواند در
تصمیم سازی ها و تدابیری که احتمالاً به منظور رفع مشکل بیکاری اتخاذ خواهند شد،
مورد بهره برداری قرار گیرد.
کارآفرینی چیست، کارآفرین کیست؟
کارآفرینی موضوعی است که از اواخر قرن بیستم مورد توجه محافل آموزشی کشورهای جهان
قرار گرفته است. بررسی تاریخ ادبیات کارآفرینی مؤید آن است که این واژه اولین بار
در تئوری های اقتصادی و توسط اقتصاد دانان ایجاد شده و سپس وارد مکاتب و تئوری های
سایر رشته های علوم گردیده است.
کانتیلون[10]
(1755) که ابداع کننده واژه کارآفرینی است، کارآفرین را فردی ریسک پذیر می داند که
کالا را با قیمت معلوم خریداری می کند و با قیمت نامعلوم می فروشد. جین بپنتیست
سی[11] کارآفرین را هماهنگ کننده و ترکیب کننده عوامل تولید می داند اما ویژگی
خاصی را برای او در نظر نمی گیرد]1[. به عبارت دیگر فردی باید عوامل تولید (زمین،
نیروی کار و سرمایه) را جهت تولید، تجارت یا ارائه خدمات ترکیب کند که به این شخص
"کارآفرین" و به کار او "کارآفرینی" گفته می شود]2[.
یکی دیگر
از تعاریف کامل و جامع کارآفرینی توسط شومپیتر[12] ارائه شده است. وی در کتاب خود
با عنوان "ئئوری توسعه اقتصادی" بین مفهوم واژه نوآوری[13] و اختراع[14]
تفاوت قائل شده است و نوآوری را استفاده از خطرپذیری اختراع برای ایجاد یک محصول
یا خدمت تجاری می داند. به نظر وی نوآوری عامل اصلی ثروت و ایجاد تقاضاست. بنا بر
این کارآفرینان مدیران یا مالکانی هستند که با راه اندازی یک واحد تولیدی- تجاری
از اختراع بهره برداری می کنند]3[.
با توجه
به تعاریف ارائه شده در این خصوص می توان گفت کارآفرین کسی است که:
- کار و شغل
ایجاد کند.
- خوداشتغالی
و دیگر اشتغالی ایجاد کند.
- ارزش افزوده
ایجاد کند.
- محصولات
یا خدمات جدید به وجود آورد.
- خلاقیت
و نوآوری کاربردی داشته باشد.
- با خطرپذیری،
فعالیت های تولیدی و اقتصادی انجام دهد.
- نیازها
را شناسایی و آنها را برآورده سازد.
- فرصت ها
را به دست آورد ها تبدیل کند.
- منابع و
امکانات را به سوی هدف هدایت کند.
- برای تقاضاهای
بالقوه محصول بیافریند (پیش بینی در عرضه و تقاضا).
- ایده خلاق
را به ثروت تبدیل کند.
مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی
امروزه روشن شده است که اطلاعات و ارتباطات دو قدرت مهم هستند. این دو هم خود ارزش
دارند و هم ارزش بوجود میآورند. فردی که از بازراهای مختلف و قیمت اجناس در آن
بازراها اطلاع داشته باشد یا از گذشته و آینده بازار باخبر باشد، تصمیمات بهتری را
برای رسیدن به سود بیشتر می تواند بگیرد. اطلاعات علاوه بر ارزش ذاتی، جنبه دیگری
دارد که به دانش منتهی میشود و در مکانیزم تصمیمگیری و انجام بهتر آن اثر میگذارد.
ارتباطات نیز مانند اطلاعات ارزشمند بوده و ارزش افزودهای متناسب با اندازه و نوع
ارتباطات نصیب افراد میکند.
اطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعالیت کارآفرینی هستند.
کارآفرینی در انزوا و بدون حمایت نهادها، سازمانها و انسانها امکانپذیر نیست.
کارآفرینی مستلزم کشف یک نیاز اجتماعی است. و کشف نیازهای اجتماعی به شناخت
اجتماع، نیازهای آن و بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن وابسته میباشد. در
شناسایی نیاز هر فعالیت کارآفرینانه، ایدهپرداز یا تئوریسین میبایست نسبت به
محیط بینش و بصیرت داشته باشد و بداند چه راهحلهایی برای رفعآن نیاز، در نقاط
دیگری از دنیا ارائه شده است. بنابراین اطلاعات و دانش مانند ارتباطات از ملزومات
هر فعالیت کارآفرینی است.
فناوری اطلاعات و در رأس آن اینترنت شرایط تازهای را
پدید آورده است که در آن تولیدکنندگان، تامینکنندگان،
فروشندگان و مشتریان، و تقریباً همه عوامل دستاندرکار
یک چرخه اقتصادی قادرند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به
تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند. اینترنت تئوریها و نظریات جدیدی را به میان آورده است که یکی از آنها
اشتغال پیوسته[17] است.
در این نوع اشتغال فرد شاغل کار خود را با استفاده از امکانات رایانه ای انجام می
دهد و حاصل کار را (که می تواند محصولی مانند یک نرم افزار یا خدمتی نظیر کاوش
باشد) از طریق اینترنت در اختیار کارفرما یا مشتریان قرار می دهد. جالب تر آنکه
دریافت دستمزد یا پرداخت مبالغ نیز با استفاده از اینترنت و از طریق مجاری اعتباری
اینترنتی نظیر حسابهای اینترنتی و کارتهای اعتباری صورت می گیرد. مجموعه این
فعالیت ها و تعاملات در قالب آنچه که امروزه تجارت الکترونیک[18] نامیده می شود،
قابل بررسی است.
در حقیقت تجارت الکترونیکی یکی از نمودها و کاربردهای ویژه فناوری اطلاعات است و
هم اکنون حجم وسیعی از تعاملات بازرگانی در کشورهای پیشرفته به شیوه الکترونیکی
صورت میپذیرد. بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، تجارت الکترونیکی
آمریکا طی سال 2002 بالغ بر 6/1 هزار میلیارد دلار بوده است که پیش بینی میشود در سال 2006 به 1/7 هزار میلیارد دلار برسد. تجارت الکترونیکی
مالزی در سال 2002، 7/13 میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود در سال 2006 به بیش
از 158 میلیارد دلار خواهد رسید]5[. بدیهی است که رسیدن به چنین حجمهای دلاری در تجارت الکترونیکی بر اساس برنامهریزی و استفاده از فرصتهای تجاری امکانپذیر خواهد
بود.
شرکتهایی مانند Yahoo، eBay،Amazon و دیگران در مدت
کوتاهی توانستهاند ارزش بسیاری را کسب نمایند. آمارها نشان میدهد که در طی 5 سال
آخر قرن گذشته ارزش برخی از این شرکتها بیش از 200 برابر شده است]7[. کارآفرینی در
اینترنت به این موارد خلاصه نمیشود و موارد بسیاری خصوصاً در زمینه نرمافزارهای
مبتنی بر شبکه و همچنین محتویات شبکه وجود دارد. کارآفرینی در شیوههای جذب
مشتریان اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، همکاریها و شبکههای مجازی، واقعیت مجازی،
آموزش و کار از راه دور و … همه و همه گستردگی کارآفرینی در عصر اطلاعات را نشان
میدهند.
اینترنت شبکهای مجازی است که تا حد زیادی مستقل از محل می باشد. این شبکه بازاری
بدون مرز است که میتوان به راحتی در آن تجارت نمود. برای این منظور میبایست
افراد کارآفرین با ایدههایی نو، شرکتهایی اینترنتی را تاسیس کنند و پس از مدتی
که ارزش فوقالعادهای یافتند آنها را بفروشند.
گسترش روز افزون اینترنت در عرصه های گوناگون خدمات که بر مبنای پیدایش نیازهای
جدید صورت می گیرد، سبب شده است تا هر روز افراد بیشتری جذب این بازار کار مجازی
شوند و شانس خود را در یافتن مشاغل مناسب امتحان کنند. مؤسسات، سازمانها و نهادهای
خصوصی و دولتی در همه کشورها بر آن شده اند تا معرفی محصولات و خدمات خود را
در بستر اینترنت انجام دهند، از این رو اولین نیازی که فرا روی آنها قرار می گیرد؛
مراجعه به افرادی است که از دانش و مهارت کافی برای انجام چنین فعالیت هایی برخوردار
باشند. طبیعی است که امروز نمیتوان مؤسسهای را
عاری از متخصصان فناوری اطلاعات یافت. ورود رایانه و فناوریهای
مرتبط با آن به بازار کار و تجارت و کاربرد روز افزون تعاملات اینترنتی سبب شده
است که بازاری دائمی برای متخصصان فناوری اطلاعات به وجود آید. بنا براین فناوری
اطلاعات به عنوان یک پدیده به نوبه خود سبب کارآفرینی در حوزه های مختلف گردیده
است.
ویژگی های
مؤثر فناوری اطلاعات در کارآفرینی
فناوری اطلاعات با برخورداری از ویژگی ها و قابلیت های مختلف توانسته است انعطاف
پذیری شایان توجهی را در زمینه کارآفرینی از خود نشان دهد. همین ویژگی ها سبب
افزایش کارایی این فناوری در امر کارآفرینی و ایجاد اشتغال شده اند. در یک نگاه
کلی می توان به برخی از این ویژگی ها اشاره نمود:
افزایش سرعت
محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن، زمان انجام کار را کاهش و در
نتیجه بهرهوری را افزایش میدهد. فناوری اطلاعات امکان جستجو و دستیابی سریع به
اطلاعات را نیز فراهم میکند.
افزایش دقت
در مشاغل مبتنی بر انسان دقت انجام کار متغیر است؛ درحالیکه فناوری اطلاعات
دقتی بالا و ثابت را تامین و تضمین میکند. در انواع فعالیتهای پردازشی و
محاسباتی دقت کامپیوتر به مراتب بیشتر از انسان است.
کاهش اندازه فیزیکی مخازن اطلاعات
با توسعه فناوری اطلاعات و بکارگیری آن دیگر لزومی به حمل و نگهداری حجم زیادی
از کتابهای مرجع تخصصی وجود ندارد. به راحتی میتوان در هر دیسک فشرده اطلاعات
چندین کتاب را ذخیره نموده و یا آنکه منابع مورد نیاز را از طریق شبکههای رایانهای دریافت نمود.
رفع برخی از فسادهای اداری
استفاده از فناوری اطلاعات شفافیت در انجام کارها را افزایش میدهد و بسیاری
از واسطهها را حذف میکند. این دو مزیت کلیدی منجر به رفع برخی از فسادهای اداری
خصوصاً در سطوح پایین میشوند.
ایجاد امکان کار تمام وقت
به کمک فناوری اطلاعات بسیاری از استعلامها و مراجعات افراد و غیره از طریق
شبکههای کامپیوتری و به صورت خودکار انجام میگیرد. بنابراین میتوان به صورت
بیست و چهار ساعته از آن بهره گرفت.
ایجاد امکان همکاری از راه دور
مخابرات، تلفن، تله کنفرانس، ویدئو کنفرانس و همچنین سیستمهای همکاری[19]، EDI[20]
و غیره نمونههایی از کاربردهای فناوری اطلاعات در این زمینه هستند.
کاهش هزینههای سیستم یا سازمان
با توجه به موارد فوق به خصوص افزایش سرعت که باعث انجام تعداد کار بیشتر میشود و
انجام کار تماموقت،
بهرهوری سیستم افزایش مییابد و در نتیجه باعث کاهش مقدار زیادی از هزینهها میگردد.
وضعیت فعلی و آینده در بازار کار فناوری اطلاعات
گزارشی که اخیراً توسط مجمع فناوری اطلاعات آمریکا[21] برای سال 2003 تهیه
و ارائه شد، روشن ساخت در آینده تقاضا برای نیروی کار فناوری اطلاعات (IT)
در کشورهای در حال رشد رو به فزونی خواهد گذاشت و در کشورهای پیشرفته کاهش خواهد
یافت]6[. همچنین در گزارش مذکور آمده است که تفاوتهای چشمگیری میان روشهای شرکت
های IT و غیر IT در رسیدگی به
نیازهای نیروی کار وجود دارد، از جمله تمایل به صادر نمودن متخصصان معینی از مشاغل
IT به کشورهای خارجی.
در حال
حاضر از هر 10 نفر کارمند IT ، 9 نفر در بانکها، شرکت های بیمه، کارخانه های تولیدی و دیگر
سازمانهای غیر IT کار می کنند. بررسی جدیدی که توسط مجمع فوق
الذکر به عمل آمده است، نشان می دهد که نه تنها اکثریت کارکنان IT
در خارج از صنعت IT فعالیت دارند، بلکه دیدگاه و امیدهایی که از
دو گروه کارکنان IT و غیر IT
وجود دارد، کاملًا متفاوت است. در سالهای گذشته مشاغل IT
با یک ضریب رشد دو رقمی به عنوان راهی برای پیشرفت مطرح بودند، حداقل برای کسانی
که به دنبال سریع ترین روش استخدام بودند. اکنون نسبت به سالهای قبل چیزهای زیادی
تغییر کرده است، حتی اقتصاد هم روند بهبود خود را خیلی آرام و به تدریج طی می کند.
امکان استخدام
خارج از صنعت IT مطمئن تر به نظر می رسد و به آشفتگی کمتری
دچار می شود. شرکتهای غیر IT استعداد
بیشتری در استخدام نیروی کار مطابق برنامه های خود دارند و مشاغل را به ندرت به
خارج از کشور منتقل می کنند، ضمن آنکه روند افزایش حقوق در آنها طبیعی تر است و
پرداخت ما به التفاوت یا مساعده به پرسنلشان را قطع نمی کنند.
واقعیت
در آمریکا این است که شرکت های IT 41219 نفر از
کارمندان خود را بین فصل اول سال 2002 و فصل اول سال 2003 اخراج کردند که این رقم
در مورد شرکتهای غیر IT بالغ بر
438924 بود. استخدام
در شرکتهای IT طی یک دوره 12 ماهه همچنان ناچیز بود. این
داده ها به معنای آن هستند که نیروی کار IT در کشورهای
پیشرفته و صنعتی در حال ثبات و استقرار است.
بازار نرم
مشاغل IT نشان دهنده این حقیقت بوده است که از هر چهار شرکت سه شرکت می
گویند طی دوازده ماه گذشته تغییری در پرداخت حقوق کارکنان IT
خود نداشته اند. 76 درصد از شرکت های غیر IT و 49 درصد از شرکت های IT
که این تغییر را داده اند، می گویند طی سال گذشته پرداخت ها را افزایش داده اند.
فقط 8 درصد از شرکت ها که دست به کار شده اند، می گویند که طی 12 ماه گذشته
پرداختهایشان همچنان در سطح پایینی قرار داشته است. شرکت های IT
بیش از 20 برابر بیشتر
از این رقم نسبت به شرکت های غیر IT سهم داشته
اند. 17 درصد از شرکتها می گویند که برای تغییر در پرداخت ها برنامه ریزی کرده اند
و این کار را در ارتباط با کارکنان IT طی 12 ماه
آینده انجام خواهند داد. 65 درصد از شرکتهای IT
می گویند دستمزدها را افزایش خواهند داد، در حالیکه 11 درصد می گویند حقوقها را
کاهش خواهند داد]6[.
اما در
کنار این واقعیت ها افق های امید بخشی نیز به چشم می خورند. همانطور که اقتصاد تعداد
فزاینده ای از متقاضیان واجد شرایط کار را به وجود آورده است، مدیران کارفرما نیز می
توانند در پرکردن مشاعل خود آزادی انتخاب بیشتری داشته باشند. در اواخر دهه 1990 و
در بازارهای رقابتی، کارفرمایان بیشتر مایل به دادن آموزش رسمی و گرفتن تجربه مشخص
کاری بودند. با نرمتر شدن بازار، کارفرمایان نیز بیشتر مایل به جذب آموزش و تجارب
کاری ویژه شدند. اکنون شرکتها می خواهند مشاغل IT
خود را به چند دلیل به خارج از کشور منتقل کنند. این دلایل شامل نیاز به بومی سازی
گسترده محصولات و خدمات، توانایی استفاده از اختلافات زمانی و جغرافیایی برای
ایجاد شیفت های دوم یا سوم کاری به عنوان وسیله ای جهت باز نگه داشتن بازارها و نیز
یک استراتژی برای کاهش هزینه ها می باشد. از آنجایی که طبیعت شرکت های خارجی جمعیت
های نیروی کاری IT را بیش از گذشته پیچیده ساخته است، تعادل
سنتی میان هزینه و کیفیت به تدریج از میان می رود. در نتیجه، توسعه خارجی مشاغل
بیشتر به عنوان یک گزینه مطرح می شود و کارفرمایان بیشتری این راه حل را در ارتباط
با انواع بیشتری از مشاغل IT در نظر می
گیرند.
نتیجه گیری
ملاحظه شد که فناوری اطلاعات تحولات زیادی در کلیه فعالیتهای اجتماعی ازجمله
کارآفرینی بوجود آورده و به عنوان مهمترین ابزار کارآفرینی مدرن مورد توجه قرار
گرفته است. همچنین کارآفرینی در فناوری اطلاعات پهنه وسیعی برای فعالیت دارد.
کارآفرینی لازمه توسعه فناوری و توسعه فناوری بستر کارآفرینی است. بنابراین با یک
تعامل دو سویه میان این دو مواجه هستیم و بر اساس اهمیت نقش بسترساز کارآفرینی،
وظیفه نهاد های مسئول مدنی و اجتماعی مشخص میشود. دولتها باید بستر کارآفرینی در
حوزه فناوری اطلاعات که همان شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی میباشد را توسعه دهند و
تقویت کنند و امکان دسترسی آسان همگان به این شبکهها را فراهم نمایند. ضمن اینکه
فرهنگ استفاده از شبکهها را ایجاد کرده و گسترش دهند و قوانین و مقررات لازم را
تدوین و اجرا نمایند.
از سوی دیگر در بخشهای خصوصی شرکت های IT در حال افزایش
کارکنان پشتیبانی فنی هستند و این نشان دهنده آن است که همواره در ارتباط با
محصولات یا برنامه های جدید نیازمند نیروهای انسانی تازه نفس هستند. این گونه فعالیتها
علاوه بر آنکه سبب رشد سرمایه IT می شوند، جذب
منابع انسانی را نیز در پی دارند. بنابراین به نظر می رسد این شرکت ها بتوانند
فراتر از اهداف استخدامی خود بروند و سهم بیشتری در کارآفرینی داشته باشند. همچنین
انتقال مشاغل IT به خارج می تواند به عنوان یکی از قابلیت
های بالقوه بازار کار فناوری اطلاعات در نظر گرفته شود.
یادداشتها
[1] دانشگاه صنعتی مالک اشتر
[2] Unemployment
[3] Entrepreneurship
[4] Information Society
[5] Economic Development Engine
[6] Information Technology (IT)
[7] E-commerce
[8] Online
[9] Knowledge-based Economy
[10] Richard Cantillon
[11] Jean- Baptiste – Say ( 1767- 1832)
[12] Schumpeter
[13] Innovation
[14] Invention
[15] Small & Medium Enterprises
[16] Incubators
[17] Online Employment
[18] E-commerce
[19] Collaboration Systems
[20] Electronic Data Interchange
[21] ITAA
منابع و مآخذ:
1.
Stevenson| H. H. and Jaarillo| J.C (1990) “A Paradigm of Entrepreneurship|
Entrepreneurial Management”| Strategic Management Journal| 11| 17- 27.
2. عابدی، رحیم. نقش کارآفرینان در تحول خلاق سازمانهای اداری، مجله دانشکده
ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، دوره اول، پاییز 1380، شماره 1.
3.
Szilagy| A.D and Wallace| M.J. 1987| “Entrepreneurship”.
4. موسوی، سید محمود. نقش کارآفرینی در
توسعه صنعتی و اقتصادی، مجله رهیافت، شماه 29، بهار 1382
5. شهیدی، مهدی. تجارت الکترونیکی ابزاری برای کاهش شکاف دیجیتالی، عصر ارتباط، 22
تیرماه 1382
6. حجازی، سید علیرضا. برر سی وضعیت منابع انسانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات
ایالات متحده، http://www.systemgroup.net/
7.
“How Information Technology Entrepreneurship has changed the world?” http://www.jackmwilson.com/eBusiness/ITE.htm
بهبود پورتال
پورتال
پرتال
پرتال سازمانی
پورتال سازمانی
پورتال شرکتی
سامانه سازمانی
سامانه شرکتی
پرتال شرکتی
وب سایت شرکتی
وب سایت سازمانی
مدیریت آسان
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا بدون دانش فنی
پنل ویژه همکاران
نظرسنجی آنلاین
فیش حقوقی
آپلود فیش حقوقی
مدیریت بیمه
مدیریت خدمات بیمه
خدمات بیمه
بیمه تکمیلی
آموزش
پیشنهادات
انتقادات
مدیریت جلسات
فرم ساز
مدیریت منو
مدیریت محتوا
مدیریت سئو
پنل مدیریتی چند کاربره
ریسپانسیو
گرافیک ریسپانسیو