تصویر محصول و باورهای مصرف کننده
چکیده
برخی از مفاهیم اصولی ما را یاری می دهند تا بتوانیم فرایند
ارزیابی مصرف کننده را توجیه کنیم. از نظر یک مصرفکننده، محصول دارای مجموعه ای
از ویژگیهاست . مصرف کنندگان در مورد ویژگیها و آنچه که مورد توجه قرار می دهند ،
متفاوت اند و بیشتر به ویژگیهایی توجه می کنند که به نیازهای خاص آنها مربوط است .
مصرف کننده ، با توجه به خواستها و نیازهای منحصر به فرد خود ، برای ویژگیهای
مختلف یک محصول اهمیتهای متفاوتی قائل است . مجموعه باورهایی که افراد در مورد یک
محصول با نام و نشان تجاری خاص دارند تصویر محصول نامیده می شود .
(کاتلروآرمسترانگ ، 1383 ،238) نگرش و باور، به نوبه خود ، بر رفتار خریدار اثر میگذارند
. نگرش جنبه توصیفی دارد که به صورت نسبی، شیوه ارزشیابی ، احساس و تمایل فرد نسبت
به یک موضوع یا یک عقیده را مشخص می سازد . تصویر نام و نشان تجاری ( تصویر محصول)
با نام و نشان تجاری متفاوت است. در واقع نام و نشان تجاری عبارت است از نام ،
عبارت ، اصطلاح ، علامت ، نشانه ، نماد، طرح، یا ترکیبی از اینها که به منظور
شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از
محصولات شرکتهای رقیب استفاده می شوند .(کاتلر، 1383 ،140-139 ).
مقدمه
برای شناسایی و شناخت مفهوم تصویر محصول(brand image) ابتدا می بایست نگرش و باور مشتری مورد بررسی قرار گیرد. نگرش و
باور فرد از طریق عمل یادگیری حاصل می شود . افراد در مورد مذهب ، سیاست، لباس ،
موسیقی ، غذا و تقریباً درباره هر چیزی ، نگرش خاص دارند. انسان برای نوع نگرش خود
دارای یک الگو می شود و تغییر چنین الگوهایی مستلزم تعدیلاتی است که به زحمت می
توان از عهده آنها برآمد . (کاتلروآرمسترانگ ، 1383 ، 231-230 ) باورهای مصرفکننده
نتیجه یادگیری شناختی است . این باورها نمایانگر شناخت و استنباط هایی که یک مصرف
کننده در مورد پدیده ها ، ویژگیهای آنها و منافع حاصل از آن ها دارد ، هستند . پدیده
ها در اینجا عبارت اند از محصولات، مردم ، شرکتها و چیزهایی که مردم نسبت به آنها
نظر ، عقیده و نگرش دارند. ویژگیها، خصوصیات یا مختصات یک پدیده و پیامدهای مثبتی
که پدیده ها برای مصرف کننده به همراه می آورد، هستند. در هر حال امکان دارد که
باورهای مصرف کننده نسبت به ویژگیهای یک محصول با واقعیت منطبق نباشد .
مروری بر مفاهیم
تصویر محصول
اولین بار گاردنر و لیوی در سال 1955 مفهوم تصویر محصول را در مقاله خودشان مطرح
کردند.آنها معتقد بودند که محصولات دارای ماهیت مختلف از جمله فیزیولوژیک و اجتماعی
هستند. از زمان معرفی رسمی آن تا کنون، مفهوم تصویر محصول در تحقیقات مربوط به
رفتار خریدار (مصرف کننده) مورد استفاده قرار گرفته است. تصویر محصول می تواند یک
مفهوم حیاتی برای مدیران بازاریابی باشد. دیوید اگیلوی در کتاب خود تحت عنوان
رازهای تبلیغات مدعی است که مفهوم تصویر نام تجاری را در سال 1953 به عرصه افکار
عمومی معرفی کرده است. وی همچنین اظهار می دارد که این مفهوم ، اولین بار در سال
1933 توسط کلود هاپکینز مطرح شده است .
تحقیقات نشان میدهد که تفاوتهایی درنظر نویسندگان در مورد جنبههای تصویر محصول
وجود دارد. این تفاوتها شامل:
(1)
نامهایی که برای این پدیده آورده شده است.
(2)
یک تعریف رسمی که پیشنهاد شده است.
(3)
اجزاء تصویر محصول.
(4)
ابزار اندازهگیری آن.
(5)
ابعاد ، منشاء، خلق، و کاربرد ماهرانه آن.
رینولد و گوتمن، (1984) معتقدند که افرادی که تصویر محصول را به عنوان شخصیت در
نظر میگیرند، غیر ممکن است که آن را بپذیرند و این به فاکتورهایی فراتر از جنبه فیزیکی
محصول بسط داده شده است. دیگران ، برعکس، معتقدند که تصویر یک نام تجاری از
فاکتورهایی تشکیل شده است که نامربوط به خود محصول است. جنسچ (1978) معتقد است که
مفهوم محصول شامل دو جزء است ، بررسی و محاسبه خصایص آن مارک وتصور موقعیتها، کامیابیها
و موارد مشابه .این نظریه پرداز به جای استفاده از مسائل کیفی - عملکردی از مفاهیم
روانشناختی مصرف کننده و محصول در تجزیه و تحلیل خود استفاده کرده است . وی معتقد
است که تصویر کالا با پخش آگهیهای تبلیغاتی و تکرار آن ایجاد و تقویت می شود . فریدمن
(1986) به مفاهیم روانشناختی ، طبقه بندی حالتها ، اولویتها و مزایای ادراکی – شناختی توجه گسترده ای داشت .رینولد و گوتمن (1984) در
مورد اجزای تصویر محصول به بحث میپردازند. آنها یک شبکه مشخص را که منعکس کننده
ارتباط حافظه با اجزای اصلی تصویر محصول است را ارائه نمودند. لیوی (1978) معتقد
است که تصویر محصول از ترکیب واقعیت فیزیکی محصول و باورها شخصیتی و احساسی که در
مورد آن به وجود میآید ساخته می شود.
دان دوبنی و جورج زینخان (1990) طی تحقیقات خود موارد زیر را برای تصویر محصول
مطرح کرده اند:
-1
تصویر محصول یک فرایند است که توسط مصرف کننده شناسایی می شود.
-2
تصویر محصول یک فرایند گسترده استنباطی وموضوعی است که بر اساس ادراک و تفسیر مصرف
کننده شکل می گیرد و از طریق تصورات منطقی ویا احساسی ادامه می یابد.
-3
تصویر محصول یک عامل ذاتی است که در فرایند های فیزیکی ، تکنیکی و عملکردی توسط
عملیات مناسب بازاریابی شکل می گیرد.
-4
درجایی که تصویر محصول نقش موثری دارد، درک واقعیت و ماهیتهای مربوط به آن، مهمتر
از خود واقعیت است.
هدف بازاریابی ،آفریدن یک تصویر از محصول ویادادن رنگ وبویی به آن است تا مردم را
جذب کند . مصرف کنندگان باید تصویر روشنی در باره خصوصیات محصول در ذهن خود داشته
باشند. این خصوصیات می تواند شامل : کیفیت ،سرعت،قیمت پایین ،قیمت بالا و تنوع
باشد. تصویر، در واقع ، ترکیب کلی از همه آن چیزهایی است که مصرف کنندگان فکر می
کنند در باره شرکت و محصول شما می دانند .این تصاویر می توانند از طریق راههای زیر
به ذهن وارد شوند.
-1
از طریق تبلیغات .
-2
ازطریق تجربه محصول.
-3
ازطریق عکس العملهای مردم ، پس از استفاده از آن محصولات.
-4 ازطریق
آنچه در باره آن شرکتها خوانده و شنیده ایم .
-5
ازطریق رقبای آنها.
مصرف کننده ، با توجه به خواستها و نیازهای منحصر به فرد خود ، برای ویژگیهای
مختلف یک محصول اهمیتهای متفاوتی قائل است . مجموعه باورهایی که افراد در مورد یک
محصول با نام و نشان تجاری خاص دارند، تصویر یک نام و نشان تجاری یامحصول نامیده می
شود . (کاتلروآرمسترانگ)
تصویر یعنی شخصیت .محصولات ، مثل افراد ، دارای شخصیت اند واین شخصیت می تواند آن
محصول را در بازار تثبیت ویا آن را حذف کند. شخصیت یک محصول ملغمه ای است از بسیاری
چیزها مانند: نام محصول ، بسته بندی ، قیمت ، نحوه تبلیغ و از همه مهمتر ذات خود
محصول. هرتبلیغی باید به عنوان سهمی از تصویر نام تجاری انگاشته شود . به تعبیر دیگر
تبلیغات باید مستمرا همان تصویر را به نمایش بگذارد. (اگیلوی ، 1382، 20)
راجاکوپال (2002 ) تحقیقی تحت عنوان تاثیر گسترده مارک و نشان تجاری بر روی دیدگاه
مشتری انجام داد.وی نشان داد که برخی از محصولات دارای مارک و نشان تجاری موفق
هستند، زیرا مردم آنها را به محصولات معمولی ترجیح می دهند. علاوه بر عوامل
روانشناختی ، مارکهای تجاری میتوانند به مصرف کنندگان راه و روش انتخاب مناسب را
نشان دهند . مارکهای تجاری می توانند از طریق هدایت مشتریان به سمت اطلاعات ،
افکار و عقاید آنان را تحت تاثیر قرار دهند .مارکهای تجاری فقط اسامی ، واژه ها و
عبارات ، علامتها ، طرحها یا ترکیباتی از اینها نیستند. گرچه این درست است که بگوییم
این چیزها میتوانند برخی تولیدات شرکتها را از بقیه متفاوت سازند . علاوه بر اینها
عنصر سازنده دیگری که یک مارک تجاری موفق را به وجود می آورد ، شخصیت است .
در مورد مارک های خانوادگی مقولههای مربوط به گسترش مارکها اغلب بر اساس ویژگیهای
مشترک ، انتخاب می شوند . گسترش مارک یا توسعه یک مارک تجاری موفق ، از یک بازار
خانگی اولیه گرفته تا یک خط تولید خاص یا مشخص ، مستلزم استفاده از طرحی است که هویت
و یگانگی مارک را، به صورت یک ویژگی مکمل برای آن می پندارد که میل و اشتیاق مصرف
کننده را به خرید تقویت می کند.
تحقیق راجیوباترا (2004) تحت عنوان تأثیرموقعیتی اعتقاد بر
تصویر ذهنی محصولات انجام شده است که چگونگی شکل گیری اعتقادات مربوط به تصویر ذهنی
را مورد بررسی قرارداده است . به نظر وی تصویر ذهنی مثبت ازیک مارک تجاری منجر به
افزایش سهم بیشتری از بازار می شود که این سهم با توجه به رقابت بین محصولات بسیار
مهم است.وی این گونه نتیجه گیری میکند که آگهیهای تبلیغاتی تأثیر زیادی روی موقعیتهای
خرید و مصرف محصولات خواهند داشت. به طور خلاصه خلاصه استفاده از آگهیهای تبلیغاتی
بایستی به گونهای باشد که تصویر ذهنی مصرفکننده را تقویت کند.
ویکتور فلچر( 2005 ) نشان می دهد که در بخش مالی شرکت فرض بر این است که تمرکز
مصرف کننده روی ویژگیهایی مانند قیمت ،کیفیت ، دوام وماندگاری و مصرف مجددکالاست،
در حالی که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف کننده، مارک را انتخاب می کند.
وی همچنین معتقد بود که مارک تاثیر زیادی روی تصویر محصول شرکت خواهد داشت.
راب مکویین (2005 ) معتقد است که نام تجاری می تواند به عنوان نقش موثری را درفرایند
بررسی ، تشخیص و انتخاب مصرفکننده داشته باشد.
اندازهگیری تصویر
محصول
در طول چند دهه گذشته، از ابزار و روشهای مختلف برای اندازه گیری تصویر محصول
استفاده شده است. مک کلور و رایانز،(1968) فراوانی اجزای تصویر محصول را اندازهگیری
کردند در روش آنها دادهها جمع آوری ، کدگذاری، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بدست
آمده تفاوت قابل توجهی را در نگرش افراد به تصویر محصول نشان می دهد. در واقع آنها
ابعاد منحصر به فردمارک تجاری را اندازهگیری کردند . این ابعاد شامل : تصویر مارک
تجاری در حالتهای رقابتی ، نقاط ایده آل مصرفکننده، تصاویر آگهیهای تبلیغاتی از
مارک تجاری ، مشخص و آشکار بودن ، واضح و دقیق بودن در برابر زمان و تفاوتهای شخصیتی
بود.
بویوین (1986) سه مرحله روش «پاسخ آزاد» برای تصویر محصول که شامل جمع آوری ،
کدگذاری و امتیازبندی کلامی آزاد بود را پیشنهاد کرد.
بولمر (1984) ، بر روی وابستگی خلق تصویر محصول با ماهیت فردی تاکید دارد. او روی
این فرض که تصویر، متعلق به مارک تجاری است، تاکید و عنوان کرد که یک تصویر با
تکرار، میتواند در ذهن مردم زنده بماند و ذهن قادراست که تصویررا خلق کند و این
به وسیله تجربههای مصرف کننده برانگیخته شده است.وی معتقد بود در جایی که خلق تصویر
اهمیت دارد، مصرفکنندگان نقش منفعل خواهند داشت و یک تصویر، برای مصرف کننده به
وسیله فعالیتهای بازاریابی حدس زده می شود.
انواع تصویر
بسیاری بر این باورند که تصویر یا شکل، واژه مبهم تعریف شده ای است که به احساسات یا
عواطف و یا تأثیرات زیر آستانه حسی مربوط می شود. این یکی از همان ترفندهایی است
که بازاریابان میکوشند، ما را قانع سازند که افرادی غیر قابل توصیف و اسرار آمیزند.
ولی ساختن تصویر را شبیه هر چیز دیگری در بازاریابی ، نه تنها می توان با روش منطقی
، راهبری و نظام مند عملی کرد، بلکه دست یازیدن به آن ، به این شکل، امری اساسی
است .برای انجام آن ، شما باید به شکل عملی فکر کنید . باید تمامی عناصری را که در
ساختن تصاویر دخیل اند مطالعه کنید و سپس با استفاده از آنها تصویری کلی که برای
مصرف کنندگان هم جذاب و هم قانع کننده باشد، بسازید.پنج عنصر در تصویر سازی بیشترین
اهمیت را دارند که عبارتند از :
-1 تصویر علامت
تجاری
رنگ بسته ها و شکل بسته ها جوهر و هسته یک نام تجاری را شکل می دهند. آنها در طی
زمان ساخته شده اند و نیاز به تداوم دارند تا در طی زمان ساخته شوند. آنها بانکی
تشکیل می دهند که هر گاه بخواهید خط تولید را توسعه دهید و یا محصول دیگری روانه
بازار کنید، می توانید از آن برداشت کنید. تصویر علامت تجاری در طی زمان، متناسب
با اشکال، اقدامات و رویدادهایی که معنایی خاص برای مشتریان فعلی یا آتی دارند،
شکل می گیرد.
-2 تصویر محصول
این تصویر، به ویژگیهای واقعی محصول بر می گردد . به طور خلاصه، تصویر محصول، آن چیزی
است که یک محصول یا خدمت قرار است، انجام دهد.
-3 تصویر تداعی
کننده
تداعی کننده تلاشی است در جهت اینکه زمینه ای مشترک با مصرف کننده پیدا کنیم و به
آنان بگوییم: «ما آنچه را شما دوست دارید، دوست داریم. علائق ما همان علائق شماست
و ضمناً ، من کالایی دارم که ممکن است شما به آن علاقهمند باشید.» این، بخش مهمی
از مجموعه دلایلی است که به مصرف کنندگان برای خرید محصولتان ارائه می دهید. گرچه
این گونه تداعی ها همیشه بلافاصله آشکار نمی شوند، اما تصویر تداعی کننده ، نظیر
دیگر عناصر بازاریابی ، باید مد نظر گرفته شود و زمینه تدوین راهبرد قرار گیرد .
درست نیست از چیزی حمایت مالی شود که با راهبرد کلی نام تجاری همخوانی نداشته باشد
.
-4 تصویر استفاده
کننده
تصویر استفاده کننده دربارة آن است که کدام دسته از مردم ، محصول شما را دوست
دارند و از آن استفاده می کنند . در اینجا ، هدف این است که مصرف کنندگان وادار
شوند تبلیغاتتان را ببینند و بگویند : « بله، کسانی که در آن آگهیهای تلویزیونی یا
تبلیغات چاپی هستند ، شبیه من هستند . من آنها را دوست دارم و کسانی که من آنهارا
دوست دارم ، شبیه خودم هستند . اگر آنان از آن محصول یا خدمت استفاده می کنند، پس
این تصدیق و تأییدی است که من نیز باید از آن استفاده کنم ». به همین دلیل است که
تبلیغات مربوط به ویتامین های قوی و مواد غذایی مکمل ، افراد مسنی را نشان میدهند
که در حال شنا ،قایقرانی و شادمانی هستند.
-5 تصویر استفاده
محصول چگونه است و چگونه مصرف می شود ؟ در یک کافه سرپایی ؟ در یک خانه ؟ در یک
رستوران ؟ آیا توسط کسب و کار کنندگان مصرف می شود ؟ چیست و چگونه استفاده می شود
؟ و آیا من میتوانم مصارف دیگری برای آن پیشنهاد کنم ؟ بسته به مخاطب ، تنوع فوق
العادهای در «تصویر استفاده» وجود دارد . تصاویر مختلف ، در مکانهای مختلف عمل می
کنند . بنابراین، نمی توان «تصویر استفاده» واحدی یافت که به همه جا مربوط شود .
ترکیب مناسب این عناصر تصویری ، همانی است که عملاً تصویر یک نام تجاری را میآفریند
. در فراگرد تبلیغات ، باید هر یک از ضعفها و قوتهای یکایک عناصر تصویری ، برای
حصول اطمینان از اینکه نام تجاری از تعداد بیشتری از آن عناصر برخوردار است ، کشف
و بر روی آنها سرمایه گذاری شود، به نحوی که حداکثر بهره برداری از آنها صورت گیرد
.
نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید، این است که مصرف کنندگان ، بالاخره از شرکت
و محصول شما تصویری پیدا خواهند کرد ، خواه آگاهانه برای ایجاد آن تلاش کرده باشید
یا خیر. بسته بندی ، محلهای توزیع ، بی ادبی یا نزاکت کسانی که به تلفن ها جواب می
دهند و تمامی آنچه یک مصرف کننده از شرکت شما می بیند یا می شنود ، در ذهن او یک
تصویر خواهند ساخت و این تصویر بر تصمیم هایش برای خرید یا نخریدن ، تأثیر خواهد
گذاشت.
تصویر ذهنی
ذهن ما متشکل از شبکة عظیمی از میلیاردها یاختة عصبی است که همگی با هم در ارتباط
هستند، برخی مستقیماً و برخی به صورت مداری از طریق دیگر یاخته های عصبی وقتی کلمه
ای می شنویم، ممکن است نقطه ای در شبکة ذهنی ما فعال و موجب شود که معنای آن کلمه
را یادآوری کنیم . شنیدن کلمه ای نظیر « اتومبیل» و یا دیدن تصویر آن ممکن است
معنای آن را فعال سازد . فعال سازی نظیر یک جریان الکتریکی است که از یک نقطه به
سمت خارج منتشر می شود و آن چه را در اطراف کلمة « اتومبیل» قرار دارد فعال می
سازد. (ساترلند ، 1383 ، 270)
قبل از آنکه بتوانید تصویری را در اذهان مردم به وجود آورید ، باید بدانید چه
افکار و تداعی هایی در آنان وجود دارد . در تحقیق پیرامون تصویر ، توجه به موارد زیر
بسیار مهم است:
-1
کدام صفات در ذهن مردم در مراجعه به محصول اهمیت دارد ؟
-2
کدام صفات ،شرکت ما رااز دیگر شرکتها متمایز می کند؟
اولین گام ایجاد چیز هایی است که افراد با یک نام تجاری یا شرکت تداعی میکنند .
این تداعیها می توانند مبهم ، نیمه شکل یافته یا حتی کاملاً اشتباه باشند . با این
حال ، آنها وجود دارند . گام بعدی آن است که معلوم شود سازمان می خواهد بر کدامین
صفات تصویری ذهنی تأکید کند. وقتی مردم نام بی اچ پی را می شنوند ، به چه چیز فکر
می کنند ؟ گر چه این پرسش بعضاً کاری پژوهشی است ولی صرفاً نبــــاید سؤالات عجیب
و غریبی درباره اینکه مردم فکر میکنند چه چیزی برای شرکت موردنظر مهم است ، از
آنان کرد. نگـــرشهای مثبت نظیر اعتبار ، ثبات، منافع ملی، انسانیت،
مــــراقبت، شهروند با مسئولیت گروهی، ضدیت با آلودگی و حساس به محیط زیست جملگی
در زمره صفاتی هستند که شرکت می تواند تصویر خود را بر پایه آنها بسازد. زمانی که
سازمان در مورد تصویری که می خواهد از خود منتقل کند به تصویر مشخص میرسـد و تأیید
می کند که بر پایه این تصــــویر میتواند خود را عرضه کند ، باید در پی آن،
ادراکات عمومی را ردیابی کند . (همان منبع ، 1383، 257-256)
موقعیت
تصویر یک نام تجاری ، برداشتی است کلی از آنچه مردم دربارة یک محصول یا خدمت دارند
. موقعیت ، همان چیزی است که بازاریابان می خواهند دربارة آن نام تجاری فکر و احساس
کنند.
معنا
این واقعیت که حافظة ما از طریق یک فراگرد «برانگیختگی منتشر شونده» کار میکند ،
معانی ضمنی بی شماری برای تبلیغات و بازاریابی دارد، معانی بسیار بیش از صرفاً
قرار دادن یک نام در رأس ذهن. در واقع، این امر تمامی اساس لازم را برای معانی چیزها
، شامل معانی نامهای تجاری فراهم می آورد.
نتیجه گیری
چگونگی ارزشیابی ما از یک نام تجاری، یک محصول و یا یک خدمت بستگی به نحوة ادراک
ما از هر یک از آنها دارد . این امر به نوبة خود بستگی به چارچوب مرجعی دارد که بر
روی آنها می گسترانیم. چارچوب مرجع به طور عمده از تجارب ما سرچشمه می گیرد .
درست همان گونه که برای نامهای تجاری یک دستور کار ذهنی وجود دارد که از طریق آن
با یک طبقة محصول معین تداعی میکنیم ، برای صفات نیز یک دستور کار ذهنی وجود دارد
که ما از طریق آن، یک نام تجاری را تداعی میکنیم .تحت شرایط طبیعی ، پرتو کانونی
توجه ما به اندازه ای وسعت دارد که تنها بر معدودی از صفات نام تجاری متمرکز میشود
.با تغییر مرکز توجه و افکندن پرتو آن بر روی دیگر صفات ، ممکن است ادراک ما از
محصول مورد نظر تغییر کند .از کلمات و تصاویر میتوان برای برجستهتر کردن صفات
مثبت استفاده کرد ؛ افزون به احتمال اینکه هر گاه دربارة نام تجاری فکر می کنیم به
آن صفات بیندیشیم. نحوة تفکرما دربارة میزان محبوبیت یک نام تجاری یکی از ابعاد
مهم تصور ما از آن نام تجاری خواهد بود که این می تواند مبنای انتخاب و خرید ما از
آن مارک خاص باشد . بنابراین ، یک شرکت باید بکوشد محصولاتی را تولید و عرضه کند
که با نوع نگرش کنونی افراد سازگار باشد و در صدد برنیاید نگرش آنها را تغییر دهد
. بدیهی است که در موارد استثنایی ، برخی از سازمانها کوشیده اند با هزینه های بسیار
زیاد نگرش افراد را تغییر دهند و در مواردی هم به نتیجه نرسیدهاند.
شاید بارزترین مهارت بازاریاب حرفهای این باشد که بتواند نام و نشان تجاری به
وجود آورد ، از آن پاسداری کند، مصونش بدارد و آن را تقویت کند. تعیین نام و نشان
تجاری می تواند بر ارزش هر محصول بیفزاید و از راههای مختلف میتواند به خـریدار
کمک کند. نام و نشان تجاری به مصرف کننده کمک می کند محصولاتی را که مفید می داند،
شنـاسایی کند. خریداری که همیشه محصولی با یک نوع نام و نشان تجاری می خرد ، خوب می
داند که هر گاه این محصول را بخرد، آنها دارای ویژگی، مزایا و کیفیت مشخصی خواهند
بود . همچنین نام و نشان تجاری مبنایی می شود که میتوان بر اساس آن دربارة ویژگیهای
خاص یک محصول صحبت کرد. نام و نشـان تجاری شرکت فروشنده باعث میشود که ویژگیهای
منحصر به فرد محصول ، از نظر قانونی مصون و محفوظ بماند ، چون در غیر این صورت
شرکتهای رقیب نسخه دومی از آن به بازار عرضه خواهند کرد . گذشته از این، نام و
نشان تجاری به شرکت فروشنده این امکان را می دهد که بازارها را تقسیمبندی کند.
منابع
-1 اگیلوی ، دیوید ، رازهای تبلیغات ، ترجمه کورش حمیدی و
علی فروزفر ، تهران ، انتشارات مبلغان ،1382
-2 تراوت ، جک ، تمایز یا نابودی ، ترجمه میر احمد امیر شاهی ، انتشارات فرا 1384
-3 رایز، ال،رایز ،لورا،22 قانون ثابت برای تثبیت نام تجاری ،ترجمه منیژه بهزاد،
تهران ،انتشارات سیته،1381
-4 زیمن ، سرجیو، پایان عصر بازاریابی سنتی، ترجمه سینا قربانلو ، تهران ،
انتشارات مبلغان، 1384
-5 ساترلند ، ماکس، تبلیغات تجاری وذهن مصرف کننده،ترجمه سینا قربانلو،
تهران،انتشارات مبلغان،1383
-6 کاتلر ، فیلیپ ، آرمسترانگ ،گری ،اصول بازاریابی .ترجمه علی پارسیان ،تهران ،
نشر ادبستان، 1383
-7 کاتلر، فیلیپ ، کاتلر در مدیریت بازا ر، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد ، تهران ،
انتشارات فرا ، 1383
بقیه منابع در دفتر نشریه موجود است.
_ سیدعلیرضا موسوی:
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد و دانشجوی دکترای مدیریت
بازرگانی
_ _ مهنوش قائدی:
کارشناس ارشد علوم اقتصاد و دبیر آموزش و پرورش شهرستان مرودشت
_ _ _ علیرضا انوری:
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و معاون اداری- مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد
منبع:مجله تدبیر-شماره180
بهبود پورتال
پورتال
پرتال
پرتال سازمانی
پورتال سازمانی
پورتال شرکتی
سامانه سازمانی
سامانه شرکتی
پرتال شرکتی
وب سایت شرکتی
وب سایت سازمانی
مدیریت آسان
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا بدون دانش فنی
پنل ویژه همکاران
نظرسنجی آنلاین
فیش حقوقی
آپلود فیش حقوقی
مدیریت بیمه
مدیریت خدمات بیمه
خدمات بیمه
بیمه تکمیلی
آموزش
پیشنهادات
انتقادات
مدیریت جلسات
فرم ساز
مدیریت منو
مدیریت محتوا
مدیریت سئو
پنل مدیریتی چند کاربره
ریسپانسیو
گرافیک ریسپانسیو